XXL Nutrition

Schouderpijn excentrische fase bankdrukken (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Onslow

Gelsenkirchen
Elite Member
Challenge x5
15 jaar lid
Lid geworden
16 mrt 2005
Berichten
13.029
Waardering
7.138
Ontstaan klacht:
Periode van 6 weken boven de 90% 1rm getraind waarbij een klein pijntje in de schouder langzaam steeds erger werd. Toch tijdje doorgegaan omdat de kracht wel goed ging en bijna tegen pr aan zat. Uiteindelijk toch maar gestopt met het schema. Had verwacht dat het pijntje na 2 weken rustig aan te doen wel weg zou gaan. Nu inmiddels 3 maanden nog altijd het pijntje zonder verbetering.

Pijn tijdens:
Bankdrukken excentrische fase, hoe verder de bar naar borst gaat hoe meer pijn. Pressen zelf lijkt geen pijn te doen. Flyes idem. Schouder mobility stretch oefeningen doen pijn, wall slides doen pijn. Squaten gaat nog net maar eerste sets komt er iets in de schouder ook te veel op rek. Alles wat de schouder/borst spieren in een bepaalde hoek stretcht voelt onprettig, diep in de schouder.

Rotator cuff tear tests: Deze gaan allemaal goed, geen klachten.
Rotator cuff oefeningen: Gaan ook goed en merk hierbij ook eigenlijk geen pijntjes die ik tijdens bankdrukken wel heb.

Fysio: Naar 2 geweest inmiddels. De eerste dacht aan de subscapularis en heeft 3x een half uur gemasseerd op de peesaanhechting. Echter, niet in de oksel maar ergens in de buurt van de bicepspees. Ik kan op afbeeldingen van de subscapularis niet ontdekken waarom hij op die plek heeft gemasseerd.
Naar andere fysio gegaan, mede omdat deze een echo kon maken. Alles zag er goed uit maar hij dacht dat de infraspinatus wat minder helder eruit zag, wat kan duiden op wat beschadiging. Geen duidelijke scheur. Van hem de rotator cuff oefeningen meegekregen, echter voel ik hier dus erg weinig van. Moet ik heel langzaam side raises doen met 2kg terwijl deze gewoon nog probleemloos in mijn schema zat bijv. Niet het gevoel dat dit wat gaat doen.

Komt iemand deze blessure herkenbaar voor?
Ik twijfel om een RMI te laten doen (wel 500 euro) om wat meer duidelijkheid te krijgen. Alleen hoor ik dat op een MRI altijd wel ergens wat te zien is en dit je ook op het verkeerde spoor kan brengen. Misschien dat het wel kan helpen om een duidelijk plan op te stellen.
Een ander (goedkoper) idee is nog een echo bij iemand anders, vond de fysio niet bepaald duidelijk overkomen. Maar weer kans op een vaag antwoord als "hier lijkt een beetje dit of lijkt een beetje dat".
 
Deze klachten heb ik al zeker 3 keer gehad en ik associeerde ze met zwaar bankdrukken. Bij mij bleef de pijn chronisch aanwezig, ook na het trainen. De klachten waren ernstig genoeg om te overwegen met trainen te stoppen. Alle keren wist ik het probleem op te lossen door een paar weken elke dag exorotaties met een 1,25 of 2,5 kg schijfje te doen. 2 oefeningen tegen de zwaartekracht in, dus zittend naar boven en bij het gewicht naar de zijkant, op mijn zij liggend of hangend in een stoel. Uitvoering volgens Jeff Cavaliere. Ik verwachtte er aanvankelijk weinig van, maar het hielp dus elke keer goed. De oefeningen waren voor mij beter uit te voeren met schijfjes dan met een pulley en gaven met schijfjes ook een beter effect (onmiddellijke verbetering).
 
Laatst bewerkt:
Deze klachten heb ik al zeker 3 keer gehad en ik associeerde ze met zwaar bankdrukken. Bij mij bleef de pijn chronisch aanwezig, ook na het trainen. De klachten waren ernstig genoeg om te overwegen met trainen te stoppen. Alle keren wist ik het probleem op te lossen door een paar weken elke dag exorotaties met een 1,25 of 2,5 kg schijfje te doen. 2 oefeningen tegen de zwaartekracht in, dus zittend naar boven en bij het gewicht naar de zijkant, op mijn zij liggend of hangend in een stoel. Uitvoering volgens Jeff Cavaliere. Ik verwachtte er aanvankelijk weinig van, maar het hielp dus elke keer goed. De oefeningen waren voor mij beter uit te voeren met schijfjes dan met een pulley en gaven met schijfjes ook een beter effect (onmiddellijke verbetering).

Ooit mee naar dokter of fysio geweest?

Iets optillen van de grond met de armen iets naar voren geeft eigenlijk nog de meeste pijn, maar dit doe je verder nooit. (gemerkt tijdens een verhuizing toen ik een bank moest optillen.) Maar doe ik een BOR en ik kan het gewicht oppakken wat recht onder mij staat (dus niet iets naar voren reiken) geeft weer 0,0 last. Shrugs zelfde principe en veel zwaarder dan een bank, 0 last.

Ja die oefeningen heb ik ook meegekregen. Gaan wel goed, zelfs 2kg wordt zwaar als je 5 seconden over een rep doet. Maar ik voel hierbij 0,0 last die ik wel van de genoemde oefeningen voel. Het verzuurd wel maar geen pijn.
Daardoor voelt het een beetje nutteloos, alsof dit de blessure niet aanpakt. Misschien toch maar mee door blijven gaan, kwaad kan het niet. Saai is het wel.

Heb links een soortgelijke klacht gehad voor maand of 6, ook geen bankdrukken meer gedaan. Destijds herstelde het tijdens een vakantie waarbij ik elke dag een paar baantjes trok in het zwembad. Jammer dat het er nu niet in zit, was toen ideaal voor herstel.
 
Niet naar een behandelaar geweest, de exorotaties hielpen steeds heel snel. Bij mij hield de zeurende pijn aan na de trainingen. De pijn werd tijdens de exorotaties duidelijk minder en de oefeningen lieten een vreemd maar goed gevoel achter. Herstel in 2-3 weken. Deed ze minstens 4x/week.

Zelf deed ik reps op normale snelheid, 20-30 totdat de burn 'te erg' werd, dan de andere arm, enz., 2 oefeningen, in totaal minstens 5 sets.

Heb overwogen om ze preventief te gaan doen, maar daar heb ik weer niet de discipline voor. Ze helpen ook altijd therapeutisch bij mij. In mijn sportschool zag ik ook een andere sterke bandrukker exorotaties doen, bij navraag bleek dit ook te maken te hebben met pijn in de schouders - bij hem (enhanced, ik niet) hielpen ze ook goed en snel.

Misschien kan je bewegingen (met elastieken?) maken die de zwembewegingen nadoen?
 
Ik had in het verleden ook last van bb press toen overgestapt naar decline en reverse bb press, geen problemen meer tot zover. hopelijk heb je er wat aan.
 
Back
Naar boven