XXL Nutrition

Pull up bar ophangen - Waar begin ik? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
2 apr 2020
Berichten
8
Waardering
1
Lengte
1m67
Massa
58kg
Vetpercentage
8%
Ik wil buiten in onze tuin een pull up bar bevestigen aan een muur. Ik zit te denken aan de schuur. Maar twijfel of deze sterk genoeg is. Een pull up bar weegt ong. 20kg + mijn lichaamsgewicht van 58kg + de bewegingen die ik maak zijn pull ups en muscle ups.

Zie foto's voor de muur.

Edit: omdat ik het niet vertrouw heb ik toch gekozen voor een andere muur. Deze moet dik en sterk genoeg zijn. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen.

Vragen die in me opkomen zijn: Hoe weet ik waar draden lopen? Dus waar ik niet moet boren.
Hoe hoog ga ik hem hangen?
Welke boor heb ik nodig en wat voor schroeven of bouten?
 
Laatst bewerkt:
Ps. de muur van de schuur is 10 cm dik.
 
Hoe lang zijn de schroeven?
 
De muur zal het zeker wel houden, zeker bij een lichtgewicht zoals jij (no offence !).
Zo niet dan heb je een zeer miserabel muurtje, wat de naam muur dan ook niet mag dragen.

Goede stevige lange pluggen zijn key lijkt me.
 
Ik zou het zeker niet doen aan enkel een bakstenen muurtje..
 
Is het een idee om een tegel uit de grond te halen, een stevige paal te plaatsen, en de bar daar op monteren?
 
Als je 58kg weegt en de juiste bevestigingsmaterialen gebruikt zou er niets aan de hand moeten zijn.

 
De bouten en pluggen die er bijgeleverd worden voldoen ook. Ik hang er met 90+ aan.
 
De muur zal het zeker wel houden, zeker bij een lichtgewicht zoals jij (no offence !).
Zo niet dan heb je een zeer miserabel muurtje, wat de naam muur dan ook niet mag dragen.

Goede stevige lange pluggen zijn key lijkt me.
Ik weet niet of dat muurtje veel kan verdragen.
 
Geen plaats voor een powertower in dat schuurtje?
 
Dit is echt zo'n ding waarvoor geld:

Bij twijfel: Niet doen.

Powertower lijkt me dan een prima oplossing.
 
Oke ik heb besloten een andere muur te pakken. Hoe begin ik aan dese klus? Ik moet weten hoe hoog ik hem ga hangen, welke pluggen en schroeven ik nodig heb én een boor regelen, die door baksteen kan boren. En natuurlijk een pull up bar regelen.

Stap 1?
 
- Hoogte zal afhangen van jouw lengte en die van je rek, durf ik niks zinnigs over te zeggen. Pull up bar in de gym is voor mij of een doos pakken als opstap of een sprong maken, maar ik ben maar 1.70. we hebben ook jongens die hun armen nauwelijks hoeven te strekken en die hun knieen inklappen om ruimte te creëren.
- Voor zwaar werk wil je keilbouten hebben. https://www.bouwsuper.nl/tips-om-een-keilbout-te-bevestigen/
- Goede klopboor (Bosch en Makita zijn prima en in allerlei prijsklassen.) moet je gewoon kopen, niks vervelender dan zonder goede boor te zitten. Ik zie dat je vrijstaand woont, maar zeker als je buren hebt, liever een zware boor dan een miezerig speelgoed boortje en dan uren snerpen omdat je niet door de kiezels heen komt :fire:

Als je een google doet naar Keilbouten krijg je genoeg links naar filmpjes en de gebruikelijke klussupers om ze te halen.

Maar Decathlon heeft een power tower voor 180,- op voorraad.
 
Laatst bewerkt:
Update: ik heb de optiekstang binnen. Het gaat om deze optrekstang: https://gorillasports.nl/deal/optrekstang-wandmontage
De volgende stap is denk ik de juiste hoogte kiezen (wat Ronkol hierboven al heeft uitgelegd) en juiste bevestigingsmateriaal kiezen. Die meegeleverd zijn zijn denk ik niet sterk genoeg? Welke maat keilbouten zouden jullie aanraden? Dat het sterk genoeg is, maar niet overkill? 3e stap: klopboor regelen.
 
Vooraf: Je kiest voor een andere muur (heel goed), maar de bevestigingsgaten van deze bar zijn best dicht op elkaar (dat is op zich niet erg). Als je zwaardere pluggen dicht op elkaar in zachtere steen boort heb je kans je steen letterlijk te splijten. Ga dus voor de juiste maat en niet voor zo groot mogelijk.

Ik zou nog steeds voor keilbouten gaan (als de steen geen keilbout verdraagt zou ik er geen optrekstang aan hangen.). Neem de meegeleverde schroeven en pluggen mee kijk welke keilbout daar bij in de buurt komt. Omdat er 8 bouten in gaan is M5/M6 ongetwijfeld meer dan genoeg. Op de verpakking van de bouten staat ook welke boorkop je moet hebben (flink forser dan de bout). Bij twijfel gewoon even vragen aan de balie ;)

In een harde muur met veel kiezels (beton) opletten dat je boorkop niet oververhit als je een kiezel raakt en de tip smelt (dat is eerder gebeurd dan je denkt... ik heb laatst ook een boorkop verpest door te snel te willen). Boren in bursts en als de boor begint te gloeien even stoppen.

Als het baksteen is dan kom je er met een gewone boor ook wel door, maar ook dan is een lekker zware boor wel zo prettig (ik haat boren, laat staan met een prutboortje waar je minuten lang mee staat te snerpen).

Nog wat klustips:

- OORDOPPEN. Simpele doppen kan je overal voor een paar euro te krijgen.
- Eventueel maskertje (zal wel lastig te vinden zijn^^). Als je binnen boort is dat wel zo gezond.
- Eventueel een bril (als je net als ik bril drager bent is dat niet zo nodig).
- Als het binnen is alles wat stof niet fijn vind afdekken (nog beter, even in een andere kamer plaatsen).
 
Laatst bewerkt:
Zo ingewikkeld is het allemaal ook weer niet.

1. Monteer de Pull Up Bar vooraf. (In mijn geval moest ik 3 delen aan elkaar bevestigen). Maar de handleiding hier voor is inbegrepen.
2. Hou deze op de gewenste afstand tegen de muur aan. Beter iets te hoog dan te laag.
3. Zorg er voor dat je Pull Up Bar waterpas hangt (waterpas nodig) en markeer de gaten aan iedere kant met een potlood of dikke stift.
4. Boor de gaten in de muur, pluggen er vervolgens in hameren.
5. Pull Up Bar er vervolgens tegenaan en de bouten aandraaien maar, een ratelsleutel is hier wel heel erg handig. Met alleen een steeksleutel draai je je suf.

Mijn Pull Up Bar kan 350KG aan volgens de specificatie. Een echte betonnen muur heb ik niet eens, het is een een of ander groot snel bouwblok (nieuwbouw woning)
350KG ga ik dus ook niet proberen, maar mijn 95KG is geen probleem.

Met 4 dikke bouten aan iedere kant blijft dat ding echt wel hangen.

Enige wat je nodig hebt is dus wat gereedschap. Alle pluggen / schroeven krijg je er meestal gewoon bij. En die zijn goed genoeg.
 
Je hebt gemist dat de OP hem eerst aan een één steens muur wou hangen ;)

Dan is het wel degelijk handig om uit te leggen hoe je zoiets moet aanpakken. En ja, als ik iets dragends vast maak aan een muur pak ik nooit pluggen. Het is leuk dat je 350kg aan je bar kan hangen, maar op dat moment worden je pluggen de beperkende factor, niet die bar.
 
IMG_20200614_162032.jpg
IMG_20200614_162021.jpg
IMG_20200614_161907.jpg


WIlde net beginnen met boren maar liep tegen aantal problemen aan:
1.
De muur is niet plat, waardoor de bevestigingsplaten er niet helemaal tegenaan kunnen steunen. Dit kan zorgen voor minder stabiliteit
En de bakstenen zijn al heel oud, want als ik eroverheen schaaf, dan valt er rood spul vanaf, gruis. Moet dit een probleem zijn of niet?

2.
Het maakt niet uit hoe ik de stang positioneer, de gaten zullen of aan het einde van de baksteen komen, of in een voeg, wat ook weer zorgt voor minder stabiliteit.

3.
Verder... Het recht hangen van de stang... Wat is dit een vervelende klus, zeg! Om in je 1e te doen. Ik probeerde net een manier te vinden hoe ik de gaten recht af kan tekenen. Met stang in mn hand gaat niet, te zwaar en groot. Iemand een manier om dit te doen?

Het moet wel precies natuurlijk, ik wil geen onnodige gaten boren!
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven