Fitness Seller

Is er een pan waar je vlees op kunt grillen zonder olie/boter? rvs? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Er zijn genoeg manier toch?
Op de bbq
Op de grill
Steengrill
Watergrill
Grillpan
Broillen (grillen in de oven)
Aan het spit
In de oven
Koken
Pocheren
Stomen
Stoven
Smoren
Sous vide en dan kort affakkelen met een brander/grillen/broillen
Boven een vuur
Roken


Tip voor anti-aanbaklagen:
-Nooit in de vaatwasser doen
-Wachten tot de pan is afgekoeld
-Schoonmaken met alleen heet water, geen afwasmiddel (of heel erg weinig. Afwasmiddel sloopt op termijn je anti-aanbaklaag).
-gebruik een borstel en een keukenrol, geen schuursponsjes of dergelijken.
- laat de pan niet te lang op het vuur staan als er niks in zit.

Mijn Tefal pan gaat al 3 jaar mee. Ik hoef amper vetstof te gebruiken.


Maar boter op steak vies? Waarom niet wat boter (liefst geklaarde boter/ghee) in een hete pan. Biefstuk heel kort rondom bakken tot een mooie kleur (maillart reactie).
Haal de biefstuk uit de pan (dep em desnoods schoon met keukenrol).
Dan 5 mins (afhankelijk van de grootte/dikte) in voorverwarmde oven op 180C.
Dan 5 tot 10 mins laten rusten in alufolie en klaar. Perfecte steak.
Je kan desnoods ook olie gebruiken hiervoor (bijv zonnebloek of arachide).
 
Deze bijvoorbeeld

De pan goed heet laten worden, het vlees met een drupje olie invetten en dan in de pan na 60-90 seconden laat het vlees vanzelf los. Gebruik de pan goed schoonmaken en inwrijven met en drupje olie.
Ik wil juist zonder olie dus dan is een rvs grillpan eigenlijk geen optie?

Gaan je pannen in de vaatwasser?
Nope heb geen vaatwasser


Contactgrill kun je snel vlees grillen zonder iets toe te voegen.
Mijn tip is er wel één te kiezen met uitneembare platen die je in de vaatwasser kunt doen.
Echt helemaal niks? Ook niet na het schoonmaken weer invetten oid? Dat zou wel een goede optie zijn dan.
 
Een contact grill is vooral makkelijk, maar niet ideaal. Het vlees kan zijn vocht niet kwijt omdat het aan twee kanten ingesloten zit en dan gaat het vrij snel stomen.

chrisk welke soorten vlees wil je er eigenlijk op gaan bereiden?
Duitse biefstuk en soms steak.

Zou er eentje zijn waarbij het niet zo ingesloten zit?
 
Er zijn genoeg manier toch?
Op de bbq
Op de grill
Steengrill
Watergrill
Grillpan
Broillen (grillen in de oven)
Aan het spit
In de oven
Koken
Pocheren
Stomen
Stoven
Smoren
Sous vide en dan kort affakkelen met een brander/grillen/broillen
Boven een vuur
Roken


Tip voor anti-aanbaklagen:
-Nooit in de vaatwasser doen
-Wachten tot de pan is afgekoeld
-Schoonmaken met alleen heet water, geen afwasmiddel (of heel erg weinig. Afwasmiddel sloopt op termijn je anti-aanbaklaag).
-gebruik een borstel en een keukenrol, geen schuursponsjes of dergelijken.
- laat de pan niet te lang op het vuur staan als er niks in zit.

Mijn Tefal pan gaat al 3 jaar mee. Ik hoef amper vetstof te gebruiken.
Ohh misschien door afwasmiddel dan. En misschien moet ik de pan eerst laten afkoelen, maar was het toch ook af onder heet water? Verder doe ik het wel goed dan.

Het gaat bij mij merendeel van een jaar mee en dan beginnen stukjes anti-aanbak af te slijten als het ware. Zou goed kunnen dat het dan afgebroken wordt door het afwasmiddel.

Tot die tijd kan ik er prima droog vlees op bakken.

Maar boter op steak vies? Waarom niet wat boter (liefst geklaarde boter/ghee) in een hete pan. Biefstuk heel kort rondom bakken tot een mooie kleur (maillart reactie).

Haal de biefstuk uit de pan (dep em desnoods schoon met keukenrol).
Dan 5 mins (afhankelijk van de grootte/dikte) in voorverwarmde oven op 180C.
Dan 5 tot 10 mins laten rusten in alufolie en klaar. Perfecte steak.
Je kan desnoods ook olie gebruiken hiervoor (bijv zonnebloek of arachide).
Het is niet heel erg vies maar het liefst eet ik vlees gewoon a la bbq/kampvuur zonder allemaal olie er op. Boter is meestal ook maar gewoon olie, weet niet waar je nog echte boter kunt vinden zonder plantaardige olieën en toevoegingen zoals soja waarvoor ik allergisch ben. Daar een tipje van zou op zich geen ramp zijn. Maar zonder is gewoon het best.
 
Ik wil juist zonder olie dus dan is een rvs grillpan eigenlijk geen optie?


Nope heb geen vaatwasser


Echt helemaal niks? Ook niet na het schoonmaken weer invetten oid? Dat zou wel een goede optie zijn dan.
Nee helemaal niks, zelfs bij kip en andere magere vleessoorten gaat dat prima. Ik ben er wel over te spreken. Wordt natuurlijk iets droger dan wanneer je het bakt in een dikke laag olie of boter, maar dat geldt voor alle droge bereidingen. Als je er een heb met groot oppervlak kun je gemakkelijk een kilo kip in een paar minuten grillen. Ideaal voor preppen van maaltijden.
 
Nee helemaal niks, zelfs bij kip en andere magere vleessoorten gaat dat prima. Ik ben er wel over te spreken. Wordt natuurlijk iets droger dan wanneer je het bakt in een dikke laag olie of boter, maar dat geldt voor alle droge bereidingen. Als je er een heb met groot oppervlak kun je gemakkelijk een kilo kip in een paar minuten grillen. Ideaal voor preppen van maaltijden.
Welke heb je?
 

Zijn overigens ook goedkopere en kleineren van Tefal die prima volstaan!
Cool, iets goedkoper mag inderdaad wel maar ik moet er toch 4 stuks vlees op kwijt dus zal even rondkijken. Ook dank aan Stephen Graham zal ook naar die foreman grills kijken.

En weer een gewone anti-aanbak grillpan bestellen en hierop geen afwasmiddel meer gebruiken.

En anders hou ik Steks z'n pan in gedachte om dan met echte boter te proberen grillen. Dat moet daarop ook gewoon kunnen in plaats van olie toch?
 
Cool, iets goedkoper mag inderdaad wel maar ik moet er toch 4 stuks vlees op kwijt dus zal even rondkijken. Ook dank aan Stephen Graham zal ook naar die foreman grills kijken.

En weer een gewone anti-aanbak grillpan bestellen en hierop geen afwasmiddel meer gebruiken.

En anders hou ik Steks z'n pan in gedachte om dan met echte boter te proberen grillen. Dat moet daarop ook gewoon kunnen in plaats van olie toch?
Ja dat kan zeker, olie of boter maakt niet zoveel uit, kan altijd overal bij. Bij een hete grilplan inderdaad liever geen olie omdat dat meer gaat spatten. Of als je vlees grillt in een gietijzeren pan, het vlees insmeren met olie en dan grillen. In ieder geval geen olie los in een hete grillpan, dat levert je een paar lelijke brandplekken op. :P
 
Ja dat kan zeker, olie of boter maakt niet zoveel uit, kan altijd overal bij. Bij een hete grilplan inderdaad liever geen olie omdat dat meer gaat spatten. Of als je vlees grillt in een gietijzeren pan, het vlees insmeren met olie en dan grillen. In ieder geval geen olie los in een hete grillpan, dat levert je een paar lelijke brandplekken op. :P
Nee maar omdat die rvs grillpannen met olie ingesmeerd moeten worden na het schoonmaken.. Als ik dat niet doe maar wel met boter grill gaat het alsnog mis?
 
Nee maar omdat die rvs grillpannen met olie ingesmeerd moeten worden na het schoonmaken.. Als ik dat niet doe maar wel met boter grill gaat het alsnog mis?
Nee boter spat veel minder dan plantaardige olie volgens mij, maar ik heb daar weinig ervaring mee..
 
Nee boter spat veel minder dan plantaardige olie volgens mij, maar ik heb daar weinig ervaring mee..
Ik bedoel meer dat dan de beschermingslaag van de olie uiteindelijk weer verdwijnt ofzo. Ik weet niet waarom er na het schoonmaken olie op gesmeert moet worden, als je bij het bakken alsnog weer olie of boter op het vlees zelf doet.
 

Bijlagen

  • 98CBD302-FA0F-4297-A482-C0D23E5E60C5.jpeg
    98CBD302-FA0F-4297-A482-C0D23E5E60C5.jpeg
    172,1 KB · Weergaven: 46
  • 10FB2099-FE1D-4CC0-AC7C-6F6E6067B7F4.jpeg
    10FB2099-FE1D-4CC0-AC7C-6F6E6067B7F4.jpeg
    215 KB · Weergaven: 41
Ohh misschien door afwasmiddel dan. En misschien moet ik de pan eerst laten afkoelen, maar was het toch ook af onder heet water? Verder doe ik het wel goed dan.

Het gaat bij mij merendeel van een jaar mee en dan beginnen stukjes anti-aanbak af te slijten als het ware. Zou goed kunnen dat het dan afgebroken wordt door het afwasmiddel.

Tot die tijd kan ik er prima droog vlees op bakken.


Het is niet heel erg vies maar het liefst eet ik vlees gewoon a la bbq/kampvuur zonder allemaal olie er op. Boter is meestal ook maar gewoon olie, weet niet waar je nog echte boter kunt vinden zonder plantaardige olieën en toevoegingen zoals soja waarvoor ik allergisch ben. Daar een tipje van zou op zich geen ramp zijn. Maar zonder is gewoon het best.
Roomboter :) ik gebruik zelf niks anders.

Het gaat erom als je een hete pan afspoelt met water er een thermische shock plaatsvind die de anti-aanbaklaag doet afbreken. Na verloop van tijd brokkelt die laag dan af.
 
Normale boter verbrand snel vanwege de eiwitten en melkdeeltjes die er in zitten.

Als je boter klaart dan filtreer je deze deeltjes er uit. Simpel je boter smelten in een pan op laag vuur. Niet roeren.
De witte bovendrijvende deeltjes eruit scheppen en dan rustig decanteren om de deeltjes op de bodem niet mee te nemen.

Dan krijg je boter die op hoge temperatuur kan bakken.

Ik doe het elke 2 weken met 500 g boter. Geklaarde boter is ruim 2 weken houdbaar voordat het ranzig wordt.
20201202_222550.jpg
20201202_222557.jpg


Na afkoelen:
20201203_085835.jpg
 
Normale boter verbrand snel vanwege de eiwitten en melk deeltjes die er in zitten.

Als je boter klaart dan filtreer je deze deeltjes er uit. Simpel je boter smelten in een pan op laag vuur. Niet roeren.
De witte bovendrijvende deeltjes eruit scheppen en dan rustig decanteren om de deeltjes op de bodem niet mee te nemen.

Dan krikg je boter die op hoge temperatuur kan bakken.

Ik doe het elke 2 weken met 500 g boter. Geklaarde boter is ruim 2 weken houdbaar voordat het ranzig wordt.Bekijk bijlage 519659Bekijk bijlage 519660Bekijk bijlage 519661
Ook een stuk goedkoper dan overpriced ghee
 
En anders hou ik @Steks z'n pan in gedachte om dan met echte boter te proberen grillen. Dat moet daarop ook gewoon kunnen in plaats van olie toch?
In zo’n grill pan kan je ook bakken zonder vetstof, maar een drupje olie op pan na het schoonmaken houd hem roest vrij. Wat heb je tegen olie naast je allergie?

Ipv boter kan je trouwens ook denken aan reuzel of niervet (ossewit).
 
Wat ook een aanrader is is ganzen/eendenvet.

Heel nice om daar je gevogelte of aardappels in te bakken, heeft veel smaak. Is te verkrijgen bij je lokale poelier.
 
In zo’n grill pan kan je ook bakken zonder vetstof, maar een drupje olie op pan na het schoonmaken houd hem roest vrij. Wat heb je tegen olie naast je allergie?

Ipv boter kan je trouwens ook denken aan reuzel of niervet (ossewit).
Is het alleen tegen de roest? Dat moet er ook af te schrobben/schuren zijn dacht ik. Dat vind ik geen ramp om eens in de zoveel tijd eventueel te doen, als ik dan verder gewoon elke dag m'n vlees er droog op kan bakken en de pan even afwassen en klaar ben.

Het is toch gewoon een beetje raar als je iets niet wilt eten dat je het wel koopt om er elke dag een druppel van van je pan af te likken. Ik ga niet dood van een blok soja of eetlepel plantaardige olie, maar ik ontwijk het gewoon helemaal dus ik doe er niks mee en ik koop het niet dus dan ga ik er ook geen pannen mee insmeren.
 
Met pannen weggooien bedoel je denk ik van die pannen met een teflon anti-aanbak laag? Heb je al eens een keramische pan geprobeerd? Ik vind het zelf niet te vreten wanneer iets zonder olie/boter is gebakken maar ieder zijn ding.
 
Back
Naar boven