XXL Nutrition

5x5 10% terug of...? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Dandro

Novice
Lid geworden
11 mrt 2020
Berichten
11
Waardering
4
Lengte
1m81
Massa
87kg
Hoi,

Inmiddels een paar weken 5x5 stronglift aan het trainen. Strak om de dag en programma gevolgd als voorgeschreven.

Mijn vraag betreft de squats. Ik zit op 67,5 kilo. Maar ik merk dat het steeds lastiger word om de techniek goed te houden. Ik doe ze nog redelijk makkelijk maar het word wat wankel waardoor ik niet altijd goed uit mijn hakken druk. Ik heb al 2,5 kilo plates onder mijn hakken gedaan.

is dit het moment dat je 10% terug gaat in kilos of pas als je echt niet meer omhoog komt met het gewicht?

groeten,
Marcel
 
Wat bedoel je precies dat het wankel wordt? Voelt het moeizaam verandert de bewegingssnelheid en ga je een beetje wringen tegen de bar aan, of verlies je echt balans en verandert je houding tijdens de uitvoering? Als je niet stabiel kunt staan zou ik dat eerst oplossen voor zelfs maar meer dan de bar te squatten.

Als het moeizaam gaat maar je houding ok blijft is dat meestal waar men blijft verhogen tot er reps niet meer met correcte uitvoering voltooid kunnen worden of zelfs daadwerkelijk falen. Dan blijf je een paar trainingen hetzelfde gewicht proberen om toch meer goede reps te behalen. Als daar geen progressie in lukt dan ga je 10% terug in gewicht.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg het niet goed meer voor elkaar om diep genoeg te zakken. Als ik voorbij de 90 graden zak kan ik nog wel omhoog maar dan komt de druk vanuit de voorkant van mn voet wat mijn knieeen belast. En dat veroorzaakt dan weer dat ik niet in balans omhoog ga.
 
Gaat het met 10% lichter gewicht of met de lichtere opwarm sets wel goed?
 
Ja, dat gaat goed
 
Gaat het bij alle reps van alle sets niet goed, of alleen de laatste rep(s)? Bij welk gewicht ging het voor het laatst alle reps en sets goed?

Als het nu pas bij 67.5kg gebeurt en sommige reps wel goed lukken zou ik dat nog even hanteren en daarbij dus aan je uitvoering werken, dan wordt het goed uitvoeren van alle reps je criteria tot verhogen van gewicht.

Als je al een paar stappen verhoogt hebt voorbij wat echt goed ging zou ik iets terug gaan in gewicht.
 
Ah dus je zegt dat ik dan even niet verhoog totdat de techniek in orde is. Ga ik proberen. Ik denk dat ik dan even naar 65 ga. Daar begonnen de problemen.
 
En wellicht een wat betere oplossing zoeken dan de 2.5kg schijfjes. Misschien heb je net iets meer verhoging nodig, of wat stabielers. Squat schoenen of blokjes?
 
65 en focus op techniek gaat al beter....iets meer rust tussendoor scheelt ook.

blokjes vind ik wat link...net als die schijven. Ik zie mezelf al over die dingen heen struikelen.

Ik ga voor schoenen.

Dank voor de tips. Blij mee :)
 
65 en focus op techniek gaat al beter....iets meer rust tussendoor scheelt ook.

blokjes vind ik wat link...net als die schijven. Ik zie mezelf al over die dingen heen struikelen.

Ik ga voor schoenen.

Dank voor de tips. Blij mee :)
bij Adidas zijn de powerlift 4 Schoenen in promotie, als je iets niet te duur zoekt :)
 
Iets terug gegaan in gewicht....mn techniek goed vast houden. Nu relatief gemakkelijk 67,5 kilo. Nog geen schoenen....die komen volgende week.
 
Je kan ook gewoon een stukje MDF gebruiken van 1cm dik oid
 
Back
Naar boven