Fitness Seller

Aankomen na eetstoornis (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

abelkilian

Novice
Lid geworden
17 feb 2021
Berichten
15
Waardering
12
Lengte
1m65
Massa
50kg
Hoi!

Ik ben nieuw hier, en zou mezelf eerst even voorstellen: ik ben Abel, 22 jaar en doe al ongeveer anderhalf jaar aan krachttraining. Ik heb een verleden met een eetstoornis en ben afgelopen jaar door een terugval zo'n 10 kilo kwijt geraakt. Ik weeg nu 50 kilo bij een lengte van 165cm, net geen ondergewicht dus, ik kom echter van een gewicht rond de 30 kilo. Ik ben al geruime tijd bezig met mijn voeding tracken maar merk dat ik een beetje vastloop. Ik probeer elke dag 2750 kcal te hitten maar dit lukt bijna nooit, omdat ik bang ben dat het teveel is. Ik blijf echter stabiel op 2400-2500kcal.

Het meeste moeite heb ik met m'n buik: al het vet dat ik heb slaat zich daar op. Ik ben dus ook super bang dat als ik aan ga komen, alles op m'n buik terecht komt.

Heeft iemand tips/suggesties wat ik kan doen? Ik merk dat ik ook aan een aantal ''regels'' vast zit. Zoals dat ik maximaal 4 boterhammen mag eten bij m'n lunch, en andere ''maximum aantal kcal'' per maaltijd.
 
Hoi!

Ik ben nieuw hier, en zou mezelf eerst even voorstellen: ik ben Abel, 22 jaar en doe al ongeveer anderhalf jaar aan krachttraining. Ik heb een verleden met een eetstoornis en ben afgelopen jaar door een terugval zo'n 10 kilo kwijt geraakt. Ik weeg nu 50 kilo bij een lengte van 165cm, net geen ondergewicht dus, ik kom echter van een gewicht rond de 30 kilo. Ik ben al geruime tijd bezig met mijn voeding tracken maar merk dat ik een beetje vastloop. Ik probeer elke dag 2750 kcal te hitten maar dit lukt bijna nooit, omdat ik bang ben dat het teveel is. Ik blijf echter stabiel op 2400-2500kcal.

Het meeste moeite heb ik met m'n buik: al het vet dat ik heb slaat zich daar op. Ik ben dus ook super bang dat als ik aan ga komen, alles op m'n buik terecht komt.

Heeft iemand tips/suggesties wat ik kan doen? Ik merk dat ik ook aan een aantal ''regels'' vast zit. Zoals dat ik maximaal 4 boterhammen mag eten bij m'n lunch, en andere ''maximum aantal kcal'' per maaltijd.
Beetje moeilijk om als buitenstaander advies te geven in jouw geval. Je kan beter advies vragen aan iemand met kennis over je problemen.
Succes.
 
Het meeste moeite heb ik met m'n buik: al het vet dat ik heb slaat zich daar op. Ik ben dus ook super bang dat als ik aan ga komen, alles op m'n buik terecht komt.
Alhoewel het er altijd bij de buikstreek als eerst bij komt, is het voornamelijk een illusie. Als al je spieren onderontwikkeld zijn dan lijkt de buik veel “dikker” dan dat het in werkelijkheid is.

Je belangrijkste taak om aan te pakken is het mentale gedeelte. Als je dat niet doet zul je altijd ontevreden zijn, hoe je er ook uit ziet.

Als je krachttraining doet, een kcal overschot hanteert, en je komt alleen aan in vet en geen spier: neem je training onder de loep. Lastig om te horen maar grote kans dat je dan als een poes traint.
 
Mentaal is het lastig om ertegenin te gaan. Maar zal je ooit spieren aan willen komen dan zal je meer moeten eten.

Je moet er rekening mee houden dat als je meer gaat eten je darmen en maag zich meer vullen. Kortom meer volume in je buik innemen en dus zal je buik wat meer uit gaan steken zeg maar.
Dat lijkt dan op "dik worden" want dat zie je in je spiegel. maar dat is dus geen vet!

Als je meer gaat eten neemt ook vocht in je lijf toe. Dus wat dikker lijkt te zijn is ook deels vocht.

Daar komt bij dat je veel te mager bent dus dan lijkt je buit ook "dikker" omdat de rest veel te mager is. Dus het is uit verhouding.

Deze 3 dingen opgeteld lijkt t op dikker worden en "vet aankomen" voor je gevoel. En dat is waar je goed bij stil moet staan.
Wil je verder komen dan zal je hier doorheen moeten gaan.

Ja je "lijkt" dikker... Maar als je aankomt en spieren opbouwt zal het in verhouding komen. Je moet proberen een wat langere termijn te overzien. Wat je wil bereiken kost tijd.

Misschien een lijstje maken met voor en tegen om aan te komen.
Voordelen
Sterker worden,spieren opbouwen, gezond gewicht krijgen, zekerder van jezelf worden, je eetstoornis overwinnen

Tegen
Tijdelijk jezelf dikker zien dan je denkt...

Probeer t stap voor stap aan te pakken
Met de 4 boterhammen kan je meer kant en op. Neem bolletjes 4 stuks. Of doe dubbel beleg (48+kaas met ham.oid).
Of je kan je beleg zo houden en neem er een cracker met beleg bij.
Lukt dat niet pak een beker melk (extra) bij je lunch. Dan hoef je de aantallen boterhammen niet aan te passen.

Qua kcal zal bovenstaande lastig zijn.
Dan kan je ook 1 andere optie proberen.
Pak 1 maaltijd en alleen die tel je niet. Bijvoorbeeld avondeten. Neem je nu 4 scheppen aardappel of rijst, dan neem je nu 4 scheppen. en dan alleen die maaltijd per dag niet tellen.

Of juist als je de dag eindigt iets doen. Je telt je hele dag zo te horen?
Sluit de "telling" die dag af in je hoofd. En dan neem je bijvoorbeeld 30gr nootjes. En hoppa dan naar bed. Geen idee of je wat met de tips kan.

Maar je zal t vooral mentaal in je hoofd toe moeten gaan laten en jezelf ertoe zetten. En bij twijfel de voor en nadelen lijst erbij pakken.
 
Welkom!

Helaas heb ik een geschiedenis met hetzelfde probleem en weet ik hoe groot het mentale gevecht kan zijn. Ik was er gelukkig op tijd bij dus nooit extreem ondergewicht gehad maar de mentale problemen zitten er nog steeds en het is erg lastig om er bovenop te komen maar dat gaat je zeker lukken! Pak het rustig aan met stappen die voor jou comfortabel zijn. Probeer eens een week wel echt op 2750 te blijven zitten en je zal zien dat je gewicht eigenlijk amper/minimaal zal veranderen en dat het niet zo veel uit maakt.

Wat betreft de regels die je in je hoofd hebt. Probeer ook deze niet allemaal in 1 klap weg te halen. Pak anders een handvol noten per dag extra en tel deze niet mee. Of pak 1 maaltijd per dag waar je jezelf uitdaagt en je je eigen regels breekt of deze ook niet telt. Niet elke dag hoeft perfect te zijn, en als je ziet dat het minder uit maakt dan je dacht worden je eigen regels vanzelf ook soepeler.

Ik weet dat het tegen alle intuitie in zal gaan en dat je zal balen als een stekker, maar dat is helaas deel van het proces. Wordt niet boos op jezelf maar leer te accepteren dat je hard moet vechten om er weer bovenop te komen. Het is lastig maar zeker te doen!
 
Ik weet niet of je hier nog voor onder begeleiding staat? Anders zou ik het daar zeker bespreekbaar maken!

Onze adviezen kwa extra Kcal zullen voor jouw niet geschikt zijn gezien je historiek in je eet problematiek.

Ik wens je iig veel suc6!!! 💪🏼👍🏼
 
Hoi!

Ik ben nieuw hier, en zou mezelf eerst even voorstellen: ik ben Abel, 22 jaar en doe al ongeveer anderhalf jaar aan krachttraining. Ik heb een verleden met een eetstoornis en ben afgelopen jaar door een terugval zo'n 10 kilo kwijt geraakt. Ik weeg nu 50 kilo bij een lengte van 165cm, net geen ondergewicht dus, ik kom echter van een gewicht rond de 30 kilo. Ik ben al geruime tijd bezig met mijn voeding tracken maar merk dat ik een beetje vastloop. Ik probeer elke dag 2750 kcal te hitten maar dit lukt bijna nooit, omdat ik bang ben dat het teveel is. Ik blijf echter stabiel op 2400-2500kcal.

Het meeste moeite heb ik met m'n buik: al het vet dat ik heb slaat zich daar op. Ik ben dus ook super bang dat als ik aan ga komen, alles op m'n buik terecht komt.

Heeft iemand tips/suggesties wat ik kan doen? Ik merk dat ik ook aan een aantal ''regels'' vast zit. Zoals dat ik maximaal 4 boterhammen mag eten bij m'n lunch, en andere ''maximum aantal kcal'' per maaltijd.
Meten is weten. Meet je vet percentage en je lichaamsomtrekken. cijfers liegen niet.

Als je stabiel blijft moet er iets bij qua kcal, verhoog met stappen van 200kcal.
 
Welkom!

Helaas heb ik een geschiedenis met hetzelfde probleem en weet ik hoe groot het mentale gevecht kan zijn. Ik was er gelukkig op tijd bij dus nooit extreem ondergewicht gehad maar de mentale problemen zitten er nog steeds en het is erg lastig om er bovenop te komen maar dat gaat je zeker lukken! Pak het rustig aan met stappen die voor jou comfortabel zijn. Probeer eens een week wel echt op 2750 te blijven zitten en je zal zien dat je gewicht eigenlijk amper/minimaal zal veranderen en dat het niet zo veel uit maakt.

Wat betreft de regels die je in je hoofd hebt. Probeer ook deze niet allemaal in 1 klap weg te halen. Pak anders een handvol noten per dag extra en tel deze niet mee. Of pak 1 maaltijd per dag waar je jezelf uitdaagt en je je eigen regels breekt of deze ook niet telt. Niet elke dag hoeft perfect te zijn, en als je ziet dat het minder uit maakt dan je dacht worden je eigen regels vanzelf ook soepeler.

Ik weet dat het tegen alle intuitie in zal gaan en dat je zal balen als een stekker, maar dat is helaas deel van het proces. Wordt niet boos op jezelf maar leer te accepteren dat je hard moet vechten om er weer bovenop te komen. Het is lastig maar zeker te doen!
Super bedankt voor je reactie! Ik probeer nu in kleine stapjes m'n intake te verhogen. Vind het wel heel lastig om niet te tracken en om dit niet te gaan compenseren door extra te bewegen.

Wil ook spiermassa opbouwen, dus dit is wel echt even nodig
 
Mentaal is het lastig om ertegenin te gaan. Maar zal je ooit spieren aan willen komen dan zal je meer moeten eten.

Je moet er rekening mee houden dat als je meer gaat eten je darmen en maag zich meer vullen. Kortom meer volume in je buik innemen en dus zal je buik wat meer uit gaan steken zeg maar.
Dat lijkt dan op "dik worden" want dat zie je in je spiegel. maar dat is dus geen vet!

Als je meer gaat eten neemt ook vocht in je lijf toe. Dus wat dikker lijkt te zijn is ook deels vocht.

Daar komt bij dat je veel te mager bent dus dan lijkt je buit ook "dikker" omdat de rest veel te mager is. Dus het is uit verhouding.

Deze 3 dingen opgeteld lijkt t op dikker worden en "vet aankomen" voor je gevoel. En dat is waar je goed bij stil moet staan.
Wil je verder komen dan zal je hier doorheen moeten gaan.

Ja je "lijkt" dikker... Maar als je aankomt en spieren opbouwt zal het in verhouding komen. Je moet proberen een wat langere termijn te overzien. Wat je wil bereiken kost tijd.

Misschien een lijstje maken met voor en tegen om aan te komen.
Voordelen
Sterker worden,spieren opbouwen, gezond gewicht krijgen, zekerder van jezelf worden, je eetstoornis overwinnen

Tegen
Tijdelijk jezelf dikker zien dan je denkt...

Probeer t stap voor stap aan te pakken
Met de 4 boterhammen kan je meer kant en op. Neem bolletjes 4 stuks. Of doe dubbel beleg (48+kaas met ham.oid).
Of je kan je beleg zo houden en neem er een cracker met beleg bij.
Lukt dat niet pak een beker melk (extra) bij je lunch. Dan hoef je de aantallen boterhammen niet aan te passen.

Qua kcal zal bovenstaande lastig zijn.
Dan kan je ook 1 andere optie proberen.
Pak 1 maaltijd en alleen die tel je niet. Bijvoorbeeld avondeten. Neem je nu 4 scheppen aardappel of rijst, dan neem je nu 4 scheppen. en dan alleen die maaltijd per dag niet tellen.

Of juist als je de dag eindigt iets doen. Je telt je hele dag zo te horen?
Sluit de "telling" die dag af in je hoofd. En dan neem je bijvoorbeeld 30gr nootjes. En hoppa dan naar bed. Geen idee of je wat met de tips kan.

Maar je zal t vooral mentaal in je hoofd toe moeten gaan laten en jezelf ertoe zetten. En bij twijfel de voor en nadelen lijst erbij pakken.
Ja ik tel de hele dag door. Ik probeer het met het avondeten ook: ik maak nu een schatting van de hoeveelheden, weet het dus niet precies. Heb m'n keukenweegschaal van de eettafel verbannen (ik woon nog bij m'n ouders en eet met hen mee).

Super bedankt voor je reactie! Ik ga er zeker iets mee doen, wil hier echt van af.
 
Beste Abel,

Dit gaat over jou, maar ik wil je graag iets over mijzelf vertellen. Omdat ik in precies hetzelfde schuitje als jij gezeten heb.
Van mijn 14/17 heb ik ook een eetstoornis gehad, op mijn lichtste punt woog ik 48kg bij 177cm. Hoe hard ik ook deed om aan te komen en kcal tracken was ik als de dood dat het weer op zou gaan slaan bij mijn buik, dit hield alles in de weg om weer op een gezond gewicht te komen en mijn droomlichaam om breed te worden/zijn. Het is allemaal het mentale aspect omdat je ieder klein beetje wat mogelijk bij je buik terecht zou kunnen komen direct ziet als een failure en niet meer tevreden bent met jezelf. Dit is ook het aspect waar anderen je helaas vrij weinig mee kunnen helpen omdat je hier zelf overheen moet komen. Maar probeer voor 2/3 maanden die knop om te draaien en te denken ik ga kijken wat er gaat gebeuren. Als het je niet bevalt kun je altijd nog weer afvallen naar de (vet)vrije buik die je wilt. Maar zie het eerst aan, beetje bij beetje begin je kleine verschillen te zien bij je schouders, je borst, je armen, je rug, je benen en begin je daar meer op te letten ipv je buik. Je wordt gewoon groter en gaat je veel beter voelen. Dit heeft mij geholpen om mij eroverheen te kunnen zetten en daadwerkelijk veel en goed te trainen en groter te worden. ik kom van 48kg, 177cm en een vet percentage van 7%. terwijl ik op dit moment (jaren later) op 84kg en 11% zit. Zodra je je aan het goede en gezonde eten en kcal tracken over kunt geven gaat het op het begin heel snel en ga je je ook direct stukken beter voelen. Je mag mij altijd een prive bericht sturen met vragen en ik zal blij zijn om je ook maar een beetje te kunnen helpen of om twijfels weg te nemen.

Danny
 
Hoi!

Ik ben nieuw hier, en zou mezelf eerst even voorstellen: ik ben Abel, 22 jaar en doe al ongeveer anderhalf jaar aan krachttraining. Ik heb een verleden met een eetstoornis en ben afgelopen jaar door een terugval zo'n 10 kilo kwijt geraakt. Ik weeg nu 50 kilo bij een lengte van 165cm, net geen ondergewicht dus, ik kom echter van een gewicht rond de 30 kilo. Ik ben al geruime tijd bezig met mijn voeding tracken maar merk dat ik een beetje vastloop. Ik probeer elke dag 2750 kcal te hitten maar dit lukt bijna nooit, omdat ik bang ben dat het teveel is. Ik blijf echter stabiel op 2400-2500kcal.

Het meeste moeite heb ik met m'n buik: al het vet dat ik heb slaat zich daar op. Ik ben dus ook super bang dat als ik aan ga komen, alles op m'n buik terecht komt.

Heeft iemand tips/suggesties wat ik kan doen? Ik merk dat ik ook aan een aantal ''regels'' vast zit. Zoals dat ik maximaal 4 boterhammen mag eten bij m'n lunch, en andere ''maximum aantal kcal'' per maaltijd.
Tof dat je ermee aan de slag bent! Gewoon die kilocalorieën volmaken met Gezonde dingen als rijst aardappels en veel proteïne. Dan kun je lekker sporten totdat je lichaam vanzelf naar Etem gaat vragen. Of gooi t als een super dikke shake in de blender met allemaal fruit en havermout/ dadels en noten na je training.

En in jouw geval kun je ook lekker wat snoepen tussen je training door. Maar vergeet daarna dus ook niet goed bij te Eten. Dan ga je je super lekker voelen en zie je er goed uit deze zomer.
 
Hoi,

Het is lang geleden en er is inmiddels veel gebeurd. Kort samengevat: flinke terugval gehad, veel afgevallen, nu weer terug in de gym (gaat mentaal ook echt een stuk beter en ik WIL ook echt aankomen maar vind het nog wel eng/moeilijk).

Weeg nu zo'n 43-44 kg (weeg mezelf niet) en m'n streef is 60kg. Eet nu 2600 kcal (maar fucking veel honger de hele dag).

M'n onderhoud is ongeveer 2350-2400 kcal, dus ik denk dat ik er nog iets boven kan gaan zitten, maar weet het niet zo goed.

Also: ik sport altijd na m'n ontbijt, maar weet niet goed wat ik daarna moet eten. Heb dan vaak niet veel zin om uitgebreid te staan koken, dus gemak is belangrijk. Ik eet nu vaak een boterham en een stuk fruit, maar merk dat dit (ook niet) voldoende is.

Tips en adviezen zijn zeer welkom! Alvast bedankt!
 
Loop je bij een psycholoog voor je problematiek? Eetstoornis is niet niks, heel veel succes in ieder geval.
goed wat ik daarna moet eten. Heb dan vaak niet veel zin om uitgebreid te staan koken, dus gemak is belangrijk. Ik eet nu vaak een boterham en een stuk fruit, maar merk dat dit (ook niet) voldoende is.
Carbs en eiwitten, ik eet na trainen voor het gemak gewoon brood + kalkoenfilet of cereal + whey shake.
 
Carbs en eiwitten, ik eet na trainen voor het gemak gewoon brood + kalkoenfilet of cereal + whey shake.
Ik meal prep kip + groenten en dan rijst in de rijstkoker terwijl ik aan t douchen ben, werkt perfect.
 
Heb je whey poeder in huis? Neem dan sowieso na het sporten een shake met als basis een schep whey (proteïne), nesquick (snelle suikers) en havermout of brinta (en dan kun je er nog van alles bijgooien als fruit, dadels, zaden, pindakaas). Nee doe er sowieso ook een lepel pindakaas in in jouw geval. Doe dat bovenop je huidige dieet en tel het niet mee. Ga het ook niet compenseren bij andere maaltijden. Als je dat lukt ga je denk ik wel op een gezonde manier aankomen.

Hey en als je motivatie mist, omdat je denkt dat je anders teveel aankomt.. Misschien helpt dit wel. Als je een iemand tegen komt die je leuk vind, dan maakt het diegene geen reet uit wat je preciese vet percentage is. Dat doe je alleen voor jezelf. Succes!! Ik hoop dat je van je lijf leert te houden en genoeg leert te eten. Het kan niet makkelijk zijn waar je doorheen gaat.
 
Heeft iemand tips/suggesties wat ik kan doen? Ik merk dat ik ook aan een aantal ''regels'' vast zit. Zoals dat ik maximaal 4 boterhammen mag eten bij m'n lunch, en andere ''maximum aantal kcal'' per maaltijd.
Waar komen die regels vandaan? Of heb je het jezelf opgelegd?
 
Heb je whey poeder in huis? Neem dan sowieso na het sporten een shake met als basis een schep whey (proteïne), nesquick (snelle suikers) en havermout of brinta (en dan kun je er nog van alles bijgooien als fruit, dadels, zaden, pindakaas). Nee doe er sowieso ook een lepel pindakaas in in jouw geval. Doe dat bovenop je huidige dieet en tel het niet mee. Ga het ook niet compenseren bij andere maaltijden. Als je dat lukt ga je denk ik wel op een gezonde manier aankomen.

Hey en als je motivatie mist, omdat je denkt dat je anders teveel aankomt.. Misschien helpt dit wel. Als je een iemand tegen komt die je leuk vind, dan maakt het diegene geen reet uit wat je preciese vet percentage is. Dat doe je alleen voor jezelf. Succes!! Ik hoop dat je van je lijf leert te houden en genoeg leert te eten. Het kan niet makkelijk zijn waar je doorheen gaat.
Vet Percentage is maar een getal, fuck dat. Vet+Spier kom je allebei aan. Aankomen doe je in de Bulk en als je te vet word heb je het zo eraf.
 
Waar komen die regels vandaan? Of heb je het jezelf opgelegd?
Precies. Er zijn hier zeer hoge mentale obstakels. Maar die zijn er om overwonnen te worden.
 
Loop je bij een psycholoog voor je problematiek? Eetstoornis is niet niks, heel veel succes in ieder geval.

Carbs en eiwitten, ik eet na trainen voor het gemak gewoon brood + kalkoenfilet of cereal + whey shake.
Ja, ik heb hulp! Heb ook het gevoel dat ik mentaal al best ver ben, heel gemotiveerd iig.
 
Back
Naar boven