Fitness Seller

Mind-muscle connection achterhaalde bro science? (studie review door Menno Henselmans) (2 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

mijn naam is Brab0. Geen Dorian Yates. Aangenaam :D
Een ekte BB’er heeft genoeg aan één setje om zijn spieren helemaal kapot te trekken.
 
Ik denk dat je denkt dat aas een heilig middeltje is. Volgens mij ga je versteld staan hoe hard je écht kan trainen als natty.

ik denk dat ik me verkeerd heb uitgedrukt.
Ik weet dat je als natty (spreek uit ervaring) echt ontzettend sterk en groot kunt worden als je toegewijd bent aan deze sport.
Maar (helaas) niet zo groot als op die afbeelding.
En diegenen die dat beweren moeten echt op de PAAZ afdeling neergezet worden want dan klopt er iets niet in je bovenkamer.
 
Een naturel moet even hard trainen alleen meer letten of zijn herstel het aan kan.
 
"Twenty participants with little or no experience in strength training performed a seated row exercise with and without verbal instruction"

Case Closed.

Je gaat toch niet de bevindingen gedaan op mensen die nog nooit een gym vanbinnen hebben gezien vergelijken met topsporters? Net als dat je geen 20 beginnende sprinters een sprintoefening laat doen en op basis daarvan welke bevinding dan ook toepast op Usain Bolt bv.

Hetzelfde was een aantal jaar geleden gedaan met ROM en Time under Tension, ontkracht volgens "wetenschappelijke studies" maar toch trainen de meeste pro's zo. Bro science word altijd belachelijk gemaakt maar ik neem liever iets aan wat ik 10 pro's hoor zeggen dan een studie met 20 mensen die nog nooit een gewicht hebben aangeraakt.
 
BB gaat binnenkort helemaal los op de legextension en -curl.
 
Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: BB_
Je gevoel is meestal een leugen. Activeren van (grote) MU's niet. Voor mij hangt het sterk samen met load- het aantal kilogrammen, vermogen tot accelereren, een optimaal volume/intensiteit verhaal, TUT, progressieve overload, technische uitvoering en nog een paar factoren.

Maar ja er is een grote groep gymbro's die liever mind mussel konnexion nastreven en denken dat setjes van 5 reps enkel voor pure krachtopbouw is en setjes van 8-12 pure hypertrofie, liefst super langzaaaam want dan voel je echt die burn weet je wel. Want banken is een pure borstoefening en een heul grote spiergroep, jeweetzelluf. En je hebt een spiegel nodig tijdens sq bijvoorbeeld anders kan je jezelf niet corrigeren jatoch.
 
Laatst bewerkt:
probleem is dat veel mensen mind muscle connectie interpreteren als sensatie. Sensatie zegt echter niets over tensie en kan juist ook een mechanisme zijn uit bescherming
 
probleem is dat veel mensen mind muscle connectie interpreteren als sensatie. Sensatie zegt echter niets over tensie en kan juist ook een mechanisme zijn uit bescherming
Ja, dan is het meer zoiets als 'het voelt lekker/goed', dus zal het wel goed zijn. Vooral ook een mentaal dingetje, oefeningen waarbij ik een bepaalde spiergroep beter voel (en dus voor mijn gevoel beter aan kan spannen), geven een mogelijks vals signaal af dat deze effectiever zijn.

Wel denk ik dat mensen die hier meer mee bezig zijn, oefeningen vaakt strikter (en evt. langzamer en geconcentreerder) uitvoeren, waardoor bijvoorbeeld een Lat Pulldown of Calf Raise een stuk beter uitgevoerd wordt dan mensen die dit als een aap slingerend cq. stuiterend doen (oké, ik overdrijf nu). Net als bijvoorbeeld dat gastblog van jouw over hoe je het best Calf Raises doet op het XXL-blog, wat trouwens een erg goeie post was.. Dan ben je ze bewust, langzaam, met vasthouden, goed aanspannen en gecontroleerd aan het doen (ik zie veel mensen snel stuiteren op involledige ROM). Cre"eer je dan ook meer MMC? (vraag ik mij oprecht af.)
 
Ik zie de mmc meer als het hebben van controle over een spier of spiergroepen.
Veel beginners kunnen hun lats of borst niet aanspannen zonder tegen druk, of gewicht.

Kun je je lats wel aanspannen en die spanning vasthouden terwijl je lats traint, dan blijft als voordeel het bloed in de spier en ervaar je een betere pomp. Een aangespannen spier laat het bloed er niet of nauwelijks uit lopen.

Stuiteren bij calf raises, lukt niet met die constante spanning en de pomp zal minder zijn. Stuiteren kan wel scheurtjes, blessures en spierpijn veroorzaken.
 
Kun je je lats wel aanspannen en die spanning vasthouden terwijl je lats traint, dan blijft als voordeel het bloed in de spier en ervaar je een betere pomp. Een aangespannen spier laat het bloed er niet of nauwelijks uit lopen.
Wat zijn daar dan de voordelen van?
 
Wat zijn daar dan de voordelen van?

Als je morgen gaat trainen kun je het proberen en ervaren als het je oprecht interesseert.
Vragen staat vrij, .... antwoorden ook.
 
Meer bloed in een spier (pomp) is positief. Minder afvoer niet perse, afhankelijk van de stimulus die je wilt
 
Ik zie de mmc meer als het hebben van controle over een spier of spiergroepen.
Veel beginners kunnen hun lats of borst niet aanspannen zonder tegen druk, of gewicht.

Kun je je lats wel aanspannen en die spanning vasthouden terwijl je lats traint, dan blijft als voordeel het bloed in de spier en ervaar je een betere pomp. Een aangespannen spier laat het bloed er niet of nauwelijks uit lopen.

Het is helemaal niet nodig je hier bewust mee bezig te houden cq. over na te denken tijdens het doen van de oefeningen.
Liever niet zelfs, want dit gebeurd namelijk automatisch al.
Mits natuurlijk de juiste oefeningen m.b.t. het doel, met technische correcte vorm en voldoende belasting worden uitgevoerd.

Zoals onze forum-peuk Derksen al aan geeft: "Je gevoel is meestal een leugen. Activeren van (grote) MU's niet. Voor mij hangt het sterk samen met load- het aantal kilogrammen, vermogen tot accelereren, een optimaal volume/intensiteit verhaal, TUT, progressieve overload, technische uitvoering en nog een paar factoren".
 
Het is helemaal niet nodig je hier bewust mee bezig te houden cq. over na te denken tijdens het doen van de oefeningen.
Liever niet zelfs, want dit gebeurd namelijk automatisch al.
Mits natuurlijk de juiste oefeningen m.b.t. het doel, met technische correcte vorm en voldoende belasting worden uitgevoerd.

Ik denk dat ik het met bovenstaande eens ben. En voor de mensen die de oefeningen goed uitvoeren en weten wat ze doen, ga zo door.
Wij forum leden zijn al iets meer geïnteresseerd in goede techniek, en prefereren dat meestal boven veel gewicht. Bij cheat reps gooien en smijten wij pas. Maar hoeveel % van de sportschool bezoekers, lukt het om de oefeningen goed uit te voeren ? Dan is het aanleren van de mmc zeker zinvol.
Terug komend op bv bent over row.
Daarbij kun je het accent verleggen, zodat de spier die je wilt prikkelen óók echt raakt.
Je kunt de belasting sturen, naar de lats of achterkant schouders en middag traps. De mmc tijdens de oefeningen helpt mij behoorlijk om de juiste techniek vast te houden.
Maakt niet uit, ik geloof ook in top contraction, cheat reps, halve reps en zelfs poseren om er beter uit te gaan zien.
Mmc kost mij de minste moeite ik ben immer gefocust op de oefening en het levert mij goede trainingen op.
 
Gewoon trage ecc + constante TUT + instant whey= gains
 
  • Haha
Waarderingen: BB_
Back
Naar boven