AndroidHealthClinic

Cutten en wanneer calorieën inname te wijzigen als het gewicht stagneert (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bruticuz

Novice
Lid geworden
16 sep 2019
Berichten
28
Waardering
10
Lengte
1m88
Massa
86kg
Vetpercentage
16%
Hallo allemaal,

Ik ben bezig in een cut na 2 jaar eigenlijk niet echt scherp op voeding te letten. Op dit moment is mijn gewicht 89.3 en mijn vetpercentage zal tussen een range van 20 en 22% (denk ik, zie definitie in de rug en armen, maar geen abs) zitten. Ik wil naar 12/15% en vanuit daar weer bouwen.
De eerste 4 weken viel ik ongeveer 0.7 tot 1kg af per week en nu beginnen de spierdefinities wel aardig te komen, de abs zullen natuurlijk weer als laatste zichtbaar zijn. Nu zit ik anderhalve week op 89.3kg en er gaat niks meer vanaf. Ik heb mijn calorieën inname al wel aangepast op ,ijn gewicht, dit doe ik elke keer netjes. Ik train thuis 5 keer per week en doe meestal de overige twee dagen cardio lichte intensiteit. Ik zit nu te twijfelen of het te snel is om te droppen in calorieën of meer cardio te gaan doen of is dit normaal en moet ik gewoon blijven doen en op het pad blijven. En wat is het tijdbestek dat je zegt nu moet ik wat meer cutten in calorieën of meer cardio gaan doen? Alle hulp en tip zijn gewaardeerd.

p.s. ik ben een flink stuk leaner dan op mijn profielfoto nu, zat toen denk ik echt wel op 25% of meer vet.
 
Mijn ervaring is dat het soms 2-5 weken minder zakt in gewicht door bijv. vocht vasthouden, dus na 1,5 week kun je 0 conclusies trekken. Dus 4 weken ging het goed, gebruik die kennis om nu 4 weken zo door te gaan.

Zolang je niet stiekem meer bent gaan eten of minder bent gaan bewegen en progressie maakt in je training, dus even kritisch naar jezelf, kun je er gerust op blijven.

Naast gewicht bijhouden kun je ook wekelijks foto's maken en je progressie checken. Soms zie je het op de foto wel, maar niet op de weegschaal.

Succes!
 
Bedankt, gewoon doorgaan dus. En ik ben zeker kritische, jezelf voor de gek houden heeft geen zin. En voor de spiegel vind ik altijd lastig, de huiskamer en slaapkamer spiegel zie ik er goed uit en denk ik we gaan lekker en de badkamer spiegel denk ik waarvoor doe ik het. Zal ook wel vaak aan de belichting liggen denk ik.
 
Mijn ervaring is dat het soms 2-5 weken minder zakt in gewicht door bijv. vocht vasthouden, dus na 1,5 week kun je 0 conclusies trekken. Dus 4 weken ging het goed, gebruik die kennis om nu 4 weken zo door te gaan.

Zolang je niet stiekem meer bent gaan eten of minder bent gaan bewegen en progressie maakt in je training, dus even kritisch naar jezelf, kun je er gerust op blijven.

Naast gewicht bijhouden kun je ook wekelijks foto's maken en je progressie checken. Soms zie je het op de foto wel, maar niet op de weegschaal.

Succes!
Vind alles na 2 weken wel lang, zeker 5 weken is lang.
Ik houd voormezelf 2 weken aan, dagelijkse schommelingen horen erbij, maar wanneer het na 2 weken nog min of meer gelijk is gaat er weer qua calorieën inname 200kcal af.
 
Vind alles na 2 weken wel lang, zeker 5 weken is lang.
Ik houd voormezelf 2 weken aan, dagelijkse schommelingen horen erbij, maar wanneer het na 2 weken nog min of meer gelijk is gaat er weer qua calorieën inname 200kcal af.

5 klopt ook niet, dat had ik even verkeerd uit mijn geheugen gevist! (deze post heeft alle informatie en mijn reactie eronder de punten die ik eruit haalde destijds - https://forum.bodybuilding.nl/topics/voortgang-cut-en-vragen-die-ik-hierbij-heb.426174/post-10485240 )

4 weken is uitzondering, maar met slechte voeding, slechte slaap, te weinig drinken, te veel pieken en dalen gaat je lichaam ook gekke dingen doen. Dat in combinatie met die stiekeme fouten die erin sluipen bij het loggen.

Na 1-2 weken gaan stressen bevordert je vetverlies ook niet en te snel zakken ook niet. Je gaat meer dan alleen vet opeten en mentaal word het zwaarder dan het zou moeten zijn.

Daarom kun je gewoon kalm blijven als het 4 weken goed ging (hier zakte hij al harder dan 0,5kilo) en op basis van dat resultaat even doorgaan.

Na een tijd ken je jezelf het beste, ik hou gemakkelijk vocht vast omdat ik niet altijd even goed drink. Jij kunt ook op basis van je eerdere ervaringen misschien zeggen dat het na 2 weken al nodig is voor verandering. Een keer wat langer wachten is dus ook een goed experiment voor jezelf.
 
Ik ben ook van plan het nog een week aan te kijken. Ik was zelfs een ons aangekomen. Maar ik zie en meet dat mijn vet percentage minder wordt. Ik train ook meer en anders dan normaal, dus het zal ook wat spieropbouw zijn. Ik was vorig jaar oktober eindelijk geopereerd aan mijn hernia en heb enkele maanden niet zoveel en zo hard gesport als dat ik normaal kon. En daarbij kan ik nu weer meer oefeningen doen die ik voorheen niet kon doen. En was weer begonnen met creatine twee weken geleden. Dus ik vermoed dat het niet aan mijn calorieën inname ligt of aan slaap etc.
 
Een ons is verwaarloosbaar, zolang je VP minder wordt (en eventueel je omtrekken als je die ook bij houd) dan is het goed.
Is je voedingsinname qua calorieën consistent of wisselt toch wel?
 
Het is vaak consistent maar kan wel is een dag afwijken met 100 cal meer of minder. En ook is mijn inname anders als ik heb gesport. Ik zit elke dag ongeveer 300 tot 400 onder mijn onderhoud. En wil dit iets verlagen als mijn vetpercentage minder wordt.
 
Creatine - dat is em! Creatine == vocht vasthouden. No worries dus, lekker doorgaan zo!
 
Even een kleine update. Gewoon stick to the plan en inderdaad het gewicht gaat daarna weer omlaag. Met de tang een 4-punts en 7-punts meting gedaan en zit op 16.8% vet en 87.5kg. De bovenst eerste vier abs zijn al licht zichtbaar. Ik heb ook de hele zooi geschoren want ik zag mijn progressie niet en nu denk ik oh shit er gebeurt echt wat. Ik wil rond de 14% eindigen en dan vanuit daar clean bulk na de zomermaandjes. Bedankt allemaal voor de tips, het was gewoon een kwestie van geduld en volhouden als je weet dat je voeding & plan goed is.
 
Goed bezig makker!
 
Even een kleine update. Gewoon stick to the plan en inderdaad het gewicht gaat daarna weer omlaag. Met de tang een 4-punts en 7-punts meting gedaan en zit op 16.8% vet en 87.5kg. De bovenst eerste vier abs zijn al licht zichtbaar. Ik heb ook de hele zooi geschoren want ik zag mijn progressie niet en nu denk ik oh shit er gebeurt echt wat. Ik wil rond de 14% eindigen en dan vanuit daar clean bulk na de zomermaandjes. Bedankt allemaal voor de tips, het was gewoon een kwestie van geduld en volhouden als je weet dat je voeding & plan goed is.
ik zou dieper cutten als je gaat bulken nu toch bezig bent
 
Ik zal kijken hoe ik eruit zie met 14%, als ik niet tevreden ben zal ik zeker dieper gaan. Maar wil ook niet te lang met een cut bezig zijn en wil ook niet te agressief cutten. Ik dacht zelf aan 3 maanden cut en ga nu week 8 in. Denk dat 12% misschien wel moet lukken. Ik train thuis lekker maar kan niet trainen zoals ik altijd trainde i.v.m. corona, dus ben heel waakzaam voor spierverlies.
 
Vraagje, volgens de meting met de tang (4 punts meting) zou ik 15.5% moeten zitten, maar volgens mij zit ik eerder nog op 19 a 20%. Wat denken jullie zo op oog. Wel moet ik zeggen dat qua foto en belichting het er minder uitziet en als ik zelf voor de spiegel sta ik meer definitie en lijnen zie, weet niet waarom het op de foto er iets minder goed uitkomt. Ben op dit moment 86.2KG en ben 1.88 in lengte. Ik zit nu 9/10 weken in de cut en val 0.5kg ongeveer per week af.
En qua fysiek is dit in een goede lijn voor een naturel die al twee en half jaar traint, waarvan echt goed sinds vorig jaar december. Ik kon daarvoor niet genoeg en veel trainen ivm hernia waaraan ik vorig jaar ben geopereerd. Helaas net wanneer ik herteld was en kon knallen gingen de gyms dicht, dus ben benieuwd wat er de komende jaren nog te halen valt.
 

Bijlagen

  • 20210428_191121.jpg
    20210428_191121.jpg
    126,4 KB · Weergaven: 142
  • 20210428_190818.jpg
    20210428_190818.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 146
  • 20210428_191409.jpg
    20210428_191409.jpg
    129,5 KB · Weergaven: 141
Laatst bewerkt:
Vraagje, volgens de meting met de tang (4 punts meting) zou ik 15.5% moeten zitten, maar volgens mij zit ik eerder nog op 19 a 20%. Wat denken jullie zo op oog. Wel moet ik zeggen dat qua foto en belichting het er minder uitziet en als ik zelf voor de spiegel sta ik meer definitie en lijnen zie, weet niet waarom het op de foto er iets minder goed uitkomt. Ben op dit moment 86.2KG en ben 1.88 in lengte. Ik zit nu 9/10 weken in de cut en val 0.5kg ongeveer per week af.
En qua fysiek is dit in een goede lijn voor een naturel die al twee en half jaar traint, waarvan echt goed sinds vorig jaar december. Ik kon daarvoor niet genoeg en veel trainen ivm hernia waaraan ik vorig jaar ben geopereerd. Helaas net wanneer ik herteld was en kon knallen gingen de gyms dicht, dus ben benieuwd wat er de komende jaren nog te halen valt.
Ik zou je ergens tussen de 14-16% geven .. abs komen iets door lijkt het maar moeilijk te beoordelen op deze foto's.
 
Ik span ook niks aan en daarbij zie ik in de ochtend duidelijk de bovenste en licht de tweede en vierde. In de avond ben ik altijd wat meer opgeblazen. Dus de meting klopt dus wel met de tang. Het is meer dat ik twijfel bij voorbeelden dat de één er best al ripped uit ziet op 15% en de ander pas bij 10%. Maar dat zal wel met de spiermassa te maken hebben.
 
Gewoon meer spier nodig
 
Back
Naar boven