MuscleMeat

Crashen met chrash strongman uitprobeersels (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ligt eraan wat jij verstaat onder trainingsprikkel. Voor kracht (en massa) wellicht ja maar om te werken aan je form, het doorbloeden van de juiste spieren (voor pezen, gewrichten EN spieren) en het bouwen van workload/endurance kan -65% imo echt wel helpen. Alex doet altijd heel veel licht werk (zeker ver in de offseason) om pijnvrij te blijven/worden en een grote basis te bouwen qua conditioning/workload. Natuurlijk kan je ook gekke volumes/conditioning toch zwaar doen (G-men style) maar dat vraagt veel van je (fysiek/mentaal) en trekt niet iedereen.

Ik zie dan ook zeker wel nut in van BBB werk. Of het per sé BB moet zijn ipv 3x10/3x12 etc. en of het per sé de main moet zijn (ipv bijv. db press ofzo) laat ik in het midden. Ik vind dat Chrash te veel doet, maar hij kuurt wel (ik niet) en heeft meer massa dus wellicht ook meer nodig.

Verder ben ik het denk ik deels dan ook wel met je eens, want sets op 50% gaat weinig carryover hebben naar je 1rm en zelfs weinig bouwen voor je 10-5rm en/of massa. Maar het kan dus wel helpen voor andere dingen en je dus indirect sterker maken.
Helemaal mee eens met je verhaal, maar in BBB wordt het bedoeld om extra volume te creeeren op je lifts, zeker in 5/3/1 wordt er al zo tering weinig specifiek volume gedraaid, en dan wordt er extra volume toegevoegd in een range waar je geen reet aan hebt qua massa of kracht... 10x5 op lage intensiteit kan een plek hebben in een schema, of inderdaad liever een 10x2 of 10x3 zodat je bijvoorbeeld eerst nog 2 of 3 sets wat serieus werk kan doen in de 65-85% range gevolgd door 10x2 of 10x3 als backoff volume, maar zeker niet als hoofdmoot van je volume.
 
Helemaal mee eens met je verhaal, maar in BBB wordt het bedoeld om extra volume te creeeren op je lifts, zeker in 5/3/1 wordt er al zo tering weinig specifiek volume gedraaid, en dan wordt er extra volume toegevoegd in een range waar je geen reet aan hebt qua massa of kracht... 10x5 op lage intensiteit kan een plek hebben in een schema, of inderdaad liever een 10x2 of 10x3 zodat je bijvoorbeeld eerst nog 2 of 3 sets wat serieus werk kan doen in de 65-85% range gevolgd door 10x2 of 10x3 als backoff volume, maar zeker niet als hoofdmoot van je volume.

ja ik snap je punt man.
Ikzelf heb heel eerlijk gezegd nooit zo "specifiek" getraind.
Ben nooit een powerlifter geweest (al heb ik wel 2x een "wedstrijd" meegedaan (beginnerswedstrijd NPB), das al meer dan sommige "powerlifters" hier) en eigenlijk best crappy op de powerlifts, dus jullie zullen prolly gelijk hebben.

Voor strongman denk ik dat specificiteit juist niet zo belangrijk is omdat:
1. Er dusdanig veel events zijn dat ergens specifiek héél goed in zijn je geen goede resultaten per wedstrijd garandeerd.
2. Zelfs de basis events (overhead en deadlift bijv.) dusdanig veel varianten hebben (denk aan log/axle/1 arm db/etc. voor overhead en car dl/hummer tire dl/axle dl etc. voor dl) dat echt specifiek trainen ook niet ideaal is.
3. Strongman events dusdanig taxing zijn op je lichaam dat ze meerdere keren per week doen en/of combineren met meerdere keren per week squatten/deadliften uberhaupt geen optie is. Don't get me wrong; ik zeg niet dat strongman zwaarder is dan pl of dat squats en deadlifts niet heftig genoeg zijn. Alleen dat pl relatief gecontroleerd is qua form (tov bijv. stones, yoke, etc.) en dus meer geschikt voor meer volume/frequentie dan strongman events.

Ik ken zo goed als géén serieuze strongmen die meer dan 2x per week squatten/deadliften, laat staan nog vaker. De meesten zelfs 1x.
 
Als aanvulling; ik weet wel dat er powerlifters zijn (bijv. de mannen van Westside Barbell) die zaken als sled pulls/farmers walk/yoke etc. als GPP gebruiken in combinatie met een PL gericht schema. Dit is echter veel meer op reps/afstand dan als serieus doel op zich. De gewichten die ze gebruiken zijn vrij laag. Te vergelijking; we hebben het hier over juiced to the gills elite powerlifters (geared, maar dan nog) en ze gebruiken op yoke/farmers/etc. lagere gewichten als ik als skinnyfat amateur strongman. Dus dit is geen voorbeeld. Er zijn ook wel elite lvl atleten uit Oostblok landen (powerlifting/gewichtheffen) die véél shit als GPP doen (dus ook strongman events waarsch) maar ook dat zijn dudes waar we ons beter niet mee vergelijken.
 
Interessante discussies dit,
mijn gedacht nu is dat als alles wat te makkelijk blijkt na 1a2 cycles en/of ik massa verlies ik eventueel de BBB sets naar 65%zet? (Is mogelijkheid voor in de app)
mijn ervaring is wel dat te fel willen starten zowieso tot stoppen leid bij mij, daarom dat ik nu mij zo goed mogelijk aan de aangeraden percentages heb gehouden.
 
Ik denk niet dat je massa verliest met je main sets erbij, met strongman events erbij, met assistance erbij, met goede voeding erbij en met kuren erbij. Ik kan dit echter niet onderbouwen, want ik heb zelfs 0 massa. Behalve in mijn buik. Massa zat daar :)
 
Als aanvulling; ik weet wel dat er powerlifters zijn (bijv. de mannen van Westside Barbell) die zaken als sled pulls/farmers walk/yoke etc. als GPP gebruiken in combinatie met een PL gericht schema. Dit is echter veel meer op reps/afstand dan als serieus doel op zich. De gewichten die ze gebruiken zijn vrij laag. Te vergelijking; we hebben het hier over juiced to the gills elite powerlifters (geared, maar dan nog) en ze gebruiken op yoke/farmers/etc. lagere gewichten als ik als skinnyfat amateur strongman. Dus dit is geen voorbeeld. Er zijn ook wel elite lvl atleten uit Oostblok landen (powerlifting/gewichtheffen) die véél shit als GPP doen (dus ook strongman events waarsch) maar ook dat zijn dudes waar we ons beter niet mee vergelijken.
Het hele idee van strongman dingen als GPP binnen een groep als Westside is gewoon weighted cardio, niet zoals bij Strongman zo zwaar mogelijk of veel mogelijk farmers/yoke/tires etc doen, maar meer cardio voor het algehele gestel.

Ik heb zelf dan weer te weinig kaas gegeten van strongman, maar lijkt me dat je daar toch een basis in spiermassa wilt opbouwen, want massa is direct gerelateerd aan kracht. Ik zie nu wel dat Chrash wel wat extra assistance ingepland heeft staan, maar geen idee wat voor repsxsets. Dit kan natuurlijk een prima prikkel geven voor groei en carry-over hebben naar de andere oefeningen. Zou ik zelf die BBB sets aan het eind doen dan als soort finisher :p

Zoals het oorspronkelijk bedoeld is met BBB was het 5/3/1 bench + 5x10 dezelfde oefening en nog lats assist oid. Of inderdaad afgewisseld zoals Chrash doet, 5/3/1 bench + 5x10 Press. Dit is dan al je volume voor een groep in een week en dus extreem weinig wil je zowel kracht als massa gainen.
 
Het hele idee van strongman dingen als GPP binnen een groep als Westside is gewoon weighted cardio, niet zoals bij Strongman zo zwaar mogelijk of veel mogelijk farmers/yoke/tires etc doen, maar meer cardio voor het algehele gestel.

Ik heb zelf dan weer te weinig kaas gegeten van strongman, maar lijkt me dat je daar toch een basis in spiermassa wilt opbouwen, want massa is direct gerelateerd aan kracht. Ik zie nu wel dat Chrash wel wat extra assistance ingepland heeft staan, maar geen idee wat voor repsxsets. Dit kan natuurlijk een prima prikkel geven voor groei en carry-over hebben naar de andere oefeningen. Zou ik zelf die BBB sets aan het eind doen dan als soort finisher :p

Zoals het oorspronkelijk bedoeld is met BBB was het 5/3/1 bench + 5x10 dezelfde oefening en nog lats assist oid. Of inderdaad afgewisseld zoals Chrash doet, 5/3/1 bench + 5x10 Press. Dit is dan al je volume voor een groep in een week en dus extreem weinig wil je zowel kracht als massa gainen.

Ja en nee. Ja je hebt spiermassa nodig. Echter, als ik Chrash inschat (en ik denk dat ik dat best kan door combinatie van kennis van Strongman en hem persoonlijk te hebben gezien) is hij buff zat. Idem voor jou bijvoorbeeld; als ik jou voor strongman zou trainen zou ik relatief weinig spiermassa werk doen. Chrash is even zwaar als ik ongeveer nu, paar cm kleiner en de helft qua vet% en lift op zo'n beetje alles minder. Dat is niet erg (mooi voor hem dat ie een mooiere man is dan ik, ik gun het jullie schoonheden) maar laat mij zien dat er meer te halen valt op atletisch vermogen/conditioning/handigheid/techniek/explosiviteit etc. etc. dan op massa. Idioot buff zijn brengt in strongman ook nadelen met zich mee (gebrekkige mobiliteit vaak, meer moeite om je conditie op pijl te houden, etc.)

Begrijp me niet verkeerd, er is absoluut een basis aan spiermassa nodig om goed te zijn in strongman, of het helpt iig enorm. Ik denk dat iemand als Chrash dat niveau al wel gepasseerd is en met onderhouden al meer dan zat heeft. Als hij daarbij aan andere kwaliteiten werkt dan wordt z'n totale plaatje beter/sterker. Ikzelf zou bijvoorbeeld WEL baat hebben bij meer spiermassa (maar ben te lui en geef te weinig om looks om goed te eten/rusten/kuren). Ik ben namelijk wel tamelijk atletisch (ondanks mn walvissen fysiek) en heb prima techniek/aansturing CNS op de meeste events.

Al met al denk ik dat dit schema prima is voor Chrash, wel heftig, maar prima :)
 
(mooi voor hem dat ie een mooiere man is dan ik, ik gun het jullie schoonheden)
Thnx bro :p
vermogen/conditioning/handigheid/techniek/explosiviteit
Ik wil inderdaad de komende jaren deze punten on point krijgen vooraleer er terug een focus op spiermassa komt (al mag er natuurlijk altijd wat bij maar geen main focus voor nu)
 
Free stands zijn afgewerkt :)

vastgelaste m14 bout als hook met een steunplaatje ertegen gelast.
Onderkant wat vulplaatjes op gelast zodat alles pas staat. Ik heb er 200kg op gelegd en dat ging goed, dus voor 100kg werkgewicht is het wel in orde.

leuk projectje omdat ik het materiaal had liggen, indien ik alles had moeten kopen was een stand uit de basisreeks van fitness seller niet veel duurder geweest denk ik.
980BFB85-A269-4349-A0A1-13259700573C.jpeg


nu even trainen en dan het zwembad in :p
 
5/3/1 session
Date: Friday, 31 July 2020
Duration: 01:19:40

w.u: side, front, b.o dumbell raises 2x20x2kg

Warmup sets Bench Press
----------------------------
✔︎ 5 x 60.0
✔︎ 5 x 75.0
✔︎ 3 x 90.0

Main sets Bench Press
----------------------------
✔︎ 5 x 95.0
✔︎ 5 x 110.0
✔︎ 5 x 125.0

Boring But Big sets Overhead Press
----------------------------
✔︎ 8 x 30.0
✔︎ 8 x 30.0
✔︎ 8 x 30.0
✔︎ 8 x 30.0
✔︎ 8 x 30.0

Close grip bench press
----------------------------
✔︎ 10 x 90.0
✔︎ 10 x 100.0
✔︎ 9 x 110.0

Dumbbell row
----------------------------
✔︎ 10 x 28.0
✔︎ 12 x 55.0
✔︎ 12 x 55.0
✔︎ 15 x 55.0

Kettlebell swings
----------------------------
✔︎ 1 x 32.0
✔︎ 1 x 32.0
✔︎ 1 x 32.0

bench en BBB ohp stelde niets voor, dumbell rows was heel zwaar met korte pauzes.
kb swing ook afzien vanwege gebrekkige conditie
 
Mooie training weer broeder! :)
 
Je foto in het laatst genomen foto topic zag er bruut uit man. Lekker brede schouders vooral
 
Je foto in het laatst genomen foto topic zag er bruut uit man. Lekker brede schouders vooral
Thnx, kwa bovenlichaam ben ik redelijk tevreden op het moment, zou graag nog wat droger staan maar durf niet goed te cutten op een lage cruise dosis en ik kan niet goed overweg met krachtverlies :)
 
Crash, is de DBB meet niks voor jou? :)

(lees: lijkt mij leuk als je er ook zo zijn)

#nohomo #beetjegayisoke
 
Crash, is de DBB meet niks voor jou? :)

(lees: lijkt mij leuk als je er ook zo zijn)

#nohomo #beetjegayisoke
Ik ga eens vragen aan mevrouw of het uitkomt als ik die dag weg ben (Is het laatste weekend voor ik aan de hogeschool begin dus heb wel wat te vieren :p) is ook maar een uurtje rijden. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen
 
Ik ga eens vragen aan mevrouw of het uitkomt als ik die dag weg ben (Is het laatste weekend voor ik aan de hogeschool begin dus heb wel wat te vieren :p) is ook maar een uurtje rijden. Ik ben al een tijdje aan het twijfelen

Gewoon gaan man. Lijkt me tof om je te ontmoeten!
 
Back
Naar boven