AndroidHealthClinic

High bar squat vs low bar squat

Bezoekers in dit topic

HIGH BAR SQUAT VS LOW BAR SQUAT


De squat is een oefening die gepopulariseerd werd tijdens de fitnessrevolutie van de jaren zestig en zeventig van de 20e eeuw. De squat is snel uitgegroeid tot misschien wel dé basisoefening van elke zichzelf serieus nemende krachtatleet. Als onderdeel van het powerlifting is het daarnaast een absolute graadmeter van pure kracht geworden.

Naarmate de verschillende krachtsporten - powerlifting, bodybuilding, fitness, later ook crossfit - aan populariteit wonnen en soms ook weer verloren (gewichtheffen) werd er steeds meer kennis vergaard over de functionaliteit van de verschillende oefeningen. Zo ontstonden er ook varianten op de squat, bijvoorbeeld de front squat, de zercher squat, de hatfield squat. Binnen de categorie ‘back squat’ ontstond er een duidelijk onderscheid tussen de high bar squat en de low bar squat. De high bar squat verschilt op een aantal punten van de low bar squat. Deze punten worden hieronder beschreven. Zij hangen allen met elkaar samen. Let op: dit korte artikel bevat een behoorlijk technische kern, maar is daarmee hopelijk niet minder interessant.

Allereerst de positie van de halter. De halter ligt bij de high bar squat hoger op de rug, namelijk bovenop de trapezius. Bij de low bar squat ligt de halter op of vlak boven de spina scapulae (bovenste rand van het schouderblad). Dit verkleint de range of motion of ROM van de squatbeweging. De ROM is de afstand die in dit geval de halter aflegt tijdens het uitvoeren van de oefening. Dit is de eerste maar niet per se de belangrijkste reden waarom bij een low bar squat vaak grotere gewichten worden verplaatst dan bij de high bar variant.

Bij de positionering van de halter en de uitvoering van de oefening is het heel belangrijk om te begrijpen dat het menselijk lichaam in stilstand balanceert boven het midden van de voet. Wanneer dit niet zo is val je voor- of achterover. Zeker met een halter op de rug is het uitermate vervelend om dit te moeten corrigeren. Dit kost veel kracht. Daarom móét de halter zich altijd boven het midden van de voet begeven.
Dit zorgt er weer voor dat bij een squat waarbij de halter meer naar achteren ligt (low bar) het torso altijd meer naar voren gekanteld zal zijn, want anders kan de halter niet boven het midden van de voet blijven. Wanneer de halter zich vóór of achter het middelpunt van de voet begeeft creëer je een hefboom die de lift onnodig aanzienlijk veel moeilijker zal maken. Zet maar eens een volle boodschappentas tussen je voeten neer of 15 centimeter bij je vandaan. Je zult merken dat in het tweede geval de tas veel moeilijker op te pakken is. Hoe korter de hefboom, hoe gemakkelijker het gewicht te verplaatsen is.

Diezelfde hefboomwerking is ontzettend belangrijk bij het begrijpen van het verschil in gebruikte krachten bij een high bar en een low bar squat.

61kABqcJMOq2qJ5cvr9bQs0aogxZK2oQlO0pgQyszOIoGL007myouvRAQfnmZt3uRFuF9ASWvhCFEQ2Np9sfUZl0h2XAXQWT7HWP3CwpvR_MOhW6R7tbfDjtM0Fzw7IC0ZJ8HUdy

Schematische weergave van een low bar squat & een high bar squat


Teneinde de halter boven het midden van de voet te houden (zie stippellijn in de afbeelding) is bij de low bar squat een meer voorovergebogen positie - forward lean - van het torso en een relatief kleinere heuphoek nodig. Bij de high bar squat is juist een meer erecte positie van het bovenlichaam nodig met knieën die vrij ver naar voren komen en een relatief grotere heuphoek. We kunnen concluderen dat doordat de high bar squat minder forward lean nodig heeft dan de low bar squat er een langere hefboom ontstaat tussen de knie en de stippellijn die het middelpunt van de zwaartekracht aangeeft.

Bij de low bar squat zien we een aanzienlijk kortere hefboom tussen knie en stippellijn maar in vergelijking juist weer een wat langere hefboom tussen heup en stippellijn. De heup is meer naar achteren toe gebracht om de halter boven het midden van de voet te houden. Hiermee is de low bar squat algemeen gezien een meer ‘posterior chain’-dominante oefening, d.w.z. dat de spieren aan de achterkant van het lichaam (hamstrings, bilspieren, spieren in de onderrug) in grote mate ‘meedoen’ tijdens de lift. De high bar squat is een meer ‘anterior chain’-dominante oefening: door de grotere knieflexie wordt de primaire functie van de quadriceps (voorkant dijbeen) aangesproken en spelen de spieren aan de achterkant van het lichaam een minder prominente rol. De ‘heuphefboom’ kan meer kracht genereren door het grote aantal spiergroepen dat meewerkt om het heupgewricht te bewegen. De knie heeft ‘alleen’ de quadriceps.

Nu begrijp je hopelijk ook waarom de meeste lifters meer gewicht kunnen verplaatsen in een low bar positie dan in een high bar positie. De range of motion van een low bar squat is korter, de heuphoek is kleiner en de forward lean is groter; de lift is daardoor meer posterior chain-dominant en dus is er meer activatie in de genoemde grote spiergroepen aan de achterkant van het lichaam. Zo werken de hamstrings, de bilspieren en de onderrugspieren veel meer dan bij een high bar squat mee om natuurlijk ook met hulp van de quadriceps het gewicht omhoog te krijgen.

Betekent dit dan dat iemand die met name op kracht georiënteerd is altijd low bar zou moeten squatten? Nee, niet per se. De hierboven uitgelegde hefboomwerking impliceert namelijk bepaalde gestandaardiseerde anatomische verhoudingen. En, zoals onze geliefde fitnessbroeders graag zeggen, elk lichaam is toch écht anders. Nog even los van jouw persoonlijke voorkeuren (misschien wil je wel graag gewoon hele grote quads hebben en dan kun je toch echt beter gaan high bar squatten of misschien zelfs front squatten), kunnen jouw lichaamsverhoudingen een behoorlijke invloed hebben op de manier waarop je élke lift uitvoert, en dus ook de squat. Zo heeft iemand met relatief korte bovenbenen ten opzichte van andere lichaamsverhoudingen bijvoorbeeld misschien wel meer aan een high bar squat dan aan een low bar squat, omdat hij minder knee travel (naar voren komende knieën) nodig zal hebben om de halter boven het midden van de voet te houden. Ook kan het zijn dat je vanwege pijntjes of blessures (bvb in de onderrug) liever voor een high bar positie kiest.

Het zou kunnen dat dit korte artikel je helpt bij de keuzes die je maakt voor wat betreft je squatstyle. Heb je hier nu nog vragen over, stuur dan eens een berichtje!

Tekst: Tymen Gerestein
 
Tuurlijk, er zijn allerlei nuances die bepalen of frequent deadliften wel of niet mogelijk is met behoud van progressie.

Het punt van mijn observaties is:
Bij gelijke omstandigheden qua volume en intensiteit, kwam ik prima weg met 3-4x high bar squatten per week, maar met een dergelijk deadlift frequentie echt totaal niet.

Dat is zeer opmerkelijk en moet wel iets zeggen over een significant verschil qua CNS impact tussen de HB squat, LB squat en vooral de deadlift.
Ik raak altijd ontzettend triggered wanneer de CNS ergens bij betrokken wordt, sorry harpep . ik weet dat ik een beetje aan het cherrypicken ben want ik ben het eigenlijk gewoon eens met je.
Ik denk dat CNS impact of CNS fatigue of CNS overbelasting of hoe je het ook wilt noemen grotendeels een mythe is, en als het al bestaat is het van zéér kortstondige duur (als in: hooguit enkele tientallen minuten). Het centrale zenuwstelsel is veel meer een 'computer' dan een spier en computers raken niet vermoeid, ze slaan hooguit kortstondig op tilt. Ik denk dat bijna iedereen die het over de CNS heeft in relatie tot termen als 'fatigue', 'overbelasting' etc eigenlijk muscle fatigue bedoelt. En omdat de conventional deadlift en de low bar squat toch meer posterior chain-dominant zijn (waar veel 'grote' spiergroepen zitten; erectors, glutes, hamstringspieren), maar verder ook natuurlijk de quadriceps, de core spieren en meer op isometrische wijze de midden- en bovenrugspieren recruteren is er gewoon sprake van heel veel muscle fatigue na het uitvoeren van een zware sessie met veel volume / hoge intensiteit. En het is die hoge mate van musle fatigue - en dus niet CNS fatigue - die ervoor zorgt dat het wat lastiger en langer herstellen is dan van een high bar squat, een bench press, een overhead press of willekeurige andere compound oefening waarbij met name de posterior chain wat meer ontzien wordt.
 
Ik raak altijd ontzettend triggered wanneer de CNS ergens bij betrokken wordt, sorry harpep . ik weet dat ik een beetje aan het cherrypicken ben want ik ben het eigenlijk gewoon eens met je.
Ik denk dat CNS impact of CNS fatigue of CNS overbelasting of hoe je het ook wilt noemen grotendeels een mythe is, en als het al bestaat is het van zéér kortstondige duur (als in: hooguit enkele tientallen minuten). Het centrale zenuwstelsel is veel meer een 'computer' dan een spier en computers raken niet vermoeid, ze slaan hooguit kortstondig op tilt. Ik denk dat bijna iedereen die het over de CNS heeft in relatie tot termen als 'fatigue', 'overbelasting' etc eigenlijk muscle fatigue bedoelt. En omdat de conventional deadlift en de low bar squat toch meer posterior chain-dominant zijn (waar veel 'grote' spiergroepen zitten; erectors, glutes, hamstringspieren), maar verder ook natuurlijk de quadriceps, de core spieren en meer op isometrische wijze de midden- en bovenrugspieren recruteren is er gewoon sprake van heel veel muscle fatigue na het uitvoeren van een zware sessie met veel volume / hoge intensiteit. En het is die hoge mate van musle fatigue - en dus niet CNS fatigue - die ervoor zorgt dat het wat lastiger en langer herstellen is dan van een high bar squat, een bench press, een overhead press of willekeurige andere compound oefening waarbij met name de posterior chain wat meer ontzien wordt.

Nou T, was dat nou zo moeilijk om toe te geven? :kiss:

Dit soort marginaal getrut is gewoon de kers op de taart voor mierenneukers zoals wij. :)

Buiten dat, CNS is inderdaad ook een over-gebruikte, vaak slecht geïnterpreteerde of zelfs misbruikte term.
Dat je daar jeuk van krijgt kan ik echt wel begrijpen.

Maar wacht nog even met ontzettend hard gaan krabben:
Aan de andere kant, je kunt niet zeggen dat cumulatieve vermoeidheid bij complexe bewegingen zoals de deadlift louter musculair is.
Het is altijd een combinatie, dus neuromusculair. (en dat heeft hoe dan ook zijn invloed op het zenuwstelsel als geheel.
(zie hoe eenvoudig ik de afkorting CNS weet te vermijden :p)
Sterker nog, 'fatique' en de sensatie daarvan is per definitie een functie cq expressie van het zenuwstelsel.

Hoe dan ook, blijkbaar is cumulatieve vermoeidheid in die zin dus wel aanzienlijk heftiger bij de deadlift.
Dat is wel de voorzichtige conclusie die je kunt trekken. Dit even los van de "exacte waarheid" erachter.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk, er zijn allerlei nuances die bepalen of frequent deadliften wel of niet mogelijk is met behoud van progressie.

Het punt van mijn observaties is:
Bij gelijke omstandigheden qua volume en intensiteit, kwam ik prima weg met 3-4x high bar squatten per week, maar met een dergelijk deadlift frequentie echt totaal niet.

Dat is zeer opmerkelijk en moet wel iets zeggen over een significant verschil qua CNS impact tussen de HB squat, LB squat en vooral de deadlift.

betekent dit dat 3 x per week lowbar squatten niet goed is? (Zowel voor je lijf als progressie)
 
betekent dit dat 3 x per week lowbar squatten niet goed is? (Zowel voor je lijf als progressie)

Nee, dat is niet precies wat het betekend. het ligt genuanceerder.
Afhankelijk van het reguleren van volume en intensiteit kun je prima progressie maken bij een dergelijke frequentie.

Bij gelijke omstandigheden qua volume en intensiteit, zijn de low bar squat en deadlift belastender dan de high bar squat.
DAT is wat ik duidelijk probeer te maken.

Zoals ik eerder aan gaf: Wel kan deze vorm van squatten blessuregevoelig zijn, vooral als je op lange termijn alleen deze variant toepast in je trainingen.
 
Laatst bewerkt:
Lange tijd alleen maar exclusief low bar squatten geeft op den duur balans problemen geeft met de quads en blessures aan de adductoren van het dijbeen.
Afwisselen met een quad dominante squatvorm -d.i. rechter op staan en significante voorwaartse beweging van de knieen- is de remedie hiertegen.
Dank, hier ga ik ooit wat mee doen.

tymboo ook bedankt voor het artikel en de reacties die het oproept.
 
Als je gewoon traint met progressive overload als doel, dan ontwikkel je een manier waarmee jij het meeste gewicht kan squatten, of dat high of low bar is maakt dan toch niet uit. Waarom zou je je hier dan mee bezig houden.
 
Nee, dat is niet precies wat het betekend. het ligt genuanceerder.
Afhankelijk van het reguleren van volume en intensiteit kun je prima progressie maken bij een dergelijke frequentie.

Bij gelijke omstandigheden qua volume en intensiteit, zijn de low bar squat en deadlift belastender dan de high bar squat.
DAT is wat ik duidelijk probeer te maken.

Zoals ik eerder aan gaf: Wel kan deze vorm van squatten blessuregevoelig zijn, vooral als je op lange termijn alleen deze variant toepast in je trainingen.

Oké, dankje.

ik zou dus af en toe een andere variant moeten toepassen. Al is het alleen maar om de beweging, om hiermee blessurevrij te blijven.
 
Oké, dankje.

ik zou dus af en toe een andere variant moeten toepassen. Al is het alleen maar om de beweging, om hiermee blessurevrij te blijven.

Dat is wel het advies wat ik altijd geef.
Ook is het dan verstandig om dan een squat vorm te doen die meer quad dominant is, zoals de olympische/high bar squat of de front squat.
 
Ik ben het niet helemaal eens met het punt van de deadliftfrequentie. Ik denk dat grote groepen lifters wel degelijk baat hebben bij vaker dan 1x/wk deadliften. Met name vrouwelijke lifters en lichtgewicht mannen lijken een hogere frequentie makkelijk aan te kunnen.
Verder moeten we volume en intensiteit niet weghalen uit de vergelijking. Zware en/of high volume deadlifts lijken meer recuperatievermogen te vergen dan vergelijkbare loads op sq en bp. Dit betekent voor mij bijvoorbeeld dat ik makkelijk een hogere frequentie op deadlift aan kan maar dan wel op relatief lagere intensiteit en volumes dan sq en bp. Dat valt dan weer te ondervangen door variaties op de dl in te voegen en het daarmee ondanks de lagere load nog behoorlijk uitdagend te maken.
Zelfde geldt in iets mindere mate voor low bar squats imo. Je kunt best vaker dan 1x/wk low bar squatten maar dan is het wel belangrijk om het volume goed te verdelen en niet te hoog in intensiteit te gaan zitten. HB squat lijkt hier wat minder last van te hebben.
Algemeen denk ik sowieso dat het een valkuil is voor veel lifters om te vaak all out gaan, zowel op gebied van intensiteit als volume en frequentie. Te hoge RPE, te veel reps, te veel sets, te vaak in de week op te hoge intensiteit, te geforceerd progressief willen verhogen, te weinig rekening houden met fatigue / vorm van de dag, etc.
Voor mijzelf kan ik conv. 2x per week aanhouden (grofweg 75-85%), en dan nog een variant of een lichte sessie met pakweg 60% met meer totaal volume. Dat staat in mijn geval niet in verhouding tot bp en sq, waarbij ik met gebalanceerde richtlijnen het dubbele kan doen (e.e.a. idd afhankelijk van volume/intensiteit en 6-7 dagen trainen). Het gaat ook niet om alleen trainen, maar om alles wat je daarnaast doet en wil doen in het dagelijks leven. Gemotiveerd blijven is m.i. by far het belangrijkste. Toen ik nog crazy was deed ik weleens 2x per dag trainen en dan deed ik de eerste training squat, een press en wat pomp oefeningen en de tweede training een pull en verder vrijwel niks- dit kon later een deadlift (variant) zijn op lage intensiteit. Deed ik dan meestal op een zondag. Deadliften op volume per set heb ik weinig gedaan, de hele beweging is zo lang dat ik vaak al moe werd na 8 reps en blijf frisser bij sets van 5. Dan kan ik beter 10x3 doen. Vind ik sowieso een lekkere combi.
 
Laatst bewerkt:
Nou T, was dat nou zo moeilijk om toe te geven? :kiss:

Dit soort marginaal getrut is gewoon de kers op de taart voor mierenneukers zoals wij. :)

Buiten dat, CNS is inderdaad ook een over-gebruikte, vaak slecht geïnterpreteerde of zelfs misbruikte term.
Dat je daar jeuk van krijgt kan ik echt wel begrijpen.

Maar wacht nog even met ontzettend hard gaan krabben:
Aan de andere kant, je kunt niet zeggen dat cumulatieve vermoeidheid bij complexe bewegingen zoals de deadlift louter musculair is.
Het is altijd een combinatie, dus neuromusculair. (en dat heeft hoe dan ook zijn invloed op het zenuwstelsel als geheel.
(zie hoe eenvoudig ik de afkorting CNS weet te vermijden :p)
Sterker nog, 'fatique' en de sensatie daarvan is per definitie een functie cq expressie van het zenuwstelsel.

Hoe dan ook, blijkbaar is cumulatieve vermoeidheid in die zin dus wel aanzienlijk heftiger bij de deadlift.
Dat is wel de voorzichtige conclusie die je kunt trekken. Dit even los van de "exacte waarheid" erachter.
Ik ben iets te weinig wetenschappelijk onderlegd om dit helemaal uit te pluizen en goed uit te leggen, en het wordt mij ook wel heel erg nerdy nu, maar ik wil als laatste hierover nog wel opmerken dat er een grote mate van verwarring zit bij het gebruiken van de term 'centraal zenuwstelsel'. Het centrale zenuwstelsel = de hersens, hersenstam en ruggenmerg. Die raken niet zomaar overbelast door een zware deadliftsessie en ook niet door een opeenvolging van zware sessies. Als je centrale zenuwstelsel overbelast raakt en niet goed functioneert dan verlammen er hele spiergroepen en heb je het over dwarslaesies en dergelijke.
Ik denk dat jij het hebt over de perifere zenuwcellen, die vanuit het ruggenmerg of de hersenstam naar de verschillende spieren toe lopen en ze daadwerkelijk aansturen. Daar zit de connectie tussen zenuw en spier (= neuromusculair) en daar treedt wel degelijk 'schade' op (als in: een vermoeilijkte aansturing van de spier door vermoeidheid / overbelasting / whatever).
Kortom: neuromusculaire fatigue =/= centrale zenuwstelsel fatigue.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: BB_
Als je gewoon traint met progressive overload als doel,
Voor mij is progressive overload een middel en geen doel, maar dat terzijde.
dan ontwikkel je een manier waarmee jij het meeste gewicht kan squatten, of dat high of low bar is maakt dan toch niet uit.
Dat denk ik wel. Waarom zou dat niet uitmaken? Je hoeft er verder niet heel veel over na te denken ofzo, zeker niet zoveel als ik soms doe. Maar ik denk dat het voor heel veel lifters wel degelijk interessant is zich eens te informeren over de manieren waarop je zou kunnen squatten, en waarom zij dat zelf op een bepaalde manier doen, en niet zomaar onder de halter te springen en dan maar 'vanzelf' te zien welke style ze het beste bevalt.
Waarom zou je je hier dan mee bezig houden.
Omdat ik dat leuk vind. Je hoeft het niet te lezen, even goede vrienden.
 
Als je gewoon traint met progressive overload als doel, dan ontwikkel je een manier waarmee jij het meeste gewicht kan squatten, of dat high of low bar is maakt dan toch niet uit. Waarom zou je je hier dan mee bezig houden.

Een reden om je hier mee bezig te houden is wanneer de variant van een main lift waarin je het sterkst bent, niet persé ook de beste variant is om meer kracht hierin op te bouwen.
Hierbij moet ik wel opmerken dat als dit zo op gaat, dan betreft het meestal krachtatleten die al vergevorderd zijn.
Ook zie je het wel gebeuren wanneer een lifter een ongunstige biomechanica heeft voor een bepaalde beweging.

Derksen is een voorbeeld van zo iemand waar dit voor op gaat. Hij zei het al heel bondig:
Ik word sterkst/ spiermassa van high bar, maar om te laten zien hoeveel sterker de low bar.

Gunstige hefbomen en mechanica voor een optimale krachtprestatie in een bepaalde beweging, zijn dus niet altijd gelijk aan de beste vorm van belastingprikkels voor het ontwikkelen van de verantwoordelijke spiergroepen die de beweging in kwestie mogelijk maken.
In die zin is de Low bar squat squat voor hem de beste "tester, maar de high bar squat de beste "bouwer".
 
Laatst bewerkt:
Voor mijzelf kan ik conv. 2x per week aanhouden (grofweg 75-85%), en dan nog een variant of een lichte sessie met pakweg 60% met meer totaal volume. Dat staat in mijn geval niet in verhouding tot bp en sq, waarbij ik met gebalanceerde richtlijnen het dubbele kan doen (e.e.a. idd afhankelijk van volume/intensiteit en 6-7 dagen trainen).
Ik zit ongeveer in diezelfde range inderdaad. Ik doe momenteel 4 x p/wk sq/bp en 3 x p/wk dl maar dl is maar één keer de competitielift (conventional van de vloer) en 2x een variant met beperkte ROM (blockpull) of lagere intensiteit/hoger volume (rdl/sldl). Sq en bp is 3x/wk de competitielift en 1x/wk een variant. Je kunt dus stellen dat ik sq en bp specifieker kan trainen dan dl. Ook ik merk dat 3x/wk of vaker regulier conventional deadliften van de vloer te taxerend is. Overigens merk ik dat minder bij de low bar squat.
Het gaat ook niet om alleen trainen, maar om alles wat je daarnaast doet en wil doen in het dagelijks leven. Gemotiveerd blijven is m.i. by far het belangrijkste. Toen ik nog crazy was deed ik weleens 2x per dag trainen en dan deed ik de eerste training squat, een press en wat pomp oefeningen en de tweede training een pull en verder vrijwel niks- dit kon later een deadlift (variant) zijn op lage intensiteit. Deed ik dan meestal op een zondag. Deadliften op volume per set heb ik weinig gedaan, de hele beweging is zo lang dat ik vaak al moe werd na 8 reps en blijf frisser bij sets van 5. Dan kan ik beter 10x3 doen. Vind ik sowieso een lekkere combi.
Zeker, volledig mee eens.
 
Mooi artikel thymen!
 
Back
Naar boven