XXL Nutrition

Biden erkent Armeense genocide (1 bezoeker)

Was het daadwerkelijk genocide?

  • Ja

    Stemmen: 14 87,5%
  • Nee

    Stemmen: 2 12,5%

  • Totaal stemmers
    16
  • Peiling gesloten .

Bezoekers in dit topic

Arminius

Epic Ruler
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
4 jul 2005
Berichten
72.035
Waardering
37.853
Lengte
1m88
Biden erkent Armeense genocide

1619327407520.png


De Amerikaanse president Biden heeft de massamoord op de Armeniërs in de eerste helft van de 20e eeuw genocide genoemd.

"Elk jaar op deze dag herdenken we hen die in de Ottomaanse tijd omkwamen tijdens de Armeense genocide en nemen we ons voor herhaling van zo'n gruweldaad te voorkomen", schrijft hij in een verklaring.

De meeste van Bidens voorgangers hebben deze term voor de moord en deportatie van honderdduizenden Armeniërs altijd vermeden. Ze vreesden dat zo'n erkenning de relatie met NAVO-partner Turkije zou schaden. Alleen Ronald Reagan nam (in 1981) het woord genocide in dit verband in de mond. Hij refereerde aan de Armeense genocide in een verklaring over de Holocaust.

VS-correspondent Lucas Waagmeester
In zijn korte presidentschap tot nu toe heeft Biden steeds gezegd dat hij mensenrechtenkwesties wil benoemen en belangrijk vindt. Zo noemde hij ook de Chinese behandeling van Oeigoeren een genocide. Ook over de mensenrechtensituatie in Turkije is hij scherper dan zijn voorgangers, Biden deinsde er niet voor terug Erdogan een autocraat te noemen.

De stellingname van Biden komt niet onverwacht. Bij een herdenking vorig jaar tijdens zijn verkiezingscampagne, zei hij al dat hij de Ottomanen vanaf 1915 hebben geprobeerd om de Armeniërs uit te roeien.

Turkije heeft al meteen gereageerd. Ankara verwerpt de erkenning volledig. "Woorden kunnen de geschiedenis niet veranderen of herschrijven", zegt minister Cavusoglu van Buitenlandse Zaken. "We hoeven van niemand wat te leren over ons eigen verleden."

Volgens het Turkse ministerie van Buitenlandse Zaken is er geen enkele juridische grondslag voor de erkenning. Het Amerikaanse besluit "opent een diepe wond die het vertrouwen en de vriendschap tussen onze landen ondermijnt".

Biden sprak gisteren al telefonisch over zijn voornemen met president Erdogan. Officieel ging het over de intentie van beide landen om tot verbetering van de onderlinge relatie te komen, maar volgens bronnen die de inhoud van het gesprek kennen, heeft Biden gezegd dat hij vandaag de moord op de Armeniërs als genocide zou bestempelen.

Turkije-correspondent Mitra Nazar
Turkije zegt, ja er zijn toen veel misdaden gepleegd, maar dat was in de context van een bloedige oorlog rond het uiteenvallen van het Ottomaanse Rijk, en er waren slachtoffers aan alle kanten. Men zegt, van een doelbewuste poging om Armeense bevolking uit te roeien is nooit sprake geweest. Turkije houdt dat al meer dan honderd jaar vol. Het is wat generaties Turken op school hebben geleerd. Die genocide-erkenningen worden ontvangen als iets anti-Turks, een poging om Turkije in een kwaad daglicht te zetten.

Een woordvoerder van minister Blok zegt dat het Nederlandse kabinet kennis heeft genomen van het Amerikaanse standpunt over de Armeense genocide. Het kabinet neemt hierover een "eigenstandige beslissing".

De Tweede Kamer erkende de Armeense genocide drie jaar geleden. In februari riep de Kamer het kabinet op zich daarbij aan te sluiten. Een motie daarover werd tegen de zin van het kabinet met een overgrote meerderheid aangenomen.

Het kabinet houdt het tot nu toe bij de formulering 'de kwestie van de Armeense genocide'. Blok zei in februari voor de stemming over de motie dat het kabinet alleen tot de kwalificatie genocide wil overgaan, als er sprake is van "verankering in een VN-resolutie ofwel in een uitspraak van een internationaal gerechtshof, gebaseerd op gedegen onderzoek".

Volgens Blok is er geen twijfel over dat er in 1915 verschrikkelijke moordpartijen zijn uitgevoerd op de Armeense bevolking. Maar hij vindt dat niet voldaan is aan de criteria die het kabinet stelt. Hij zei toen ook dat "het overgrote deel van de internationale juridische gemeenschap en andere regeringen er ook zo over denkt".
 
In 1915 ? Misschien, maar dan nog geen reden genoeg om de relatie met Turkije hierom te verneuken.
 
Heeft VS wel eens hun excuses aangeboden aan de Indianen wat ze allemaal hen hebben aangedaan? Trail of Tears, Wounded Knee etc?
 
Heeft VS wel eens hun excuses aangeboden aan de Indianen wat ze allemaal hen hebben aangedaan? Trail of Tears, Wounded Knee etc?
Ik weet het niet van (die) specifieke daden, maar ja is wel eens hier en daar erkend en voor verontschuldigt. Dacht Obama er eens over hebben gehoord. Weet niet of het wat oplevert, maar denk dat er ook wel concrete projecten zijn om zaken goed te maken anders dan reservaten en reparations.
 
En wat is er in China aan de hand met de oeigoeren ?
Misschien is het handiger om je op het heden en de eventuele toekomst te richten dan om 100jaar oude koeien uit een sloot proberen te vissen.

Oftewel je kunt wel willen leren van het verleden, maar wat gaan we er nu mee doen dann?
 
En wat is er in China aan de hand met de oeigoeren ?
Misschien is het handiger om je op het heden en de eventuele toekomst te richten dan om 100jaar oude koeien uit een sloot proberen te vissen.

Oftewel je kunt wel willen leren van het verleden, maar wat gaan we er nu mee doen dann?
Inderdaad, ik vraag me ook af waarom er nog steeds geschiedenis wordt gedoceerd op scholen.
 
En wat is er in China aan de hand met de oeigoeren ?
Misschien is het handiger om je op het heden en de eventuele toekomst te richten dan om 100jaar oude koeien uit een sloot proberen te vissen.

Oftewel je kunt wel willen leren van het verleden, maar wat gaan we er nu mee doen dann?
Dat is het toch niet waard om de relatie met China mee te 'verneuken'?

Voor Biden is dit net als met z'n grote bek over Poetin alleen maar voor de bühne thuis. Even ziek als ome Erdo.

Heeft niets met geschiedenis te maken.

Laten we de Ponthos Grieken en Assyrische Christenen niet vergeten van die Turkse slachters.
 
Begin 'm steeds meer te mogen. Gaat als sleepy joe behoorlijk energiek uit de startblokken.
 
Wel degelijk een belangrijk signaal, niks voor de bühne aan
 
Wel degelijk een belangrijk signaal, niks voor de bühne aan
Mogelijk reageer ik zo omdat ik de Biden-regering enorm wantrouw.

In welke zin is dit volgens jou een belangrijk signaal en voor wie?

Ik heb liever dat het gebruik van die term aan de wetenschap wordt overgelaten en niet aan politici.
 
Mogelijk reageer ik zo omdat ik de Biden-regering enorm wantrouw.

In welke zin is dit volgens jou een belangrijk signaal en voor wie?

Ik heb liever dat het gebruik van die term aan de wetenschap wordt overgelaten en niet aan politici.
*historici, en die zijn er wel over uit hoor. Het was een genocide. Woordkeuze doet er toe en het is belangrijk dat politici deze terminologie overnemen. We spreken toch ook niet over de Joodse kwestie als we het over de holocaust hebben? Fucking ge tippytoe altijd maar om erdogan niet voor de voeten te lopen. Call it what it is.
 
Toch kan het wel handig zijn om de sultan die de europese deur voor ISIS een beetje open of dicht kan houden niet te veel te irriteren. Of die helpt toch niks, idk.
 
*historici, en die zijn er wel over uit hoor. Het was een genocide. Woordkeuze doet er toe en het is belangrijk dat politici deze terminologie overnemen. We spreken toch ook niet over de Joodse kwestie als we het over de holocaust hebben? Fucking ge tippytoe altijd maar om erdogan niet voor de voeten te lopen. Call it what it is.
Volgens mij hebben juristen ook nog wel enige inbreng. Voor zover ik kan overzien is de heersende leer dat het een genocide was.

Overigens is de strijd tegen christenen onder Erdo en AK weer flink toegenomen. Aya Sophia weer als moskee, oude kloosters bedreigd, een van de oudste dorpen van Turkije onder water voor stuwmeer en daar een brug plaatsen.

Ik ben het wel met je eens, zie NL parlement vs NL regering, maar ik vind het zo jammer dat zowel voor het niet als voor het wel doen van zo'n uitspraak vaak politieke belangen de doorslag geven en dat het dan niet altijd uitmaakt wat de wetenschap ervan vindt.

Aan de andere kant, en hier kom ik toch een beetje RonnReeves tegemoet, echt harde woorden over de Oeigoeren hoor je niet. De moslimwereld is stil en zelf Turkije laat als het erop aankomt het 'broedervolk' stikken.

En ik blijf erbij dat dit van Biden vooral voor de bühne is, ook al is het toevallig het juiste.
 
Wat goed van Biden dat hij zo begaan is met het benoemen van mensenrechtenkwesties.

Heeft Biden ook al gezegd wanneer hij de inmiddels 20 jarige oorlog van Amerika tegen Afghanistan en Irak een genocide gaat noemen?
 
Wat goed van Biden dat hij zo begaan is met het benoemen van mensenrechtenkwesties.

Heeft Biden ook al gezegd wanneer hij de inmiddels 20 jarige oorlog van Amerika tegen Afghanistan en Irak een genocide gaat noemen?
Zegt wel terug te trekken uit Afghanistan.
 
Ik vind t maar een vreemd soort cynisme, dat je blijkbaar niet een historische misdaad kunt veroordelen zonder alle andere te moeten benoemen.
 
Back
Naar boven