Fitness Seller

Slaap optimaliseren

Bezoekers in dit topic

Door de week sta ik vroeger op ivn werk..

Dus ik heb mn werkritme ook in Weekend.. En dat vind ik kut

Neen ik ben dan gewoon klaarwakker..
Maar zoals ik alle reacties lees. Moet k me niet druk over maken
De mens is gesteld op routine, daarom wordt ook altijd aangeraden om een slaaproutine te ontwikkelen. Op vaste tijden naar en uit bed. Je bed alleen gebruiken voor slaap, zodat jouw lichaam het bed associeert met dat het tijd is om te slapen.

Voorafgaand aan het slapen gaan blauw licht reduceren (mobiel, tv, laptop etc). Ontspannen en bijvoorbeeld een boek lezen, tandenpoetsen. Zodat dit ook routine wordt en jij jouw lichaam gereed maakt op het slapen gaan.

Omdat jij door de weeks een routine opgebouwd hebt, zal dit in het weekend ook automatisch een signaal geven aan jouw lichaam. Jouw lichaam weet niet dat het weekend is, maar jouw biologische klok zorgt er wel voor dat je in het weekend vroeg wakker wordt.
Wijn moet je mij niet geven haha..

Ja heb er ook niet echt last van. Maar vind best wel vervelend.. Vroeger kon ik gewoon doorslapen...
Wijn kan inslapen bevorderen, echter gaat de kwaliteit van de slaap dusdanig achteruit dat het niet bevordelijk is om alcohol te consumeren voorafgaan aan het slapengaan. Evenals cafeïne na de middag. Cafeïne heeft een halveringstijd van zo'n 6 uur.
 
Deze volg ik even, lijkt wel of ik tot 2h vast slaap en daarna van die hazeslaapjes doe. Word er compleet fubar van wakker
 
Deze volg ik even, lijkt wel of ik tot 2h vast slaap en daarna van die hazeslaapjes doe. Word er compleet fubar van wakker
Ja dit ook aan de hand.. Maar wel uitgerust. XD maar toch wil ik 8 u slaap hebben
 
Een paar druppels koudgepersye lavendelolie in een grote mok met heet water doen. Wel moet je de mok ergens in je kamer leggen maar echt je zal slapen als een roos.
 
Laatst bewerkt:
3 ZMA pillen naar binnen werken en je slaapt heerlijk. Alleen ga je wel intens dromen.
 
Een paar druppels koudgepersye lavendelolie in een grote mok met heet water doen. Wel moet je de mok ergens in je kamer leggen maar echt je zal slapen als een roos.
Goede tip bedankt!!
 
Een paar druppels koudgepersye lavendelolie in een grote mok met heet water doen. Wel moet je de mok ergens in je kamer leggen maar echt je zal slapen als een roos.
Goede tip bedankt
Kan je uitleggen waarom je zo gefixeerd bent op 8 uur?
werd me altijd verteld dat 7 a 8u slaap..
Spierhestel bevorderdt etc..
 
werd me altijd verteld dat 7 a 8u slaap..
Spierhestel bevorderdt etc..
Er zijn sterke individuele verschillen in hoeveel slaap je nodig hebt. Mensen die zich met minder uren prima voelen en gewoon presteren herstellen ook gewoon.
 
Ken iemand die een tijd 8 dagen per week werkte, wanneer hij 1 nacht per week doorhaalde had hij een extra werkdag. Gaf hem energie omdat hij meer voor elkaar kreeg per week. Waarmee ik bedoel dat je goed moet luisteren naar je eigen lichaam en geest, maar dat richtlijnen slechts richtlijnen zijn.

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt sterk tussen mensen. Genen spelen daarbij ook een rol (bioritme en homeostatische processen), en allerlei externe factoren.

Edit.
 
Laatst bewerkt:
Ken iemand die een tijd 8 dagen per week werkte, wanneer hij 1 nacht per week doorhaalde had hij een extra werkdag. Gaf hem energie omdat hij meer voor elkaar kreeg per week. Waarmee ik bedoel dat je goed moet luisteren naar je eigen lichaam en geest, maar dat richtlijnen slechts richtlijnen zijn.

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt sterk tussen mensen. Genen spelen daarbij ook een rol (bioritme en de homeostatische processen), en allerlei externe factoren.
Thanks zeer informatief!!
 
Ken iemand die een tijd 8 dagen per week werkte, wanneer hij 1 nacht per week doorhaalde had hij een extra werkdag. Gaf hem energie omdat hij meer voor elkaar kreeg per week. Waarmee ik bedoel dat je goed moet luisteren naar je eigen lichaam en geest, maar dat richtlijnen slechts richtlijnen zijn.

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt sterk tussen mensen. Genen spelen daarbij ook een rol (bioritme en homeostatische processen), en allerlei externe factoren.

Edit.
En er zijn best een aantal mensen met een afwijking waardoor ze slechts 4-5 uur nodig hebben per nacht. Heb je die afwijking niet trek je dat niet.

 
Heb je die afwijking niet trek je dat niet.
Hangt van veel andere zaken af. Lijkt mij niet gezond, je moet op andere manieren balans brengen. Toch kan een mens meer dan hij of zij vooraf kan bedenken. Mensen die echt veel werken per week houden dat soms tot verbazing van anderen best lang vol. Niet eindeloos natuurlijk. Je moet daar ook niet lichtzinnig mee omspringen en ook overdag tijd nemen voor andere zaken. En een omgeving creëren waarin dat mogelijk is.
 
Een paar druppels koudgepersye lavendelolie in een grote mok met heet water doen. Wel moet je de mok ergens in je kamer leggen maar echt je zal slapen als een roos.
Kun je beter zo’n dispenser kopen, daar kan de olie gewoon in:

 
Back
Naar boven