MuscleMeat

Koffie

Bezoekers in dit topic

Meestal Gouda. Soms Waddinxveen (in het weekend)
:roflol:

Ze hebben in Gouda een aardig goed squat rack..hij staat alleen scheef voor de spiegel en voor een notaire scheefstander is dat killing!
Aha! Ik alleen Waddinxveen. Misschien zie ik je wel een keer ;-)
 
De laatste weken aan de slag gegaan met bonen.
Zelf een kleine portie malen telkens om zo enkele dagen koffie te maken op bekende manier met een filter.

Eerste zak waren bonen van Starbucks Expresso.
Troep.
Typerend Amerikaans, over the top.
Lomp, bombastische koffie.
Een Expresso hoort stevig te zijn. , maar deze heeft daarnaast geen extra smaak of inhoud.

Nu aan de slag gegaan met Rombouts Goudmerk.
En dit is een heerlijke koffie!

En nu tijd voor een kopje uiteraard.
IMG_20200223_063739.jpg
 
Nescafe, gewoon die goedkope oploskoffie :D

En anders Turkse koffie, lekker sterk bakkie.
 
Ik ben recent wat aan het lezen over hoe je thuis een betere kop koffie kunt zetten. Dat lijkt nog steeds te kunnen met filter apparaten. Met zelf gemalen koffiebonen (+ goede weegschaal) of vers gemalen kant en klaar, mocht het water een hoge waterhardheid hebben wellicht nog gebruik maken van zachter water (filterkoffie 6 dH in NL). Je kunt het kraanwater filteren of iets als Mont Roucous gebruiken (pH 6 en bijna alle benodigde mineralen). Maar dan, welk apparaat?

Technivorm Mocamaster, een Sage precision brewer of Ratio six/eight zijn opties die ik vaker tegenkom. Zijn er hier mensen die zoiets hebben of over hebben nagedacht?
- https://www.moccamaster.nl/webshop/koffiemachines/kbgt_in_4_kleuren/kbgt_741_polished/
- https://www.moccamaster.nl/webshop/...ect_in_21_kleuren/kbg_select_polished_silver/
- https://www.simonlevelt.nl/the-precision-brewer-thermal-sage




 
Laatst bewerkt:
Ik ben recent wat aan het lezen over hoe je thuis een betere kop koffie kunt zetten. Dat lijkt nog steeds te kunnen met filter apparaten. Met zelf gemalen koffiebonen (+ goede weegschaal) of vers gemalen kant en klaar, mocht het water een hoge waterhardheid hebben wellicht nog gebruik maken van zachter water (filterkoffie 6 dH in NL). Je kunt het kraanwater filteren of iets als Mont Roucous gebruiken (pH 6 en bijna alle benodigde mineralen). Maar dan, welk apparaat?

Technivorm Mocamaster, een Sage precision brewer of Ratio six/eight zijn opties die ik vaker tegenkom. Zijn er hier mensen die zoiets hebben of over hebben nagedacht?
- https://www.moccamaster.nl/webshop/koffiemachines/kbgt_in_4_kleuren/kbgt_741_polished/
- https://www.moccamaster.nl/webshop/...ect_in_21_kleuren/kbg_select_polished_silver/
- https://www.simonlevelt.nl/the-precision-brewer-thermal-sage

Het zit hem vooral in de boon en de juiste maling. Wanneer dit goed is, dan kun je met een filter apparaat inderdaad heerlijke koffie zetten. Ga je voor een sterke kop koffie (lees espresso) dan blijft een goede espressomachine (pistonmachine) een solide investering.
Met een pistonmachine heb je meer mogelijkheid m.b.t. het 'aanstampen' , drukopbouw en je krijgt een cremelaagje bovenop je koffie. Met filterkoffie blijft het cremelaagje uit en heb je zelf weinig invloed op de druk, maar met de juiste bonen en een goed apparaat kun je zeker lekkere koffie zetten.

Zelf ook op zoektocht geweest en dit was uiteindelijk mijn conclusie. Ik heb de keuze gemaakt voor een pistonmachine, omdat ik voornamelijk espresso drink en de enige thuis ben die koffie drinkt.
 
Het zit hem vooral in de boon en de juiste maling. Wanneer dit goed is, dan kun je met een filter apparaat inderdaad heerlijke koffie zetten. Ga je voor een sterke kop koffie (lees espresso) dan blijft een goede espressomachine (pistonmachine) een solide investering.
Met een pistonmachine heb je meer mogelijkheid m.b.t. het 'aanstampen' , drukopbouw en je krijgt een cremelaagje bovenop je koffie. Met filterkoffie blijft het cremelaagje uit en heb je zelf weinig invloed op de druk, maar met de juiste bonen en een goed apparaat kun je zeker lekkere koffie zetten.

Zelf ook op zoektocht geweest en dit was uiteindelijk mijn conclusie. Ik heb de keuze gemaakt voor een pistonmachine, omdat ik voornamelijk espresso drink en de enige thuis ben die koffie drinkt.
Dank je. Ik heb echter geen interesse in een half of volautomatische piston machine. Ben het eens met je, wat ik ook teruglees, dat een pistonmachine beter is. Maar omdat dat vooralsnog geen interesse heeft ben ik gaan kijken naar andere opties, en zodoende kwam ik uit bij een filterapparaat. Waar bonen en de maling natuurlijk erg veel voor hun rekening nemen, zachtheid van water zou ook verschil uitmaken.

PS Heb een nespresso krups ding en ben daar niet ontevreden over. Toen ik onlangs een koffie kreeg voorgeschoteld met vers gemalen spul erin, vroeg ik gelijk wat dat voor koffie was (Jura ding). Zodoende ben ik me wat gaan inlezen. Geur was ook veel beter.

Edit.

Beide opties zijn ecbc approved. Wat dat dan ook mag betekenen.

Zie trouwens de Wilfa staan die was ik vergeten op te schrijven, ook goede reviews.
 
Laatst bewerkt:
Geen expert maar als ik koffie zet.
Wat zelden nog gebeurt.
Dan zorg ik altijd dat mijn water tijdig voorheen al kookt.
Zodanig dat het niet te warm is om op te gieten.
Het malen gebeurt dan en van malen tot in de filter en de eerste scheut water zitten er ongeveer 15 seconden tussen.
Sinds ik deze techniek toepas is de smaak er werkelijk op vooruit gegaan.

Geen speciaal water al trek ik dit niet in twijfel dat dit ook aan toedragen aan een betere kop koffie.
 
Geen speciaal water al trek ik dit niet in twijfel dat dit ook aan toedragen aan een betere kop koffie.
Koffie bestaat voor grotendeels uit water dus het zal er idd mee van doen hebben, of je het proeft is een 2e. Maar los daarvan in bepaalde delen van NL is het water erg hard. Dat is ook van invloed op het apparaat, aanslag e.d.
 
Geen expert maar als ik koffie zet.
Wat zelden nog gebeurt.
Dan zorg ik altijd dat mijn water tijdig voorheen al kookt.
Zodanig dat het niet te warm is om op te gieten.
Het malen gebeurt dan en van malen tot in de filter en de eerste scheut water zitten er ongeveer 15 seconden tussen.
Sinds ik deze techniek toepas is de smaak er werkelijk op vooruit gegaan.

Geen speciaal water al trek ik dit niet in twijfel dat dit ook aan toedragen aan een betere kop koffie.

Wat je zegt ervaar ik zelf ook. De tijd tussen malen en zetten moet niet te lang duren. Blijkbaar verliest de koffie zijn smaak dusdanig snel.
Versgemalen koffie geniet daardoor ook echt de voorkeur boven voorgemalen koffie, dat is gewoon nooit zo goed.

Derksen filterkoffie werkt hetzelfde als wat ik hierboven beschrijf. Mijn advies; koop een goede filtermachine en daarnaast een losse koffiemolen (met goed maalwerk). Die combinatie zorgt naar mijn inziens voor de beste ervaring.
 
filterkoffie werkt hetzelfde als wat ik hierboven beschrijf. Mijn advies; koop een goede filtermachine en daarnaast een losse koffiemolen (met goed maalwerk). Die combinatie zorgt naar mijn inziens voor de beste ervaring.
Thanks. Ben je ook op de hoogte van maalgraden en dergelijke (bv doorlooptijden)? Ik geloof dat je dat automatisch kunt instellen, bij handmolens niet. Bij pistonmachine zal je fijner moeten malen als bij filter wat ik heb begrepen. Als iemand daar nog een duidelijke handleiding voor heeft houd ik mij van harte aanbevolen.
 
Kyoshi en Derksen als ik koffie maal en deze niet binnen de halve minuut op kan gieten is er al een merkbaar verschil.

Ik zweer bij het onder de 15 seconden houden.
Het vergt wel wat planning en schikking.
Koffie maken is een uitdaging geworden zo.

Die Rombouts Goud is een betaalbare alledaagse koffie.
Heel soepel, finesse en toch rijk van smaak.

Als je effectief bonen gaat kopen in de speciaalzaak dan ga je werkelijk nog leuke dingen proeven.
Beste koffie dronk ik te Gent, het was de meeste fruitige koffie ooit.
Heerlijk, mijn hart doet pijn denken dat al die leuke zaken nu nog steeds gesloten zijn.
 
Ik zie geen machine via deze link.
Kan je foto posten?

Nespresso is over het algemeen niet slecht.
Maar nog nooit omver geblazen geweest ervan.
Maar ze zullen vast wel een fijnproevers assortiment hebben.

Oeps! Het gaat om de Nespresso Vertuo:
 

Bijlagen

  • 1483148.jpeg.jpg
    1483148.jpeg.jpg
    31,2 KB · Weergaven: 74
Iemand ervaring met de Hario V60 dripper?

Drink nauwelijks koffie meer. Als ik het dan neem, wil ik een lekker kopje zetten.
 
Back
Naar boven