Fitness Seller

Nog meer mensen fan van de safetybar bij squat / lunges? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

C6DL

Cool Novice
Lid geworden
14 jan 2015
Berichten
194
Waardering
11
Lengte
1m89
Massa
85kg
Vetpercentage
13%
Ik train nu 2 jaar met een safetybar in de gym
Voornamelijk het squaten is lastiger omdat de gewichtsverdeling anders is.
Het aantal kilo dat je normaal met een barbell squat zou pakken zit je dan iets onder met een safetybar squat.
Ook gebruiken wij hem vaak voor een one leg lunge, je kunt hem lekker zwaar pakken omdat je hem goed beet kunt houden.

Me bovenbenen zijn voor me gevoel groter geworden dan tijdens mijn normale squat periode.
Is dit logisch te verklaren?
 
Is dit logisch te verklaren?

Kan meerdere redenen hebben maar het is mogelijk ja.
Met een safetybar squatten zul je merken dat je je quads stukken beter isoleert.
 
  • Like
Waarderingen: C6DL
Vind (vond) het altijd wel prettig om mee te squaten maar of het overall meer massa op je benen geeft??? Je blijft wat rechter waardoor het accent meer op de quadriceps komt te liggen (redelijk vergelijkbaar met high bar squat) maar dat betekend niet rechtstreek meer massa op je bovenbenen die meer omvatten dan quadriceps.

Me bovenbenen zijn voor me gevoel groter geworden dan tijdens mijn normale squat periode.

Hoe bedoel je "gevoel"???
 
Deed je met de gewone bar dezelfde routine? Dus ook lunges?
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Heb hem nu 2 weken.
Valt mij nog even tegen, krijg veel druk op mijn knieën en had deze juist gekocht in de hoop wat minder last te hebben. Misschien in combi met squat shoes wel fijn.
 
Wil er ook een voor single leg squats kunt dan zelfs nog het rek vasthouden voor balans.

De beweging zelf geeft misschien niet betere hypertrofie, maar als het trainen er beter mee gaat waardoor je meer progressie maakt...
 
Dit komt door het feit dat één been tijdens de lunges meer belasting heeft dan één been tijdens de squat.
Het is belangrijk om dit altijd te doen met een partner die je verzekert.
 
Klopt het dat een safety squat bar zorgt voor minder druk op de onderrug?
 
Klopt het dat een safety squat bar zorgt voor minder druk op de onderrug?

als je het vergelijkt met lunges dan ja, maar als het in het algemeen nog meer actie is op de onderrug.
 
Laatst bewerkt:
als je het vergelijkt met lunges dan ja, maar als het in het algemeen nog meer actie is op de onderrug.
Ja maar is het nie zo dat je met een rechtere rug kan squaten? Doelde eerder daarop, meer actie in de onderrug is opzich niet het zelfde als meer druk op de wervels of ben ik hier helemaal verkeerd?
 
Goed als je zwakke abs hebt en moeilijk 'recht' blijft in de Squat. Een high bar of front Squat zouden deze ook kunnen vervangen. Geen must maar een leuke variatie

 
Ja maar is het nie zo dat je met een rechtere rug kan squaten? Doelde eerder daarop, meer actie in de onderrug is opzich niet het zelfde als meer druk op de wervels of ben ik hier helemaal verkeerd?


Je hebt gelijk, maar ik neem het een stuk makkelijker aan.
Als iemand rugklachten heeft.
Maar er is een groot verlangen om grote spieren in de benen te pompen.
Vervolgens kunt u met behulp van simulatoren veel isolerende oefeningen leg press training gebruiken die effectief genoeg zijn om spieren op te bouwen en veilig genoeg voor de wervelkolom.
Hier is mijn bescheiden mening.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt gelijk, maar ik neem het een stuk makkelijker aan.
Als iemand rugklachten heeft.
Maar er is een groot verlangen om grote spieren in de benen te pompen.
Vervolgens kunt u met behulp van simulatoren veel isolerende oefeningen leg press training gebruiken die effectief genoeg zijn om spieren op te bouwen en veilig genoeg voor de wervelkolom.
Hier is mijn bescheiden mening.
Heeft niet alleen te maken met grote benen ed.
Denk niet dat er veel completere oefeningen bestaan dan de squat, als je dan rond een bepaald probleem kan werken door een variant van de back squat te gebruiken zie ik niet in waarom je deze zou vervangen door een complete lijst aan oefeningen om zowel je benen en je core te trainen, nu ik ben zeker geen kenner dus kan hier compleet verkeerd in zijn
 
Heeft niet alleen te maken met grote benen ed.
Denk niet dat er veel completere oefeningen bestaan dan de squat, als je dan rond een bepaald probleem kan werken door een variant van de back squat te gebruiken zie ik niet in waarom je deze zou vervangen door een complete lijst aan oefeningen om zowel je benen en je core te trainen, nu ik ben zeker geen kenner dus kan hier compleet verkeerd in zijn


Ik ben het met je eens dat squats de beste oefening aller tijden is.
Maar als er problemen zijn, dan moet je iets opofferen.
Omdat de ruggengraat belangrijker is dan wat dan ook.
We zijn bezig om ons lichaam te helpen, en niet om schade toe te brengen.
 
Nog meer mensen fan van de safetybar bij lunges?
Ik ben sowieso geen fan van lunges, het is een complexe motorische vaardigheid en vanuit kt of bb perspectief is het niet logisch om lunges hoog te belasten. In vergelijking met squat genereren lunges hoge "shearing forces" in de knie en de hamstrings worden slechts matig geactiveerd. Er blijkt ook een hoge mate van variantie te zitten in de uitvoering; het lukt domweg niet iedere trainee om de horizontale krachten efficiënt om te zetten in verticale (vandaar verhoogde shear en beperkte hamstringactivatie). Dus ik doe ze niet. Nou ben ik ook een simpele boerenlul en geef de voorkeur aan eenvoud in mijn trainingen, zou dan gaan voor bulgarian split squat. Maar moet je kiezen dan zou ik gaan voor rear lunges. De voet die het gewicht moet dragen blijft gewoon staan waardoor; knietjes naar binnen en/ of naar buiten klappen, evenwicht verloren gaan en dergelijke worden beperkt.
 
Wat vinden jullie trouwens de beste safetybar? Ik heb begrepen dat de positie van de handgrepen een aardig verschil kan uitmaken? 'k Zat onlangs nog een video te bekijken waarin een gozer de voorkeur gaf aan de ene bar boven de andere, omdat zijn ellebogen z'n benen aantikten. (of zoiets)
 
Wat vinden jullie trouwens de beste safetybar? Ik heb begrepen dat de positie van de handgrepen een aardig verschil kan uitmaken? 'k Zat onlangs nog een video te bekijken waarin een gozer de voorkeur gaf aan de ene bar boven de andere, omdat zijn ellebogen z'n benen aantikten. (of zoiets)
Wij hebben zelf in de gym de ATX versie, maar deze zorgt ervoor dat maar een paar leden diepte kunnen raken zonder rare fratsen. Eentje doet bijvoorbeeld de stang niet een meer vasthouden, ik daarentegen duw mijn ellebogen naar buiten als ik beneden ga. Ligt er dus een beetje aan hoe je gebouwd bent en/of dat je durft deze zonder handen te doen. Met andere versies heb ik in ieder geval geen ervaring.
 
Wij hebben zelf in de gym de ATX versie, maar deze zorgt ervoor dat maar een paar leden diepte kunnen raken zonder rare fratsen.
Ja, daarom heb ik dus niet zoveel zin om er lukraak één te kopen. Die 2-300 euro kan ik dan beter in ander materiaal stoppen. :o De Hex bar was al een teleurstelling. Door mijn 1m87 was de startpositie, wat mij betreft, te hoog.

Toevallig kwam ik er gisteren één tegen die dat toch ietwat oplost:

1585234774300.png
 
Back
Naar boven