XXL Nutrition

Islamitisch Terrorisme

Bezoekers in dit topic

De basis van heel veel zaken die we nu als normaal bevinden (naastenliefde, zorg voor minder bedeelden, etc.etc.) komen voort uit Religie. Ik weet nu dat veel mensen gaan zeggen: "dat is gewoon een goed mens zijn, dat staat los van religie", maar daar geloof ik niks van. De normen en waarden die jij hebt meegekregen, komen voor een groot gedeelte uit je opvoeding en waar dan ook ter wereld heeft religie bij je voorouders (en dus bij de opvoeding, van generatie op generatie doorgegeven) een rol gespeeld. Zonder religie waren er in mijn beleving ook niet minder oorlogen, alleen hadden deze oorlogen er anders uitgezien. Als we gewoon op onze natuur zouden afgaan en nooit normen/waarden uit religies hadden meegenomen, had er echt geen vredige wereld geweest. Dan had er nog altijd "het recht van de sterkste" geheerst, zoals bij alle dieren. Je kan beargumenteren dat dit wellicht "is zoals het hoort", maar ik ben blij dat het niet zo is :)
Ik snap dat jij dit als religieus persoon zo ziet, maar ik zie toch echt anders. "De basis van heel veel zaken die we nu als normaal bevinden (naastenliefde, zorg voor minder bedeelden, etc.etc.) komen voort uit Religie," dat ga ik niet betwisten, maar zo'n beetje over de hele wereld en bij alle religies zijn dit soort zaken ontstaan, dus moet het wil in onze DNA ingebakken zitten. Er zijn tal van diersoorten waar een dergelijke onderlinge verstandhouding voor zover mogelijk ook bestaat.
 
Ja er zijn veel oorlogen en andere negatieve zaken voortgekomen uit geloof. Echter, ook HEEL VEEL goede dingen. De basis van heel veel zaken die we nu als normaal bevinden (naastenliefde, zorg voor minder bedeelden, etc.etc.) komen voort uit Religie. Ik weet nu dat veel mensen gaan zeggen: "dat is gewoon een goed mens zijn, dat staat los van religie", maar daar geloof ik niks van. De normen en waarden die jij hebt meegekregen, komen voor een groot gedeelte uit je opvoeding en waar dan ook ter wereld heeft religie bij je voorouders (en dus bij de opvoeding, van generatie op generatie doorgegeven) een rol gespeeld. Zonder religie waren er in mijn beleving ook niet minder oorlogen, alleen hadden deze oorlogen er anders uitgezien. Als we gewoon op onze natuur zouden afgaan en nooit normen/waarden uit religies hadden meegenomen, had er echt geen vredige wereld geweest. Dan had er nog altijd "het recht van de sterkste" geheerst, zoals bij alle dieren. Je kan beargumenteren dat dit wellicht "is zoals het hoort", maar ik ben blij dat het niet zo is :)
Wat zijn de islamitische normen en waarden met betrekking tot naar het land van een ander volk trekken en daar middelen als woningen en werk innemen en lokale wetgeving en politieke invloed bespelen, en hoe wordt het beschouwd wanneer dat andersom gebeurt? Of ook een leuke; wat zijn de normen en waarden met betrekking tot het in een buurt afspelen van luid storende gebedsmuziek die niet iedereen daar wilt horen? En wat zijn de normen en waarden met betrekking tot het onverdoofd ritueel slachten van dieren in landen die de technologische mogelijkheid hebben om dat verdoofd te doen?
 
Steks sowieso ziet de Islam de Abrahamistische geloven (Jodendom, Christendom en Islam) als één geloof. Er is maar één god. Er zijn weinig plekken op de wereld waar geen van deze drie geloven nog 0 invloed uitoefent.
chrisk :
* woningen en werk innemen? Mensen "verjagen" is nooit goed maar als je doelt op de Marokaanse en Turkse medemens in Nederland/België, die zijn niet gekomen om iets "in te nemen" maar uitgenodigd om (goedkoop en ongeschoold) werk te verrichten. Woningen en werk zat lijkt me?
* luid storende gebeds"muziek": ik vind dat dit buiten een x kring van de moskee om niet kan.
* onverdoofd ritueel slachten: ritueel slachten is juist bedoeld om een dier zo min mogelijk pijn te doen. Van mij mag dit best verdoofd, maar ik vind het wel frapant als mensen zich daar opeens druk om maken terwijl de hele supermarkt vol licht met kistkalveren en legbatterij kippen...
 
BB_ Als we gewoon op onze natuur zouden afgaan en nooit normen/waarden uit religies hadden meegenomen, had er echt geen vredige wereld geweest. Dan had er nog altijd "het recht van de sterkste" geheerst, zoals bij alle dieren. Je kan beargumenteren dat dit wellicht "is zoals het hoort", maar ik ben blij dat het niet zo is :)

Ethiek en religies komen uit onze genetisch bepaalde "natuur" voort en niet omgekeerd!
 
Ethiek en religies komen uit onze genetisch bepaalde "natuur" voort en niet omgekeerd!
Vind je dit geen kip of het ei verhaal Harpep? Ik vind jou best een verstandig mens en iedereen mag van mij geloven dat ethisch handelen er eerst was en daarna de religie. Ik geloof dit graag andersom. Geen issue verder :)
 
@Steks sowieso ziet de Islam de Abrahamistische geloven (Jodendom, Christendom en Islam) als één geloof. Er is maar één god. Er zijn weinig plekken op de wereld waar geen van deze drie geloven nog 0 invloed uitoefent.
Nu misschien niet meer, maar vroeger wel, waren dat dan allemaal ongeciviliseerde wilden?

En wat is jouw kijk op.
Er zijn tal van diersoorten waar een dergelijke onderlinge verstandhouding voor zover mogelijk ook bestaat.
 
Vind je dit geen kip of het ei verhaal Harpep? Ik vind jou best een verstandig mens en iedereen mag van mij geloven dat ethisch handelen er eerst was en daarna de religie. Ik geloof dit graag andersom. Geen issue verder :)

Nee, dat vind ik beslist niet.

Ethiek en religie volgen elkaar niet op, maar gaan hand in hand als expressie van menselijk gedrag en emoties.
Ze voorzien in de noodzaak tot een stabiel en sociaal samenlevingsverband in groepen, vervulling van spirituele behoeften en invulling van essentiële levensvragen die (vaak) niet concreet kunnen worden beantwoord.

Als zodanig: En de mens schiep god naar zijn aangezicht...
 
Steks sowieso ziet de Islam de Abrahamistische geloven (Jodendom, Christendom en Islam) als één geloof. Er is maar één god. Er zijn weinig plekken op de wereld waar geen van deze drie geloven nog 0 invloed uitoefent.
chrisk :
* woningen en werk innemen? Mensen "verjagen" is nooit goed maar als je doelt op de Marokaanse en Turkse medemens in Nederland/België, die zijn niet gekomen om iets "in te nemen" maar uitgenodigd om (goedkoop en ongeschoold) werk te verrichten. Woningen en werk zat lijkt me?
* luid storende gebeds"muziek": ik vind dat dit buiten een x kring van de moskee om niet kan.
* onverdoofd ritueel slachten: ritueel slachten is juist bedoeld om een dier zo min mogelijk pijn te doen. Van mij mag dit best verdoofd, maar ik vind het wel frapant als mensen zich daar opeens druk om maken terwijl de hele supermarkt vol licht met kistkalveren en legbatterij kippen...
Arbeidsmigratie gaat ten koste van het werk voor een ander die daar al leeft en drukt door een groter aanbod alle lonen omlaag. Woningen zijn zeer beperkt en een grotere vraag vanuit migratie drijft die prijzen omhoog. Is het moreel om bewust zo'n invloed uit te oefenen op de woning en arbeidsmarkt van een ander volk? Maakt het nog uit door wie zo'n uitnodiging is gedaan?

Waarom vind je dat een moskee de rust van omwonenden mag verstoren?
 
Ethiek en religies komen uit onze genetisch bepaalde "natuur" voort en niet omgekeerd!
Het zal omgekeerd middels selectie over generaties heen toch ook wel enige invloed op de genetische natuur hebben?
 
BB_

Ja er zijn veel oorlogen en andere negatieve zaken voortgekomen uit geloof. Echter, ook HEEL VEEL goede dingen. De basis van heel veel zaken die we nu als normaal bevinden (naastenliefde, zorg voor minder bedeelden, etc.etc.) komen voort uit Religie. Ik weet nu dat veel mensen gaan zeggen: "dat is gewoon een goed mens zijn, dat staat los van religie", maar daar geloof ik niks van. De normen en waarden die jij hebt meegekregen, komen voor een groot gedeelte uit je opvoeding en waar dan ook ter wereld heeft religie bij je voorouders (en dus bij de opvoeding, van generatie op generatie doorgegeven) een rol gespeeld. Zonder religie waren er in mijn beleving ook niet minder oorlogen, alleen hadden deze oorlogen er anders uitgezien. Als we gewoon op onze natuur zouden afgaan en nooit normen/waarden uit religies hadden meegenomen, had er echt geen vredige wereld geweest. Dan had er nog altijd "het recht van de sterkste" geheerst, zoals bij alle dieren. Je kan beargumenteren dat dit wellicht "is zoals het hoort", maar ik ben blij dat het niet zo is :)
Dat dikgedrukte ben ik het trouwens niet mee eens, geen idee waar je dat op baseert. Liefhebben is niet per definitie afkomstig uit religie. Religie is m.i. gewoon verzonnen om:
  1. Mensen op het rechte pad / in toom te houden;
  2. Een verklaring te hebben voor veel zaken die onverklaarbaar zijn of waren. Mensen willen immers alles kunnen begrijpen en verklaren en wat is er dan gemakkelijk dan iets toe te schrijven aan een God of hogere macht, zeker in de tijd dat we het nog niet zo zochtend in wetenschappelijke en rationele verklaringen;
  3. Een houvast te hebben. Als het kut gaat, is het immers fijn te denken dat er iemand (God?) over je waakt en zorgt dat het goedkomt en je door lastige tijden heen helpt. En dat je in de hemel komt als je een goed en gewetensvol leven hebt geleid;
  4. Misschien nog wat andere verklaringen, zoals het voor je winnen van een schare mensen of het bij een bepaalde groep of iets horen, met rituelen en alles van dien.
Ik geloof niets van dat alles. Toch ben ik vanuit mijzelf niet geweldadig en heb ik nooit de intentie anderen te kwetsen. Ik geloof niet dat religie hier (onbewust) enige rol in heeft gespeeld. Geen idee waarom dat zo zou moeten zijn.
 
Vind je dit geen kip of het ei verhaal Harpep? Ik vind jou best een verstandig mens en iedereen mag van mij geloven dat ethisch handelen er eerst was en daarna de religie. Ik geloof dit graag andersom. Geen issue verder :)
Hoe kan religie er eerst zijn geweest als het door mensen bedacht is? :thinking:
 
Ideeën en acties als in deze terroristische daden komen niet uit de Islam maar uit eigen interpretaties en/of culturen. Er zit een verschil tussen cultuur en religie, al beweren beide partijen vaak van niet.
Ben ik het wel mee eens als ik je goed begrijp. De meeste volgelingen interpreteren en belijden het geloof op een vreedzame manier. In de Bijbel staan ook zaken die je op meerdere manieren zou kunnen interpreteren, de vertaalslag naar de huidige tijd is nodig. Die heeft het Christendom min of meer gehad door de Verlichting. Zoiets wens ik de volgelingen van de Islam en andere religies ook toe, een minder dogmatisch autoriteitsgeloof. Religie heeft veel gebracht, en nog steeds doet de kerk goede zaken in arme landen. Ook een hoop is voor verbetering vatbaar, is een blijvende ontwikkeling denk ik. Weet niet hoe dat met de Islam gaat, doen ze veel aan goede doelen, onderwijs etcetera? Vroeger was religie noodzakelijk om ergens bij te horen en kon je o.a. beschermen, in die zin is het niet langer nodig om religieus te zijn. Evolutionaire voordeel is weg.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Derksen : Eens met alles wat je schrijft. Dat doet de Islam zeker en die slag wordt al voor een groot deel gemaakt hoor. Alleen krijgen extremisten tegenwoordig heel makkelijk op allerlei manieren een podium helaas ...
BB_ : ik geloof niet dat jou normen en waarden helemaal los zijn van je opvoeding en geloof nog minder dan jou opvoeding nergens indirect beinvloed is door religie. Ik geloof ook niet dat religie door de mens is "bedacht" , maar dat kan ik niet bewijzen. Ieder zn geloof :)
 
  • Like
Waarderingen: BB_
ik geloof niet dat jou normen en waarden helemaal los zijn van je opvoeding en geloof nog minder dan jou opvoeding nergens indirect beinvloed is door religie
In Nederland gaat dit zeker op voor een hoop gezinnen waarvan de ouders in de jaren '50 zijn geboren.
 
Toch ben ik vanuit mijzelf niet geweldadig en heb ik nooit de intentie anderen te kwetsen.

De meeste mensen voldoen aan deze 'status', welke grotendeels wordt bepaald door geevolutioneerd gedrag ten bate van het behoud en voortbestaan van de gemeenschap (populatie). Als de meerderheid dit gewenste gedrag nooit had vertoont, dan zouden we nooit tot 7 miljard zijn gegroeid.
Sterker nog, misschien hadden we elkaar al lang uitgeroeid, wie weet.

Ik geloof niet dat religie hier (onbewust) enige rol in heeft gespeeld. Geen idee waarom dat zo zou moeten zijn.

Menselijk gedrag is -zonder uitzondering- het resultaat van nature en nurture, zogezegd.
Ook jij bent voor een deel ethisch gevormd door normen en waarden -waarschijnlijk gestoeld op het christendom- maar ben je je dat niet bewust.
 
Ook jij bent voor een deel ethisch gevormd door normen en waarden -waarschijnlijk gestoeld op het christendom- maar ben je je dat niet bewust.
Maar jij bent dan nog wel van mening dat die normen en waarden door de mens gevormd zijn.
 
Menselijk gedrag is -zonder uitzondering- het resultaat van nature en nurture, zogezegd.
Ook jij bent voor een deel ethisch gevormd door normen en waarden -waarschijnlijk gestoeld op het christendom- maar ben je je dat niet bewust.
Ja, dat weet ik, maar ik ben ervan overtuigd dat ik zonder Christelijke opvoeding of Christelijke voorouders op dat gebied niet een tegenstelde aard zou hebben. Bewijzigen kan ik dit niet.
 
Back
Naar boven