MuscleMeat

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed?

  • Topic starter Harfst
  • Startdatum
  • Reacties 175K
  • Weergaven 6M
  • Volgers 1.251

Bezoekers in dit topic

Krijg je tegenwoordig ook op middelbaar onderwijs en op bepaalde mbo opleidingen. Maar goed ook want sommige volwassenen rekenen nog slechter dan kinderen bij mij in groep 5.
Ze krijgen dus geen wiskunde maar rekenen? Wat moet ik daarbij voorstellen?
 
Examen rekenen? Zit je nog op de basisschool?
Ik heb dat het laatst ook gehad op de Hogeschool, stelde geen reet voor, toch verschillende met tekorten, dus er zal wel een reden zijn dat ze dat examen doen :)
Best wel zwak..
 
Krijg je tegenwoordig ook op middelbaar onderwijs en op bepaalde mbo opleidingen. Maar goed ook want sommige volwassenen rekenen nog slechter dan kinderen bij mij in groep 5.
Wat is hier dan precies de meerwaarde van als je geen wiskunde leraar wilt worden? Ik heb nog nooit de stelling van Pythagoras moeten toepassen tijdens een sollicitatiegesprek in ieder geval.
 
Ik heb dat het laatst ook gehad op de Hogeschool, stelde geen reet voor, toch verschillende met tekorten, dus er zal wel een reden zijn dat ze dat examen doen :)
Best wel zwak..
Een rekentoets met tafels op een Hogeschool?
 
Tafels op het MBO?

Als in de tafel van 6 enzo?
Ja 😂
Wij kregen zo een blaadje waar je binnen 1 minuut dan 60 tafels ofzo moest uitrekenen, plus sommen en min sommen.
Maarja ik deed ICT netwerkbeheer, dus de toegevoegde waarde van rekenen was 0.
 
Een rekentoets met tafels op een Hogeschool?
Jup, stelling van Pythagoras, inhoudsformules machten enzo. Niveau 2de middelbaar. Dit word tegenwoordig gedaan omdat best wat studenten buizen omdat ze geen formules om kunnen vormen...
image.jpg
We hebben zelfs een toelatingsexamen Nederlands gehad :)
 
Wat is hier dan precies de meerwaarde van als je geen wiskunde leraar wilt worden? Ik heb nog nooit de stelling van Pythagoras moeten toepassen tijdens een sollicitatiegesprek in ieder geval.
Het begrijpen van wiskunde is meer dan alleen toepassen van formules.
Je gaat verbanden zien in cijfers en andere dingen.

Ik denk ook dat hoofdrekenen serieus onderschat wordt. Mensen bij kassa's die rekenmachines nodig hebben om simpele sommen uit te voeren gaat echt nergens over.
Mensen worden steeds dommer (afhankelijker van technologie).
 
Pythagoras is slechts een voorbeeld. Had net zo goed een andere formule kunnen zijn. Veel belangrijker is je te leren om te gaan met formules en het leren oplossen van wiskundige problemen.
 
Het begrijpen van wiskunde is meer dan alleen toepassen van formules.
Je gaat verbanden zien in cijfers en andere dingen.

Ik denk ook dat hoofdrekenen serieus onderschat wordt. Mensen bij kassa's die rekenmachines nodig hebben om simpele sommen uit te voeren gaat echt nergens over.
Mensen worden steeds dommer (afhankelijker van technologie).
Dat begrijp ik, dat was gewoon een voorbeeld, maar hoe/waarom is dat allemaal relevant in de praktijk? Het feit dat hij er niet per se moet voor slagen zegt ook al weer genoeg lijkt mij.

Mijn hoofdreken skills zijn nog steeds bagger, maar ik ben er nog nooit op afgerekend.
 
Jup, stelling van Pythagoras, inhoudsformules machten enzo. Niveau 2de middelbaar. Dit word tegenwoordig gedaan omdat best wat studenten buizen omdat ze geen formules om kunnen vormen...
Bekijk bijlage 511537
We hebben zelfs een toelatingsexamen Nederlands gehad :)
Gratis puntjes toch, wees er blij mee!
 
Pythagoras is slechts een voorbeeld. Had net zo goed een andere formule kunnen zijn. Veel belangrijker is je te leren om te gaan met formules en het leren oplossen van wiskundige problemen.
Ligt er natuurlijk aan wat je voor werk doet. Maar wiskunde stimuleert ook je technische inzicht en dat is zeker niet verkeerd.
 
Een beetje kunnen rekenen kan in elke situatie helpen, vind het niet zo gek tbh.
In welke situatie waar je ook gewoon een rekenmachine kunt gebruiken? Ik heb seniors meegemaakt met een dik salaris die nog steeds op hun handen tellen.

Dat je getoetst wordt op grammatica etc kan ik goed begrijpen. Als je een sollicitatiebrief gaat schrijven met allemaal spelfouten kun je het al vergeten. Maar fucking wiskunde?
 
In welke situatie waar je ook gewoon een rekenmachine kunt gebruiken? Ik heb seniors meegemaakt met een dik salaris die nog steeds op hun handen tellen.

Dat je getoetst wordt op grammatica etc kan ik goed begrijpen. Als je een sollicitatiebrief gaat schrijven met allemaal spelfouten kun je het al vergeten. Maar fucking wiskunde?
Je hebt toch ook een spellingscheck op je computer?
 
Wat is hier dan precies de meerwaarde van als je geen wiskunde leraar wilt worden? Ik heb nog nooit de stelling van Pythagoras moeten toepassen tijdens een sollicitatiegesprek in ieder geval.
Afhankelijk van je opleiding moet je toch een bepaalde basis rekenvaardigheid hebben. In vrijwel elk beroep moet je kunnen rekenen. Voor mbo niveau 2 en 3 wordt uitgegaan van 2F niveau en bij mbo niveau 4 van 3F niveau.
Dit is een voorbeeldtoets van 3F niveau: http://havovwo.nl/vwo/rekt/3f12k.pdf 2F is nog makkelijker natuurlijk.

Je zou bijna denken, wie beheerst dit niet? Maar zonder het verplicht stellen van deze toetsen zijn er zat mbo’ers die dit niveau dus niet halen.
 
Back
Naar boven