AndroidHealthClinic

Full body + vragen

Bezoekers in dit topic

graafdracula

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
97
Waardering
24
Hi allemaal,

Ik volg sinds een jaar een full body schema (thuis) wat ik toch wel erg fijn vind. Ik groei snel in spierkracht. Ik heb vooral 'compound' oefeningen welke ik fijn vind om te doen (sommige oefeningen ook lastig door mijn langdurige schouder/trap blessure).
Ik werk met 3 verschillende mogelijke fullbody schema's (A+B+C).

Borst:
A-Flat Bench Press [85kg]
B-xx Incline Bench press [70kg]
C-2x Incline dumbell press [per dumbell 30-32,5 kg]

Rug:
A-Lat pulldown [70kg]
B-Cable Row [82,5kg]
C-Weighted pull ups [10kg]

Schouder:
A/C-Barbell OH press [50kg]
B-Dumbell press [25kg ps]
-Hiernaast 1 isolatie oefening (side, front, rear raise)

Benen:
A-Back Squat [105kg]
B-Front squat [75kg]
C-Deadlift [145kg] & Lunges front+back [15kg in elke hand]

Biceps:
A-Barbell curl [32,5kg]
B-Cable curl [22,5kg]
C-Hammer of Normale Dumbell Curl [10kg elke hand]

Triceps:
A-Cable pushdown
B-Cable front & bar pushdown
C-Dumbell arm extension

Over het algemeen doe ik een workout om de dag. Op een rustdag doe ik of niets, of buikspieroefeningen, of een 5km hardlopen.
Mijn doel is om sterker en atletischer te worden (ik hoef niet per se een 'explosief' lichaam).

Mijn vragen:
- Mijn belangrijkste vraag: Door een inflexibele week wil ik soms 2 dagen achter elkaar trainen. beide dagen geef ik vol gas, ik ben niet iemand van high intensity/low intensity workouts. Maar als ik dus 2x high intensity (max weights) doe; is het dan echt waar dat je eerder je spieren sloopt dan dat ze sterker opbouwen? Een mens kan toch wel wat hebben lijkt me.. Als je het maar niet standaard doet. Graag hoor ik jullie visie.
* Kijk bijvoorbeeld ook bij Crossfit, zij trainen 4x vol en dan 1 dag rust. En die gasten zijn best wel gespierd..
- Ik lees soms toch wat afkeer van fullbody schema's, maar ik zelf vind het heel fijn om te doen. Vooral omdat ik soms een niet flexibele week heb; en ik hierdoor de kans verklein een spiergroep lang niet te trainen.
Ga je je maximum nooit halen via een fullbody?

Thanks!
 
Laatst bewerkt:
Mijn vragen:

Q: Mijn belangrijkste vraag: Door een inflexibele week wil ik soms 2 dagen achter elkaar trainen. beide dagen geef ik vol gas, ik ben niet iemand van high intensity/low intensity workouts. Maar als ik dus 2x high intensity (max weights) doe; is het dan echt waar dat je eerder je spieren sloopt dan dat ze sterker opbouwen? Een mens kan toch wel wat hebben lijkt me.. Als je het maar niet standaard doet. Graag hoor ik jullie visie.
* Kijk bijvoorbeeld ook bij Crossfit, zij trainen 4x vol en dan 1 dag rust. En die gasten zijn best wel gespierd..

A: Per persoon afhankelijk. Sommige die kunnen een week niet lopen na een paar deftige squats en een ander die kan ze de volgende dag gewoon weer trainen. Op den duur zal je lichaam zich ook aanpassen aan de belasting. Dus als antwoord. Ja een mens kan makkelijk wat hebben en het maakt niks uit om het een keer twee dagen achter elkaar te doen. Het wordt een ander verhaal als je merkt dat je niet meer goed hersteld voor een langere periode.

Q: Ik lees soms toch wat afkeer van fullbody schema's, maar ik zelf vind het heel fijn om te doen. Vooral omdat ik soms een niet flexibele week heb; en ik hierdoor de kans verklein een spiergroep lang niet te trainen.
Ga je je maximum nooit halen via een fullbody?

A: Je moet vooral doen wat je fijn vindt. Ik heb zelf ook jaren fullbody gedaan en altijd goede resultaten behaald. Het enige nadeel van fullbody op de lange termijn is dat je op een bepaald moment dusdanige gewichten gaat verplaatsen dat de trainingen makkelijk 2.5 uur duren. Dan is het misschien verstandiger om naar een vierdaagse push/pull of UB/LB over te stappen.

Ik heb toen de tijd aardig wat artikelen gepost in mijn log omtrent fullbody. Misschien heb je er wat aan voor het vormen van een schema: https://forum.bodybuilding.nl/topics/aldors-log.412217/page-2
 
Mijn vragen:

Q: Mijn belangrijkste vraag: Door een inflexibele week wil ik soms 2 dagen achter elkaar trainen. beide dagen geef ik vol gas, ik ben niet iemand van high intensity/low intensity workouts. Maar als ik dus 2x high intensity (max weights) doe; is het dan echt waar dat je eerder je spieren sloopt dan dat ze sterker opbouwen? Een mens kan toch wel wat hebben lijkt me.. Als je het maar niet standaard doet. Graag hoor ik jullie visie.
* Kijk bijvoorbeeld ook bij Crossfit, zij trainen 4x vol en dan 1 dag rust. En die gasten zijn best wel gespierd..

A: Per persoon afhankelijk. Sommige die kunnen een week niet lopen na een paar deftige squats en een ander die kan ze de volgende dag gewoon weer trainen. Op den duur zal je lichaam zich ook aanpassen aan de belasting. Dus als antwoord. Ja een mens kan makkelijk wat hebben en het maakt niks uit om het een keer twee dagen achter elkaar te doen. Het wordt een ander verhaal als je merkt dat je niet meer goed hersteld voor een langere periode.

Q: Ik lees soms toch wat afkeer van fullbody schema's, maar ik zelf vind het heel fijn om te doen. Vooral omdat ik soms een niet flexibele week heb; en ik hierdoor de kans verklein een spiergroep lang niet te trainen.
Ga je je maximum nooit halen via een fullbody?

A: Je moet vooral doen wat je fijn vindt. Ik heb zelf ook jaren fullbody gedaan en altijd goede resultaten behaald. Het enige nadeel van fullbody op de lange termijn is dat je op een bepaald moment dusdanige gewichten gaat verplaatsen dat de trainingen makkelijk 2.5 uur duren. Dan is het misschien verstandiger om naar een vierdaagse push/pull of UB/LB over te stappen.

Ik heb toen de tijd aardig wat artikelen gepost in mijn log omtrent fullbody. Misschien heb je er wat aan voor het vormen van een schema: https://forum.bodybuilding.nl/topics/aldors-log.412217/page-2
Thanks. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga even naar je LOG kijken.

Btw - ik doe er nu ongeveer 50 tot 60 minuten over. In de afgelopen maanden had ik veel isolatie werk er nog bij, toen was het 75 min. 50 tot 60 min vind ik erg goed te doen nu!
 
Thanks. Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik ga even naar je LOG kijken.

Btw - ik doe er nu ongeveer 50 tot 60 minuten over. In de afgelopen maanden had ik veel isolatie werk er nog bij, toen was het 75 min. 50 tot 60 min vind ik erg goed te doen nu!

Tuurlijk geen probleem. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het van je en misschien dat andere op het forum ook nog een mening erover hebben.
 
Tuurlijk geen probleem. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het van je en misschien dat andere op het forum ook nog een mening erover hebben.
Additionele vraag m.b.t. rustdagen:
Ik merk de laatste weken dat ik kracht verlies. Ik heb wel mijn intensiteit verhoogd; waardoor ik nu om de dag train.
Kan dit komen omdat ik meer rustdagen moet nemen? Bij een fullbody vind ik het namelijk onzin om meer dan 1 dag rust te nemen tussen elke workout.
Verder is er niets veranderd in mijn leven (stress/slaap etc).

Bij een splitschema laat je een spiergroep een week rusten, hiernaast wordt deze spiergroep wel harder aangepakt.
Bij Full Body laat je, zoals in mijn schema, een spiergroep maar 1 dag rusten, maar wordt deze minder belast.

Moeilijk om de balans te vinden. Hoor graag jullie visie en/of ervaringen!
 
Back
Naar boven