AndroidHealthClinic

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed? (31 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • Je wilt toch ook weten hoeveel je op de barbell hangt :D
    Inderdaad. Als je vraagt hoeveel iemand kan bankdrukken wil je het totaalgewicht horen. Er zijn nog altijd lui die niet kunnen rekenen en dan maar zeggen: “17,5 kg per kant” o.i.d.
     
    Je hebt toch ook een spellingscheck op je computer?
    Klopt, maar zinsopbouw etc wordt toch niet heel nauwkeurig daarmee gecontroleerd?

    Afhankelijk van je opleiding moet je toch een bepaalde basis rekenvaardigheid hebben. In vrijwel elk beroep moet je kunnen rekenen. Voor mbo niveau 2 en 3 wordt uitgegaan van 2F niveau en bij mbo niveau 4 van 3F niveau.
    Dit is een voorbeeldtoets van 3F niveau: http://havovwo.nl/vwo/rekt/3f12k.pdf 2F is nog makkelijker natuurlijk.

    Je zou bijna denken, wie beheerst dit niet? Maar zonder het verplicht stellen van deze toetsen zijn er zat mbo’ers die dit niveau dus niet halen.
    In mijn beroep ben ik het nog nooit tegengekomen in ieder geval.

    Plus: als het zo belangrijk was, waarom moet je er dan niet verplicht voor slagen op 't mbo? Gaat helemaal nergens over.
     
    Afhankelijk van je opleiding moet je toch een bepaalde basis rekenvaardigheid hebben. In vrijwel elk beroep moet je kunnen rekenen. Voor mbo niveau 2 en 3 wordt uitgegaan van 2F niveau en bij mbo niveau 4 van 3F niveau.
    Dit is een voorbeeldtoets van 3F niveau: http://havovwo.nl/vwo/rekt/3f12k.pdf 2F is nog makkelijker natuurlijk.

    Je zou bijna denken, wie beheerst dit niet? Maar zonder het verplicht stellen van deze toetsen zijn er zat mbo’ers die dit niveau dus niet halen.

    Ik ben mbo verpleegkundige. Heb nog nooit hoofdrekenen nodig gehad en ben met een 4 voor rekenen geslaagd.

    Is gewoon erg afhankelijk van welk beroep, maar voor 90% onnodig.
     
    Afhankelijk van je opleiding moet je toch een bepaalde basis rekenvaardigheid hebben. In vrijwel elk beroep moet je kunnen rekenen. Voor mbo niveau 2 en 3 wordt uitgegaan van 2F niveau en bij mbo niveau 4 van 3F niveau.
    Dit is een voorbeeldtoets van 3F niveau: http://havovwo.nl/vwo/rekt/3f12k.pdf 2F is nog makkelijker natuurlijk.

    Je zou bijna denken, wie beheerst dit niet? Maar zonder het verplicht stellen van deze toetsen zijn er zat mbo’ers die dit niveau dus niet halen.

    Pfoe, ik zou hier keihard op falen als dit uit het hoofd moet :roflol:
     
    In mijn beroep ben ik het nog nooit tegengekomen in ieder geval.

    Plus: als het zo belangrijk was, waarom moet je er dan niet verplicht voor slagen op 't mbo? Gaat helemaal nergens over.
    Ik bepaal het beleid niet dus geen idee. Maar ik denk dat iedereen in zijn of haar dagelijks leven wel te maken heeft rekenen. Ongeacht je beroep, komen simpele basisvaardigheden zoals “wat is 25% van ...” of het aflezen van een staafdiagram wel goed van pas.
     
    Ik ben mbo verpleegkundige. Heb nog nooit hoofdrekenen nodig gehad en ben met een 4 voor rekenen geslaagd.

    Is gewoon erg afhankelijk van welk beroep, maar voor 90% onnodig.
    Een beetje voor de doseringen bij injecties toch? :)
     
    Pfoe, ik zou hier keihard op falen als dit uit het hoofd moet :roflol:
    Dat hoeft ook niet, je mag zoveel kladpapier gebruiken als je wilt :D
     
    • Like
    Waarderingen: BB_
    Ik ben mbo verpleegkundige.
    :roflol::roflol::roflol::roflol:. Jij bent toch een man?

    Ik bepaal het beleid niet dus geen idee. Maar ik denk dat iedereen in zijn of haar dagelijks leven wel te maken heeft rekenen. Ongeacht je beroep, komen simpele basisvaardigheden zoals “wat is 25% van ...” of het aflezen van een staafdiagram wel goed van pas.
    Imo moeten ze beter uitleggen waarom en hoe je dat uiteindelijk kunt gaan toepassen in de praktijk, want ik ben het in ieder geval nog nooit tegengekomen. Dat geldt overigens ook voor al die andere bullshit die je krijgt.
     
    In welke situatie waar je ook gewoon een rekenmachine kunt gebruiken? Ik heb seniors meegemaakt met een dik salaris die nog steeds op hun handen tellen.

    Dat je getoetst wordt op grammatica etc kan ik goed begrijpen. Als je een sollicitatiebrief gaat schrijven met allemaal spelfouten kun je het al vergeten. Maar fucking wiskunde?
    Het gaat niet om wiskunde maar rekenen. Wat ik allerlei random situaties handig kan zijn.
     
    Imo moeten ze beter uitleggen waarom en hoe je dat uiteindelijk kunt gaan toepassen in de praktijk, want ik ben het in ieder geval nog nooit tegengekomen. Dat geldt overigens ook voor al die andere bullshit die je krijgt.
    Als jij een loonsverhoging van 3% krijgt wil je dat toch kunnen uitrekenen? Of boeit het je niet en zie je het wel op je loonstrook?
     
    • Like
    Waarderingen: BB_
    Als jij een loonsverhoging van 3% krijgt wil je dat toch kunnen uitrekenen? Of boeit het je niet en zie je het wel op je loonstrook?
    Bij mij stond mijn nieuwe salaris dan erbij in een brief. Althans bij mijn vorige werkgever.

    Maar dat zijn handigheidjes die je dan eventueel voor jezelf kunt gebruiken. Het is ook handig om te weten hoeveel het scheelt als je ergens zoveel procent korting op krijgt, maar ook dan staat het nieuwe bedrag ook meestal erbij. Maar zijn dit dingen waar je bijna in elk beroep op afgerekend kunt worden? Lijkt me sterk. Er is in mijn beroep nog nooit beroep gedaan op zulke skills in ieder geval.
     
    Zelfs bij een quiz als 'Met het Mes op Tafel' zitten slimme gasten die veel vragen correct weten te beantwoorden, maar als er dan een betrekkelijk eenvoudige rekenvraag komt (percentages berekenen, breuken vermenigvuldigen etc.) gaan ze flink de fout in. In winkels (in het buitenland helemaal) wordt bij de kassa overal een rekenmachine bij gepakt, zelfs als je 2 artikelen afrekent. Het is gewoon een feit dat een groot deel van de volwassenen moeite heeft met hoofdrekenen op basisschoolniveau (grammatica en spelling idem dito).

    Wat herhaling en oefening op latere leeftijd kan m.i. geen kwaad, ook al is het maar een refreshment. Zeker in het huidige digitale/technologische tijdperk, waar men steeds minder hoofdrekent, maar alles op de telefoon/pc doet of opzoekt.
     
    Laatst bewerkt:
    Zolang je maar tot 10 kan tellen, meer milliliters ram je toch niet in je reet.

    In before Col_inc
    Die kan inderdaad wel rekensommetjes gebruiken, want volgens mij ging er iets niet helemaal goed tijdens het berekenen van zijn body fat.
     
    Het gaat niet om wiskunde maar rekenen. Wat ik allerlei random situaties handig kan zijn.
    Precies, stond laatst een opa bij de Laidl de boel op te houden doordat je geld tekort kwam om z'n blik bier en zak chips af te rekenen. Gelukkig voor hem stond er een sympathieke BB'er achter hem die het tekort aanvulde.
     
    Als jij een loonsverhoging van 3% krijgt wil je dat toch kunnen uitrekenen? Of boeit het je niet en zie je het wel op je loonstrook?
    Nog veel belangrijker, die ellendige milligrammen tot de juiste milliliters omrekenen.
     
    Nog veel belangrijker, die ellendige milligrammen tot de juiste milliliters omrekenen.
    Dat is inderdaad het allerbelangrijkste ja. Als ik sommige lui vraag hoeveel mela ze zetten. Antwoord: “een streepje op het spuitje man.” Hoeveel mg is een streepje dan? “Geen idee”
     
    Back
    Naar boven