MuscleMeat

Probleem bench press (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

En hoezo maakt dit niets uit?
Waarom denk je dat er een merkbaar verschil zit tussen twee bijna exact dezelfde oefeningen? Is een db-curl ook optimaler dan een bb-curl? Kan je beter db-squatten dan bb-squatten? Wat bedoel je überhaupt met 'optimaler?
 
Waarom denk je dat er een merkbaar verschil zit tussen twee bijna exact dezelfde oefeningen? Is een db-curl ook optimaler dan een bb-curl? Kan je beter db-squatten dan bb-squatten? Wat bedoel je überhaupt met 'optimaler?
1607352651116.png


"However, muscle soreness of the elbow extensors takes a longer time to recover after using a barbell chest press exercise."


" Electrical activity in the biceps brachii increased with stability requirements (i.e. Smith machine <barbell <dumbbells; P ≤ 0.005; ES = 0.57, 1.46, and 2.00, respectively), while triceps brachii activity was reduced using dumbbells versus barbell (P = 0.007, ES = 0.73) and dumbbells versus Smith machine (P = 0.003, ES = 0.62). In conclusion, high stability requirements in the chest press (dumbbells) result in similar (pectoralis major and anterior deltoid), lower (triceps brachii) or higher (biceps brachii) muscle activity. These findings have implications for athletic training and rehabilitation."

En niet persé een betrouwbare bron maar:

"Since dumbbell pressing smokes your pecs most and your tris to a lesser extent, your triceps are less fatigued when you move on to isolating that muscle separating, the researchers say. That enables you to work your triceps harder"
Oftewel je zou optimaler tricep moeten kunnen trainen na het gebruik van dumbells i.p.v benchpress.

Ook heb je een grotere ROM met dumbell bench press en kun je veel beter je chest daadwerkelijk "squeezen".
Het lijkt mij dat je meer borstactivatie hebt met een dumbell bench press t.o.v een barbell bench press.
Maar ik zou graag jouw beredenering willen weten waarom dit niet zo is :)
 
Als je een beetje sterk bent, wordt het voorslaan van dumbbells een probleem op zich.
 
Aangezien iedereen zijn opinie over Bell Coaching hier verdeeld is laat ik dit in het midden:
1607353376075.png

Ik vind hun cursussen in ieder geval zeer interessant, mocht je zeggen dat alles wat zij zeggen bullshit is zie ik ook met alle liefde bronnen die het tegendeel bewijzen :D
Dit is een instagram post dus hier heb ik helaas geen officiële bronnen van.
 
Bekijk bijlage 515188

"However, muscle soreness of the elbow extensors takes a longer time to recover after using a barbell chest press exercise."


" Electrical activity in the biceps brachii increased with stability requirements (i.e. Smith machine <barbell <dumbbells; P ≤ 0.005; ES = 0.57, 1.46, and 2.00, respectively), while triceps brachii activity was reduced using dumbbells versus barbell (P = 0.007, ES = 0.73) and dumbbells versus Smith machine (P = 0.003, ES = 0.62). In conclusion, high stability requirements in the chest press (dumbbells) result in similar (pectoralis major and anterior deltoid), lower (triceps brachii) or higher (biceps brachii) muscle activity. These findings have implications for athletic training and rehabilitation."

En niet persé een betrouwbare bron maar:

"Since dumbbell pressing smokes your pecs most and your tris to a lesser extent, your triceps are less fatigued when you move on to isolating that muscle separating, the researchers say. That enables you to work your triceps harder"
Oftewel je zou optimaler tricep moeten kunnen trainen na het gebruik van dumbells i.p.v benchpress.

Ook heb je een grotere ROM met dumbell bench press en kun je veel beter je chest daadwerkelijk "squeezen".
Het lijkt mij dat je meer borstactivatie hebt met een dumbell bench press t.o.v een barbell bench press.
Maar ik zou graag jouw beredenering willen weten waarom dit niet zo is :)
Op basis van alleen zo'n EMG-onderzoek kan ik me inderdaad indenken dat je tot een dergelijke conclusie komt. Kijk toch eens naar het volledige plaatje.
Ja, een DBBP heeft bepaalde voordelen ten op zichte van een BBBP zoals de grote ROM en iets meer spieractivatie in de borst. De andere zijde van de medaille is dat structureel verhogen op de DBBP veel moeilijker is dan bij een BBBP. Denk maar aan het in positie brengen van de gewichten en de moeilijkheden met stabiliteit.
Uiteindelijk gaat progressieve overload je zowel qua massa- als krachtwinst waarschijnlijk verder brengen dan een verschil van nog geen 5% op het gebied van spieractivatie.
 
Op basis van alleen zo'n EMG-onderzoek kan ik me inderdaad indenken dat je tot een dergelijke conclusie komt. Kijk toch eens naar het volledige plaatje.
Ja, een DBBP heeft bepaalde voordelen ten op zichte van een BBBP zoals de grote ROM en iets meer spieractivatie in de borst. De andere zijde van de medaille is dat structureel verhogen op de DBBP veel moeilijker is dan bij een BBBP. Denk maar aan het in positie brengen van de gewichten en de moeilijkheden met stabiliteit.
Uiteindelijk gaat progressieve overload je zowel qua massa- als krachtwinst waarschijnlijk verder brengen dan een verschil van nog geen 5% op het gebied van spieractivatie.
Zoiets als microloading gaat inderdaad lastig worden op een dumbell bench press.
Toch kun je door andere manieren wel progressive overload toepassen, kortere rusttijden, meer reps, meer sets etc.
 
Aangezien iedereen zijn opinie over Bell Coaching hier verdeeld is laat ik dit in het midden:
Bekijk bijlage 515190
Ik vind hun cursussen in ieder geval zeer interessant, mocht je zeggen dat alles wat zij zeggen bullshit is zie ik ook met alle liefde bronnen die het tegendeel bewijzen :D
Dit is een instagram post dus hier heb ik helaas geen officiële bronnen van.

Ik ga compleet akkoord, een goeie bench probeert net de stress in de borst te minimaliseren. Dat scheurt namelijk heel makkelijk.
 
Waarom denk je dat er een merkbaar verschil zit tussen twee bijna exact dezelfde oefeningen? Is een db-curl ook optimaler dan een bb-curl? Kan je beter db-squatten dan bb-squatten? Wat bedoel je überhaupt met 'optimaler?

Lekkere biredenatie ook. De uitslag van een DB bench is toch echt anders dan die van een BB bench.

Zoiets als microloading gaat inderdaad lastig worden op een dumbell bench press.
Toch kun je door andere manieren wel progressive overload toepassen, kortere rusttijden, meer reps, meer sets etc.

Microloaden d.m.v. microplaten aan een DB kan prima, zo deed ik dat altijd.
 
Zoiets als microloading gaat inderdaad lastig worden op een dumbell bench press.
Toch kun je door andere manieren wel progressive overload toepassen, kortere rusttijden, meer reps, meer sets etc.
Ik zou eerder denken aan het tekort van zware dumbbells.
 
Geldt dat verschil ook voor incline bench en incline dbell press? Gezien ook je schouderbladen in een andere positie zitten bij incline.
Flat bench en flat dbell press is voor mij geen optie.
 
Zoiets als microloading gaat inderdaad lastig worden op een dumbell bench press.
Toch kun je door andere manieren wel progressive overload toepassen, kortere rusttijden, meer reps, meer sets etc.
En toch loop je uiteindelijk op tegen de problemen van het trainen met twee zeer zware dumbells. Vandaar ook mijn post; beiden hebben voor en nadelen en waarschijnlijk cancelen ze elkaar uiteindelijk wel uit. Kunnen we een hele wetenschappelijke discussie van maken maar daar worden we allebei geen centimeter breder van.
Lekkere biredenatie ook. De uitslag van een DB bench is toch echt anders dan die van een BB bench.
Ik heb echt geen idee wat je met deze post probeert te zeggen. Bedoel je dat de uitslagen in het EMG-onderzoek dat hierboven gepost werd verschillen tussen de DBBP en BBBP?
 
Geldt dat verschil ook voor incline bench en incline dbell press? Gezien ook je schouderbladen in een andere positie zitten bij incline.
Flat bench en flat dbell press is voor mij geen optie.
Ik denk dat je hier wel van uit mag gaan ja.
Overigens vind ik een incline benchpress ook erg onnatuurlijk aanvoelen, hier prefereer ik dan ook zelf dumbells. Als je je borst aan tikt met een incline bench press komt er ook een behoorlijke spanning op je schouders te staan wat ook niet al te best is voor je gewrichten. Door het huidige schema wat ik doe moet ik vaak incline benchpressen maar ik houd meestal wel een paar cm's boven m'n chest maar hierdoor heb ik dus wel minder ROM.
 
Die microloaders moeten die microplates op een plek duwen waar de zon nooit schijnt, maar dat is een andere discussie.
 
Ik heb loadable dumbbells, dumbbell hooks en micro plates dus ik ken al die problemen niet echt.
Meeste gyms hebben dat natuurlijk niet.
Voor krachtwinst is BB-bench sowieso superieur.
Vraag ik me af. Als je focus powerlifting is natuurlijk wel. Maar v.w.b. algemene kracht zou ik niet weten waarom barbell bench press dan superieur is.
 
Ik heb loadable dumbbells, dumbbell hooks en micro plates dus ik ken al die problemen niet echt.
Meeste gyms hebben dat natuurlijk niet.

Vraag ik me af. Als je focus powerlifting is natuurlijk wel. Maar v.w.b. algemene kracht zou ik niet weten waarom barbell bench press dan superieur is.
Ik ging in dit geval uit van het meten van die kracht door een RM op de bb bench. Als je daarvoor een andere oefening gebruikt zijn die natuurlijk superieur.
 
Waarom heb je persee iemand nodig die je filmt? Je kan je mobiel neerzetten in een hoek waarbij je de beweging kan zien. Stabieler en beter zichtbaar dan wanneer een maat probeert allerlei hoeken te pakken. Skip ‘m en film aub zelf, hoe vaker je het doet hoe sneller je de goede hoeken weet te pakken voor een bepaald doel.
 
Ik denk dat je hier wel van uit mag gaan ja.
Overigens vind ik een incline benchpress ook erg onnatuurlijk aanvoelen, hier prefereer ik dan ook zelf dumbells. Als je je borst aan tikt met een incline bench press komt er ook een behoorlijke spanning op je schouders te staan wat ook niet al te best is voor je gewrichten. Door het huidige schema wat ik doe moet ik vaak incline benchpressen maar ik houd meestal wel een paar cm's boven m'n chest maar hierdoor heb ik dus wel minder ROM.

Die standaard 45 degree incline bench is veel te stijl. Je kan beter zelf in een powerrack een bench op een kleine incline-stand zetten. En daarnaast hoef je ook niet per se je chest aan te raken met de bar... die paar cm minder ROM maken geen reet uit en kunnen wel je schouders redden van nasty blessures
 
Verder is dit ook weer een zinloze kutdiscussie. “Deze oefening is beter want deze studie toont dit aan”, “Ja, maar hier is 0,7383749% meer muscle fiber activatie”, “Deze oefening leent zich beter voor microloading” blablabla. Doe gewoon lekker wat je fijn vindt en wat het beste aanvoelt voor jouw lichaam en laat die wetenschappelijke onzin lekker over aan die homo’s met lange witte jassen en brillen met jampotglazen die nog nooit een gym van binnen hebben gezien.

Tenzij je er zelf een bent natuurlijk
 
Heeft iemand ook issues met bankdrukken als de bank smal is?

Bij BigGym hebben ze een bench, waarvan het bankje erg smal is. Hierop lig ik onstabiel t.o.v. een bredere bank. Heb al geprobeerd een normaal bankje te gebruiken i.c.m. een power rack. Ook geen succes. Het bankje glijd weg op het deadlift platform...
 
Back
Naar boven