XXL Nutrition

Persoonlijk advies gevraagd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

DGnessie

Novice
Lid geworden
4 mrt 2020
Berichten
13
Waardering
5
Lengte
1m69
Massa
68kg
Kunnen jullie mee denken?

Ik heb slechte eetgewoontes gehad. Te weinig calorieën binnen krijgen en de verkeerde. I.p.v. een heel maaltijd, pakje noodles, maaltijden overslaan etc. Ik zou dus automatisch afvallen en vervolgens bewust ongezond aankomen omdat ‘lelijk dun niet mooi is’ Mijn spieren gingen er dus steeds opnieuw aan maar nu ben ik een paar maanden aan het sporten en dat is meteen te zien. ben 169 en weeg 68 kilo. Ik had het idee dat ik goed op weg ben, ookal beweegt de weegschaal niet. ik doe eigenlijk maar gewoon elke apparaat op de sportschool. Zo zwaar als ik kan min 8 keer en doel op 12 of 15, merk een groot verschil tussen apparaten en dumbells dus ook de gewichten verschillen. Wat ik ook heb gedaan, resultaat heeft het want ik zie mijn biceps en bovenste blokjes. Heb ondertussen geleerd met hoeveel energie ik goed functioneer. Begon dit traject met 1200 cal, dat was toen een uitdaging maar na mijn work out had ik eigenlijk 700 verbrand. Dus dat was niet te doen. Calorieën moesten omhoog of minder sporten. Uiteindelijk heb ik cardio er helemaal uit gehaald. Gebruik het nog wel als warming up. Calorieën ook verhoogd naar 1400 maar omdat ik meer kracht heb en gebruik, vraagt mijn lichaam om meer eten steeds. Als ik daar op reageer door nog ffe kwark te eten of wat dan ook extra dan kom ik uit op ongeveer 1600 cal. Waar zit de grens vraag ik me soms af want ik moet ook afvallen. (Armen, benen) Eigenlijk verliep alles best normaal uiteindelijk tot ik mijn waardes liet meten. 29,7% spieren 31,5% vet 3,4 bot etc. ik heb dat gegoogled en dan staat er dat ik obese ben. Nu moet ik dus echt afvallen. Geen idee hoeveel want ik was gefocust op spieren en gezond eten. Moet ik nu om af te vallen weer minder eten. Ik snap er echt helemaal niks meer van. qua gewicht zit ik al maanden op 68 dus ik weet ook niet precies wat er gebeurt is. Heel verwarrend. Ik eet 105 koolhydraten, 158 eiwitten en 39 gram vet en ben hier stipt in geweest.
ik train op maandag en donderdag, fullbody. 105 minuten, met vaak een verhoogd hartslag. (Sommige oefeningen doe ik met lager tempo) dinsdag spierpijn, woensdag wandel ik 2 km en donderdag doe ik weer alle spieren. Ben er een soort van aan gewend nu en wil wel echt zeker weten of ik er goed aan doe om het in te ruilen voor cardio, waar ik in 1 uur 6/700 cal kan verbranden en daarmee dus wel gegarandeerd afval. Zal ik eerst mijn vet percentage verlagen en dan spieren opnieuw opbouwen. Doen wat ik nu doe + cardio? wat voor invloed heeft dit op herstel? Ik heb opzich genoeg energie om elke dag te sporten. Weet alleen niet wat verstandig is. Zal ik nog een paar weken doorgaan met wat ik doe en dan via mijn waardes meten waarom mijn gewicht het zelfde bleef.
Ik zal ffe mijn vragen samenvatten:

Moet ik nou 1400 /1600 blijven eten of minder eten om af te vallen.

Moet ik cardio toevoegen? op dagen dat ik niet train of achter een workout?

Verbrand ik meer vet als ik bv maandag bovenlichaam doe, dinsdag onder. Do, boven en vr onder ten opzichte van ma en do alles in een keer en de rest van de week niet.

Mijn eerste doel nu is dat ik 10% vet kwijt moet van die 31.5%. 6,8 kilo dus zonder mijn nieuwe spieren in te leveren, als t ffe kan.

Lang verhaal mja t is echt een mindfuck als je ineens hoort dat je onder obese valt dus ik heb nu ffe meer aan een duidelijk plan. Voeding of schema aanpassen?
 
Ben je een man of een vrouw?

Je bent 169 en 68 kg -> 31,5% vet? :bang:

Als je 10% vet kwijt moet van de 31,5% vet is dat geen 6,8 kg...
Je hebt 21,42kg vet (Als de meting klopt). Namelijk 31,5% van 68kg. 10% daarvan is dus iets meer dan 2kg.

Als je afvalt zul je altijd wat spiermassa verliezen. Helaas niet alleen vet... Hard blijven trainen en voldoende eiwitten blijven eten!
 
Laatst bewerkt:
Een vrouw, wat bedoel je?
31,5 is niet obees voor een vrouw, hoogstens voor een man.

Mogelijk eet je te weinig vet, dit zou wel richting de 1 g/kg mogen.

Bereken nu gewoon eens wat je onderhoud zou moeten zijn en houd dat 2 weken vast, dan aanpassen indien noodzakelijk.

Een gericht trainingsschema, ipv ieder apparaat in willekeurige volgorde kan ook helpen een indicatie te krijgen van progressie.

Buiten wegen kan meten en de spiegelook helpen om veranderingen te ontdekken.
 
2 km wandelen met als doel?
 
Ben je een man of een vrouw?

Je bent 169 en 68 kg -> 31,5% vet? :bang:

Als je 10% vet kwijt moet van de 31,5% vet is dat geen 6,8 kg...
Je hebt 21,42kg vet (Als de meting klopt). Namelijk 31,5% van 68kg. 10% daarvan is dus iets meer dan 2kg.

Als je afvalt zul je altijd wat spiermassa verliezen. Helaas niet alleen vet... Hard blijven trainen en voldoende eiwitten blijven eten!

31.5% is 21,42 kg vet? Ik snap het nu ffe niet meer ik denk dat ik alsnog wel meer dan 2 kilo moet afvallen. Wat is een gezonde kilo aan vet om te hebben dan?
 
31,5 is niet obees voor een vrouw, hoogstens voor een man.

Mogelijk eet je te weinig vet, dit zou wel richting de 1 g/kg mogen.

Bereken nu gewoon eens wat je onderhoud zou moeten zijn en houd dat 2 weken vast, dan aanpassen indien noodzakelijk.

Een gericht trainingsschema, ipv ieder apparaat in willekeurige volgorde kan ook helpen een indicatie te krijgen van progressie.

Buiten wegen kan meten en de spiegelook helpen om veranderingen te ontdekken.

Het kwam echt uit een zoek machine dat ik onder obese val. Wellicht vanwege leeftijd? Ik ben 29. Wat bedoel je met een gerichte schema
 
Ik was even in de war :) lopen daar bedoelen ze in België hardlopen/joggen mee.
Lopen betekend in NL wandelen niet?
 

Bijlagen

  • F93B4547-4D1C-4804-A805-CCECC2400BEC.jpeg
    F93B4547-4D1C-4804-A805-CCECC2400BEC.jpeg
    90,8 KB · Weergaven: 229
BMI is iets anders dan Vetpercentage... :)

Volgens BMI heeft meer dan de helft hier Obesitas!

Vul je stats in. Dan krijg je dit als uitslag:

Je BMI is 24.1
Je gewicht past goed bij je lengte
Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten, dan als je te zwaar of te licht bent. Krijg je ook genoeg vitamines en mineralen binnen? Deze zijn belangrijk voor je lichaam. Een gezond gewicht behouden én voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, doe je door te eten volgens de Schijf van Vijf. Bekijk onze tips. En kruipt je gewicht omhoog of wil je een paar kilo kwijt voor de vakantie? Dan helpen deze tips je om weer in balans te komen.
 
Lichaamssamenstelling gemeten op zo'n weegschaal zeker? Die zijn zo onnauwkeurig dat je die waarden bij niet eens als indicatie kunt gebruiken..
 
DGnessie Je laatste posting met bijlage begrijp ik niet. Je zegt dat je 1m69 lang bent en 68 kg weegt. Dan kom je uit op een gezond BMI van 23,8
 
BMI is iets anders dan Vetpercentage... :)

Volgens BMI heeft meer dan de helft hier Obesitas!

Vul je stats in. Dan krijg je dit als uitslag:

Je BMI is 24.1
Je gewicht past goed bij je lengte
Houden zo! Met een gezond gewicht heb je een kleinere kans op bepaalde ziekten, dan als je te zwaar of te licht bent. Krijg je ook genoeg vitamines en mineralen binnen? Deze zijn belangrijk voor je lichaam. Een gezond gewicht behouden én voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, doe je door te eten volgens de Schijf van Vijf. Bekijk onze tips. En kruipt je gewicht omhoog of wil je een paar kilo kwijt voor de vakantie? Dan helpen deze tips je om weer in balans te komen.
daar ging ik dus even behoorlijk de mist in. Heb ik t nou helemaal zo erg gemaakt vanwege een misverstand. Jeetje, dank voor je reacties
 
DGnessie Je laatste posting met bijlage begrijp ik niet. Je zegt dat je 1m69 lang bent en 68 kg weegt. Dan kom je uit op een gezond BMI van 23,8
Mijn fout! ik ben blijkbaar erg creatief. Lol Ik gebruikte de BMI grafiek onderaan om de vet percentage mee te vergelijken ofzo. Vandaar de obese
 
Lichaamssamenstelling gemeten op zo'n weegschaal zeker? Die zijn zo onnauwkeurig dat je die waarden bij niet eens als indicatie kunt gebruiken..

dat klopt, ze gebruiken bij mij op de sportschool inderdaad zo een elektronische weegschaal. Hoe meet jij dan?
 
Ik was even in de war :) lopen daar bedoelen ze in België hardlopen/joggen mee.
Lopen betekend in NL wandelen niet?
Soms, soms betekent het wel hardlopen, in dit geval ging ik uit van wandelen.
 
Back
Naar boven