XXL Nutrition

Advies aan een Noob die wil aankomen (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
19 jan 2021
Berichten
18
Waardering
50
Lengte
1m82
Massa
70kg
Hoi allemaal,

Ten eerste: hieronder een heel verhaal. een beetje verleden, nu, waarom en waar ik tegen aanloop.
Ik hoop van harte dat een paar Pro's de tijd nemen om alles te lezen en te reageren!

Ten tweede: heel chill dit forum. ik ben alleen wel een nieuw Topic begonnen nadat ik de 'sticky' heb gelezen. ik weet dat dit vast ergens anders onder had gemoeten maar er staat zoveel op het forum dat ik er niet meer uit kwam waar het bij moest staan.

Dikgedrukt zijn de concrete vragen, maar lees please dan wel de context.

Nou, daar gaan we.

Ik ben een man van 32 jaar, ik weeg gemiddeld 64 kilo en ben 1 meter 82. mijn BMI schijnt goed te zijn, maar voor mijzelf wil er gewoon wat kilo's bij hebben.
Al mijn hele volwassen leven schommelt mijn gewicht tussen de 63 en 65 kilo. Soms krijg ik zelfs de vraag of ik wel genoeg eet of dat ik ziek ben. Ook ben ik namelijk gewoon erg bleek in mijn gezicht. die combi met dun zijn helpt niet echt mee. Al helemaal niet als ik slecht heb geslapen.

ik heb er (nu) wel echt schijt aan wat anderen van denken qua uiterlijk. Ik wil nu dan ook aankomen puur voor mijzelf. Ik heb (voor mij) fysiek intensief werk en naarmate ik ouder wordt merk ik dat steeds meer kwaaltjes krijg als rugklachten etc. Ik hoop door aan te komen en in de toekomst te starten met trainen dat mijn lichaam sterker wordt, gezonder en ik simpelweg mijn werk tot mijn pensioen vol kan houden.

Ik heb hier vaak gelezen dat dunne/magere mensen zichzelf vaak benoemen tot 'koning-van-het-alles-kunnen-eten-zonder-aan-te-komen' terwijl ze eigenlijk gewoon simpelweg te weinig aten. Eerlijk, ik viel ook gewoon onder. Het enige verschil tussen mij en dat stereotype is waarschijnlijk alleen dat ik geen moeite heb met eten. Ik weet het niet precies maar ik denk dat ik tussen de 2000 en 2300 kcal zat.
vervolgens op verschillende websites mijn caloriebehoefte berekend en daar een gemiddelde van genomen. ik kwam uit op 1600 kcal in ruststand en nogmaals 1600 kcal door werk. Ik zou dus 3200 calorieën per dag moeten eten om alleen al op gewicht te blijven.
Ohja voor ik het vergeet, ik rook 24 sigaretten per dag en drink regelmatig alcohol (1 of 2 biertjes op een avond, 4x avonden week). tja als we dan toch eerlijk zijn gooi ik dat er ook maar meteen in :D.

Ondertussen is dit de 8ste dag dat ik hoopvol en in enorme spanning, of het gaat helpen, het roer heb omgegooid qua voeding. (ik rook en drink nog steeds)
Ik heb voor mezelf bedacht (wel na een hoop info op te hebben gezocht) dat er 800 kcal per dag bij moeten als ik wil aankomen. Ik eet nu dus elke dag 4000kcal en vul ik elke dag alles netjes in op myfitnesspal app. De 4000 kcal zijn excl. groente (sla, tomaat etc.) en excl. alles met alcohol. dit omdat ik 1000 krop sla moet eten om aan kcal te komen :p en het al genoeg moeite kost voor mij om netjes de app bij te houden. Wel doe ik bijv. een hele avocado invullen als ik dat eet. Die tikken namelijk lekker aan.

Ik heb wel moeite om aan eiwitten te komen, omdat ik erg slecht ga op koemelk. Dus kwark, melk etc. eigenlijk, zuivel kan ik niet goed hebben.

Mijn eten bestaat voornamelijk uit: walnoten, 85% cacaorepen, coolbest, kokosblokjes, eieren, alpro soya ongezoet, tonijn, bruin brood, kipfilet, rozijnen, rijstwafels, rundergehakt, rijst, pasta's, biefstuk, honing, avocado, bananen, pindakaas en havermout. havermout is echt vies trouwens, maar het moet maar. Ik heb geen vast voedingsschema. Eerst even kijken wat ik fijn vindt. Dan zet ik dat allemaal in een schema.
Is bovenstaande een goede start voor mij vanuit het oogpunt beoordeeld met logica door een Pro?? :D

Sinds ik ben begonnen met 4000kcal per dag aantikken heb ik wel wat klachten ontwikkeld. Ik ben bijvoorbeeld, vooral in de avonden, er licht in mijn hoofd. Bijna alsof ik elk moment in slaap kan vallen. beetje dat slaap dronken. Ik voel lichte druk op en rondom mijn slaap, ik zweet heel snel, mijn conditie lijkt minder dus snel moe, en hartkloppingen uit het niets. Kan dit komen door het aanpassen van mijn voeding? en zo ja, wat moet ik ermee. Hoort dit erbij omdat ik het drastisch heb omgegooid? Moet ik gewoon even niet zeiken en doorbijten? ik eet/drink volgens mij namelijk bijvoorbeeld veel minder suiker. ik ben volledig gestopt met red bull Energy waar ik er 2 a 3 per dag van dronk.
Advies please over bovenstaande alinea.

Dan komen we aan bij mijn volgende struggle. Ik heb geen moeite met het eten. 4000 kcal gaat me zonder moeite af. 7500 red ik ook als ik het moet van mezelf om mijn doel te halen. Mijn struggle zit hem vooral in de tijd nemen, vooral als ik werk, om ook echt mijn eten klaar te maken. Het is niet alleen maar even je voeding aanpassen. Het is gewoon commitment aan een nieuwe lifestyle en daar heb ik vooral moeite meer.
Dan zit ik filmpjes te kijk naar wat gezonde koolhydraten zijn, en dan zeggen ze in het filmpje "ja dan doe je dit en maak je dit, doe je dat 10 minuten in de pan" etc. etc. Het enige wat ik dan denk is "ja, jou baan is thuis filmen hoe je een ei bakt. jij heb alle tijd om dat thuis te doen" ik werk gewoon 10 uur per dag + 2 uur reistijd en ben blij als ik mijn pauze uberhaubt kan houden. Ik heb nu wel besloten dat ik sowieso mijn pauzes ga houden voor min gezondheid, maar hoe ik me eten ga klaarmaken, eten en weer opruimen in een kwartiertje weet ik nog niet. Het is een natuurlijk een beetje een simpel voorbeeldje. Maar ik loop wel echt tegen de bredere gedachte van dit voorbeeld aan namelijk, hoe combineer ik een gezonde levensstijl, een werk levensstijl en een sociale levensstijl in 1 levensstijl? het kan er maar 1 zijn. ik heb 24 uur per dag. 9 uur slapen, 12 uur werken incl. reistijd en ik hou 3 uur over voor koken, boodschappen, contacten onderhouden etc. oh en ik volg ook nog een opleiding.
Serieus, hoe combineren jullie dat???

Ik ga op dit moment niet naar de sportschool. Gezien mijn gewicht i.c.m. lengte en het advies wat ik hier heb gelezen heeft dat nog geen zin. Eerst maar bulken. Kijk, ik praat nu al in vaktermen :p. De sportschool is voorlopig ook helemaal niet mijn doel, maar stel dat het over een jaar wel een doel wordt wil ik wel nu de juiste weg daarnaar toe bewandelen. Niet dat ik over een jaar al het vet er af train wat ik er nu aan eet. Dan had ik dat net zo goed niet kunnen doen toch? of zie ik dat verkeerd.
Hier niet echt een vraag. Meer bevestiging die ik zoek om te horen dat beginnen met bulken en daarna pas sporten de juiste volgorde is.

Ik heb mij vanochtend gewogen en woog 66,1kg. Ongeveer 1 kilo aangekomen in 1 week. Is dit normaal? de ene zegt namelijk dat 100 gram p.w. aankomen normaal is. De andere zegt 500 gram. Heel eerlijk, als het 100 gram per week is, ga ik er verder geen energie in steken. Dan kost het me een half jaar om 2 kilo aan te komen.. dan krijg ik 1 keer de griep en dan is al het werk van een half jaar hoogstwaarschijnlijk letterlijk door de pot gespoeld.
Ik ben me ervan bewust dat ik in het minste geval 1700 kcal per dag meer eet dan voorheen. (van 2300 naar 4000). Dit kan toch niet maar 100 gram per week opleveren?

Als je helemaal tot hier bent gekomen met lezen, enorm bedankt en ik hoop dat je dan ook nog even de tijd neemt om te reageren op mijn vragen.

thanks!
 
Laatst bewerkt:
Is bovenstaande een goede start voor mij vanuit het oogpunt beoordeeld met logica door een Pro?
Als je zoveel moeite hebt met aankomen zou ik wat minder clean gaan eten en wat meer junk erin gooien.
Kom je nog makkelijker aan je kcals, hoef je die vieze havermout niet te vreten

Advies please over bovenstaande alinea.
Geen idee.. ik heb wel ook dat ik een slechtere conditie krijg als ik meer eet/aankom. Zweet ook als een malle.

Serieus, hoe combineren jullie dat???
Efficiënter zijn. Ik maak ook niet elke maaltijd vers... dan ben je 3 uren kwijt per dag in de keuken, die ik ook niet heb.
Voor ik ga slapen maak ik een pan met pasta kip/gehakt en saus. 20 minuten is het klaar en dat zijn 3-4 maaltijden die ik mee kan nemen naar het werk.
Mijn ontbijt en post workout maak ik vers en dat is brinta dus 3 minuten werk. voor het slapen kwark dus 6 maaltijden in ongeveer 30 minuten tijd.

Hier niet echt een vraag. Meer bevestiging die ik zoek om te horen dat beginnen met bulken en daarna pas sporten de juiste volgorde is.
Nou die bevestiging krijg je niet. Je kunt beter wel direct beginnen met trainen...
Waarom zou je puur vet willen aanzetten? Dan moet je volgend jaar eerst dat vet weer afvallen om vervolgens weer spier aan te zetten.
Het doel is juist zo min mogelijk vet aanzetten en zoveel mogelijk spier.
Ik denk dat jouw gedachte is dat je vet om wil zetten in spier, maar dat is onmogelijk. Is een fabeltje.

Ik heb mij vanochtend gewogen en woog 66,1kg. Ongeveer 1 kilo aangekomen in 1 week. Is dit normaal? de ene zegt namelijk dat 100 gram p.w. aankomen normaal is. De andere zegt 500 gram. Heel eerlijk, als het 100 gram per week is, ga ik er verder geen energie in steken. Dan kost het me een half jaar om 2 kilo aan te komen.. dan krijg ik 1 keer de griep en dan is al het werk van een half jaar hoogstwaarschijnlijk letterlijk door de pot gespoeld.
1kg per week is veel te veel.. dat is 4kg per maand.. dan kan je over een half jaar rollend naar buiten.
1kg in de maand is meer dan zat (inclusief trainen), zoveel spiermassa kan je toch niet aanzetten.
De eerste 3-4 maanden kan dit prima 2kg zijn overigens, daarna is 1kg meer dan zat
 
Als je zoveel moeite hebt met aankomen zou ik wat minder clean gaan eten en wat meer junk erin gooien.
Kom je nog makkelijker aan je kcals, hoef je die vieze havermout niet te vreten


Geen idee.. ik heb wel ook dat ik een slechtere conditie krijg als ik meer eet/aankom. Zweet ook als een malle.


Efficiënter zijn. Ik maak ook niet elke maaltijd vers... dan ben je 3 uren kwijt per dag in de keuken, die ik ook niet heb.
Voor ik ga slapen maak ik een pan met pasta kip/gehakt en saus. 20 minuten is het klaar en dat zijn 3-4 maaltijden die ik mee kan nemen naar het werk.
Mijn ontbijt en post workout maak ik vers en dat is brinta dus 3 minuten werk. voor het slapen kwark dus 6 maaltijden in ongeveer 30 minuten tijd.


Nou die bevestiging krijg je niet. Je kunt beter wel direct beginnen met trainen...
Waarom zou je puur vet willen aanzetten? Dan moet je volgend jaar eerst dat vet weer afvallen om vervolgens weer spier aan te zetten.
Het doel is juist zo min mogelijk vet aanzetten en zoveel mogelijk spier.
Ik denk dat jouw gedachte is dat je vet om wil zetten in spier, maar dat is onmogelijk. Is een fabeltje.


1kg per week is veel te veel.. dat is 4kg per maand.. dan kan je over een half jaar rollend naar buiten.
1kg in de maand is meer dan zat (inclusief trainen), zoveel spiermassa kan je toch niet aanzetten.
De eerste 3-4 maanden kan dit prima 2kg zijn overigens, daarna is 1kg meer dan zat
Thanks voor je snelle en eerlijke reactie. hou ik van.

Goeie tip over efficiënt maaltijden maken. in mijn hoofd moest alles kraak vers zijn. gelukkig dus niet.

over die bevestiging. klopt, in mijn gedachte was het zo dat een deel vet nodig was om spieren op te bouwen. maar als ik het dan goed begrijp is bulken niet nodig om puur spieren op te bouwen? alleen de eiwitten voor de spieren, en het extra vet en de koolhydraten zijn puur als energie nodig om te kunnen trainen?

1kg is veel te veel? :O zou ik dan van 4000kcal terug moeten naar bijvoorbeeld 3500?
 
over die bevestiging. klopt, in mijn gedachte was het zo dat een deel vet nodig was om spieren op te bouwen. maar als ik het dan goed begrijp is bulken niet nodig om puur spieren op te bouwen? alleen de eiwitten voor de spieren, en het extra vet en de koolhydraten zijn puur als energie nodig om te kunnen trainen?

Bulken als in onnodig veel vet aanzetten niet inderdaad.
Bulken als in genoeg calorieën (en macronutriënten eiwitten koolhydraten vetten) binnenkrijgen om te groeien wel.
Je neemt je gewicht in kg x 2 als grammen eiwit per dag
Je neemt je gewicht in kg als het aantal grammen vet per dag
De rest vul je aan met koolhydraten.
Hoef niet zo precies overigens, zijn richtlijnen. Je vult gewoon aan tot je genoeg binnenkrijgt om te groeien.

Uhm ligt eraan, wat doet je gewicht op 4000?
Als je inderdaad 1kg per week aankomt kun je beter terug naar 3500 inderdaad. Je moet je gewicht monitoren en aan de hand daarvan je calorieën aanpassen
 
Bulken als in onnodig veel vet aanzetten niet inderdaad.
Bulken als in genoeg calorieën (en macronutriënten eiwitten koolhydraten vetten) binnenkrijgen om te groeien wel.
Je neemt je gewicht in kg x 2 als grammen eiwit per dag
Je neemt je gewicht in kg als het aantal grammen vet per dag
De rest vul je aan met koolhydraten.
Hoef niet zo precies overigens, zijn richtlijnen. Je vult gewoon aan tot je genoeg binnenkrijgt om te groeien.

Uhm ligt eraan, wat doet je gewicht op 4000?
Als je inderdaad 1kg per week aankomt kun je beter terug naar 3500 inderdaad. Je moet je gewicht monitoren en aan de hand daarvan je calorieën aanpassen

Duidelijk.
Ik ben nu dan 8 dagen bezig en inderdaad met 4000 1kg aangekomen in 1 week.
Ik ga het monitoren.
Thanks voor je adviezen!
 
Precies wat Portonia1 hierboven al heeft gezegd. Neem de macro-verdeling zoals hij zegt ter baseline en pas die aan waar nodig. Niet alles wat je eet hoeft droog/saai voedsel te zijn, kijk eens in het maaltijden topic, misschien kun je daar wat ideeën opdoen.

Wat je 'precieze' behoefte is zou ik proberen te meten door jezelf te wegen elke ochtend. Kom je snel aan, zit je te hoog. Val je af, zit je onder je behoefte. Blijft je gewicht hetzelfde zit je op je kcal-behoefte. Aan de hand hiervan kun je aanpassingen maken.

Niet alles hoeft ook inderdaad vers te zijn. En daarnaast, vers hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Een broodje gezond zelf maken (mits je alles in huis hebt) zal je 10 - 15 min kosten. Of zoals gezegd zou je wat voor kunnen bereiden (doe ik ook, ideaal als je overdag op werk moet eten bijvoorbeeld).

Succes
 
Precies wat Portonia1 hierboven al heeft gezegd. Neem de macro-verdeling zoals hij zegt ter baseline en pas die aan waar nodig. Niet alles wat je eet hoeft droog/saai voedsel te zijn, kijk eens in het maaltijden topic, misschien kun je daar wat ideeën opdoen.

Wat je 'precieze' behoefte is zou ik proberen te meten door jezelf te wegen elke ochtend. Kom je snel aan, zit je te hoog. Val je af, zit je onder je behoefte. Blijft je gewicht hetzelfde zit je op je kcal-behoefte. Aan de hand hiervan kun je aanpassingen maken.

Niet alles hoeft ook inderdaad vers te zijn. En daarnaast, vers hoeft niet veel tijd in beslag te nemen. Een broodje gezond zelf maken (mits je alles in huis hebt) zal je 10 - 15 min kosten. Of zoals gezegd zou je wat voor kunnen bereiden (doe ik ook, ideaal als je overdag op werk moet eten bijvoorbeeld).

Succes
Ga ik zeker doen!
ja ook een goeie. Ga ik mijzelf elke dag even wegen.

Jij ook bedankt voor je bijdrage!
 
  • Like
Waarderingen: TT&A
1. Wat voor soort werk doe je, beweeg je genoeg?
2. Pijntjes kunnen allerlei oorzaken hebben, soms kunnen kleine oefeningen al helpen;
3. Hoe reageert je lichaam op whey eiwitten, heb je daar ook last van?
4. In aanvulling op het mealpreppen hebben de verschillende forum sponsors makkelijke producten;
5. Langzaam aankomen in combinatie met een vorm van trainen, al zijn het BW oefeningen is beter dan snel aankomen, dan ben je vooral vet aan het kweken. Eerst bulken dan trainen is niet de juiste weg;
6. Ook dit moet gezegd worden, als je je iets wil doen voor je gezondheid stop dan met roken, of doe het veel minder, mensen die stoppen met roken komen vaak ook aan. Ook kan je overwegen de hoeveelheid en frequentie van drankinname te beperken.
7. Drink je voldoende water? Als je snelle suikers gewend bent dan moet je lichaam er vaak aan wennen als je daarmee stopt.

Succes!
 
Hoe ga je straks het trainen erbij in knoeien ?
Kun je niet een baan dichterbij huis vinden of dichterbij het werk gaan wonen?
Het zal lastig worden met dit activiteiten schema om nog aan te komen.
 
1. Wat voor soort werk doe je, beweeg je genoeg?
2. Pijntjes kunnen allerlei oorzaken hebben, soms kunnen kleine oefeningen al helpen;
3. Hoe reageert je lichaam op whey eiwitten, heb je daar ook last van?
4. In aanvulling op het mealpreppen hebben de verschillende forum sponsors makkelijke producten;
5. Langzaam aankomen in combinatie met een vorm van trainen, al zijn het BW oefeningen is beter dan snel aankomen, dan ben je vooral vet aan het kweken. Eerst bulken dan trainen is niet de juiste weg;
6. Ook dit moet gezegd worden, als je je iets wil doen voor je gezondheid stop dan met roken, of doe het veel minder, mensen die stoppen met roken komen vaak ook aan. Ook kan je overwegen de hoeveelheid en frequentie van drankinname te beperken.
7. Drink je voldoende water? Als je snelle suikers gewend bent dan moet je lichaam er vaak aan wennen als je daarmee stopt.

Succes

1. Ja, zal vast raar klinken maar ik ben assistent manager in een supermarkt. ik hoop het niet, maar misschien denk je 'hoe zwaar kan dat nou zijn?'. toch ben ik de hele dag door dingen aan het tillen en verslepen. er komt veel bij kijken. Daarbij loop ik op mijn werk gemiddeld 10 tot 12 km per werkdag. Nu soms nog iets meer door de enorme corona drukte. Ik heb wel makkelijk toegang tot producten, maar dit betekent niet dat ik langer pauze heb :p ik kan wel makkelijk boodschappen doen na werk. haha
3. ik heb de wheel eiwitten nog niet geprobeerd. ik wou eerst op eigen kracht proberen aan me eiwitten te komen maar ik merk dat dat echt heel moeilijk gaat zonder zuivel. Toevallig was ik net aan het kijken naar een pot :p Whey isolaat chocola gaat hem worden denk ik
5. oke duidelijk.
6. stoppen met roken moet wel inderdaad. maar eerlijk, daar ben ik nog niet aan toe. dan kan ik het wel proberen, maar dan gaat dat toch niet werken. ik probeer wel wat te minderen. samen het alcohol gebruik. al ben ik wel echt een levensgenieter wat dat betreft.
7. Ik probeer veel water te drinken. dit ben ik wel echt aan het opbouwen. ik deed dat nooit (veel koffie) en heb meer moeite met genoeg water drinken dan met meer eten.

bedankt!
 
Hoe ga je straks het trainen erbij in knoeien ?
Kun je niet een baan dichterbij huis vinden of dichterbij het werk gaan wonen?
Het zal lastig worden met dit activiteiten schema om nog aan te komen.
tja, thuis na werk trainen denk ik? Hier loop ik ook tegenaan ja. daarom vroeg ik tips in mijn stukje hoe iedereen hier dat allemaal combineert. sociale leven, sport leven en werk leven.

helaas niet, ik werk dus in de supermarkt. in mijn functie kan het zomaar zijn dat ik over 3 weken in een andere winkel, in een andere stad werk. er naar toe verhuizen heeft dus sowieso geen zin. En wat ik net al zei in een ander comment, ik werk dan wel in de supermarkt waardoor ik makkelijk ingrediënten kan kopen die ik kan eten in mijn pauze, maar daar ging het voorheen dus denk ik mis. even snel 4 chocolade broodjes naar binnen werken met 2 blikjes red bull, sigaretje en weer door. zeker nu met corona was dat wel lekker makkelijk en snel.

ik ga wel meer tijd krijgen zodra ik mijn opleiding heb afgerond over 1,5 jaar. En wat er nu ook bij komt (en wat ik ook beetje bedoelde in mijn post) is dat ik vooral nu bijvoorbeeld echt mijn pauzes ga houden etc. het is niet alleen de voeding opzich maar mijn levensstijl die ik nu aanpak.

Het word lastig maar ik heb er zeker vertrouwen in. Met hard werken is niks mis :p
 
Laatst bewerkt:
Als je in 1 keer overschakelt naar zoveel meer eten zal je gewicht in de eerste 1 a 2 weken extreem snel stijgen. Vergeet niet dat maag en darmvulling en meer drinken in ene ook meer gewicht gaan geven. Dus je moet het wel eerst even aankijken. Ik zou de eerste 2 weken even laten wennen en dan richten op max 500 gr per week aankomen.
Vergeet niet dat roken je smaak vaker wegneemt. Mensen die stoppen met roken gaan vaak ook wat meer eten. Je smaak komt wel enorm terug als je stopt met roken.
Je bent in ene gestopt met suiker en energy drinks. Ontwenningsverschijnselen zijn vaak moeheid en zweten. Hou daar ook rekening mee. As je het afbouwt zal je minder last hebben maar nu kan je net zo goed cold turkey doorzetten. Je zal een week of 3 a 4 last hebben daarvan.

Probeer efficient te eten en maak het lekker. Ik walg zelf ook van havermout aanmaken met melk oid (ben lactose intolerant) maar je kan ook als je aan wil komen muesli nemen (van zoelen 1 kg voor nog geen 2 euro is zondet toegevoegde suikers maar wel met rozijnen). Waarom ongezoete soyayoghurt? die ene gram suiker per 100 gr ga je niet merken. Pak de gewone en doe daar je havermout eens door met wat rozijnen en noten. Een appeltje in blokjes erdoorheen en prime weg te werken. En er is ook niets mis met brood eten.

Kan je echt niet tegen zuivel? Heb je ook last van kwark? veelal gaat zure zuivel beter als je zuivel niet goed kan hebben. Maar er zijn genoeg alternatieven. Voor eiwitten kan je eieren nemen maar ook gewoon wat dikker beleg op brood. Pak roomboter en doe er pindakaas EN kip op. broodje kipsateh. ;)
Lust je tonijn in blik... neem dat eens ergens bij je salade erbij of pak degene met groente erbij. Ook prima zo uit blik te eten. Je hebt immers maar 130-140 gr eiwit nodig (2 gr per kg BW). Met een onsje kip op brood en 500 ml soyayoghurt en een stukje vlees van 200 gram bij het avond eten zit je toch al op 80 gram. Neem er 2 eitjes bij en je zit op 100 gram. In andere producten zit ook eiwit. Denk er ook eens aan als groente witte en bruine bonen te nemen. Rijk aan kcal en ook aardig wat eiwitten. net zoals linzen en kikkererwten etc. Al met al kom je er best wel aan als je veel eet.

Red je je kcal niet voeg wat noten extra toe. En qua zuivel... probeer eens griekse volle yoghurt. Bevat veel minder lactose (als dat het is waar je niet tegen kan) of pak eens een lactose vrije kwark.

qua eenvoud.... brood is altijd prima. Lekker dik beleggen. Preppen hoeft niet lastig te zijn. Heb het jaren gedaan.. 2 uurtjes op zondag voor elke dag 3 warme maaltijden maken. Hoe je het alleen maar mee te nemen. (en dat ging gewoon de koelkast in)
voorbeeld ontbijt thuis
tussendoor: bak chili con carne met 3 eieren en wat spercibonen
lunch: pasta met bolognese saus. Apart meenemen en op werk door elkaar mikken. Eventueel wat kaas erop als je op kan warmen
Middag rijst of macaroni met roerbakgroente en een blikje tonijn (op groente of op brine)
zorg dat je altijd een fles chilisaus en ketjap oid op je werk hebt :D
Het kan best... werkte toen zelf ook ca 8-10 uur met 3 uur reistijd.

Het is in het begin plannen en wat wennen.. maar al met al goed te doen.
 
1. Ja, zal vast raar klinken maar ik ben assistent manager in een supermarkt. ik hoop het niet, maar misschien denk je 'hoe zwaar kan dat nou zijn?'. toch ben ik de hele dag door dingen aan het tillen en verslepen. er komt veel bij kijken. Daarbij loop ik op mijn werk gemiddeld 10 tot 12 km per werkdag. Nu soms nog iets meer door de enorme corona drukte. Ik heb wel makkelijk toegang tot producten, maar dit betekent niet dat ik langer pauze heb :p ik kan wel makkelijk boodschappen doen na werk. haha
3. ik heb de wheel eiwitten nog niet geprobeerd. ik wou eerst op eigen kracht proberen aan me eiwitten te komen maar ik merk dat dat echt heel moeilijk gaat zonder zuivel. Toevallig was ik net aan het kijken naar een pot :p Whey isolaat chocola gaat hem worden denk ik
5. oke duidelijk.
6. stoppen met roken moet wel inderdaad. maar eerlijk, daar ben ik nog niet aan toe. dan kan ik het wel proberen, maar dan gaat dat toch niet werken. ik probeer wel wat te minderen. samen het alcohol gebruik. al ben ik wel echt een levensgenieter wat dat betreft.
7. Ik probeer veel water te drinken. dit ben ik wel echt aan het opbouwen. ik deed dat nooit (veel koffie) en heb meer moeite met genoeg water drinken dan met meer eten.

bedankt!
1 en 2: denk je bij al je werkzaamheden aan een goede (of zo optimaal mogelijke) houding, liever een keer extra lopen dan teveel tillen?

3. Whey kan je eigenlijk zien als een bron van eiwitten als het op een andere manier niet lukt, met havermout of andere granen in een shake en je hebt een prima snel ontbijt. Isolaat hoeft waarschijnlijk niet, gewone whey is prima.

Gemak ligt bij jouw werk op de loer, dat moet je voor zijn door van tevoren te bedenken wat je gaat eten, eventueel dit klaar te maken, of een lijstje betere keuzes te hebben.

Mealpreppen kan op veel verschillende manieren (maak je de hele maaltijd, of een bewerkelijk deel), een flinke koelkast en vriezer helpt wel enorm.

Probeer je kcals, macro's, micro's en groenten en fruit wel binnen te krijgen.
 
tja, thuis na werk trainen denk ik? Hier loop ik ook tegenaan ja. daarom vroeg ik tips in mijn stukje hoe iedereen hier dat allemaal combineert. sociale leven, sport leven en werk leven.

helaas niet, ik werk dus in de supermarkt. in mijn functie kan het zomaar zijn dat ik over 3 weken in een andere winkel, in een andere stad werk. er naar toe verhuizen heeft dus sowieso geen zin. En wat ik net al zei in een ander comment, ik werk dan wel in de supermarkt waardoor ik makkelijk ingrediënten kan kopen die ik kan eten in mijn pauze, maar daar ging het voorheen dus denk ik mis. even snel 4 chocolade broodjes naar binnen werken met 2 blikjes red bull, sigaretje en weer door. zeker nu met corona was dat wel lekker makkelijk en snel.

ik ga wel meer tijd krijgen zodra ik mijn opleiding heb afgerond over 1,5 jaar. En wat er nu ook bij komt (en wat ik ook beetje bedoelde in mijn post) is dat ik vooral nu bijvoorbeeld echt mijn pauzes ga houden etc. het is niet alleen de voeding opzich maar mijn levensstijl die ik nu aanpak.

Het word lastig maar ik heb er zeker vertrouwen in. Met hard werken is niks mis :p

-Uurtje vroeger opstaan en voor het werk trainen
-Maaltijden voorbereiden

en een beetje ruggegraat kweken
 
Als je in 1 keer overschakelt naar zoveel meer eten zal je gewicht in de eerste 1 a 2 weken extreem snel stijgen. Vergeet niet dat maag en darmvulling en meer drinken in ene ook meer gewicht gaan geven. Dus je moet het wel eerst even aankijken. Ik zou de eerste 2 weken even laten wennen en dan richten op max 500 gr per week aankomen.
Vergeet niet dat roken je smaak vaker wegneemt. Mensen die stoppen met roken gaan vaak ook wat meer eten. Je smaak komt wel enorm terug als je stopt met roken.
Je bent in ene gestopt met suiker en energy drinks. Ontwenningsverschijnselen zijn vaak moeheid en zweten. Hou daar ook rekening mee. As je het afbouwt zal je minder last hebben maar nu kan je net zo goed cold turkey doorzetten. Je zal een week of 3 a 4 last hebben daarvan.

Probeer efficient te eten en maak het lekker. Ik walg zelf ook van havermout aanmaken met melk oid (ben lactose intolerant) maar je kan ook als je aan wil komen muesli nemen (van zoelen 1 kg voor nog geen 2 euro is zondet toegevoegde suikers maar wel met rozijnen). Waarom ongezoete soyayoghurt? die ene gram suiker per 100 gr ga je niet merken. Pak de gewone en doe daar je havermout eens door met wat rozijnen en noten. Een appeltje in blokjes erdoorheen en prime weg te werken. En er is ook niets mis met brood eten.

Kan je echt niet tegen zuivel? Heb je ook last van kwark? veelal gaat zure zuivel beter als je zuivel niet goed kan hebben. Maar er zijn genoeg alternatieven. Voor eiwitten kan je eieren nemen maar ook gewoon wat dikker beleg op brood. Pak roomboter en doe er pindakaas EN kip op. broodje kipsateh. ;)
Lust je tonijn in blik... neem dat eens ergens bij je salade erbij of pak degene met groente erbij. Ook prima zo uit blik te eten. Je hebt immers maar 130-140 gr eiwit nodig (2 gr per kg BW). Met een onsje kip op brood en 500 ml soyayoghurt en een stukje vlees van 200 gram bij het avond eten zit je toch al op 80 gram. Neem er 2 eitjes bij en je zit op 100 gram. In andere producten zit ook eiwit. Denk er ook eens aan als groente witte en bruine bonen te nemen. Rijk aan kcal en ook aardig wat eiwitten. net zoals linzen en kikkererwten etc. Al met al kom je er best wel aan als je veel eet.

Red je je kcal niet voeg wat noten extra toe. En qua zuivel... probeer eens griekse volle yoghurt. Bevat veel minder lactose (als dat het is waar je niet tegen kan) of pak eens een lactose vrije kwark.

qua eenvoud.... brood is altijd prima. Lekker dik beleggen. Preppen hoeft niet lastig te zijn. Heb het jaren gedaan.. 2 uurtjes op zondag voor elke dag 3 warme maaltijden maken. Hoe je het alleen maar mee te nemen. (en dat ging gewoon de koelkast in)
voorbeeld ontbijt thuis
tussendoor: bak chili con carne met 3 eieren en wat spercibonen
lunch: pasta met bolognese saus. Apart meenemen en op werk door elkaar mikken. Eventueel wat kaas erop als je op kan warmen
Middag rijst of macaroni met roerbakgroente en een blikje tonijn (op groente of op brine)
zorg dat je altijd een fles chilisaus en ketjap oid op je werk hebt :D
Het kan best... werkte toen zelf ook ca 8-10 uur met 3 uur reistijd.

Het is in het begin plannen en wat wennen.. maar al met al goed te doen.
Hoi Marina,

Ik zal jou advies combineren met de andere. dus elke dag even wegen maar inderdaad wel nog even aankijken wat dit gaat doen!
ja, ik zet wel gewoon cold turkey door. ik mis het niet namelijk, de red bull e.d. was puur voor het gemak. ik schrik wel even van hoelang die ontwenningsverschijnselen kunnen blijven. de klachten kloppen ook. hoofdpijn zal er ook wel bij horen dan. Maarja, nog 3 weekjes en dan zal het ergste geweest zijn.

over die zuivel. het gaat om de koemelk. vroeger was ik echt allergie's voor alles met koemelk. met de tijd dingen geprobeerd en kwam ik erachter dat ik sommige dingen weer wel gewoon kan eten. bijvoorbeeld creme fraiche in de kip madras of een diepvries pizza kan ik gewoon eten. maar een verse pizza van de pizzeria, kaas of kwark dan word mijn keel helemaal dik. sommige dingen vermijdt ik ook bewust hoor. van sommige dingen moet je niet de grens opzoeken :p anders wordt ik wakker in het ziekenhuis. ik weet het, het is raar. :p ik heb er geen last van hoor, ik weet niet beter. maar nu ik gestart ben met me leven omgooien is het wat ingewikkelder geworden. die Griekse volle yoghurt ga ik wel proberen! ik probeer dagelijks 80 gram walnoten te eten. die crush ik nu voor door me ontbijtje.

die pindakaas en kip = broodje kipsate.. geniaal! nooit aan gedacht
die tonijn in blik in olijfolie probeer ik om de 2 dagen een blikje te eten. incl de olijfolie. volgens mij moet je het laten uitlekken maar ik vind het lekkerder met die olie XD

Ook blij met je ervaring hoe jij dat combineerde!

heel erg bedankt voor de tips en je adviezen!! :D
 
-Uurtje vroeger opstaan en voor het werk trainen
-Maaltijden voorbereiden

en een beetje ruggegraat kweken
Het enige juiste antwoord. Hoe kan je nou denken dat je met meer eten iets gaat verbeteren aan je uiterlijk of gezondheid.
 
1 en 2: denk je bij al je werkzaamheden aan een goede (of zo optimaal mogelijke) houding, liever een keer extra lopen dan teveel tillen?

3. Whey kan je eigenlijk zien als een bron van eiwitten als het op een andere manier niet lukt, met havermout of andere granen in een shake en je hebt een prima snel ontbijt. Isolaat hoeft waarschijnlijk niet, gewone whey is prima.

Gemak ligt bij jouw werk op de loer, dat moet je voor zijn door van tevoren te bedenken wat je gaat eten, eventueel dit klaar te maken, of een lijstje betere keuzes te hebben.

Mealpreppen kan op veel verschillende manieren (maak je de hele maaltijd, of een bewerkelijk deel), een flinke koelkast en vriezer helpt wel enorm.

Probeer je kcals, macro's, micro's en groenten en fruit wel binnen te krijgen.
1 & 2. heel eerlijk. nee. en dat ligt niet aan het bedrijf maar aan mijzelf. alle hulpmiddelen zijn in huis. Ook daar zal ik nu echt op moeten gaan letten.
3. oke top, ik moet mijzelf daar ook echt nog in verdiepen. er zijn veel soorten haha. maar ik zal in ieder geval gewone Whey in huis halen voor dagen dat ik niet aan mijn eiwitten kom.

helemaal gelijk in, liggen zeker op de loer. "gemak dient de mens" is zeker waar :p. maargoed, ik haal een beetje uit alle adviezen dat ik gewoon efficiënter mijn maaltijden moet maken en me beter moet voorbereiden om niet in ouwe gewoontes te vallen.

thanks voor je advies!!
 
Het enige juiste antwoord. Hoe kan je nou denken dat je met meer eten iets gaat verbeteren aan je uiterlijk of gezondheid.
Hoi Schwarzeneggertje,

in eerste instantie wil ik gewoon van mijn schrale gewicht af. maar wel op een beetje een gezonde manier. op die manier wil ik met meer eten mijn uiterlijk en gezondheid verbeteren ja. het plan was om als ik wat meer weeg te beginnen met trainen. gelukkig heb ik al feedback gekregen dat ik beter nu al kan gaan beginnen omdat ik anders later er af ga trainen wat ik er nu aan eet XD.

"Hoe kan je nou denken dat je met meer eten iets gaat verbeteren aan je uiterlijk of gezondheid."

kan je deze zin wat meer toelichten? ik begrijp dat het train-gedeelte bij mij ontbreekt, maar is het dan niet zo dat ik met meer/anders eten iets ga verbeteren aan mijn uiterlijk en gezondheid?
 
Hoi Schwarzeneggertje,

in eerste instantie wil ik gewoon van mijn schrale gewicht af. maar wel op een beetje een gezonde manier. op die manier wil ik met meer eten mijn uiterlijk en gezondheid verbeteren ja. het plan was om als ik wat meer weeg te beginnen met trainen. gelukkig heb ik al feedback gekregen dat ik beter nu al kan gaan beginnen omdat ik anders later er af ga trainen wat ik er nu aan eet XD.

"Hoe kan je nou denken dat je met meer eten iets gaat verbeteren aan je uiterlijk of gezondheid."

kan je deze zin wat meer toelichten? ik begrijp dat het train-gedeelte bij mij ontbreekt, maar is het dan niet zo dat ik met meer/anders eten iets ga verbeteren aan mijn uiterlijk en gezondheid?
He man, tenzij je zwaar ondervoed bent, ga je alleen maar meer vet aanzetten met meer eten.
 
Back
Naar boven