XXL Nutrition

High bar squat vs low bar squat (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

HIGH BAR SQUAT VS LOW BAR SQUAT


De squat is een oefening die gepopulariseerd werd tijdens de fitnessrevolutie van de jaren zestig en zeventig van de 20e eeuw. De squat is snel uitgegroeid tot misschien wel dé basisoefening van elke zichzelf serieus nemende krachtatleet. Als onderdeel van het powerlifting is het daarnaast een absolute graadmeter van pure kracht geworden.

Naarmate de verschillende krachtsporten - powerlifting, bodybuilding, fitness, later ook crossfit - aan populariteit wonnen en soms ook weer verloren (gewichtheffen) werd er steeds meer kennis vergaard over de functionaliteit van de verschillende oefeningen. Zo ontstonden er ook varianten op de squat, bijvoorbeeld de front squat, de zercher squat, de hatfield squat. Binnen de categorie ‘back squat’ ontstond er een duidelijk onderscheid tussen de high bar squat en de low bar squat. De high bar squat verschilt op een aantal punten van de low bar squat. Deze punten worden hieronder beschreven. Zij hangen allen met elkaar samen. Let op: dit korte artikel bevat een behoorlijk technische kern, maar is daarmee hopelijk niet minder interessant.

Allereerst de positie van de halter. De halter ligt bij de high bar squat hoger op de rug, namelijk bovenop de trapezius. Bij de low bar squat ligt de halter op of vlak boven de spina scapulae (bovenste rand van het schouderblad). Dit verkleint de range of motion of ROM van de squatbeweging. De ROM is de afstand die in dit geval de halter aflegt tijdens het uitvoeren van de oefening. Dit is de eerste maar niet per se de belangrijkste reden waarom bij een low bar squat vaak grotere gewichten worden verplaatst dan bij de high bar variant.

Bij de positionering van de halter en de uitvoering van de oefening is het heel belangrijk om te begrijpen dat het menselijk lichaam in stilstand balanceert boven het midden van de voet. Wanneer dit niet zo is val je voor- of achterover. Zeker met een halter op de rug is het uitermate vervelend om dit te moeten corrigeren. Dit kost veel kracht. Daarom móét de halter zich altijd boven het midden van de voet begeven.
Dit zorgt er weer voor dat bij een squat waarbij de halter meer naar achteren ligt (low bar) het torso altijd meer naar voren gekanteld zal zijn, want anders kan de halter niet boven het midden van de voet blijven. Wanneer de halter zich vóór of achter het middelpunt van de voet begeeft creëer je een hefboom die de lift onnodig aanzienlijk veel moeilijker zal maken. Zet maar eens een volle boodschappentas tussen je voeten neer of 15 centimeter bij je vandaan. Je zult merken dat in het tweede geval de tas veel moeilijker op te pakken is. Hoe korter de hefboom, hoe gemakkelijker het gewicht te verplaatsen is.

Diezelfde hefboomwerking is ontzettend belangrijk bij het begrijpen van het verschil in gebruikte krachten bij een high bar en een low bar squat.

61kABqcJMOq2qJ5cvr9bQs0aogxZK2oQlO0pgQyszOIoGL007myouvRAQfnmZt3uRFuF9ASWvhCFEQ2Np9sfUZl0h2XAXQWT7HWP3CwpvR_MOhW6R7tbfDjtM0Fzw7IC0ZJ8HUdy

Schematische weergave van een low bar squat & een high bar squat


Teneinde de halter boven het midden van de voet te houden (zie stippellijn in de afbeelding) is bij de low bar squat een meer voorovergebogen positie - forward lean - van het torso en een relatief kleinere heuphoek nodig. Bij de high bar squat is juist een meer erecte positie van het bovenlichaam nodig met knieën die vrij ver naar voren komen en een relatief grotere heuphoek. We kunnen concluderen dat doordat de high bar squat minder forward lean nodig heeft dan de low bar squat er een langere hefboom ontstaat tussen de knie en de stippellijn die het middelpunt van de zwaartekracht aangeeft.

Bij de low bar squat zien we een aanzienlijk kortere hefboom tussen knie en stippellijn maar in vergelijking juist weer een wat langere hefboom tussen heup en stippellijn. De heup is meer naar achteren toe gebracht om de halter boven het midden van de voet te houden. Hiermee is de low bar squat algemeen gezien een meer ‘posterior chain’-dominante oefening, d.w.z. dat de spieren aan de achterkant van het lichaam (hamstrings, bilspieren, spieren in de onderrug) in grote mate ‘meedoen’ tijdens de lift. De high bar squat is een meer ‘anterior chain’-dominante oefening: door de grotere knieflexie wordt de primaire functie van de quadriceps (voorkant dijbeen) aangesproken en spelen de spieren aan de achterkant van het lichaam een minder prominente rol. De ‘heuphefboom’ kan meer kracht genereren door het grote aantal spiergroepen dat meewerkt om het heupgewricht te bewegen. De knie heeft ‘alleen’ de quadriceps.

Nu begrijp je hopelijk ook waarom de meeste lifters meer gewicht kunnen verplaatsen in een low bar positie dan in een high bar positie. De range of motion van een low bar squat is korter, de heuphoek is kleiner en de forward lean is groter; de lift is daardoor meer posterior chain-dominant en dus is er meer activatie in de genoemde grote spiergroepen aan de achterkant van het lichaam. Zo werken de hamstrings, de bilspieren en de onderrugspieren veel meer dan bij een high bar squat mee om natuurlijk ook met hulp van de quadriceps het gewicht omhoog te krijgen.

Betekent dit dan dat iemand die met name op kracht georiënteerd is altijd low bar zou moeten squatten? Nee, niet per se. De hierboven uitgelegde hefboomwerking impliceert namelijk bepaalde gestandaardiseerde anatomische verhoudingen. En, zoals onze geliefde fitnessbroeders graag zeggen, elk lichaam is toch écht anders. Nog even los van jouw persoonlijke voorkeuren (misschien wil je wel graag gewoon hele grote quads hebben en dan kun je toch echt beter gaan high bar squatten of misschien zelfs front squatten), kunnen jouw lichaamsverhoudingen een behoorlijke invloed hebben op de manier waarop je élke lift uitvoert, en dus ook de squat. Zo heeft iemand met relatief korte bovenbenen ten opzichte van andere lichaamsverhoudingen bijvoorbeeld misschien wel meer aan een high bar squat dan aan een low bar squat, omdat hij minder knee travel (naar voren komende knieën) nodig zal hebben om de halter boven het midden van de voet te houden. Ook kan het zijn dat je vanwege pijntjes of blessures (bvb in de onderrug) liever voor een high bar positie kiest.

Het zou kunnen dat dit korte artikel je helpt bij de keuzes die je maakt voor wat betreft je squatstyle. Heb je hier nu nog vragen over, stuur dan eens een berichtje!

Tekst: Tymen Gerestein
 
mooi artikel, dankje!
 
Mooi artikel.

Volgens mij maakt het voor development van de quads amper uit of je high- of lowbar squat. Ik kan me zelf herinneren dat je outersweep meer aangesproken wordt bij een lowbar squat.
 
Ik word sterkst/ spiermassa van high bar, maar om te laten zien hoeveel sterker de low bar.
 
mooi artikel, dankje!
Bedankt!

Mooi artikel.

Volgens mij maakt het voor development van de quads amper uit of je high- of lowbar squat. Ik kan me zelf herinneren dat je outersweep meer aangesproken wordt bij een lowbar squat.

Qua activatie en ontwikkeling van de quads klopt dat, misschien niet helemaal handig geformuleerd door mij hier:
misschien wil je wel graag gewoon hele grote quads hebben en dan kun je toch echt beter gaan high bar squatten of misschien zelfs front squatten
Op zich niet onjuist denk ik - alhoewel wat bro geformuleerd. Ik had beter de nadruk wat anders kunnen leggen, bijvoorbeeld door te stellen dat als je je vooral op je quadriceps wilt richten (en dus minder op de spieren in de posterior chain), de high bar of front squat misschien een betere keuze is. Het is inderdaad zo dat de verschillen op het vlak van quadactivatie niet significant zijn tussen high en low bar squat, zeker als andere omstandigheden gelijk zijn (zelfde stance, diepte etc).
Ik weet niet of het zo is dat de outersweep meer aangesproken wordt bij een low bar squat, daar kan ik niks over vinden.


Ik word sterkst/ spiermassa van high bar, maar om te laten zien hoeveel sterker de low bar.
Ik heb er geen 'bewijs' voor maar mijn gut feeling zegt mij dat hoog frequent low bar squatten (3-4-5+ x per week) minder sustainable is op termijn i.v.m. de constante druk op de posterior chain. Zéker in combinatie met (zware, conventional) deadlifts. Mocht je om wat voor reden dan ook op hoge frequentie willen gaan squatten dan denk ik niet dat het verstandig is om bij elke sessie voor low bar te gaan.
Ik heb trouwens ook wel wat lifters gezien die de halter in mijn ogen té low bar leggen. Sommige lifters leggen de halter zelfs nog onder de bovenrand van het schouderblad. Met name bij novice lifters zie ik dat vaak. Voor hen is het soms nog wat zoeken ook, er zit daar nog weinig spiermassa om de halter lekker op te kunnen leggen.
Tegenwoordig wordt er wel eens gesproken over een soort hybride squat, waarbij de halter een beetje tussen high bar en low bar in ligt. Ik denk dat mijn eigen competitiesquat ook meer in die richting zit.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt. Interessant artikel. :thumbs:
 
Zo'n posts mogen er meer komen op dbb :)
Eens, dit zijn goede bijdragen en tbh ook meer wat ik had verwacht toen ik dit forum joinde :o
Boy was I wrong
 
Ik heb er geen 'bewijs' voor maar mijn gut feeling zegt mij dat hoog frequent low bar squatten (3-4-5+ x per week) minder sustainable is op termijn i.v.m. de constante druk op de posterior chain.
Ik evenmin, maar uit ervaring onderschrijf ik jouw gut feeling.
Mocht je om wat voor reden dan ook op hoge frequentie willen gaan squatten dan denk ik niet dat het verstandig is om bij elke sessie voor low bar te gaan.
Een fase vaak squatten, laat ik zeggen vaker dan 4-5x per week, doe/deed ik uitsluitend hb squats. Tot 4-5x kan ik om en om doen i.c.m. front- en lb sq. Dan kom ik ermee weg, precies met wat je schrijft over deadlifts maar ook rows en dergelijke.

Punt is dat als ik heel goed wil sq, en sterker wil worden, juist vaak moet sq (en bp). Dl hoeft minder frequent dan die twee.
 
Zo zie je maar dat een low bar SQ eigenlijk gewoon een DL is met de bar op je rug ipv een SQ :p
 
Toen ik van high naar low bar wisselde ging er een wereld voor me open qua kracht alleen het is echt niet te doen op een hoog volume als je de dag erna nog wilt kunnen deadliften :p ben toch maar weer terug naar high bar omdat ik uiteindelijk toch voor massa train.

wel interessant artikel , leuk dat mijn eigen ervaring naadloos aansluit erop!
 
Zouden er onderzoeken of informatie zijn die ‘aantonen’ dat zwaar squatten schadelijk is?
Ik heb wel eens filmpjes op YouTube voorbij zien komen van bodybuilders die aangeven dat het schade veroorzaakt aan je rug op lange termijn.

Ik zelf heb nergens last van sinds ik lowbar squat.
 
Ik evenmin, maar uit ervaring onderschrijf ik jouw gut feeling.

Een fase vaak squatten, laat ik zeggen vaker dan 4-5x per week, doe/deed ik uitsluitend hb squats. Tot 4-5x kan ik om en om doen i.c.m. front- en lb sq. Dan kom ik ermee weg, precies met wat je schrijft over deadlifts maar ook rows en dergelijke.

Punt is dat als ik heel goed wil sq, en sterker wil worden, juist vaak moet sq (en bp). Dl hoeft minder frequent dan die twee.

Ik onderschrijf dit ook en buik graag mee met jou en tymboo.
High bar squat is de betere bouwer, low bar de betere tester.

De relatieve inbreng van de posterior chain, de "schuiningsgraad" van de romp en daarmee de druk op de ruggengraat lijkt inderdaad een sterke correlatie te hebben met de mate van belasting en recuperatie.
Geen wetenschappelijk bewijs, maar wel veel hiermee geëxperimenteerd.

Voor mij geld w.b.t. lifts >80% 1RM:

3-4 per week high bar squat a la olympische stijl, geen enkel probleem.
3x deadliften per week, dodelijk voor progressie. 1x is meer dan genoeg.

Combi's tussen die 2 zoals low bar squat of de trap bar squat, zijn goed te doen voor 2x per week.

Nog een observatie van mij persoonlijk:
Lange tijd alleen maar exclusief low bar squatten geeft op den duur balans problemen geeft met de quads en blessures aan de adductoren van het dijbeen.
Afwisselen met een quad dominante squatvorm -d.i. rechter op staan en significante voorwaartse beweging van de knieen- is de remedie hiertegen.


P.S. Fijn om het weer eens over training te hebben in plaats van Rutte en de politiek :)

Voel me gelijk een stuk minder depressief :D
 
Eens, dit zijn goede bijdragen en tbh ook meer wat ik had verwacht toen ik dit forum joinde :o
Boy was I wrong
Beetje offtopic, excuus Tymen.
De oefeningen sectie was vroeger vrij populair onder een groep leden. Volgens mij is daar met de zoekfunctie nog best een hoop te vinden. Interessante discussies hebben daar plaatsgevonden. Het zou best interessant kunnen zijn voor de groep die daar voorheen regelmatig kwam eens terug te lezen wat er toen zoal gepost werd en of het perspectief van toen, soms wel 10 jaar later, nog zo is.
 
Beetje offtopic, excuus Tymen.
De oefeningen sectie was vroeger vrij populair onder een groep leden. Volgens mij is daar met de zoekfunctie nog best een hoop te vinden. Interessante discussies hebben daar plaatsgevonden.

Vypaw : In dat opzicht zijn we het hoogtepunt van het oorspronkelijke doel van dit forum een beetje voorbij reeds.

Dus "enjoy our legacy" zou ik zo zeggen ;)
 
Ik onderschrijf dit ook en buik graag mee met jou en tymboo.
High bar squat is de betere bouwer, low bar de betere tester.

De relatieve inbreng van de posterior chain, de "schuiningsgraad" van de romp en daarmee de druk op de ruggengraat lijkt inderdaad een sterke correlatie te hebben met de mate van belasting en recuperatie.
Geen wetenschappelijk bewijs, maar wel veel hiermee geëxperimenteerd.

Voor mij geld w.b.t. lifts >80% 1RM:

3-4 per week high bar squat a la olympische stijl, geen enkel probleem.
3x deadliften per week, dodelijk voor progressie. 1x is meer dan genoeg.

Combi's tussen die 2 zoals low bar squat of de trap bar squat, zijn goed te doen voor 2x per week.

Nog een observatie van mij persoonlijk:
Lange tijd alleen maar exclusief low bar squatten geeft op den duur balans problemen geeft met de quads en blessures aan de adductoren van het dijbeen.
Afwisselen met een quad dominante squatvorm -d.i. rechter op staan en significante voorwaartse beweging van de knieen- is de remedie hiertegen.


P.S. Fijn om het weer eens over training te hebben in plaats van Rutte en de politiek :)

Voel me gelijk een stuk minder depressief :D
Ik evenmin, maar uit ervaring onderschrijf ik jouw gut feeling.

Een fase vaak squatten, laat ik zeggen vaker dan 4-5x per week, doe/deed ik uitsluitend hb squats. Tot 4-5x kan ik om en om doen i.c.m. front- en lb sq. Dan kom ik ermee weg, precies met wat je schrijft over deadlifts maar ook rows en dergelijke.

Punt is dat als ik heel goed wil sq, en sterker wil worden, juist vaak moet sq (en bp). Dl hoeft minder frequent dan die twee.
Ik ben het niet helemaal eens met het punt van de deadliftfrequentie. Ik denk dat grote groepen lifters wel degelijk baat hebben bij vaker dan 1x/wk deadliften. Met name vrouwelijke lifters en lichtgewicht mannen lijken een hogere frequentie makkelijk aan te kunnen.
Verder moeten we volume en intensiteit niet weghalen uit de vergelijking. Zware en/of high volume deadlifts lijken meer recuperatievermogen te vergen dan vergelijkbare loads op sq en bp. Dit betekent voor mij bijvoorbeeld dat ik makkelijk een hogere frequentie op deadlift aan kan maar dan wel op relatief lagere intensiteit en volumes dan sq en bp. Dat valt dan weer te ondervangen door variaties op de dl in te voegen en het daarmee ondanks de lagere load nog behoorlijk uitdagend te maken.
Zelfde geldt in iets mindere mate voor low bar squats imo. Je kunt best vaker dan 1x/wk low bar squatten maar dan is het wel belangrijk om het volume goed te verdelen en niet te hoog in intensiteit te gaan zitten. HB squat lijkt hier wat minder last van te hebben.
Algemeen denk ik sowieso dat het een valkuil is voor veel lifters om te vaak all out gaan, zowel op gebied van intensiteit als volume en frequentie. Te hoge RPE, te veel reps, te veel sets, te vaak in de week op te hoge intensiteit, te geforceerd progressief willen verhogen, te weinig rekening houden met fatigue / vorm van de dag, etc.
Zo zie je maar dat een low bar SQ eigenlijk gewoon een DL is met de bar op je rug ipv een SQ :p
If srs: nee. Er is niemand die met zoveel knieflexie deadlift en dus worden de quads veel minder geactiveerd bij de conv. dl dan bij de sq.
Toen ik van high naar low bar wisselde ging er een wereld voor me open qua kracht alleen het is echt niet te doen op een hoog volume als je de dag erna nog wilt kunnen deadliften :p ben toch maar weer terug naar high bar omdat ik uiteindelijk toch voor massa train.

wel interessant artikel , leuk dat mijn eigen ervaring naadloos aansluit erop!
Ik denk dat het wel te combineren is, maar niet zomaar van de ene op de andere dag. Je zou nog eens kunnen proberen om in een soort ub/lb schema twee keer per week te squatten en deadliften, en dan beide lifts op dezelfde dag 2+/wk in een DUP style. Wat je moet begrijpen bij zaken als het verhogen van frequentie is dat je niet in één keer ook het volume moet gaan verdubbelen wanneer je van 1 naar 2 x per week gaat op een bepaalde lift. Zeker bij oefeningen die beiden de posterior chain flink aanpakken (low bar sq en conv dl) is dat iets om goed rekening mee te houden.
Zouden er onderzoeken of informatie zijn die ‘aantonen’ dat zwaar squatten schadelijk is?
Ik heb wel eens filmpjes op YouTube voorbij zien komen van bodybuilders die aangeven dat het schade veroorzaakt aan je rug op lange termijn.

Ik zelf heb nergens last van sinds ik lowbar squat.
Definieer “zwaar” en “schadelijk”. Je scheurt niet zomaar alles af.
Te vaak op een te hoge intensiteit en te hoog volume liften is altijd potentieel ‘schadelijk’, zeker wanneer je richting technisch falen gaat. Los daarvan is het ook gewoon niet handig voor langetermijn progressiedoeleinden. Ik geloof verder niet echt de bodybuilders op youtube die zoiets roepen
 
Laatst bewerkt:
Beetje offtopic, excuus Tymen.
De oefeningen sectie was vroeger vrij populair onder een groep leden. Volgens mij is daar met de zoekfunctie nog best een hoop te vinden. Interessante discussies hebben daar plaatsgevonden. Het zou best interessant kunnen zijn voor de groep die daar voorheen regelmatig kwam eens terug te lezen wat er toen zoal gepost werd en of het perspectief van toen, soms wel 10 jaar later, nog zo is.

Vypaw : In dat opzicht zijn we het hoogtepunt van het oorspronkelijke doel van dit forum een beetje voorbij reeds.

Dus "enjoy our legacy" zou ik zo zeggen ;)
Daar is zeker nog steeds heel veel te vinden, maar je moet er wel even voor graven.
Zou inderdaad interessant zijn daar nog eens terug te gaan zoeken. Ik heb trouwens ook wel eens posts van mezelf teruggevonden waar ik nu iets anders of genuanceerder over denk haha. Niet per se draaiingen van 180 graden maar soms ben ik wel zaken vanuit een andere invalshoek gaan bekijken.
Die echte inhoudelijke discussies over techniek, oefeningenselectie, periodisatie en dergelijke zijn er inderdaad niet veel meer. Laat - in alle bescheidenheid - dit soort stukjes dan wellicht een katalysator vormen van meer debat op dat gebied. Ik heb nog wel een paar schrijfsels liggen die ik binnenkort zal posten. Wellicht zijn er meerdere leden die een dergelijke behoefte voelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben het niet helemaal eens met het punt van de deadliftfrequentie. Ik denk dat grote groepen lifters wel degelijk baat hebben bij vaker dan 1x/wk deadliften. Met name vrouwelijke lifters en lichtgewicht mannen lijken een hogere frequentie makkelijk aan te kunnen.
Verder moeten we volume en intensiteit niet weghalen uit de vergelijking. Zware en/of high volume deadlifts lijken meer recuperatievermogen te vergen dan vergelijkbare loads op sq en bp. Dit betekent voor mij bijvoorbeeld dat ik makkelijk een hogere frequentie op deadlift aan kan maar dan wel op relatief lagere intensiteit en volumes dan sq en bp. Dat valt dan weer te ondervangen door variaties op de dl in te voegen en het daarmee ondanks de lagere load nog behoorlijk uitdagend te maken.

Tuurlijk, er zijn allerlei nuances die bepalen of frequent deadliften wel of niet mogelijk is met behoud van progressie.

Het punt van mijn observaties is:
Bij gelijke omstandigheden qua volume en intensiteit, kwam ik prima weg met 3-4x high bar squatten per week, maar met een dergelijk deadlift frequentie echt totaal niet.

Dat is zeer opmerkelijk en moet wel iets zeggen over een significant verschil qua CNS impact tussen de HB squat, LB squat en vooral de deadlift.
 
Back
Naar boven