XXL Nutrition

Onderzoeken effecten krachttraining op gewrichten (lange termijn) (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Onslow

Gelsenkirchen
Elite Member
Challenge x5
15 jaar lid
Lid geworden
16 mrt 2005
Berichten
13.029
Waardering
7.138
Zijn er onderzoeken bekend over het effect van krachttraining op gewrichten?Ik weet dat de botdikte verbeterd, maar hoe zit het bijvoorbeeld met het kraakbeen en dergelijke na jarenlang wekelijks zwaar squaten bijvoorbeeld?

Ik kom zelf niet veel tegen hier over. Na flink wat jaren trainen ontstaan er toch wel veel knakken en kraakjes overal, dus tijd om even info te verzamelen.

Dus wie een onderzoek kent of vindt, post deze hierrrr
 

 
 
in ,kan me overigens niet voorstellen dat het zo gezond voor je gewrichten kan zijn
 
in ,kan me overigens niet voorstellen dat het zo gezond voor je gewrichten kan zijn

Ik ook niet, maar de onderzoeken tonen het nog niet echt duidelijk aan.
Aan de andere kant, zou een amateur voetballer zijn knie en heupen niet veel zwaarder belasten dan iemand die 20 werksets per week squat?

Elk schot, sprintje of onverwachte beweging gaat bijna altijd op de max van je kunnen, op welk niveau je ook speelt. Dan ga je toch ver over die 20 uber gecontroleerde squats heen qua belasting?
 
Ik ook niet, maar de onderzoeken tonen het nog niet echt duidelijk aan.
Aan de andere kant, zou een amateur voetballer zijn knie en heupen niet veel zwaarder belasten dan iemand die 20 werksets per week squat?

Elk schot, sprintje of onverwachte beweging gaat bijna altijd op de max van je kunnen, op welk niveau je ook speelt. Dan ga je toch ver over die 20 uber gecontroleerde squats heen qua belasting?
Zijn twee uiteenlopende vormen van belasting. Op zichzelf is de squat een vrij natuurlijk bewegingspatroon, vraag me af hoe dat in contrast staat tegenover het vrije bewegen in bijvoorbeeld voetbal, heupgewrichten die alle kanten op worden gegooid ed.

De vergelijking hierin; een natuurlijk bewingspatroon met hoge weerstand (lees: 100+kgs op je rug) vs een onnatuurlijk bewegingspatroon met nauwelijks weerstand
 
Goed topic 👍

Volgens mij is kort maar intensief belasten toch wel goed voor de botdichtheid en zelfs het kraakbeen. Ikzelf lijk trouwens te merken dat mijn knieën beter zijn dan voordat ik aan krachttraining begon!

Wat wel logisch is, is dat je lichaam zich aanpast. Slijtage krijg je pas als je lichaam zich niet kan herstellen.
 
Ik ook niet, maar de onderzoeken tonen het nog niet echt duidelijk aan.
Aan de andere kant, zou een amateur voetballer zijn knie en heupen niet veel zwaarder belasten dan iemand die 20 werksets per week squat?

Elk schot, sprintje of onverwachte beweging gaat bijna altijd op de max van je kunnen, op welk niveau je ook speelt. Dan ga je toch ver over die 20 uber gecontroleerde squats heen qua belasting?
Vooral schokabsorptie zoals bij het landen van sprongen of abrupt afremmen van sprints is veel erger dan squat volume.

Ik heb alleen geen idee of het na decennia of als je heel oud wordt alsnog slijt.
 
Zijn twee uiteenlopende vormen van belasting. Op zichzelf is de squat een vrij natuurlijk bewegingspatroon, vraag me af hoe dat in contrast staat tegenover het vrije bewegen in bijvoorbeeld voetbal, heupgewrichten die alle kanten op worden gegooid ed.

De vergelijking hierin; een natuurlijk bewingspatroon met hoge weerstand (lees: 100+kgs op je rug) vs een onnatuurlijk bewegingspatroon met nauwelijks weerstand

Stel je weegt 100kg en je squat 200kg, dan komt er bijna 150kg gewicht per knie te staan. In die zin valt dat natuurlijk wel mee, als je met 100kg bw gaat hardlopen komt er ook bij elke stap een schok van ruim 100kg (tot misschien ook wel 150kg door de klap) op één knie. Al buigt die knie bijna niet echt door, het kraakbeen krijgt dan wel die klappen te verwerken en dat dus duizenden keren. De dunnere enkels eigenlijk nog het meest.

Weet wel dat er in krachtsport veel slijtage voorkomt.
Maar tijdens een partij worstelen of judo komen er veel situaties voor waarbij maximale kracht wordt gegeven in ook nog een hele 'nadelige houding, het doel is zelfs je in een onnatuurlijke houding vast te zetten. Misschien van daar ook de vele bouwvakkers met een versleten rug. In een slechte houding meer schade?

Je zou verder denken dat de vingers dan als eerste aan de beurt zullen zijn, bij bijna elke actie gebruik je maximale grip, tientallen keren per training. Je hoort weinig over versleten vingers.
 
Stel je weegt 100kg en je squat 200kg, dan komt er bijna 150kg gewicht per knie te staan. In die zin valt dat natuurlijk wel mee, als je met 100kg bw gaat hardlopen komt er ook bij elke stap een schok van ruim 100kg (tot misschien ook wel 150kg door de klap) op één knie. Al buigt die knie bijna niet echt door, het kraakbeen krijgt dan wel die klappen te verwerken en dat dus duizenden keren. De dunnere enkels eigenlijk nog het meest.

Weet wel dat er in krachtsport veel slijtage voorkomt.
Maar tijdens een partij worstelen of judo komen er veel situaties voor waarbij maximale kracht wordt gegeven in ook nog een hele 'nadelige houding, het doel is zelfs je in een onnatuurlijke houding vast te zetten. Misschien van daar ook de vele bouwvakkers met een versleten rug. In een slechte houding meer schade?

Je zou verder denken dat de vingers dan als eerste aan de beurt zullen zijn, bij bijna elke actie gebruik je maximale grip, tientallen keren per training. Je hoort weinig over versleten vingers.
Hardlopen is ook één van de meest blessuregevoelige sporten ;).

Edit: Mentat, geen haat, wel feiten
 
Laatst bewerkt:
Misschien van daar ook de vele bouwvakkers met een versleten rug. In een slechte houding meer schade?
De belasting wordt dan niet gunstig over de structuren verdeeld, gespierdheid kan daar ook nog een rol in spelen.
 
In die zin valt dat natuurlijk wel mee, als je met 100kg bw gaat hardlopen komt er ook bij elke stap een schok van ruim 100kg (tot misschien ook wel 150kg door de klap) op één knie. Al buigt die knie bijna niet echt door, het kraakbeen krijgt dan wel die klappen te verwerken en dat dus duizenden keren. De dunnere enkels eigenlijk nog het meest
Precieze kracht op de knie of enkel weet ik niet, maar impact met hardlopen is veel hoger dan 1,5x BW, minstens 2,5x en dat wordt meer als je sneller gaat.
 
Je zou verder denken dat de vingers dan als eerste aan de beurt zullen zijn, bij bijna elke actie gebruik je maximale grip, tientallen keren per training. Je hoort weinig over versleten vingers.
Weet het niet van sport, maar wel veel reuma bij bepaalde beroepen met krampachtig gebruik van de handen/vingers/grip. Kappers enzo.
 
Back
Naar boven