XXL Nutrition

Back again: advies m.b.t Gyno gevraagd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chain Reaction

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
7 jun 2011
Berichten
132
Waardering
249
Lengte
1m78
Massa
85kg
Vetpercentage
10%
Hi guys,

Ik heb dringend jullie advies nodig! Ik heb zelf al research gedaan maar twijfel (zwaar) over wat nu te doen. Ik zal mijn verhaal zo uitgebreid en eerlijk mogelijk uiteen zetten omdat het in mijn optiek belangrijk is voor de 'oplossing' en adviezen.

Om maar met de deur in huis te vallen: ik had nooit gedacht dat ik circa 7 jaar na het plaatsen van dit topic mijn rentree zou maken op (D)BB! ;-) Ik ben overigens altijd blijven meelezen, maar ben nooit meer 'actief' ingelogd geweest. Samenvattend: het advies van icoon Galen (DANK!!) heeft er 7 jaar geleden voor gezorgd dat de gyno die er (onverwacht) optrad na mijn Turinabol-kuurtje, is 'weggetrokken'. Dit zet ik tussen aanhalingstekens, omdat de schijf(jes) achter mijn linker- en rechtertepel nooit meer volledig zijn verdwenen. Naast dat ik soms kon 'voelen' dat de verharde schijfjes er nog zaten, heb ik er nooit meer last van ondervonden. Met de jaren werd het ook (ietsje) kleiner en ik had er op geen enkele andere manier last van.

In de jaren daarna ben ik onafgebroken blijven trainen en naast een aantal incidentele (lees: 4) winstrol-kuurtjes heb ik in 2015 nog één keer een 'zwaardere' inject kuur gepakt (10 weken Test-e 250mg i.cm 300mg Masteron, nakuur met Nolva). Ik kwam messcherp uit die kuur en heb al die tijd geen last meer gehad van de Gyno die in 2013 nooit (helemaal) is weggegaan. Door de Mast wel een flink kraterlandschap op mijn rug gehad, dus dat was een mindere ervaring.

Als ik nu terugkijk dan zijn twee (redelijk grote) schijven 'achter gebleven' en door de jaren heen steeds kleiner geworden. Nogmaals: op esthetisch gebied was er geen probleem en ook qua gevoeligheid nooit meer 'iets' gevoeld, terwijl ik dus nog nog wel een aantal keer relatief lichte kuurtjes heb gepakt. Ook tijdens de Test/Mast kuur geen gevoelige tepels of enige hinder ondervonden. Logisch, gezien de (positieve) eigenschappen die aan Masteron worden toebedeeld.

Jullie raden waarschijnlijk al waar ik heen wil: ik ben momenteel bezig met onderstaande kuur(tje);

Week 1-10 Test-e 250
Week 1-8 Winstrol (50mg e.d)


[Ik weet dat 8 weken winstrol ongebruikelijk is maar ik wilde er deze zomer scherper bijstaan dan ooit tevoren. Dat argument icm met de (lichte) libido-dip die ik wilde voorkomen, hebben ervoor gezorgd dat ik de keuze heb gemaakt om er een (lage dosis) Test-e bij te stacken. Ik had hier achteraf natuurlijk (wederom) Mast bij kunnen pakken gezien mijn Gyno verleden]

Nakuur: Week 12-16 Nolva (20mg e.d)

1.79
84KG
8,5% VP


Het is +- 5 jaar geleden dat ik de vorige 'zwaardere' kuur heb gepakt en ik ga nu ook als een speer. Ben droger dan ooit tevoren, trainingen gaan heerlijk, libido is helemaal top én als klap op de vuurpijl heb ik het vooruitzicht om over drie weken - een aantal dagen - de zon op te zoeken met een aantal vrienden. Ondanks dat het 'beachboy' gehalte aan deze post groeiende is, kan ik verzekeren dat de realiteit anders is. Ik leef al jaren voor de sport maar zal er niet omheen draaien: ik had me oprecht verheugd om vlak voordat ik het vliegtuig in zou stappen, de laatste inject Test te zetten, daar dagelijks te vlammen in de Gym en vervolgens te flaneren over het strand. Mocht dat me in het hokje van 'beachboy' plaatsen, dan zij dat zo! ;-)

Maaaaar: de realiteit is echter dat ik inmiddels in week 7 van mijn kuur zit en ik vanaf week 4/5 merkte dat de 'schijfjes' nu hardere schijven zijn geworden en gevoelig zijn. Mijn chest is verhoudingsgewijs een van de droogste (én best ontwikkelde) spiergroepen van mijn lichaam maar de tepels zijn (constant) stijf en veelal ook gevoelig. Een leek zal het niet direct opvallen (vooral niet zonder shirt) maar ik ben er nu dagelijks constant mee bezig.

Vanaf het eerste moment dat ik dit merkte, heb ik Nolva laten meelopen (eerst aantal dagen op 10mg, vervolgens verhoogd naar 20MG en de afgelopen drie dagen 40MG) maar ik merk niet dat de Gyno en/of gevoeligheid afneemt zoals ik dat zelf zou willen zien. Ik heb de laatste injects Test-e natuurlijk 'gewoon' gezet, dus ik had ook geen wonderen verwacht. De vorige keer trok de Gyno uiteindelijk (grotendeels) weg en heb ik er jaren totaal geen last van gehad. Of dat dit keer ook gaat gebeuren, is echter maar zeer de vraag. Wil geen overhaaste beslissingen nemen: het is niet zo dat ik met uiers rondloop maar mijn tepels zijn (constant) stijf én er zit een duidelijke schijf onder. Het doet geen pijn maar is gewoon vervelend. Door letterlijk ieder T-shirt zie je het dus en begin me er steeds meer aan te ergeren.

Mijn dillemma: wat nu te doen? Morgen zou ik eigenlijk gaan voor de 8e inject, maar twijfel of ik de Test-e moet verlagen of überhaupt moet blijven nemen. Nu stoppen zorgt er ook voor dat de nakuur die ik ga krijgen ook valt in de vakantie waar ik me zo op verheugd had. Niet dat daar alles van af hangt; maar wil graag het volledige plaatje schetsen. Of zorgt het verlagen/stoppen er juist voor dat de klap dan groter gaat worden? De voorgaande keer dat ik Gyno kreeg, had ik namelijk (deftig) 4 weken nagekuurd met Nolva.

Ondanks dat ik inmiddels een shitload aan topics en informatie tot me heb genomen, heb ik voor mezelf geen duidelijkheid over wat nu te doen. Ik raak het overzicht kwijt en zie dat er nog steeds vervuiling is met 'bro-science' is en/of gedateerde info. Ik hoop daarom oprecht dat jullie mij na het lezen van dit epistel- net als 7 jaar geleden - uit de brand kunnen helpen! :)

NB: Mocht beeldmateriaal vd Gyno van meerwaarde zijn, dan kan ik dat vanzelfsprekend delen!
 
Laatst bewerkt:
Is je tamoxifen niet gewoon fake? 40mg per dag daarvan nemen op 250mg test en helemaal geen verbetering waarnemen... raar.

Met 10mg HG tamoxifen kon ik gyno compleet onderdrukken op 600mg test daarnaast.
 
Spambod Thanks voor je reactie! Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de Nolva fake is; betrouwbare supplier en een bekend UG-lab. De andere gear van dezelfde bron en fabrikant werkt in ieder geval als een malle! ;-)

Toevoeging mbt het 'geen verbetering waarnemen': ik ben pas drie dagen bezig met 40 MG Nolva en de Gyno groeit in de afgelopen weken zeker niet meer; het wordt zelfs ietsje kleiner. Vind dat overigens altijd lastig in te schatten, juist omdat het (en dat realiseer ik me nu pas echt goed) nooit 'echt' is weggeweest. Maargoed; omdat ik er dus jarenlang op geen enkele manier hinder van heb ondervonden het risico op voorhand niet goed genoeg ingeschat. Ik heb de Nolva immers ook pas toegevoegd na +- 5 weken vanaf het moment dat ik (te laat) doorkreeg dat de Gyno aan het groeien was. Ik blijf de Nolva doseren op 40 MG voor minimaal +- 3 dagen om te bekijken wat dit doet.

Vragen waar ik mee zit;

1) Is het verstandig om de komende drie weken de laatste Test injects te pakken en de kuur af te maken? Afbouwen of juist direct stoppen met test?
2) Grootste gevaar qua Gyno zit i.m.o in de nakuur i.p.v tijdens de kuur. Ik heb genoeg Nolva in huis maar ben benieuwd of er input is m.b.t dosering/afbouwen (of juist niet) e.d!
 
Koop andere nolva.
 
Tamoxifen slikken tegen gyno is niet een kwestie van dagen, maar weken/maanden.
 
Tamoxifen slikken tegen gyno is niet een kwestie van dagen, maar weken/maanden.

Helder! Doelde met "Ik blijf de Nolva doseren op 40 MG voor minimaal +- 3 dagen om te bekijken wat dit doet" en "afbouwen" op de dosering van 40 MG - niet op de tijdspanne waarin ik Nolva blijf nemen.

Dat is een aanname die ik haal uit dit - enigszins gedateerde - topic uit 2013. Op basis van je reactie(s) begrijp ik dat hoger gaan dan 20MG Nolva geen echte meerwaarde heeft.

Wel meer specifiek ontstaat er stromale fibrose; dit weefsel reageert NIET (of nauwelijks) op endocriene therapie. Dit houdt dus concreet in dat des te langer jij gyno hebt, des te groter de kans is dat tamoxifen niet gaat helpen.

Aangezien de gyno van 2013 nooit is verdwenen, ben ik benieuwd of bovenstaande bij mij ook zal gelden. Ik heb vandaag de inject Test-e (250mg) 'gewoon' gezet.

Ik zal dit topic (wekelijks, maandelijks of jaarlijks 😜) updaten want heb gemerkt dat er weinig insights en ervaringen te vinden zijn.

Wordt vervolgd!
 
Helder! Doelde met "Ik blijf de Nolva doseren op 40 MG voor minimaal +- 3 dagen om te bekijken wat dit doet" en "afbouwen" op de dosering van 40 MG - niet op de tijdspanne waarin ik Nolva blijf nemen.

Dat is een aanname die ik haal uit dit - enigszins gedateerde - topic uit 2013. Op basis van je reactie(s) begrijp ik dat hoger gaan dan 20MG Nolva geen echte meerwaarde heeft.



Aangezien de gyno van 2013 nooit is verdwenen, ben ik benieuwd of bovenstaande bij mij ook zal gelden. Ik heb vandaag de inject Test-e (250mg) 'gewoon' gezet.

Ik zal dit topic (wekelijks, maandelijks of jaarlijks 😜) updaten want heb gemerkt dat er weinig insights en ervaringen te vinden zijn.

Wordt vervolgd!
Je kunt het best na een paar weken evalueren of het wat heeft gedaan. Ik zie wel heil in boven de 20 mg dagelijks doseren tijdens een testosteronkuur, als 20 mg onvoldoende resultaat geeft. Je zou de dosering steeds met 10 mg kunnen verhogen, tot een maximum van 40 mg, als er na evaluatie elke 1-2 maanden enig resultaat uitblijft. Mijn meest recente inzichten heb ik hier neergeplempt: https://peterbond.org/post/endocrine-treatment-of-gynecomastia

Kort door de bocht; er bestaat waarschijnlijk niets beters dan tamoxifen. Of nou ja, chirurgisch verwijderen werkt natuurlijk heel goed. Raloxifen zou je misschien nog als alternatief kunnen proberen als na een paar maanden tamoxifengebruik er nog geen verbetering te bemerken is. Ik behandel gynecomastie ook vrij uitvoerig in mijn nieuwe boek: https://peterbond.org/pre-order-book-on-steroids
 
Je kunt het best na een paar weken evalueren of het wat heeft gedaan. Ik zie wel heil in boven de 20 mg dagelijks doseren tijdens een testosteronkuur, als 20 mg onvoldoende resultaat geeft. Je zou de dosering steeds met 10 mg kunnen verhogen, tot een maximum van 40 mg, als er na evaluatie elke 1-2 maanden enig resultaat uitblijft. Mijn meest recente inzichten heb ik hier neergeplempt: https://peterbond.org/post/endocrine-treatment-of-gynecomastia

Top, thanks! Dit geeft de burger moed! ;-)

Kort door de bocht; er bestaat waarschijnlijk niets beters dan tamoxifen.

Dat is voor mij persoonlijk (en ik vermoed inmiddels voor veel anderen hier) gelukkig gemeengoed geworden, vanwege de door jou geleverde inzichten. Dank! 'Learning' vanuit mijn kant is om het in de toekomst ook preventief in te zetten ipv reactief, dus gewoon mee laten lopen wanneer ik test-e gebruik.
 
is nolva niet slecht om iedere kuur erbij nemen, meende dat nolva kan zorgen voor bloedclots em trombose
 
is nolva niet slecht om iedere kuur erbij nemen, meende dat nolva kan zorgen voor bloedclots em trombose
Daar is weinig over bekend bij mannen, maar in geen een van de studies waarbij tamoxifen is gebruikt ter behandeling van gynecomastie is een trombosegebeurtenis vermeld naar mijn beste weten. Dus dat risico lijkt vrij gering.
 
Tamoxifen slikken tegen gyno is niet een kwestie van dagen, maar weken/maanden.
maar ter preventie werkt het toch wel vrij snel?
persoonlijke ervaring.

heeft het ook effect op minieme knobbels na jarenlang gestopt te zijn na AAS?
 
Gebruik je wel arimidex of aromasin? Heb je je al laten prikken? Ben wel benieuwd wat je prolactine en oestrogeen waardes zijn.
 
Je kunt het best na een paar weken evalueren of het wat heeft gedaan. Ik zie wel heil in boven de 20 mg dagelijks doseren tijdens een testosteronkuur, als 20 mg onvoldoende resultaat geeft. Je zou de dosering steeds met 10 mg kunnen verhogen, tot een maximum van 40 mg, als er na evaluatie elke 1-2 maanden enig resultaat uitblijft. Mijn meest recente inzichten heb ik hier neergeplempt: https://peterbond.org/post/endocrine-treatment-of-gynecomastia

Kort door de bocht; er bestaat waarschijnlijk niets beters dan tamoxifen. Of nou ja, chirurgisch verwijderen werkt natuurlijk heel goed. Raloxifen zou je misschien nog als alternatief kunnen proberen als na een paar maanden tamoxifengebruik er nog geen verbetering te bemerken is. Ik behandel gynecomastie ook vrij uitvoerig in mijn nieuwe boek: https://peterbond.org/pre-order-book-on-steroids

Voor zover ik heb begrepen heeft raloxifen de voorkeur bij gyno. Het is iets effectiever en heeft geen nadelig effect op je igf-1 waardes, wat Nolvadex wel heeft.


Tijdens een nakuur heeft nolvadex de voorkeur omdat het testosteron levels meer verhoogd dan raloxifene.

Overigens is raloxifene is stuk lastiger te verkrijgen.
 
maar ter preventie werkt het toch wel vrij snel?
persoonlijke ervaring.

heeft het ook effect op minieme knobbels na jarenlang gestopt te zijn na AAS?
Ja op dat eerste en mogelijk op dat laatste, al is de kans vrij beperkt.

Voor zover ik heb begrepen heeft raloxifen de voorkeur bij gyno. Het is iets effectiever en heeft geen nadelig effect op je igf-1 waardes, wat Nolvadex wel heeft.


Tijdens een nakuur heeft nolvadex de voorkeur omdat het testosteron levels meer verhoogd dan raloxifene.

Overigens is raloxifene is stuk lastiger te verkrijgen.
Nee, raloxifen heeft niet de voorkeur bij gyno. Ik behandel deze ook kort in dat artikel dat ik linkte. De studie die je daar linkt is gelijk ook de enige: een retrospectieve chart review. Geen RCTs. Raloxifen kan overwogen worden als 'step-up'-benadering, wanneer resultaten bij tamoxifen uitblijven.
 
Ja op dat eerste en mogelijk op dat laatste, al is de kans vrij beperkt.


Nee, raloxifen heeft niet de voorkeur bij gyno. Ik behandel deze ook kort in dat artikel dat ik linkte. De studie die je daar linkt is gelijk ook de enige: een retrospectieve chart review. Geen RCTs. Raloxifen kan overwogen worden als 'step-up'-benadering, wanneer resultaten bij tamoxifen uitblijven.

Bedankt voor de link. Interessant om te lezen. :)
 
Denk je niet als resultaten uitblijven dat operatie dan de enige optie is? , of ben je ervan overtuigd dat het altijd te verhelpen is met medicatie?

Vraagje Galen Is je boek alleen uit conclusies van onderzoeken of heb je ook goede resultaten in de "praktijk" gezien

Pm even link waar te bestellen heb wel intressen
 
Denk je niet als resultaten uitblijven dat operatie dan de enige optie is? , of ben je ervan overtuigd dat het altijd te verhelpen is met medicatie?

Vraagje Galen Is je boek alleen uit conclusies van onderzoeken of heb je ook goede resultaten in de "praktijk" gezien

Pm even link waar te bestellen heb wel intressen
Als je na enkele maanden geen verbetering bemerkt, dan is de kans klein dat langer slikken gaat helpen. Ik hanteer meestal 3-4 maanden als termijn daarvoor. Mocht je wél verbetering bemerken, dan kan het wel ruim een half jaar duren in sommige gevallen voordat het grotendeels is weggetrokken. Het is zeker niet altijd te verhelpen met medicatie/tamoxifen. Met name 'oude' gynecomastie, of grote gynecomastie, vereisen meestal wel een operatie.

Het boek is evidence-based, of in andere woorden, bijna alles erin is gebaseerd op de wetenschappelijke literatuur. Ja, ik heb goede resultaten in de praktijk gezien, maar dat is het laatste waarop je moet vertrouwen als er zoveel klinische studies zijn. Want heel betrouwbaar zijn anekdotes, ook de mijne, niet.
 
Back
Naar boven