AndroidHealthClinic

Cut/bulk vs genen/aanleg (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Steeds maar weer als er een discussie is over gewichtsverlies en aankomen waarin ik steeds stelliger word dat het puur boven/onder onderhoud eten is, komen ze met het hier onder staande argument. Vooral bij cutten ben ik hier haast zeker over dat het puur -500 per dag onder je onderhoud eten inhoudt, de 4 a 5 duizend kcal in de bulk snap ik nog niet echt. Is dat dat ook voor die personen maar +500 vs onderhoud of bulk je met grotere verschillen? Dat is dan een klein vraagje tussendoor..

Het punt alleen is dat ook veel mensen er stellig er van overtuigd zijn dan aanleg hebben vanuit de genen of slechte eetgewoonten tijdens de jonge jeugd zeker invloed heeft op snel kunnen aankomen/afvallen. Dus opmerkingen als "hij kan eten wat hij wil en komt niets aan" en "alles wat zij eet komt op haar heupen erbij".

Dus ik kan dan moeilijk ontkennen dat ik die observatie mening niet deel van hen en dan zit ik vast met de volgende vragen;
- Waarom vormt het vet bij de ene eerder op de buik, ander op de benen en derde op de kont?
- Waarom kunnen sommige mensen eten wat ze willen en andere niet? Althans zo lijkt dat, is dat puur hoax en denken ze meer/minder te eten dan dat ze daadwerkelijk doen? Of hebben die sprietjes die 2 mcMenu's naar binnen werken zo'n hoog onderhoud?
- Waarom zullen mensen die flink overwicht hebben gehad altijd sneller weer aankomen en 'altijd op moeten blijven letten'? Puur psychologisch of zijn er ook iets van memory fat cells die dus weer makkelijk inkicken? Geld dit hetzelfde voor spieren die je ooit gehad hebt?

Ik kan mij eigenlijk geen goede argumenten herinneren die ik hier heb gelezen of ergens anders dan boven/onder onderhoud eten === resultaat. Endo/ectomorph lichaamstypen worden vernoemd, maar dat staat dus weer tegenover het cutten/bulken verhaal en dus geen goede argumenten dat die lichaamstypen waarheid zijn anders dan dat je het wel kunt observeren en een soort van kun verifiëren daarmee...

Kunnen jullie mij verder helpen met de vragen die ik heb?
 
Laatst bewerkt:
Goede vragen :)

1e vraag: waar vetvorming zich uit heeft voor een deel te maken met of je man of vrouw bent. En vanaf dat punt met je genen. Sommige mensen krijgen een ‘buikje’ en houden dunne benen en vica versa. Dat is naar mijn weten puur via je dna geregeld.

2e vraag: sommige mensen kunnen misschien iets meer hebben dan de gemiddelde maar daar blijft het ook bij. Als jij structureel teveel eet ga je vroeg of laat vet aanzetten. Daarbij ben ik wel een goed voorbeeld voor mezelf. Ik ben altijd ecto geweest, totdat ik een slecht leefpatroon had. Weinig slaap, veel werken, slecht eten (vette hap, drank, etc.) en dat heeft er voor gezorgd dat ik van 63 kilo naar 84 kilo ben gegroeid in een paar jaar tijd.
Het tij is nu wel aan het keren maar ik denk dat jouw standpunt (en zoals die van velen hier) kcals in vs. kcals out per definitie klopt.
 
Thanks! Heb er ook een vraag 3 bij gezet :roflol:
 
Thanks! Heb er ook een vraag 3 bij gezet :roflol:

ach nu zie ik het pas :D

Die vraag vind ik best moeilijk te beantwoorden. Maar ik denk dat het met gewoontes te maken heeft. Het fysieke kan ik weinig over zeggen, ben immers geen arts.
Ik merk wel dat mensen die ALTIJD actief zijn met sport gewoon wat meer kunnen hebben.
Het valt ook op dat mensen die overgewicht hebben gewoon niet of minder actief zijn. Dit in combinatie met teveel calorieën naar binnen werken is funest voor hen.

Het is mijn inziens je leefwijze veranderen, en dit houdt in dat men gedrag moet veranderen. En laat dat nou het allermoeilijkste zijn voor ons allemaal. Ondanks dat ik veel passie heb voor bodybuilding, ik vind het hartstikke moeilijk om me te houden aan clean eten. Maar daar valt of staat het wel mee.
 
vraag 3, meer vetcellen meer honger
 
Ik denk dat mensen die ernstig overgewicht (gehad) hebben slecht inschatten wat ze daadwerkelijk consumeren op een dag. Programma's als Obese zijn daar een goed voorbeeld van. De mensen die daar aan mee doen hebben een extreem hoog lichaamsgewicht en vetpercentage, wat neerkomt op weinig spiermassa, oftewel een laag onderhoud. Als je jaren lang op, zeg, 4k per dag leeft, word dat de standaard. Er was van de week een jonge meid in, 19 jaar, vetpercentage van 40ish procent, BW over de 120. Ze is in 8 maanden tijd maarliefst 7kg afgevallen. Dan doe je iets niet goed, onmogelijk (zeldzame stofwisselingsziekte niet aanwezig). In mijn directe omgeving wordt er ook geworsteld met overgewicht, weliswaar op minder extreme schaal, maar ik zie het gebeuren. Je komt maar op één manier achter wat je binnenwerkt en dat is TELLEN. Je ziet vaak dat mensen proberen "gezond" te eten. Salades, water drinken etc. Wat natuurlijk super is, maar met een relatief gezond eetpatroon val je niet af. Zo'n tijdelijk crash-dieet is op lange termijn niet vol te houden en daarom kunnen mensen vaak wel in korte tijd heel veel afvallen, maar zodra het "dieet" over is, komen de oude gewoontes weer terug. Ben zelf ook geen voorstander van diëten, dat woord alleen geeft al aan dat het van tijdelijke aard is.
 
Ja dat het psychologische aspect ervan enorm is duidelijk. Ik vraag mij alleen af of vetcellen dus blijven bestaan wanneer je dik bent geweest en nu dun. Soort herinneringscentrum die extra makkelijk weer gevuld worden.

Ook ga ik verder zoeken om dat ecto verhaal te ontkrachten of niet

chrisk jij nog wat weet hierover?
 
Ja, vetcellen lopen vol en leeg.
Volgens mij hou je vanaf je puberteit, dezelfde hoeveelheid vetcellen. Sommige hebben er meer als anderen, genetische (?)

Als je ze laat wegzuigen, zijn ze ook weg. Maar mensen worden vaak weer opnieuw dik, omdat het gedrag niet is veranderd.
 
Nog interessanter; nakomelingen van mensen die de hongerwinter hebben doorstaan neigen naar aanleg voor meer vet. Epigenetics.

En ja de vetcellen blijven bestaan en zullen dacht ik ook hun hormonale invloeden enigszins behouden, dus signaleren dat ze gevuld willen worden. Denk niet zo zeer makkelijker gevuld worden, maar al die hormonen beïnvloeden de voedingskeuzes en eetgewoonten. Op lange termijn te stabiliseren met wat ze body-fat set-point noemen? Basically een gezonde levensstijl hanteren die bij je past en na het doel bereikt te hebben volhouden itt crash/jojo dieten.

Ectos (en mensen die ze zien eten) denken vaak dat ze veel eten maar die ene portie junkfood is dan de enige maaltijd met significante kcal. Rest vd dag is 2 boterhammen en een stukje vlees met een aardappel.
 
Ja dat het psychologische aspect ervan enorm is duidelijk. Ik vraag mij alleen af of vetcellen dus blijven bestaan wanneer je dik bent geweest en nu dun. Soort herinneringscentrum die extra makkelijk weer gevuld worden.

Ook ga ik verder zoeken om dat ecto verhaal te ontkrachten of niet

chrisk jij nog wat weet hierover?
Die blijven bestaan en er kunnen zelfs meer vetcellen gemaakt worden als je dik bent die dus niet meer verdwijnen met als resultaat dat ze vaak meer honger hebben als ze droger zijn, wat chrisk ook al aanhaald.
 
Ja, vetcellen lopen vol en leeg.
Volgens mij hou je vanaf je puberteit, dezelfde hoeveelheid vetcellen. Sommige hebben er meer als anderen, genetische (?)

Als je ze laat wegzuigen, zijn ze ook weg. Maar mensen worden vaak weer opnieuw dik, omdat het gedrag niet is veranderd.

Het niet meer weggaan is dus het probleem. Je zet dus met elke nieuwe kilo overgewicht dus een soort baseline vast? Er van uit gaande dat het aanmaken van nieuwe vetcellen meer energie/kcal kosten dan het vullen van bestaande?

Nog interessanter; nakomelingen van mensen die de hongerwinter hebben doorstaan neigen naar aanleg voor meer vet. Epigenetics.

En ja de vetcellen blijven bestaan en zullen dacht ik ook hun hormonale invloeden enigszins behouden, dus signaleren dat ze gevuld willen worden. Denk niet zo zeer makkelijker gevuld worden, maar al die hormonen beïnvloeden de voedingskeuzes en eetgewoonten. Op lange termijn te stabiliseren met wat ze body-fat set-point noemen? Basically een gezonde levensstijl hanteren die bij je past en na het doel bereikt te hebben volhouden itt crash/jojo dieten.

Ectos (en mensen die ze zien eten) denken vaak dat ze veel eten maar die ene portie junkfood is dan de enige maaltijd met significante kcal. Rest vd dag is 2 boterhammen en een stukje vlees met een aardappel.

Dat onderstreept dus het psychologische aspect nog meer en zou het wegzuigen van vetcellen eigenlijk alleen fysiek resultaat opleveren, maar maakt de psychologische struggle niet minder. Zou bijna zeggen dat liposuctie en zelfs maagverkleining in 90% van de gevallen (zeker op de lange termijn) totaal nutteloos is omdat ik dus neig te stellen dat het voor 90% psychologisch is.

Hormonaal is dus geen aanpassing mogelijk? Neig ook naar niet, mede door uitspraken als 'once an addict, always an addict' ;)
 
Once an addict, always an addict klopt helaas wel.
 
Dat onderstreept dus het psychologische aspect nog meer en zou het wegzuigen van vetcellen eigenlijk alleen fysiek resultaat opleveren, maar maakt de psychologische struggle niet minder.
Ik zou juist denken dat de hormonale signalering vanuit die vetcellen dan ook minder wordt. Dus minder honger?

Zou bijna zeggen dat liposuctie en zelfs maagverkleining in 90% van de gevallen (zeker op de lange termijn) totaal nutteloos is omdat ik dus neig te stellen dat het voor 90% psychologisch is.
Psychologie wordt beïnvloed door de fysiologie. Signalen vanuit de maag (vol te zijn) schelen toch. Zijn vast studies over de effectiviteit te vinden. Voorbeelden die ik ken hebben dusver positieve uitkomsten, maar daar zit ook psychologisch en diëtiek werk in voor de chirurgische ingreep.

Hormonaal is dus geen aanpassing mogelijk?

Neig ook naar niet, mede door uitspraken als 'once an addict, always an addict' ;)
Gewoontevorming komt er ook nog bovenop inderdaad. Denk ook aan relaties en sociale omgang en identiteit verwikkeld rond eten. "ik ben nou eenmaal iemand die graag een borreltje doet in het weekend" "je moet ook een beetje genieten in het leven" "na het werk ben ik te moe nog wat te doen" en savonds met de vriendin op bank snackend en drinkend tv kijken. Kan allemaal omgegooid moeten worden om de verslaving te doorbreken.
 
Ik denk dat mensen die ernstig overgewicht (gehad) hebben slecht inschatten wat ze daadwerkelijk consumeren op een dag. Programma's als Obese zijn daar een goed voorbeeld van. De mensen die daar aan mee doen hebben een extreem hoog lichaamsgewicht en vetpercentage, wat neerkomt op weinig spiermassa, oftewel een laag onderhoud. Als je jaren lang op, zeg, 4k per dag leeft, word dat de standaard. Er was van de week een jonge meid in, 19 jaar, vetpercentage van 40ish procent, BW over de 120. Ze is in 8 maanden tijd maarliefst 7kg afgevallen. Dan doe je iets niet goed, onmogelijk (zeldzame stofwisselingsziekte niet aanwezig). In mijn directe omgeving wordt er ook geworsteld met overgewicht, weliswaar op minder extreme schaal, maar ik zie het gebeuren. Je komt maar op één manier achter wat je binnenwerkt en dat is TELLEN. Je ziet vaak dat mensen proberen "gezond" te eten. Salades, water drinken etc. Wat natuurlijk super is, maar met een relatief gezond eetpatroon val je niet af. Zo'n tijdelijk crash-dieet is op lange termijn niet vol te houden en daarom kunnen mensen vaak wel in korte tijd heel veel afvallen, maar zodra het "dieet" over is, komen de oude gewoontes weer terug. Ben zelf ook geen voorstander van diëten, dat woord alleen geeft al aan dat het van tijdelijke aard is.
In absolute zin hebben obesen wel een bovengemiddeld rustmetabolisme en hoeveelheid spiermassa.
 
Nog interessanter; nakomelingen van mensen die de hongerwinter hebben doorstaan neigen naar aanleg voor meer vet. Epigenetics.
Hoe weet je dat de mensen met een slechte vetaanleg niet in grotere getallen zijn overleden in de hongerwinter? En dus geen nakomelingen hebben?

Hoe weet je dat mensen die de hongerwinter wel hebben overleefd niet de rest van hun leven geobsedeerd zijn door eten, en dat ook aan hun kinderen leren?
 
In absolute zin hebben obesen wel een bovengemiddeld rustmetabolisme en hoeveelheid spiermassa.
Stevige kuiten wordt altijd gezegd. Zou ik ook wel krijgen als ik de hele dag met een rugzak van 40 kg rondliep, plus knap vermoeiend dat :D
 
Hoe weet je dat de mensen met een slechte vetaanleg niet in grotere getallen zijn overleden in de hongerwinter? En dus geen nakomelingen hebben?

Hoe weet je dat mensen die de hongerwinter wel hebben overleefd niet de rest van hun leven geobsedeerd zijn door eten, en dat ook aan hun kinderen leren?
Gaat niet om natuurlijke selectie door simpelweg wel of niet overleven:

De onderzoekers vergeleken [..] het DNA van kinderen die tijdens de Hongerwinter zijn verwekt met dat van hun broers en zussen.
 
Gaat niet om natuurlijke selectie door simpelweg wel of niet overleven:

De onderzoekers vergeleken [..] het DNA van kinderen die tijdens de Hongerwinter zijn verwekt met dat van hun broers en zussen.
OK. Door methylering van bepaalde regio's of zoiets? Er moet wel een beetje geloofwaardig mechanisme genoemd worden Anders wordt epigenetica snel hocus pocus :(
 
vraag 3, meer vetcellen meer honger
Theoretisch gezien werkt het precies andersom. Vetcellen produceren leptine (verzadigingshormoon) wat de eetlust doet afnemen. Mensen met overgewicht of obesitas zijn echter vaak resistent voor leptine. Hun lichaam reageert er dus niet meer juist op.
 
Back
Naar boven