XXL Nutrition

33 LOG (3 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

120kg x 5 liever haha 😉 nu ja weet het effe niet met de corona. Je kan moeilijk iemand laten spotten... Dus ook niet te zwaar. Ook wel wat gewenning kwijt qua hoge bench gewichten 😬
Haha dat geloof ik. Ja het is inderdaad even behelpen nu in de gym. Had je de bench lang niet meer gedaan?
 
Haha dat geloof ik. Ja het is inderdaad even behelpen nu in de gym. Had je de bench lang niet meer gedaan?

Nadat ik de 50kg db bp press op 8 reps heb gehaald ben ik sowieso niet meer consequent bezig geweest met de dumbell benchpress of de barbell benchpress. Beetje een behaald doel en niet onmiddelijk een duidelijk beeld hoe en wat met de barbell benchpress. Zou toch graag dit jaar op een 1 x 130kg niveau zitten, zeker als ik de doelen haal voor squat en deadlift. Zou voor volgend jaar richting de 138kg benchpress willen gaan. Heb tijdens de Corona thuis nog 120kg x 4 op 79kg geduwd. Dus zie het wel zitten en of mogelijk.

Ik doe de bench wel, maar merk zelf wel op dat het technische vooral boven de 100kg van belang is of toch meer. En dit is altijd even wennen. Nu met corona zie ik mezelf niet alleen 110kg op reps benchen... Het unracken in de basic fit vind ik kut, waarbij je de barbell naar voren brengt. Dan heb ik liever iemand die even helpt unracken op de gewone manier.
 
28/07/2020

Wel een dag te vroeg. Is niet het meest ideale om 2 dagen na squats te deadliften, maar had er zin in! Al bij al viel het goed mee en was het de rug die in verhouding slecht presteerde :D.

Deadlifts:
60kg x 8
80kg x 5
100kg x 6
120kg x 1
140kg x 1

152.5kg x 5 x 5(6?) Volume PR

Wist op een gegeven moment niet of ik nu 2 sets had gedaan of 3 :D :D :D. Nu mijn gevoel zegt wel dat ik er gewoon 5 heb gedaan. Was ook weinig verschil tussen de eerste en laatste set in verhouding. Verder merkte ik op dat de lift off wel vrij snel ging.
Bij elke set van de werkset de intro van raining blood - Slayer opgezet gehad :D Hoe goed is da man!

Bent over rows:
60kg x 8 x 4

Hier armlengte diep gegaan en weinig moeite hier.

BW pull ups:
x8 x 3
x8 x 1 (traag traag traag)
 
Het unracken in de basic fit vind ik kut, waarbij je de barbell naar voren brengt. Dan heb ik liever iemand die even helpt unracken op de gewone manier.
Ja, als dat stuk niet lekker loopt is het ook blessuregevoelig. Heb dat thuis gemerkt met een oud kettler bankje. Unracken met armen te dicht bij elkaar en heel voorzichtig moeten terugleggen, waardoor een blessure makkelijk op de loer ligt.
 
29/07/2020

Dumbell side raises:

6kg x 15
6kg x 12
9kg x 12
12kg x 8

Overheadpress:
40kg x 8
50kg x 5
60kg x 5
70kg x 2
75kg x F

Dumbell rear delt raise(bankje)
10kg x 8
12kg x 8
16kg x 8
20kg x 8

En afgesloten met biceps.

Verder nog even gepolst ivm deload. Ik ga de gewichten droppen naar 110 a 115kg squats op een 3 x 5 en diezelfde training een 3 x 3 doen met 135kg deadlift. Vraag altijd raad aan iemand die toch wat ervaring heeft met programmering. Ik wou eerst het gewicht behouden voor de gewenning, maar blijkbaar hoeft dat zelfs niet. Deze training zal zondag plaatsvinden, waarbij ik na 3 a 4 dagen mijn schema weer ga hervatten. Nog een beetje de vraag of ik de laatste training ga herdoen of onmiddellijk over naar de 3 x 5. Mij kennende eerder die 3 x 5. Heb het gevoel dat ik de recente trainingen enkel bij de 130kg squat even diep ben moeten gaan...
 
Je kan prima gewoon verder gaan met 3x5.
Als je traint voor power EN looks zonder dat je wedstrijdambities hebt (of al heb je die wel, maar niet in de nabije toekomst), zou ik sowieso het volume relatief hoog houden,zowel qua reps/sets. Wat tripples hier en daar kan geen kwaad, maar het zijn toch echt de 8-5 reppers die kracht EN massa bouwen. 3tjes bouwen ook nog kracht en gedeeltelijk massa. Alles lager dan dat bouwt enkel je CNS en pezen/gewrichten. Dit is wel nodig als je op een lift wil maxxen (bijv. voor een wedstrijd), maar in het algemeen niet. Ik heb zelf de fout gemaakt door veel te veel lage reps te doen. Dit bouwt korte termijn kracht (gewenning aan gewicht, betere aansturing CNS, etc.) maar maakt je niet STERKER op de lange termijn.

En nee ik ben niet opeens tegen lagere reps/minder sets. Als je een pr wil zetten op de bench of squat zou ik er zeker naartoe werken via 3x3 en/of later zelfs singles. Maar als je bezig bent met bouwen en sterker worden (en je wil heel blijven) is een systeem als 5x5 een stuk beter.
 
Je kan prima gewoon verder gaan met 3x5.
Als je traint voor power EN looks zonder dat je wedstrijdambities hebt (of al heb je die wel, maar niet in de nabije toekomst), zou ik sowieso het volume relatief hoog houden,zowel qua reps/sets. Wat tripples hier en daar kan geen kwaad, maar het zijn toch echt de 8-5 reppers die kracht EN massa bouwen. 3tjes bouwen ook nog kracht en gedeeltelijk massa. Alles lager dan dat bouwt enkel je CNS en pezen/gewrichten. Dit is wel nodig als je op een lift wil maxxen (bijv. voor een wedstrijd), maar in het algemeen niet. Ik heb zelf de fout gemaakt door veel te veel lage reps te doen. Dit bouwt korte termijn kracht (gewenning aan gewicht, betere aansturing CNS, etc.) maar maakt je niet STERKER op de lange termijn.

En nee ik ben niet opeens tegen lagere reps/minder sets. Als je een pr wil zetten op de bench of squat zou ik er zeker naartoe werken via 3x3 en/of later zelfs singles. Maar als je bezig bent met bouwen en sterker worden (en je wil heel blijven) is een systeem als 5x5 een stuk beter.

Ja momenteel ligt de interesse fel bij kracht, dit ondertussen toch al een anderhalf jaartje zeker. Mede, omdat ik vond dat de benen altijd hebben achtergelopen, dit door een langdurige blessure. De verhouding qua kracht wil ik even bijtrekken. En een wedstrijdje powerliften hou ik zeker wel open al is het maar voor de ervaring en de beleving.

Nu zoals jij het benoemt omtrent het maxen. Is inderdaad nu aan de orde om richting 3 x 3 te gaan en dan verder singles, deloaden en eens maxen. En vanuit dat referentiepunt weer verder te bouwen met inderdaad die 5 x 5 desnoods. Heb op youtube een tijdje terug inderdaad gezien gehad dat wanneer je echt zou stagneren qua kracht je inderdaad terug hogere reps en volume moet opzoeken. Nu zelf voel ik me nog een beginner, zeker als het gaat om de progressie die ik nu op korte tijd nog maak. MAAR die hoge reps hou ik zeker in mijn achterhoofd en zeker het stuk rond CNS. heb bijna een jaar elke week 2x gemaxt op squats en bench en 1x op deadlifts. ik dacht dat mijn trainingspartner wist wat hij deed en ging daar in mee, helaas allemaal niet zo goed. Gestopt en 2 weken slecht en hééél vermoeid geweest en gewoon paar maand gestopt. Dus mijn CNS heel houden.

Sinds vorig jaar augustus herbegonnen en bewuster bezig met programmering, maar het is soms nog wat zoeken :D
En massa boeit me niet zozeer, omdat ik me nu meer dan goed voel. Ik train graag en als daar massa van komt, ja dan is dat gewoon oké, maar zit nu eerder met getalletjes in mijn hoofd van lifts haha :D
 
De metafoor die ik graag gebruik is de volgende;
* Kracht opbouwen via werksets staat gelijk aan bouwstenen.
* Techniek/snelheid staat gelijk aan cement.
* Zwaar trainen (3-1 reps) staat gelijk aan het bouwen.


Zwaar trainen bouwt dus weldegelijk je max, maar uiteindelijk zijn je bouwstenen of je cement op. Op lange termijn heb je er dus meer aan om zoveel mogelijk bouwstenen en cement te verzamelen, zodat je je bouwwerk "echt mooi kan maken". Er is niks mis mee om soms al eerder te bouwen; voor een wedstrijd, voor een PR poging om te kijken waar je staat of gewoon omdat het leuk is. Het gros van je trainingen kan echter beter in het teken staan van bouwstenen en cement verzamelen. Combineer dit met een goede "fundering" (rust/voeding) en je krijgt een super bouwwerk, in plaats van "snel, snel"beginnen bouwen zonder fundering of met te weinig materiaal ;)
 
De metafoor die ik graag gebruik is de volgende;
* Kracht opbouwen via werksets staat gelijk aan bouwstenen.
* Techniek/snelheid staat gelijk aan cement.
* Zwaar trainen (3-1 reps) staat gelijk aan het bouwen.


Zwaar trainen bouwt dus weldegelijk je max, maar uiteindelijk zijn je bouwstenen of je cement op. Op lange termijn heb je er dus meer aan om zoveel mogelijk bouwstenen en cement te verzamelen, zodat je je bouwwerk "echt mooi kan maken". Er is niks mis mee om soms al eerder te bouwen; voor een wedstrijd, voor een PR poging om te kijken waar je staat of gewoon omdat het leuk is. Het gros van je trainingen kan echter beter in het teken staan van bouwstenen en cement verzamelen. Combineer dit met een goede "fundering" (rust/voeding) en je krijgt een super bouwwerk, in plaats van "snel, snel"beginnen bouwen zonder fundering of met te weinig materiaal ;)
Ja merk nu ook al wel dat ik sterker ben zonder daarbij echt te gaan maxen... Dat maxen zal idd weer een enkele keer zijn na meer dan een jaar. Dus weer een interessant inzicht hier.. Thx voor de input!
 
Als je van 5x5x100 bench naar 5x5x120 bench gaat ben je sterker geworden. Als je van 3x5x120 squat naar 4x8x120 squat gaat ook. Alles onder de 10 reps (en in mindere mate erboven ook nog wel) aan gains qua gewicht/reps maakt je sterker. Alleen zaken als hele hoge reps (15+), kortere rusttijden, intensiteitstechnieken (slow eccentrics/holds/peak contractions etc. aan bb brol) helpen je niet om sterker te worden. Meer reps met hetzelfde gewicht en/of meer gewicht op de baar is meer kracht. Add hierbij een betere techniek en/of meer explosieve/snelle kracht en je bent sterker. Allemaal geen rocket science. Het enige "probleem" is dat als je maandenlang 10-5 reps maakt met een gewicht tussen de 40 en 80% (bijv. tussen de 40 en 80kg op de bench), 90-100% (dus 90-100kg) zwaar gaat aanvoelen. Je CNS is hier niet aan gewend en mentaal zal je ook "schrikken" van het zware gewicht in je handen. Je zult dus niet direct (veel)meer doen op de max, ondanks dat je sterker bent.

Ik ken ook de andere kant van de medaille. Als judoka (niet zozeer ikzelf, want ik was zwaargewicht, maar de dames/heren die ik train) moet je op gewicht blijven en is meer spiermassa geen of amper een optie. Dan is, naast weeral techniek/snelheid, het trainen van je CNS DE manier om sterker te worden, naast gerichte/functionele hypertrophie. Mijn judoka's doen juist veelal OFWEL lage en snelle reps (vaak +-5 op de krachtoefeningen, 5-1 op de explosieve oefeninge) OFWEL juist erg hoge reps voor conditioning/endurance van de spieren. Dit bouwt ook kracht en haalt het maximale uit je potentie in die gewichtsklasse. Je gewichtsklasse geeft hier de basis aan en jij gaat de basis dan hier uitbreiden.

Jij hebt echter in mijn ogen nog ruime potentie in het bouwen van je basis. Je hoeft je echt niet bij 1x per jaar te houden, maar ik zou enkel maxen/uitbouwen naar een max als je er 99% zeker van bent dat er dikke PR's inzitten. Dit is ook beter voor de motivatie. Ik zou dus niet gaan maxen vooraleer je ;
* bench --> op +-110 zit voor meerdere sets van 10-5 reps.
*dl --> op +-150 zit voor meerdere sets van 10-5 reps.
* sq --> op +-120 zit voor meerdere sets van 10-5 reps.
Dit zijn maar referentie getallen, komt niet op 2.5kg meer of minder aan. Als je echter om en nabij deze getallen zit en je bouwt dan uit (via 3x3 bijvoorbeeld of singles,rep out sets, whatever) dan ga je zeker over je PR's heen. Gebruik je sets in de tussentijd niet alleen als "hersenloos bouwwerk" maar werk ook aan je techniek door je sets perfect te proberen doen en aan je snelheid door je sets zo explosief mogelijk te doen en/of explosieve oefeningen erbij te doen. Hiermee sla je 2 vliegen in 1 klap en ben je dalijk klaar om je PR's te destroyen!

Dit is overigens zeker niet de enige weg die naar Rome leidt. Ik heb jarenlang zelf het Conjugate System gevolgd van Westside Barbell en ben hier nog altijd door beinvloed. Dit is echter meer iets voor competatieve lifters die NU willen presteren, niet per sé er een lifetime hobby aan willen hebben.
 
31/07/2020

DELOAD training

Squats:

60kg x 5
80kgx 5
100kg x 1
110kg x 3 x 5

Squats enkel de eerste 2 sets zonder belt en de laatste 3 met belt. Het is een deload dus ik dacht misschien gewoon in verhouding houden en relaxt liften :D

Deadlift:
100kg x 5
120kg x 1
135kg x 3 x 3

Benchpress:
60kg x 5 x 5
Ja dit was zéér relaxt. Een beetje gewerkt met de polspositie en het leggen van de barbell in de onderkant van de hand. voelt merkwaardig zéér verschillend. Ook met de plaatsing van de duim hoe en wat.

Was een relaxte training. Terwijl genieten van de playlist op mijn telefoon. Bewust voor vandaag gekozen, zodanig mijn volgende training ten laatste dinsdag aanvat en ik weer verder kan bouwen :D.

Heb het ook eens wat interactief gemaakt en set 2 van de deadlift toegevoegd. Enkel wel wat zoeken om het bestand zo klein mogelijk te maken. Gelukkig allemaal geen rocketscience! :D
 

Bijlagen

  • VID_20200731_153410.mp4
    8,5 MB
Laatst bewerkt:
02/08/2020

Deloadtraining 48 uren geleden.
Aanvatten van 3 x 5 schema.( deadlift + squat)

Deadlift:
60kg x 8
80kg x 5
100kg x 5
120kg x 1
140kg x 1
150kg x 1 --> hookgrip voelde hier gemakkelijk

Werkset: belt en straps
160kg x 3 x 5 PR!

Opmerkingen:
Heb wat aanpassingen doorgevoerd. Smallere stand, heuppositie net iets hoger vermoed ik, maar damm dit beviel me super! Dit vooral toegepast op basis van goede ervaringen met vorige deloadtraining.

Sumo deadlift:
100kg x ?

Hier een beetje gespeeld met de voetpositie. Ben zelf een kleine kerel, korte armen en benen. Vrij smalle stand, maar volgens de spiegel toch een stuk rechtere rug in vgl met conventioneel. Qua rom wel lager, maar in mijn geval beviel me dit wel. Zat met mijn voeten nog op het liftplatform in plaats van de rubber.

Bent over rows:
60kg x 8 x 3
60kg x 8 x 1 (eigenlijk pendlay row)

Hier gespeeld ook met de rug van de hoek en diepte van de barbell etc. Gewoon speelse sets. Niks bijzonder.

BW Pull ups:
bw x 8 x 2
BW x 6 --> ik liep leeg en had geen behoefte om diep te gaan voor de rest

voldaan naar huis!
 
31/07/2020

DELOAD training

Squats:

60kg x 5
80kgx 5
100kg x 1
110kg x 3 x 5

Squats enkel de eerste 2 sets zonder belt en de laatste 3 met belt. Het is een deload dus ik dacht misschien gewoon in verhouding houden en relaxt liften :D

Deadlift:
100kg x 5
120kg x 1
135kg x 3 x 3

Benchpress:
60kg x 5 x 5
Ja dit was zéér relaxt. Een beetje gewerkt met de polspositie en het leggen van de barbell in de onderkant van de hand. voelt merkwaardig zéér verschillend. Ook met de plaatsing van de duim hoe en wat.

Was een relaxte training. Terwijl genieten van de playlist op mijn telefoon. Bewust voor vandaag gekozen, zodanig mijn volgende training ten laatste dinsdag aanvat en ik weer verder kan bouwen :D.

Heb het ook eens wat interactief gemaakt en set 2 van de deadlift toegevoegd. Enkel wel wat zoeken om het bestand zo klein mogelijk te maken. Gelukkig allemaal geen rocketscience! :D
vorm blijft zeer goed (lijkt mij) voor toch zwaar te liften :thumbup:
 
vorm blijft zeer goed (lijkt mij) voor toch zwaar te liften :thumbup:

Zat wel een rep bij die beter kon leek me, enkel lag denk ook een beetje aan het gewicht. Zou ik bijna enkel alleen op mijn rug kunnen trekken bij wijze van spreken. Dat merk je bij lichtere sets wel dat techniek van minder belang is :p Heb ook heel lang beroep gedaan op de rug, omdat benen trainen niet echt aan de orde was de eerste 5 jaar dat ik trainde. Nu merk ik wel dat benen een fixe inhaalpoging aan het doen zijn :D
 
Zat wel een rep bij die beter kon leek me, enkel lag denk ook een beetje aan het gewicht. Zou ik bijna enkel alleen op mijn rug kunnen trekken bij wijze van spreken. Dat merk je bij lichtere sets wel dat techniek van minder belang is :p Heb ook heel lang beroep gedaan op de rug, omdat benen trainen niet echt aan de orde was de eerste 5 jaar dat ik trainde. Nu merk ik wel dat benen een fixe inhaalpoging aan het doen zijn :D
Ik maak zelf de fout te veel uit de rug te trekken, vind het zelf moeilijk te corrigeren zeker bij zware sets.
 
Ik maak zelf de fout te veel uit de rug te trekken, vind het zelf moeilijk te corrigeren zeker bij zware sets.

Wat ik sinds nu ook doe is de tijd nemen om de eerste rep aan te vatten. Ik wiebel me in positie/armen lang maken en lats aanspannen. Dan de hoek zoeken waarbij alle spanning over de benen/glutes verdeeld geraakt en dan kont naar boven en dan terug naar beneden naar dat punt van spanning. Deze spanning lijkt me ook beter af te gaan door nu mijn positie van de voeten aan te passen.

Maar ik begrijp dat wel, zeker als je een ultrasterke rug hebt :D. Maar misschien even de oefening maken waar bij jou het punt van algehele spanning zit.
 
Maar misschien even de oefening maken waar bij jou het punt van algehele spanning zit.
Dat is idd wel een goede tip, volgende opwarmsets eens even rustig uitzoeken.
 
3/08/2020

Incline benchpress:

40kg x 8
60kg x 8
80kg x 8
60kg x 8 paused

Meestal laat ik die barbell mijn borst raken, maar de eerste 3 sets maar eens niet gedaan.

Benchpress:

60kg x 8
80kg x 5
90kg x 5
90kg x 5
90kg x 5
90kg x 5
100kg x 5

Was zwaar genoeg allemaal. Beetje technisch oplettend geweest. Verder terug een stijve hark geworden en weer wat zoekend naar beginpositie(liggen). Verder weer goede ervaringen met plaatsing van de barbell in de handen en merkte dat ik meer kracht kon zetten door de barbell onderaan in de hand te plaatsen. Wou aanvankelijk dit jaar nog PR's op de bench, maar de motivatie is er niet meer met die corona shit. Focus en motivatie ligt helemaal bij de squat en deadlift.

Dumbell flyes:
12kg x 15
16kg x 15
18kg x 15

Hier de voeten op de bank gezet en hoofd van de bank gehouden.

BW dips:
BW x 8 x 3
BW x 12

De eerste 3 setjes op 8 reps waren ultratraag en rechtop. Ben een kleine kerel dus raak met de voeten ook net de grond niet :D
de laatste set was dan enorm snel, maar ik liep wel echt snel leeg. Meestal doe ik deze op snelheid richting de 20 a 25 reps. Nu zal wel liggen aan het feit dat ik deze oefeningen allemaal veel minder doe en minder consequent qua gewicht etc.

Al bij al tevreden. Basisniveau ligt hoog genoeg naar mijn gevoel. Enkel rustig opkrikken zonder het punt te moeten bereiken van de gekende jesus spot.

Qua voeding eet ik toch wel een beetje minder, niet zozeer bewust. Maar omdat ik op gevoel eet wil ik verder ook niet mezelf dwingen.
 
04/08/2020

Squats:

60kg x 8
80kg x 5
100kg x 5
120kg x 1
130kg x 1

Werkset:
140kg x 3 x 5 PR!

Het waren vrij wisselvallige sets. Het was wel doenbaar, maar het voelde weer als wennen aan....Wel tevreden met het pakken van diepte, en minder met het uitduwen. Voelde alsof ik maar op 3/4de van mijn potentieel aan het liften was :D.
Ik geef wel eerlijk toe dat ik liever met steel plates lift. Iemand enig idee hoe die gewichtsverdeling van invloed kan zijn? kheb de laatste weken enkel met steel plates gesquat en deze bumpersplates leken mij tegen te vallen? Kan het niet volledig plaatsen, misschien was het gewoon een iets mindere dag, terwijl de sets op zich wel voltooid werden.

afgesloten met lichte leg curls en extensions. Weg gebleven van verzuren.
 
Back
Naar boven