XXL Nutrition

Sticky Wat maakt(e) vandaag jouw dag goed? (33 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

  • De kerstboom vindt zijn oversprong overduidelijk niet in het christendom. Oude Germaanse en Noorse stammen vierden de winter solstice al met de evergreen lang voordat het christendom verzonnen was. De traditie is gebleven en uiteindelijk verwoven in de kerstraditie. Welke stroming binnen het christendom dit uiteindelijk al eerste heeft overgenomen (als daad van verzet) doet er niet toe.

    Ik weet dat hij niet het kind van god is. Schrijffout. Maar de gedachte is hetzelfde. Heel veel religies hebben 25 december als dag van de (figuurlijke) geboorte van hun belangrijkste god. Het christendom is geen uitzondering.

    Het is allemaal te herleiden naar de sterren. Zo zijn de drie koningen uit het christendom gewoon een verwijzing naar de 3 sterren uit de gordel van Orion (Orion's belt). De 3 grote pyramides van Egypte zijn zelfs gebouwd naar de formatie van deze 3 sterren.
    Bekijk bijlage 513002

    Toeval? Natuurlijk niet.
    Vrijwel elke religie die bestaan heeft in het noordelijk halfrond vindt zijn oorsprong in de soltices en constilaties van de sterren, waarbij de gordel van Orion in elke religie een belangrijke factor is.

    We zijn kinderen van de sterren, dat wisten ze vroeger een stuk beter dan nu.
    Dat van de Drie Koningen had ik nog niet gehoord, daar ga ik eens naar kijken, dank. EDIT: Dat er Drie Koningen zijn is Folklore en Traditie, de Schrift noemt geen aantal.

    Het is met dit soort dingen wel oppassen dat er niet allerlei mensen die ongefundeerd dingen mogen roepen, vroeger veel bij Discovery Channel documentaires en dat dat dan blijft hangen. Want het klinkt zo logisch.

    Er zijn heel veel voor-Christelijke religies en tradities die iets met bomen doen, dat geeft nog geen oorzakelijk verband.

    Er zullen best tradities zijn overgenomen, of oude tradities een nieuwe invulling hebben gekregen, maar dat is voor de kerstboom niet helemaal duidelijk. De Romeinse Saternalia worden ook veel genoemd. De kerstboom zoals wij die kennen komt uit de Middeleeuwen, dat we deze in huis halen is van nog veel later.

    Vierden de Germanen dat wel met een Evergreen, of haal je verschillende elementen bij elkaar?


    Heb je hier bronnen voor?
     
    Laatst bewerkt:
    BB_
    125414814_2100853833379126_6613428303848817040_n.jpg
     
    Mijn gym doet niet aan reserveren omdat er toch nooit 30 leden tegelijk trainen. Was er boos weggegaan en vorige week nog 1 keer teruggeweest om achterstallige contributie te voldoen, had me voorgenomen me niet te laten overhalen. Dat is mislukt.
    Waarom was je dan boos weggegaan?
     
    Hing Odin ook aan een kerstboom toen hij de runen ontving ? En hing hij er van 25 dec tot 6 jan ?
    Die hing 9 dagen aan Yggdrasil een Taxus, een taxus is wel een naaldboom die zijn blad behoudt, maar ik deze liever onderzoeken tov de Kruisdood en die is, ondanks wat je wellicht op basis van het Sinterklaas-jounaal denkt, met Pasen. Ook omdat een taxus 2000 jaar oud kan worden en daarmee het eeuwige leven lijkt te hebben.

    Inspiratie gaat trouwens twee kanten op, zegt wikipedia.
    Recente studies, met name van de Engelse taalkundige Richard North, doen vermoeden dat de cultus van Odin / Wodan pas geruime tijd na de Volksverhuizingen is ontstaan.[1] De god Odin zou dan de eigenschappen van eerdere goden, met name van de vruchtbaarheidsgod Ynvgi, maar ook van de christelijke God, hebben overgenomen. Later zou hij door christelijke auteurs met terugwerkende kracht als een negatief of heidens spiegelbeeld van de christelijke god worden afgeschilderd. Met name Odins ophanging aan de levensboom spiegelt zowel de dood van Christus aan het kruis als de dood van de verrader Judas, die net als Odin hangend aan een boom werd afgebeeld.
     
    Studies...

    Alle moeite van de mannen van Monty Python is voor niets geweest.
     
    Dat van de Drie Koningen had ik nog niet gehoord, daar ga ik eens naar kijken, dank.

    Het is met dit soort dingen wel oppassen dat er niet allerlei mensen die ongefundeerd dingen mogen roepen, vroeger veel bij Discovery Channel documentaires en dat dat dan blijft hangen. Want het klinkt zo logisch.

    Er zijn heel veel voor-Christelijke religies en tradities die iets met bomen doen, dat geeft nog geen oorzakelijk verband.

    Er zullen best tradities zijn overgenomen, of oude tradities een nieuwe invulling hebben gekregen, maar dat is voor de kerstboom niet helemaal duidelijk. De Romeinse Saternalia worden ook veel genoemd. De kerstboom zoals wij die kennen komt uit de Middeleeuwen, dat we deze in huis halen is van nog veel later.

    Vierden de Germanen dat wel met een Evergreen, of haal je verschillende elementen bij elkaar?


    Heb je hier bronnen voor?
    De meeste bronnen die ik nu zo 1,2,3 vind zijn wel wazig, maar wat er staat klopt grotendeels wel. De evergreen is een naaldboom, 1 van de enige bomen die groen blijft gedurende de winter in Europa dus ik denk t wel. Het versieren van de bomen gebeurde al in de oudheid, het in huis brengen met lichtjes gebeurde idd later.

    Tradities worden aangepast, zo bestond de kerstman vroeger ook niet. Totdat een paar slimme marketeers bij Coca Cola het verzonnen en koppelden aan Kerst.

    Ik vond net deze bron.

    The history channel zit meestal wel goed qua credibiliteit :D.
    20201117_120338.jpg
     
    Die hing 9 dagen aan Yggdrasil een Taxus, een taxus is wel een naaldboom die zijn blad behoudt, maar ik deze liever onderzoeken tov de Kruisdood en die is, ondanks wat je wellicht op basis van het Sinterklaas-jounaal denkt, met Pasen. Ook omdat een taxus 2000 jaar oud kan worden en daarmee het eeuwige leven lijkt te hebben.

    Inspiratie gaat trouwens twee kanten op, zegt wikipedia.
    Het gezegde luidt niet voor niets; Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
     
    De meeste bronnen die ik nu zo 1,2,3 vind zijn wel wazig, maar wat er staat klopt grotendeels wel. De evergreen is een naaldboom, 1 van de enige bomen die groen blijft gedurende de winter in Europa dus ik denk t wel. Het versieren van de bomen gebeurde al in de oudheid, het in huis brengen met lichtjes gebeurde idd later.

    Tradities worden aangepast, zo bestond de kerstman vroeger ook niet. Totdat een paar slimme marketeers bij Coca Cola het verzonnen en koppelden aan Kerst.

    Ik vond net deze bron.

    The history channel zit meestal wel goed qua credibiliteit :D.
    1. Het is, denk ik, wazig omdat het niet helemaal duidelijk is of, hoe en welke invloed voor wat heeft gezorgd.
    2. Een evergreen is geen naaldboom, maar een naaldboom is wel een evergreen, een evergreen is iedere plant die groene bladeren houdt.

    Het gezegde luidt niet voor niets; Beter goed gejat dan slecht verzonnen.
    Cultural Appropriation was heel gewoon toen!
     
    Een evergreen is geen naaldboom, maar een naaldboom is wel een evergreen, een evergreen is iedere plant die groene bladeren houdt
    Klopt, maar de evergreen die ik bedoel die wordt gebruikt in de kersttraditie is een naaldboom ;).

    Elke cultuur en religie neemt bepaalde gebruiken e.d. van elkaar over wanneer ze met elkaar in aanraking komen.
     
    Back
    Naar boven