MuscleMeat

Effectief en efficiënt trainen in een krap uurtje #covid19

Bezoekers in dit topic

imnewhere

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
18 jan 2012
Berichten
8.843
Waardering
9.171
Lengte
1m80
Massa
69kg
In de meeste sportscholen wordt nu met tijdsblokken van een uur gewerkt, waardoor je nog een netto trainingstijd van 50-55 minuten overhoudt. Ik ben benieuwd hoe iedereen hier mee om gaat. Hoe pas je je schema aan om effectief en efficiënt te kunnen trainen? Ik maak zelf gebruik van supersets, waarbij ik steeds twee oefeningen om en om pak om tijd te besparen. Of misschien doe je nu andere oefeningen omdat die minder tijd kosten? Squats in een rack kosten toch vrij veel tijd qua setup etc.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het zelfde aantal oefeningen aangehouden, alleen over meerdere dagen verdeeld zodat het in 60 minuten past. en ik heb de cardio geschrapt en doe die nu thuis als ik terug kom uit de sportschool.
 
Het voordeel is wel dat de gym redelijk leeg is met max 30 mensen. Wat je soms kunt doen, is gewoon meerdere oefeningen supersetten. Je kunt bijv in een powerrack twee stangen hangen en met de ene doe je squat en met de andere OHP. Of squat en BP. En als je min of meer hetzelfde gewicht verzet qua bench en barbell row kun je dat ook gewoon supersetten met dezelfde stang. Zo kun je op 20-30 minuten toch flink volume draaien op twee oefeningen.
 
Ik heb een hekel aan trainen onder tijdsdruk. Toen de gyms net open waren en ik ook maar één uur kon trainen heb ik het volume van mijn trainingen verlaagd en de frequentie verhoogd. Vaker en korter trainen dus. Netto dus hetzelfde (week)volume kunnen draaien zonder te hoeven haasten. Wel meer dagen naar de gym, maar #care heb verder toch geen leven. :roflol:

Dat bevalt mij beter dan jagen d.m.v. supersets etc.
Zeker met het idee dat dat niet optimaal is voor spiergroei.
 
Ik heb een hekel aan trainen onder tijdsdruk. Toen de gyms net open waren en ik ook maar één uur kon trainen heb ik het volume van mijn trainingen verlaagd en de frequentie verhoogd. Vaker en korter trainen dus. Netto dus hetzelfde (week)volume kunnen draaien zonder te hoeven haasten. Wel meer dagen naar de gym, maar #care heb verder toch geen leven. :roflol:

Dat bevalt mij beter dan jagen d.m.v. supersets etc.
Zeker met het idee dat dat niet optimaal is voor spiergroei.
Ik trainde al 6x p/w dus daar zit weinig rek meer in.

Squats en deadlifts deed ik relatief zwaar met 5 rep sets en lange rustpauzes. Dat zit er nu niet meer in. Squats heb ik helemaal geschrapt (doe alleen nog leg presses en leg extensions voor de quads, dat gaat veel vlotter). Deadlifts doe ik relatief licht en high reps, afgewisseld met RDL's. Verder heb ik de isolatieoefeningen voor biceps, triceps en kuiten geschrapt.
 
Ik trainde al 6x p/w dus daar zit weinig rek meer in.

Squats en deadlifts deed ik relatief zwaar met 5 rep sets en lange rustpauzes. Dat zit er nu niet meer in. Squats heb ik helemaal geschrapt (doe alleen nog leg presses en leg extensions voor de quads, dat gaat veel vlotter). Deadlifts doe ik relatief licht en high reps, afgewisseld met RDL's. Verder heb ik de isolatieoefeningen voor biceps, triceps en kuiten geschrapt.
Mss deadlift tijdelijk 1xamrap en Squat 3x5?
(Weet niet of dit effectief is, paar keer op liftvault gezien)
Zoals nu tijdje geen squats is ook het einde van de wereld niet :)
 
50-55 minuten? Hier is het met geluk 45. intensiteit omhoog en ruim niks op/maak niks schoon.
 
Mss deadlift tijdelijk 1xamrap en Squat 3x5?
(Weet niet of dit effectief is, paar keer op liftvault gezien)
Zoals nu tijdje geen squats is ook het einde van de wereld niet :)
Squat is echt een oefening waar ik de tijd voor moet nemen om het goed te doen. Die pak ik wel weer op als ik weer onbeperkt kan trainen. Deadlift kost me minder tijd. Laatste keer was 3x14x100 met relatief korte pauzes. Hijgen en zweten als een gek...:bang:
 
Squat is echt een oefening waar ik de tijd voor moet nemen om het goed te doen. Die pak ik wel weer op als ik weer onbeperkt kan trainen. Deadlift kost me minder tijd. Laatste keer was 3x14x100 met relatief korte pauzes. Hijgen en zweten als een gek...:bang:
Ja dat geloof ik :p
Heb hetzelfde, snel even squatten zit er niet in, snel even deadliften lukt wel :)
Maar met de oefeningen voor benen die je nu doet lijken mij ruim voldoende te zijn.
 
Hier in overijssel heb ik bij basic fit gelukkig nog tot 90 min terwijl ik vaak toch binnen 60 min klaar ben meestal daarna wat extra cardio bij slecht weer.
 
Maar on topic: je kan ook compound + isolatie 1 set van maken werkt goed voor upperbody gains. Als je echt een lange workout wil doen werken met triplset, 3 oefeningen achter elkaar, gewicht naar beneden en herhalingen omhoog.
 
Hier kan je gewoon langer door als je nog niet klaar bent 🤭.
 
In een uur kun je verrassend veel doen als je een beetje doorzet en creatief bent.
Dat is zeker waar. Het is ook wel weer een uitdaging om in 50-55 min. een goede training neer te zetten. Ik bekijk het maar positief en zie die korte rustperiodes als een nieuwe trainingsprikkel. Na verloop van tijd wen je daar ook wel aan.
 
sportschool is gesloten bij mij :/, dan maar een 30mm bar aangekocht van 220cm en 4 zakken cement. Resultaat een bench, squat en pulldown rack. Het is een beetje brak maar wel een tijdelijke oplossing. alles samen +-100euro
123347772_374892453844110_1767062392949738483_n.jpg
123495901_657205848295411_5414833525045709799_n.jpg
 
Rustpauzes verkorten en supersets kan al goed werken inderdaad. En zorgen dat er verder geen afleiding is mocht je dat normaal wel hebben. Trainen met een koptelefoon doet wonderen denk ik. Gelukkig kan ik in mijn gym nog onbeperkt trainen.
 
Train nooit langer dan een uur.
Ik loop niet te lullen en na een uur heb ik echt de pijp wel leeg.
 
Max 60 seconden rust tussen je setjes ben je zo klaar. :p
 
Back
Naar boven