XXL Nutrition

Eerst het streefgewicht en daarna starten met spieren trainen ? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Mentat
Zou ik om te beginnen bijv 150gr groente toevoegen bij mijn middag en avond maaltijd ?

marina1975 _
BB_
Dank voor het voorbeeld , nu begrijp ik het beter wat jullie bedoelen.

ik leef al best lang met dit voedingspatroon.
Echter juist omdat ik zo zwaar was (mijn top was zelfs 145kg maanden ervoor) heb ik veel last van los hangend vel op mijn armen en benen en borst en buik. Hoe meer ik afval hoe meer vel. Mijn broekmaat is van 42 naar 36 gegaan.
Daarom dacht ik juist ook als ik spieren opbouw dat het een beetje aantrekt. En al wat erna nog steeds los hangt te laten verwijderen operatief , maar daar ben ik wel terughoudend voor.
Misschien zit ik er wel helemaal naast met wat ik denk.

ik hoor graag wat jullie denken
 
Laatst bewerkt:
Beste TS (topic starter),

marina1975 heeft een mooie Excel gemaakt waarmee je je onderhoud kan schatten. Mijn suggestie is dat je die invult en dan met een tekort wat je ongeveer een halve kilo per week aan gewichtsverlies oplevert begint en ziet wat er gebeurt en op basis daarvan aanpast.

Daarbij zou ik buiten de suggesties voor macro's zorgen dat je gewoon de minstens 250 gram groente per dag haalt.

Ook wil ik suggereren om wat gevarieerder te eten.

Hartslag is een nogal persoonlijke aangelegenheid, afhankelijk van je max, je aerobische en anaerobische omslagpunt en van je rusthartslag, op alles behalve de eerste heb je wel enige invloed. Mijn suggestie zou zijn om indien mogelijk dat half uurtje op een niveau dat je nog een gesprek kan voeren op te bouwen naar een uurtje, met 5 minuten per week.

Ook zou je met krachttraining in welke vorm dan ook moeten beginnen. Desnoods als opdracht als je uit de zone morbide obesitas bent. Vanaf dat moment gaat het dan niet alleen meer om gewichtsverlies, maar ook om centimeters en spiegel, waar raak je het kwijt. Meten is weten!

Wat heb je liever 100 kg met een 90 cm taille of 90 kg met een 100 cm taille?
 
Mentat
Wanneer ben ik uit de zone morbide obesitas ?
Ik heb een meetlintje aangeschaft omdat ik zo veranderde in kledingmaat. Maar wat zijn de eik punten, alles ? En dan wekelijks of maandelijks noteren ? Weegschaal doe ik elke maandag als eik moment in de ochtend voor ontbijt.

Ik zal ook 250gr groente toevoegen vanaf morgen.

waar kan ik dat excel bestand vinden van marina1975


100kg en een taille van 90 !
 
Mentat
Wanneer ben ik uit de zone morbide obesitas ?
Ik heb een meetlintje aangeschaft omdat ik zo veranderde in kledingmaat. Maar wat zijn de eik punten, alles ? En dan wekelijks of maandelijks noteren ? Weegschaal doe ik elke maandag als eik moment in de ochtend voor ontbijt.

Ik zal ook 250gr groente toevoegen vanaf morgen.

waar kan ik dat excel bestand vinden van marina1975


100kg en een taille van 90 !

Wegen is een momentopname. Dat kan door een vochtbalans afwijken. Daarom zou ik aanraden om gewoon iedere ochtend voor het ontbijt en na het toiletbezoek te wegen. Dan meet je meteen met taille met het meetlint en dan kun je alles bijhouden op een papiertje of Excelletje. Vervolgens kijk je of de algehele trend naar beneden gaat. Als dat inderdaad het geval is, hoef je niks aan te passen. Blijf je steken, moet je of minder eten of meer bewegen. Dit laatste kan ook al heel simpel zijn. Denk bijv. aan een ommetje maken tijdens je pauze of iets dergelijks.
 
Pren
Bedankt voor je input
Dat ga ik nu meteen doen.
Maar alleen taille of ook bovenbeen,bovenarm,borst en buik op meten, of is dat pas aan de orde als ik spieren zal gaan trainen ?
 
Even snel vast. 1 ste post van deze link lezen. De Excel staat in post 2.
 
marina1975
Mentat

Ik heb vanmorgen gefietst op de hometrainer met hartslag meter.
Ik heb in 40 minuten 350kcal verbruikt.
Kan ik nu die 350kcal aftrekken van mijn voeding kcal inname ,of werkt dat niet zo ?
 
Pren
Bedankt voor je input
Dat ga ik nu meteen doen.
Maar alleen taille of ook bovenbeen,bovenarm,borst en buik op meten, of is dat pas aan de orde als ik spieren zal gaan trainen ?

Ik zou dat niet doen. Je taille, gewicht en de spiegel zijn voldoende om progressie te monitoren. T.z.t. kun je krachtgains nog toevoegen als factor en dan zit je snor :)
 
Pren
Dan zal ik dat voortaan doen.
Was vanmorgen enthousiast dus had alles opgemeten
 

Bijlagen

  • 97640A7E-CD5F-4635-BB61-2663430373D1.jpeg
    97640A7E-CD5F-4635-BB61-2663430373D1.jpeg
    115,8 KB · Weergaven: 128
  • Like
Waarderingen: Pren
marina1975
Mentat

Ik heb vanmorgen gefietst op de hometrainer met hartslag meter.
Ik heb in 40 minuten 350kcal verbruikt.
Kan ik nu die 350kcal aftrekken van mijn voeding kcal inname ,of werkt dat niet zo ?
In principe is je onderhoud berekend inclusief je activiteit. Dus ook inclusief je cardio. Dat is de activiteit factor die je in de sheet invult bij berekenen van je onderhoud.
 
Bw=Body weight
Dus je weegt ca 100 kg. Je hebt dan ca 180 gr eiwit nodig (1,6-2gram per kg)
Dat is 720 kcal (180×4)
Ca. 100 gr vet = ca 900 kcal
Dus de rest koolhydraten
Stel je eet 2200 kcal dan moet je dus nog 2200-900-720=580kcal =580/4=145 gr koolhydraten eten.
marina1975
Dus ik kan met jou excel sheet het tekort aan eiwitten, door met een pot eiwit isolaat het aantal tekort aan grammen aanvullen.
En is het dan slim om dat in 1 of 2 shakes te delen ?
En zou ik dan ook de 2e shake in de avond voor het slapen kunnen nemen, en dan zelfs met casein eiwit ?
 
Waarom niet gewoon met voeding?
Je hebt geen shake nodig als je t uit voeding kan halen.
Het zijn supplementen... Dus aanvullingen voor als je je macro's niet haalt.
 
marina1975
Duidelijk, ik ga even puzzelen met de excel sheet wat ik dan aan eiwitrijke voeding moet nemen.
Bedankt
 
Er is zoveel
Zuivel(kwark yoghurt melk nu eiwitrijke voeding bij lidl)
Vis (blik en vers)
Vlees
Eieren
Vegetarisch
Kaas
Huttenkase
Noten
Peulvruchten
....
 
Mentat
marina1975
Pren
Worden noten alleen gebruikt in de maaltijden , of ook als tussendoortje
En hoeveel gr per maaltijd of tussendoortje?

cashew,amandelen,walnoten,pecan noten
vergeet ik nog iets ?
 
noten kan je eten als tussendoortje of als een extra toevoeging aan een maaltijd. Het is zalig om bij een curry bijvoorbeeld wat cashewnoten erbij te eten. Maar denk ook simpel aan pindasaus bij het eten. Je kan ook noten toevoegen aan je kwark of havermout.
Hoeveel... dat is afhankelijk van je gehele schema.
 
Allereerst wil ik je feliciteren met de presentatie die je al hebt neergezet.

1. HS voor trainingen lijkt me erg laag, al weet ik dat het met fietsen lager ligt dan hardlopen, wat bedoel je precies met verbrandingszone, denk je dat als je harder gaat je geen kcals verbrandt;
2. Kcal afstemmen op geleidelijke daling, iets onder verbruik;
3. Eiwitten 1,6-2x BW in grammen, vetten minstens 1x BW in grammen;
4. Eet je groenten!
5. Het beste moment om KT te beginnen was gisteren, het eennabeste moment vandaag, dus doe maar morgen;
Dit.

Meer eten, ook krachttraining doen, blijven wandelen en fietsen. Eiwit en groenten eten en ook een beetje gezond vet. Als je ergens op inlevert, eet dan wat minder carbs. Je eet extreem weinig, lijkt me niet echt gezond. En zo houd je geen spieren meer over, dus tijd om die weer wat op te bouwen.
 
Sparks79
Mijn spieren zijn ook helemaal gekrompen.
Ik had gewoon het idee , om zoveel mogelijk af te vallen en ongeveer bij 90kg te beginnen met krachttraining.
Maar ik merk dat als ik goed op let en jullie advies gebruik marina1975 ik toch alweer wat meer eet, en niet aankom in gewicht waar ik juist bang voor was
 
Je zegt nu dat je meer eet en niet aankomt in gewicht. Dat is dan toch goed.
 
Back
Naar boven