XXL Nutrition

Sticky Tweede Kamer/ NL Politiek

Bezoekers in dit topic

Werd Bergkamp. Had goede kansen volgens insiders.

Ondertussen roept Wilders dat Nederland corrupt is met een nepparlement. Onderstreept daarmee waarom collega's (kennelijk) een pvv'er, zelfs een uitstekende vice-voorzitter als Bosma, niet zien zitten.

Wilders moet juist blij zijn dat het Bosma niet is geworden. Blijft de beste man gewoon in de kamer. Mevrouw Bergkamp zat blijkbaar al acht jaar in de kamer. Tot gisteren nog nooit van gehoord.
 
Wilders moet juist blij zijn dat het Bosma niet is geworden. Blijft de beste man gewoon in de kamer. Mevrouw Bergkamp zat blijkbaar al acht jaar in de kamer. Tot gisteren nog nooit van gehoord.
Zou mij niet verbazen als het kandidaat stellen strategisch is. Want als Bosma het echt zou worden zal hij Wilders ook tot de orde moeten roepen als hij weer eens over de schreef gaat (en onpartijdigheid benadrukken). Nu kan Wilders roepen dat Bosma het niet wordt omdat zus en zo, enfin het bekende riedeltje.
 
Werd Bergkamp. Had goede kansen volgens insiders.

Ondertussen roept Wilders dat Nederland corrupt is met een nepparlement. Onderstreept daarmee waarom collega's (kennelijk) een pvv'er, zelfs een uitstekende vice-voorzitter als Bosma, niet zien zitten.
Was het niet van allen een speerpunt om de TK weer als echte tegenmacht van de regering te krijgen? Als je het gebrek aan tegenmacht een beetje overdrijft kan je in dat geval toch spreken van een nepparlement?
 
Was het niet van allen een speerpunt om de TK weer als echte tegenmacht van de regering te krijgen? Als je het gebrek aan tegenmacht een beetje overdrijft kan je in dat geval toch spreken van een nepparlement?
Wilders roept het volgens mij al 6 jaar. Waarover dat telkens gaat kan ik niet bijhouden. Het is waar dat niet alle lagen van "het volk" wordt vertegenwoordigd, dat is denk ik ook heel lastig en je kunt je afvragen of dat problematisch is. Maar wie is Wilders dan door te claimen dat Nederland een nepparlement heeft, waar hij deel van uitmaakt- is hij soms dé stem van hèt volk? Dat een gebrek aan tegenmacht door veel fractievoorzitters nu wordt genoemd is ook wel grappig, de kamer is daar zelf debet aan. Hebben afgelopen tien jaar de tijd gehad om de manier van leiding geven van Rutte aan te pakken, en kennelijk niet of onvoldoende naar eigen genoegen kunnen aanpakken.
 
Wilders roept het volgens mij al 6 jaar. Waarover dat telkens gaat kan ik niet bijhouden. Het is waar dat niet alle lagen van "het volk" wordt vertegenwoordigd, dat is denk ik ook heel lastig en je kunt je afvragen of dat problematisch is. Maar wie is Wilders dan door te claimen dat Nederland een nepparlement heeft, waar hij deel van uitmaakt- is hij soms dé stem van hèt volk? Dat een gebrek aan tegenmacht door veel fractievoorzitters nu wordt genoemd is ook wel grappig, de kamer is daar delf debet aan.
Waarom is de kamer zelf schuldig aan het gebrek aan tegenmacht als Rutte & co de afgelopen jaren alles hebben gedaan om de informatiepositie ernstig te verzwakken, tot aan het voor 90% zwartlakken van een aantal opgevraagde documenten in de toeslagenaffaire? Er is niet voor niets een kabinet om gevallen. Zie daarvoor ook bijvoorbeeld de dividend-saga en dat bombardement in Irak. Als er door een regering bepaald wordt dat cruciale informatie om tot een gedegen besluitvorming van de kamer te komen niet naar deze kamer gestuurd hoeft te worden, kunnen zij hun werk dus niet goed uitvoeren.

Ik kan mij grotendeels vinden in het idee dat wij in Nederland nepparlement zouden hebben omdat fractiediscipline intussen de norm is en de informatiepositie van de kamer totaal genegeerd wordt. Dan krijg je de huidige realiteit waarin de regering tijdens de formatie een aantal afspraken maakt en dat deze hoe dan ook worden uitgevoerd. De enige manier om enige invloed te hebben is momenteel een maandenlange campagne in de media, leidend tot angst binnen de regering dat het de verkiezingsuitslagen zal beïnvloeden.
 
Hoe en welke betekenis geven we aan tegenmacht. Heb daar geen exacte definitie van.

Tegenmacht zoals door Segers en Marijnissen wordt genoemd, is als een zeer sterke band tussen kabinet en de kamer aan de andere kant (met name coalitiefracties). Onlangs gehoord over monisme sinds de jaren '80, wetgevende en uitvoerende macht te sterk verweven. Dit gegeven leidt ertoe dat kamerleden zich onvoldoende kunnen focussen op haar controlerende functie. Vandaar dat wordt geroepen dat meer dualisme gewenst is, tegenhanger van monisme.

Probleem dat dit mede in de kaart speelt is dat er niet zo heel veel kamerleden zijn, vergelijkbaar met buitenland kunnen er wel 50-100 bij, en de kamerleden zitten doorgaans vast op heel grote thema's. Dus echt ergens op of in vastbijten is niet makkelijk, Omtzigt is daarin een uitzondering. Al krijgt hij wel alle gelegenheid om dat te doe. Die luxe hebben niet alle partijen, en zeker niet de kleine fracties. Kleine fracties zouden baat hebben bij meer kamerleden of meer staf.

Hoeveel kamerleden bezitten niet de finesse, kunnen onvoldoende debatteren of zijn misschien wel te druk bezig met oneliners (nepparlement) en journaal halen in plaats van datgene te doen waar Omtzigt zo om wordt geroemd, door de achterban.

Media, (onderzoeks)journalistiek kan hierin eveneens een bijdrage leveren door zich meer vast te bijten. Al is dat wel gedaan bij de toeslagenaffaire en je ziet wat dat teweeg kan brengen.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Vera Bergkamp als voorzitter, dat moet dat nieuwe leiderschap zijn wat Sigrid Kaag voorstaat.

Volgens mij is 74 precies het motorblok.

EDIT: CDA, VVD en D66 hebben slechts 73 stemmen uiteindelijk, dan krijgt Sylvana de schuld van de laatste.
 
Laatst bewerkt:
Vera Bergkamp als voorzitter, dat moet dat nieuwe leiderschap zijn wat Sigrid Kaag voorstaat.

Volgens mij is 74 precies het motorblok.
74 motorblok? Bedoel je daar Vvd, D66 en Cda mee?
 
Dat bedoel ik, maar dat was zo, nu is het 73
D66 heeft nu zijn kamervoorzitter. Nog een paar leuke ministersposten + PvdA en Rutte IV is een feit.

Timing van eventuele versoepelingen komt ook weer erg gunstig.
 
Bergkamp is lesbisch, getrouwd en heeft twee kinderen. In een interview met Het Parool vertelde ze dat ze op haar 21ste voor het eerst een echte relatie had. Bergkamp woont in Amsterdam en heeft een Marokkaanse vader. Hij woont al meer dan 50 jaar in Nederland. "Als kind gingen we soms op vakantie naar Marokko".[2]
Waarvan akte
 
Vera Bergkamp als voorzitter, dat moet dat nieuwe leiderschap zijn wat Sigrid Kaag voorstaat.

Volgens mij is 74 precies het motorblok.

EDIT: CDA, VVD en D66 hebben slechts 73 stemmen uiteindelijk, dan krijgt Sylvana de schuld van de laatste.
Is eerder een politieke keuze wat haar op voorhand een sterke positie gaf. Tegen herbenoeming Arib en afwijzing van misschien de sterkste kandidaat Bosma.


Gezien de stemverhouding, heeft in elk geval een groot deel van de fracties van D66, VVD en CDA voor Bergkamp gestemd. Bij deze drie partijen heerste het afgelopen jaar grote onvrede over het optreden van Arib. Dat ging onder meer over haar harde eis dat Kamerleden gedurende de coronacrisis naar Den Haag moesten komen om het quorum te halen - het minimaal aantal Kamerleden dat nodig is voor een rechtsgeldig debat.
Een tweede grief werd niet genoemd, maar speelt wel degelijk een rol. Dan gaat het om hoofdelijke stemmingen, waarbij elk Kamerlid zelf stemt. Met het oog op de coronacrisis is de ‘herenafspraak’ gemaakt dat zo'n stemming niet meteen na de aanvraag wordt gehouden maar later, zodat alle Kamerleden aanwezig kunnen zijn. Afgelopen zomer vroeg Geert Wilders tijdens een debat in het zomerreces een hoofdelijke stemming over de salarissen in de zorg, niet dagen later maar meteen. Arib stond dat toe. Daarop verlieten Kamerleden van de coalitiepartijen de Kamer waardoor de stemming niet kon doorgaan - het quorum werd niet gehaald.
 
Vera Bergkamp als voorzitter, dat moet dat nieuwe leiderschap zijn wat Sigrid Kaag voorstaat.

Volgens mij is 74 precies het motorblok.

EDIT: CDA, VVD en D66 hebben slechts 73 stemmen uiteindelijk, dan krijgt Sylvana de schuld van de laatste.
Vind ik ook weer zoiets.
Het is notabene een geheime stemming en alsnóg wordt er van je verwacht dat je met je partij meestemt.
Vervolgens gaat zo'n heel motorblok dus en masse voor één kandidaat, als onderdeel van het formatiespelletje. Want nu hebben D66 en VVD handjeklap gespeeld door van tevoren al af te spreken allemaal op Bergkamp te stemmen, en heeft D66 een bot toegeworpen gekregen als goedmakertje. CDA stemt ook braaf mee want die willen ook lekker meedoen. Omtzigt? Wie is dat?
Alle andere partijen spelen vrolijk mee, zie Baudet die van tevoren al verklaart dat al 'zijn' Kamerleden op Bosma gaan stemmen.

Deze Kamerleden zijn allemaal door óns gekozen. Niet hun partij heeft ons mandaat gekregen, zíj hebben ons mandaat gekregen. Die partijleiders kunnen op hun kop gaan staan en drie keer in de rondte springen, een Kamerlid moet zelfstandig kunnen bepalen welke voorzitter hij/zij de komende vier jaar wilt hebben. De hele dag zitten ze poppenkast te spelen, kandidaten moeten sollicatitiebrieven schrijven en alle mogelijke onzinvragen beantwoorden van iedereen die een leuk twitterfilmpje wil maken, maar aan het begin van de dag stond de uitslag al vast.
 
Is eerder een politieke keuze wat haar op voorhand een sterke positie gaf. Tegen herbenoeming Arib en afwijzing van misschien de sterkste kandidaat Bosma.

Ga Arib wel missen. Vond haar altijd iets menselijks hebben.
 
Het is notabene een geheime stemming en alsnóg wordt er van je verwacht dat je met je partij meestemt.
De stemming was hoofdelijk en anoniem, dus bewijs dat maar eens. Evenals de opmerking van Wilders aan het adres van Kaag dat 'dit zaakje stinkt'.
 
Ga Arib wel missen. Vond haar altijd iets menselijks hebben.
Ja ik snap wat je bedoelt. De keren dat ik in vlagen Bosma gezien heb deed hij dat ook heel goed, wel strenger maar ook met de nodige humor. Bergkamp was geloof ik ook weleens invaller voor Arib, maar daar heb ik niks van gezien.

 
Ja ik snap wat je bedoelt. De keren dat ik in vlagen Bosma gezien heb deed hij dat ook heel goed, wel strenger maar ook met de nodige humor. Bergkamp was geloof ik ook weleens invaller voor Arib, maar daar heb ik niks van gezien.

Niet dat jij er wat aan kan doen maar ben ik de enige die er helemaal strontziek van word dat je maar 3 artikelen per maand mag lezen van de volkskrant, telegraaf en veel andere nieuwsplatformen maar dat ze wel overal deze artikelen overal je strot door duwen?
 
Niet dat jij er wat aan kan doen maar ben ik de enige die er helemaal strontziek van word dat je maar 3 artikelen per maand mag lezen van de volkskrant, telegraaf en veel andere nieuwsplatformen maar dat ze wel overal deze artikelen overal je strot door duwen?
Is hoogst irritant.
 
Back
Naar boven