XXL Nutrition

Koffie

Bezoekers in dit topic

Smaak blijft ook een vreemd ding. Soms heb je dagen dat alle smaken super sterk zijn, dat je bij je ontbijt al verrast bent. Daarnaast is een smaak nuance herkennen moeilijker dan verschillen proeven. Als je mij bijvoorbeeld 3 biertjes voorschotelt kan ik ze wel beoordelen op smaak, maar ik zou niet kunnen zeggen welke het is. Misschien prefereer ik zelfs een andere op dat moment. Smaak evolueert ook nog eens, Dingen die je vroeger niet lekker vond, vind je nu wel lekker en andersom. Ik drink over het algemeen meestal unieke speciaalbieren, maar sommige die ik echt mega lekker vind wil ik wel vaker drinken. Een voorbeeld is van Põhjala de Cocobänger. Een imperial stout met kokos en koffie. Zo awesome vond ik dat. Bij de nieuwe batch een jaar later kocht ik er meteen drie, maar ik proef er meer koffie in deze keer en minder kokos. Vond ik minder lekker, maar veel anderen vonden hem juist beter.

Je kan best op een gegeven moment blind een aantal koffies proeven en daar een favoriet uithalen tussen alle smaak verschillen die je er uit haalt, maar als je die test later nog eens doet kan het anders uitkomen. Het is ook super moeilijk om de exacte zelfde condities te krijgen. Is de koffie exact even vers, de bonen zijn toch een andere kweek, het water kan anders zijn, van alles. Ook kan je smaak veranderd zijn. Dus die 2e test heb je een nieuwe favoriet, no problem. Het leuke aan meer variabelen is ook dat je af en toe kan spelen met de smaak en dan een tijdje een nieuwe favoriet aan kan houden. Senseo is vaak hetzelfde, maar bij een espresso apparaat kan verschillende bonen kiezen, de maalraad aanpassen, hoe hard je deze aanstampt, etc. Als dat je niet boeit en gebruiksgemak belangrijker is en je de smaak van Senseo goed (genoeg) vind, dan drink je dat toch lekker.

Ik persoonlijk vind het leuk om smaken te ontdekken en te leren. En als je meer smaken leert zal je algemene smaak ook veranderen. Soms is iets ook een zogenoemde acquired taste. Je kan best iets pas lekker vinden na meerdere keren proeven. Of meer smaken er uit halen als je het vaker proeft. Ik vind wild vergiste bieren heel gaaf, maar die zijn zuur. De eerste paar keer proef je alleen zuur, later leer je veel meer nuances te ontdekken, is een soort ontdekkingsreis.
 
Hier een non fijnproever. Zou me nooit kunnen voorstellen dat ik verschil zal proeven met welk water een kopje thee gezet is. En heel eerlijk, denk ik de kenners zelf ook niet. Betreft smaak mensen is het heel makkelijk mensen voor de gek houden.
Zogenaamde "fijnproevers" die er verstand van denken te hebben tijdens de Horecava niet eens merken dat ze 0.0 bier drinken, of nepkaviaar van 5 euro aan het eten zijn.

Dit was ook een leuke.
Het blind proeven en dan onderscheid maken van merken of bepaalde smaken is inderdaad bijna onmogelijk.
Maar de hardheid van water (hoeveelheid kalk en mineralen) tast de smaak aan doordat de samenstelling van water is. Zo is een thee of koffie welke gezet is met hard water enorm bitter en zal de koffie ook bijna geen crema laag krijgen. De thee zal daarnaast ook heel erg donker worden, alsof het theezakje 30 minuten erin heeft gehangen alhoewel dat wellicht slechts 1 of 2 minuten zal zijn geweest.
Het is dus niet hetzelfde als blind bier merken proeven en dan het verschil proberen te raden.
Als je Heineken brouwt met 2 verschillen soorten water komen er ook 2 verschillende soorten bier uit de ketels. Bierbrouwerijen zorgen via filteringen er namelijk ook voor dat het water exact hetzelfde profiel heeft voordat het gebruikt wordt om te brouwen
 

DE LONGHI Magnifica ECAM komt erg goed uit de test. Je hebt de standaard, maar ook de Smart versie. Valt binnen jouw budget, ook de Smart versie.
 
Heb zelf een gereviseerde jura s9+ gekocht 2 jaar geleden. Dik tevreden mee komt super goede koffie uit gebruik daarbij wel de bonen van de jumbo van la place. Waarvan ik 2 soorten door elkaar gooi espresso met brazilie 50/50 kost gemiddeld 11 a 12 euro de kilo. Heb ook wel eens van dorlas en Smith besteld die zijn ook super maar vrij duur meenden 23 euro per kilo.
 
Fijne internationale dag van de koffie.

X
 
83C9CA2C-C511-4CCD-BD61-36080648C0FA.jpeg
Proost.
 
Back
Naar boven