AndroidHealthClinic

Is er een pan waar je vlees op kunt grillen zonder olie/boter? rvs? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Duitse biefstuk en soms steak.
Duitse biefstuk is trouwens vet genoeg om droog in een gietijzeren grill pan te leggen en als je dat regelmatig eet en je pan alleen afwast met een borstel en heet water hoef je hem daarna alleen maar droog te stoken het vet van je vlees beschermt je pan dan waarschijnlijk wel genoeg tegen roesten.
 
Met pannen weggooien bedoel je denk ik van die pannen met een teflon anti-aanbak laag? Heb je al eens een keramische pan geprobeerd? Ik vind het zelf niet te vreten wanneer iets zonder olie/boter is gebakken maar ieder zijn ding.
Uhm als wokpan geloof ik wel keramisch gebruikt maar raakte uiteindelijk ook beschadigt, van gewoon wokken met olie.
 
Duitse biefstuk is trouwens vet genoeg om droog in een gietijzeren grill pan te leggen en als je dat regelmatig eet en je pan alleen afwast met een borstel en heet water hoef je hem daarna alleen maar droog te stoken het vet van je vlees beschermt je pan dan waarschijnlijk wel genoeg tegen roesten.
Niet droog stoken, in water zit kalk. Gebruik keukenpapier.
 
Duitse biefstuk is trouwens vet genoeg om droog in een gietijzeren grill pan te leggen en als je dat regelmatig eet en je pan alleen afwast met een borstel en heet water hoef je hem daarna alleen maar droog te stoken het vet van je vlees beschermt je pan dan waarschijnlijk wel genoeg tegen roesten.
Is 5 gram vet / 100. Op de gewone antiaanbak pan gaat het ook goed, totdat uiteindelijk die laag stuk is en het aan het ijzer of whatever eronder zit vastschroeit.
 
Is het alleen tegen de roest? Dat moet er ook af te schrobben/schuren zijn dacht ik. Dat vind ik geen ramp om eens in de zoveel tijd eventueel te doen, als ik dan verder gewoon elke dag m'n vlees er droog op kan bakken en de pan even afwassen en klaar ben.

Het is toch gewoon een beetje raar als je iets niet wilt eten dat je het wel koopt om er elke dag een druppel van van je pan af te likken. Ik ga niet dood van een blok soja of eetlepel plantaardige olie, maar ik ontwijk het gewoon helemaal dus ik doe er niks mee en ik koop het niet dus dan ga ik er ook geen pannen mee insmeren.
Je hebt grofweg 3 soorten gietijzeren pannen, geëmailleerd, pre seasoned en kaal. Geëmailleerd zou ik voor een grillpan niet kiezen (de enkeling die je kan kopen is erg) duur. Pre seasoned zijn behandeld met (lijnzaad) olie die zover verhit is dat de als soort van antiaanbaklaag vast gepolymeriseerd is aan het gietijzer, deze versie is niet roest gevoelig, en heeft niet veel onderhoud nodig. De kale uitvoering kan wel super snel roesten, als je niet van plan bent de gehele pan te behandelen met olie zou ik daar niet voor kiezen.

Ik snap dat jij wilt kiezen of je wel of geen olie binnen krijgt, maar dan zou ik ook goed nadenken over de verschillende antiaanbaklagen, want daar krijg je ook iets van binnen.
 
Niet droog stoken, in water zit kalk. Gebruik keukenpapier.
Sorry, niet aan gedacht. Ik ben verwend met een waterontharder op mijn hoofdleiding. Ik zou hen drogen met keuken papier, maar daarna toch even op het gas voor het laatst restje vocht.
 
Schone pan afdrogen met keukenpapier
Ah dat kan ik wel.

Je hebt grofweg 3 soorten gietijzeren pannen, geëmailleerd, pre seasoned en kaal. Geëmailleerd zou ik voor een grillpan niet kiezen (de enkeling die je kan kopen is erg) duur. Pre seasoned zijn behandeld met (lijnzaad) olie die zover verhit is dat de als soort van antiaanbaklaag vast gepolymeriseerd is aan het gietijzer, deze versie is niet roest gevoelig, en heeft niet veel onderhoud nodig. De kale uitvoering kan wel super snel roesten, als je niet van plan bent de gehele pan te behandelen met olie zou ik daar niet voor kiezen.
Die jij linkte is ongemailleerd. Maar ik ben er niet vies van om het te proberen en maar te zien of/hoe lang het lukt 'm roestvrij te houden.
Ik snap dat jij wilt kiezen of je wel of geen olie binnen krijgt, maar dan zou ik ook goed nadenken over de verschillende antiaanbaklagen, want daar krijg je ook iets van binnen.
Heb inderdaad denk ik wel wat stukjes teflon via m'n vlees opgegeten :o
 
Je kan ook ren een grillplaat denken, op gas is die aan beide zijden te gebruiken
 
Een pan met een goede teflon laag is prima geschikt om zonder vet in te bakken. Zorg dat die teflon laag goed bljft!

Niet in de vaatwasser, niet schoonmaken met afwasmiddel en de hete pan eerst af laten koelen voordat je gaat schrobben met een borstel! Na het afwassen ook weer afdrogen ipv nat laten staan.
 
Deze bijvoorbeeld

De pan goed heet laten worden, het vlees met een drupje olie invetten en dan in de pan na 60-90 seconden laat het vlees vanzelf los. Gebruik de pan goed schoonmaken en inwrijven met en drupje olie.
Duitse biefstuk is trouwens vet genoeg om droog in een gietijzeren grill pan te leggen en als je dat regelmatig eet en je pan alleen afwast met een borstel en heet water hoef je hem daarna alleen maar droog te stoken het vet van je vlees beschermt je pan dan waarschijnlijk wel genoeg tegen roesten.


Dit werkt dus niet... 4 stuks vlees verneukt en aangebrand vlees is haast onmogelijk van die pan te schrobben..
 
Wat is er mis met een beetje kokosolie laten smelten en met een keukenpapiertje over de pan uitsmeren? In het ergste geval krijg je 0,1 gr kokosolie binnen.
 
Wat voor vlees heb je gebruikt en heb je iets met de pan gedaan? Als je de pan heet genoeg stookt moet het in principe met elk stuk vlees werken, maar heel mager vlees zoals biefstuk, varkenshaas e.d. kan zeker op een nieuwe pan wat minder makkelijk loskomen tijdens het grillen, vandaar het advies om dat vlees met een drupje olie of vet in te smeren. Als je dat echt niet wilt, kan het al veel helpen om eerst iets vetters te bereiden (hamburger, rib-eye, bacon of zelfs vetspek) en het vet dat daaruit komt goed over de pan te verdelen en deze dan niet weer brandschoon te maken. De opmerking dat het aangebrande vlees haast niet los te schrobben is doet me vooral denken dat je de pan niet heet genoeg hebt laten worden voor het gebruik, als ik een gietijzeren (grill)pan gebruik laat in hem zeker 5 minuten op een laag vuurtje warm worden en voordat het vlees erin gaat het vuur nog een minuut op de hoogste stand en pas als het vlees loslaat draai ik indien gewenst het gas wat lager.
 
Wat voor vlees heb je gebruikt en heb je iets met de pan gedaan? Als je de pan heet genoeg stookt moet het in principe met elk stuk vlees werken, maar heel mager vlees zoals biefstuk, varkenshaas e.d. kan zeker op een nieuwe pan wat minder makkelijk loskomen tijdens het grillen, vandaar het advies om dat vlees met een drupje olie of vet in te smeren.
Duits biefstuk, zoals ik zei 5 gr vet / 100.
Als je dat echt niet wilt, kan het al veel helpen om eerst iets vetters te bereiden (hamburger, rib-eye, bacon of zelfs vetspek) en het vet dat daaruit komt goed over de pan te verdelen en deze dan niet weer brandschoon te maken. De opmerking dat het aangebrande vlees haast niet los te schrobben is doet me vooral denken dat je de pan niet heet genoeg hebt laten worden voor het gebruik, als ik een gietijzeren (grill)pan gebruik laat in hem zeker 5 minuten op een laag vuurtje warm worden en voordat het vlees erin gaat het vuur nog een minuut op de hoogste stand en pas als het vlees loslaat draai ik indien gewenst het gas wat lager.
Zal dat eens proberen. Waarom trouwens eerst op een laag vuurtje en niet gewoon meteen een minuut of 2 op max?
 
Wat is er mis met een beetje kokosolie laten smelten en met een keukenpapiertje over de pan uitsmeren? In het ergste geval krijg je 0,1 gr kokosolie binnen.
Gebruikte met een gewone pan of om te wokken wel kokos maar lijkt me met een grillpan wat minder praktisch. Dan beter het vlees ergens mee invetten. Als het niet droog kan.
 
Duits biefstuk, zoals ik zei 5 gr vet / 100.

Zal dat eens proberen. Waarom trouwens eerst op een laag vuurtje en niet gewoon meteen een minuut of 2 op max?
Duitse biefstuk moet ook echt wel werken, maar er is natuurlijk niet veel onderlinge binding, dus moet het helemaal zelf losbakken en kan je het niet een beetje helpen door te trekken.

Gietijzer geleid warmte vrij slecht en de kans is groot dat je pan niet evenredig warm is na 2 minuutjes op en klein pitje, als je echt haast hebt zou je het kunnen proberen, maar ik zet mijn pan gewoon ruim van te voren op een laag pitje (of in de oven als daar iets inzit) en doe dan de rest van mijn voorbereidingen.
 
Back
Naar boven