AndroidHealthClinic

Herbeginnen krachttraining (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Axel V

Novice
Lid geworden
17 sep 2020
Berichten
15
Waardering
2
Lengte
1m90
Massa
80kg
Beste leden
Ik ben Axel, 20 jaar en wil het krachttrainen terug opnemen en deze keer wil ik het goed doen...
Ik ben begonnen met krachtsport vanaf pakweg mijn 16 met golven van x- aantal maanden serieus trainen met schema tot zo nu en dan eens en zelfs maanden helemaal niets. Ik heb vaak vastgehouden aan StrongLifts 5x5 omdat het voor mij altijd gewerkt heeft en gemakkelijk is met de App op men gsm. Mijn persoonlijk hoogtepunt wat ik hiermee bereikt heb was vlak voor mijn 18 toen ik 150kgx1 kon squaten, 170kgx1 deadliften en bench ergens achteraan hinkten met pakweg 80/84kgx1.
Toen ik einde vorig jaar op 19 jarige leeftijd StrongLifts terug oppikten ging alles goed tot op bepaalde hoogte, vanaf het moment dat ik shoulder press deed kreeg ik ongelofelijke rugklachten, daarna ook met squat vanaf een bepaald gewicht (alles hoger dan 110kg). Dit naargelang ik altijd goed op mijn uitvoering let en bij zwaardere setten altijd met belt train. Nu is het wel zo dat ik met 1.90 redelijk lang ben en ik ondertussen teweten ben gekomen dat er een verschil zit op mijn heupen en 9/10 ook een verschil heb in mijn rug wat het geheel allemaal heel zwak maakt.

Nu ben ik pas samen gaan wonen en wil ik het trainen terug opnemen, helaas zal dit niet StrongLifts of eender welke andere powerlift schema worden vanwegen mijn fragiele rug...
Wat kunnen jullie mij, als ervaren sporters, aanraden om in vorm te komen en in massa en kracht te winnen?

Wat voeding betreft eet ik smorgens altijd een grote kom havermout met volle melk, drink 3-4L water per dag, neem creatine bij en eet voor het slapen gaan 500g magere kwark. Ik ben nogal smal aangelegd en kan zowat eten wat ik wil, vooral lats, schouders en borstkas zijn bij mij de zwakkere punten, in wat ik ook vooral wil verbeteren.

Alvast bedankt voor de hulp!!
 
Wat is precies je vraag?
 
Je rug gaat niet sterker worden als je elke belasting probeert te voorkomen.
 
Basically:
Boven onderhoud eten door je eten te tracken
Qua krachttraining overloaden

Rug ontzien?
Vind het een verkeerde reden om je rug te ontzien omdat deze zwak zou zijn, dan word hij op den duur alleen maar zwakker. Zoek naar een oplossing zodat je NOU JUIST die rug aan gaat pakken.

Hier na een nekhernia jaren hetzelfde gedaan; ontzien. Jaren werd het alleen maar erger en alle fysio's allemaal rare nekflex oefeningen en niks leek te helpen, zware benen krachttraining leverde hoofdpijn op dus maar weer ontzien en die training niet doen.
Oplossing was; specifiek oefeningen doen voor de zwakke plek, in dit geval de gehele schouder regio. Na een maandje kon ik rustig benen weer oppakken en dit zonder problemen opbouwen.

Zwakke plekken verdienen extra aandacht!

Maar voor de rest zou ik wat gerichter vragen stellen, zodat er betere antwoorden komen ;)
 
Laatst bewerkt:
Mijn vraag is: wat voor schema heb ik nodig om mijn rug niet te overbelasten (dus geen zware squat, deadlift, schouder oefeningen).

Het is niet mijn bedoeling mijn rug te ontzien, ik focus mij nu juist meer op mijn rug dan ooit, maar uit ervaring weet ik dat powerliften er niet inzit. Daarom dacht ik zelf meer aan oefeningen als pull ups,barbell rows, dumbbell rows, lat pulldown enz... oefeningen die mijn rug sterker maken maar waarbij de druk die ik er op leg aanzienlijk minder is. Ook buikspieroefeningen wil ik meer integreren in mijn routine aangezien dit ook belangrijk is bij het krijgen van een sterke core.

Eigenlijk zoek ik een manier sterker te worden op mijn zwakke punten en voornamelijk rug zonder daarbij het probleem te verergen door zwaar te gaan squaten, deadliften,overhead pressen...
 
Overbelasting ligt niet aan de oefening. Juist met zware squats en deadlifts ga je je core en rug versterken. Al die oefeningen die je van plan bent zijn hartstikke leuk, toch zal je dan over een jaar alsnog een 'zwakke rug' hebben. Je plan is echt totaal contraproductief.
 
Overbelasting ligt niet aan de oefening. Juist met zware squats en deadlifts ga je je core en rug versterken. Al die oefeningen die je van plan bent zijn hartstikke leuk, toch zal je dan over een jaar alsnog een 'zwakke rug' hebben. Je plan is echt totaal contraproductief.

Stel nu ik volg uw raad op en begin vanaf morgen terug met Stronglifts, kan ik binnen de maand niet meer van de pijn aangezien ik een verschil heb in mijn heupen/ rug....
Als het zo simpel was was ik nu niet hier om naar raad te vragen
 
Stel nu ik volg uw raad op en begin vanaf morgen terug met Stronglifts, kan ik binnen de maand niet meer van de pijn aangezien ik een verschil heb in mijn heupen/ rug....
Als het zo simpel was was ik nu niet hier om naar raad te vragen
Als je je graag wilt laten tegenhouden door een probleem wat je zelf in stand houdt is dat totaal aan jou. Nogmaals; je gaat je problemen met jouw plan verergeren, niet verbeteren.
 
Als je je graag wilt laten tegenhouden door een probleem wat je zelf in stand houdt is dat totaal aan jou. Nogmaals; je gaat je problemen met jouw plan verergeren, niet verbeteren.
Uw raad is dus bij men oude schema houden?
Ik wil dit gerust nog eens proberen, ik zal met heel weinig gewicht beginnen en hopen dat men spieren op deze manier geleidelijk sterker worden zodat ik niet weer de problematiek van vanouds krijg.
 
Laat dat powerlift gedoe liggen en doe gewoon een normaal trainingschema met minder gewicht en meer herhalingen. En voer ze in de correcte houding uit. Dan voel je perfect je eigen limieten. Naarmate je ouder word moet je leren naar je lichaam te luisteren,anders zit je non stop met kwetsuren.
 
Laat dat powerlift gedoe liggen en doe gewoon een normaal trainingschema met minder gewicht en meer herhalingen. En voer ze in de correcte houding uit. Dan voel je perfect je eigen limieten. Naarmate je ouder word moet je leren naar je lichaam te luisteren,anders zit je non stop met kwetsuren.
Dit is meer het soort antwoord waar ik wat mee ben! Kun je mij toevallig een schema aanraden? Zelf was ik aan het denken mezelf een schema aan te maken met oefeningen waarvan ik weet dat ik geen klachten krijg en waarvan ik weet dat ze werken.
 
Uw raad is dus bij men oude schema houden?
Ik wil dit gerust nog eens proberen, ik zal met heel weinig gewicht beginnen en hopen dat men spieren op deze manier geleidelijk sterker worden zodat ik niet weer de problematiek van vanouds krijg.
Je probleem zit waarschijnlijk in je houding over het algemeen en daaruit voortvloeiend in je form. Dus aan de slag gaan om dat te verbeteren en zeker niet dat soort oefeningen negeren omdat je het eng vindt. Komop man, je bent 20 en hebt eigenlijk nu al besloten om de rest van je leven met een zwakke rug te gaan leven. Wat denk je dat die rows en pulldowns gaan doen om je rug te versterken?
 
Komop man, je bent 20 en hebt eigenlijk nu al besloten om de rest van je leven met een zwakke rug te gaan leven.
Vind het zelf ook deprimerend klinken zo... ben ook eerder geneigd terug naar het powerliften te grijpen aangezien ik dit altijd graag gedaan heb... ben alleen bang dingen erger te maken dan ze al zijn

Wat bedoel je hiermee? Scheef? Vergroeiing?
De ene kant ligt hoger dan de andere, zo erg dat het met het blote oog gemakkelijk waarneembaar is. Ik moet dit nog verder laten onderzoeken om juist te weten hoe erg en hoe men rug zelf gesteld is
 
Als je precies weet wat het is (en of dat structureel is) denk ik dat er wel topics zijn te vinden met mensen die dat ook hebben. En hopelijk krijg je dan wat nuttig advies van een goede fysio? Maar dan kun je ook rondkijken wat voor anderen de oplossing of beste work-around is geweest.
 
Vind het zelf ook deprimerend klinken zo... ben ook eerder geneigd terug naar het powerliften te grijpen aangezien ik dit altijd graag gedaan heb... ben alleen bang dingen erger te maken dan ze al zijn


De ene kant ligt hoger dan de andere, zo erg dat het met het blote oog gemakkelijk waarneembaar is. Ik moet dit nog verder laten onderzoeken om juist te weten hoe erg en hoe men rug zelf gesteld is
Waarom ga je niet eerst dit laten onderzoeken voordat je weer aan de bak gaat?

Verder kan je natuurlijk ook beginnen met lichte training ipv zware trainingen.
 
Dit is meer het soort antwoord waar ik wat mee ben! Kun je mij toevallig een schema aanraden? Zelf was ik aan het denken mezelf een schema aan te maken met oefeningen waarvan ik weet dat ik geen klachten krijg en waarvan ik weet dat ze werken.
Gewoon zelf aanmaken en zien wat je fijn vindt. Er zijn zoveel soorten rugoefeningen waarbij je hem minder belast. Ik denk persoonlijk aan chin ups etc. En zien dat je je onderrug goed meetraint,zoals met hyperextentions.
 
Beste leden
Ik ben Axel, 20 jaar en wil het krachttrainen terug opnemen en deze keer wil ik het goed doen...
Ik ben begonnen met krachtsport vanaf pakweg mijn 16 met golven van x- aantal maanden serieus trainen met schema tot zo nu en dan eens en zelfs maanden helemaal niets. Ik heb vaak vastgehouden aan StrongLifts 5x5 omdat het voor mij altijd gewerkt heeft en gemakkelijk is met de App op men gsm. Mijn persoonlijk hoogtepunt wat ik hiermee bereikt heb was vlak voor mijn 18 toen ik 150kgx1 kon squaten, 170kgx1 deadliften en bench ergens achteraan hinkten met pakweg 80/84kgx1.
Toen ik einde vorig jaar op 19 jarige leeftijd StrongLifts terug oppikten ging alles goed tot op bepaalde hoogte, vanaf het moment dat ik shoulder press deed kreeg ik ongelofelijke rugklachten, daarna ook met squat vanaf een bepaald gewicht (alles hoger dan 110kg). Dit naargelang ik altijd goed op mijn uitvoering let en bij zwaardere setten altijd met belt train. Nu is het wel zo dat ik met 1.90 redelijk lang ben en ik ondertussen teweten ben gekomen dat er een verschil zit op mijn heupen en 9/10 ook een verschil heb in mijn rug wat het geheel allemaal heel zwak maakt.

Nu ben ik pas samen gaan wonen en wil ik het trainen terug opnemen, helaas zal dit niet StrongLifts of eender welke andere powerlift schema worden vanwegen mijn fragiele rug...
Wat kunnen jullie mij, als ervaren sporters, aanraden om in vorm te komen en in massa en kracht te winnen?

Wat voeding betreft eet ik smorgens altijd een grote kom havermout met volle melk, drink 3-4L water per dag, neem creatine bij en eet voor het slapen gaan 500g magere kwark. Ik ben nogal smal aangelegd en kan zowat eten wat ik wil, vooral lats, schouders en borstkas zijn bij mij de zwakkere punten, in wat ik ook vooral wil verbeteren.

Alvast bedankt voor de hulp!!
"kan zowat eten wat ik wil" > Dan eet je niet genoeg :D
 
Dan kun je beginnen met een beginners programma, rustig an, gewoon weer wennen en sterker worden, voeding op orde brengen
En het lengte verschil gaan oplossen, zodat je wel recht op staat !!!
Dus je maakt je nu klaar om te gaan trainen. Als je eenmaal weer rechtop staat, dan kun je toch elk programma kiezen wat je wilt ?
Succes
 
Back
Naar boven