AndroidHealthClinic

Beginnen met kuren? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wat bedoel je met "geschikt ben voor"? Wanneer zou iemand er wel/niet geschikt voor zijn in jouw ogen?
 
Wat bedoel je met "geschikt ben voor"? Wanneer zou iemand er wel/niet geschikt voor zijn in jouw ogen?
Om mijn bloedwaardes, maar volgensmij zien ze er voor de rest prima uit.
 
Om mijn bloedwaardes, maar volgensmij zien ze er voor de rest prima uit.
Kuren of niet is een beslissing die jij alleen kan maken, in iedere geval succes wat je ook beslist
 
Een lage HDL-waarde is wel degelijk gelinkt aan hart- en vaatziekten. Er is een sterke negatieve associatie tussen het HDL-cholesterol en hart- en vaatziekten. Het probleem is dat medicatie (en ook niacine) die ingrijpen op het HDL-cholesterol door deze te verhogen, niet het risico op hart- en vaatziekten doen verlagen. De associatie is dus handig om te gebruiken als schatter van het risico op hart- en vaatziekten, en wordt dan ook gebruikt in combinatie met enkele andere waardes bij bijv. de in Europa veelgebruikte SCORE-chart. Het wordt bijgevolg alleen wel een onbetrouwbare schatter als het HDL-cholesterol kunstmatig wordt beïnvloed door medicatie/supplementen.

LDL is inderdaad vrij makkelijk te fixen en dit verlaagt ook de kans op hart- en vaatziekten. Hedendaags ben je daardoor het beste uit als je LDL-cholesterol van nature kut is, en je HDL-cholesterol van nature goed, i.p.v. vice versa.
LDL is toch direct gelinkt aan atherosclerose? En HDL zou dit dan moeten voorkomen. Als het er niet is, dan valt er toch ook niets te voorkomen?

Is moeilijk te zeggen, echte data is er niet daarover. Ik denk dat het wel wat kan uitmaken bij langdurig kuren in sommige gevallen. Misschien is het 'voornaamste' voordeel nog wel dat de spermaproductie doorgaat — hoewel in mindere mate — en dus ook de ballen nog wat formaat houden.
Kortom: monkey see, monkey do. Naar mijn weten heeft HCG alleen echt een meerwaarde als je inderdaad je spermaproductie weer opgang wilt krijgen. Er zijn hier dus veel mensen die tijdens hun cycle iemand willen bezwangeren, want er is nooit concreet bewezen dat steroids je permanent onvruchtbaar maken.
 
LDL is toch direct gelinkt aan atherosclerose? En HDL zou dit dan moeten voorkomen. Als het er niet is, dan valt er toch ook niets te voorkomen?


Kortom: monkey see, monkey do. Naar mijn weten heeft HCG alleen echt een meerwaarde als je inderdaad je spermaproductie weer opgang wilt krijgen. Er zijn hier dus veel mensen die tijdens hun cycle iemand willen bezwangeren, want er is nooit concreet bewezen dat steroids je permanent onvruchtbaar maken.
Of ik begrijp je punt niet goed, of je suggereert dat medicatie er voor kan zorgen dat er géén LDL-cholesterol meer is, waardoor je bijgevolg überhaupt geen atherosclerose kunt ontwikkelen? Want dat is niet het geval.

Voor de duidelijkheid: de LDL-cholesterolconcentratie is een belangrijke determinant voor de ontwikkeling van atherosclerose. Maar je kunt ook met een laag LDL-cholesterol atherosclerose ontwikkelen, de kans is alleen lager. Een hoger 'natuurlijk' HDL-cholesterol geeft in die context nog steeds een beschermende werking. Of in andere woorden, alle andere zaken hetzelfde, heeft iemand met een laag LDL-cholesterol en hoog (natuurlijk) HDL-cholesterol een lager risico op de ontwikkeling van atherosclerose dan iemand met een laag LDL-cholesterol en een laag (natuurlijk) HDL-cholesterol.
 
Of ik begrijp je punt niet goed, of je suggereert dat medicatie er voor kan zorgen dat er géén LDL-cholesterol meer is, waardoor je bijgevolg überhaupt geen atherosclerose kunt ontwikkelen? Want dat is niet het geval.

Voor de duidelijkheid: de LDL-cholesterolconcentratie is een belangrijke determinant voor de ontwikkeling van atherosclerose. Maar je kunt ook met een laag LDL-cholesterol atherosclerose ontwikkelen, de kans is alleen lager. Een hoger 'natuurlijk' HDL-cholesterol geeft in die context nog steeds een beschermende werking. Of in andere woorden, alle andere zaken hetzelfde, heeft iemand met een laag LDL-cholesterol en hoog (natuurlijk) HDL-cholesterol een lager risico op de ontwikkeling van atherosclerose dan iemand met een laag LDL-cholesterol en een laag (natuurlijk) HDL-cholesterol.
Ik zei dat er een directe link is tussen LDL en hart- en vaatziekten, gezien het feit een hoge LDL waarde meestal gelinkt is aan atherosclerose. Bij HDL is dat niet zo. Naar mijn weten is een HDL waarde daarom ook minder belangrijk als je praat over hart- en vaatziekten. Zolang jij je LDL laag houdt, heb je dus minder kans op hart- en vaatziekten. LDL behelst niet voor niets 70% van je totale cholesterolwaarden.
 
Ik zei dat er een directe link is tussen LDL en hart- en vaatziekten, gezien het feit een hoge LDL waarde meestal gelinkt is aan atherosclerose. Bij HDL is dat niet zo. Naar mijn weten is een HDL waarde daarom ook minder belangrijk als je praat over hart- en vaatziekten. Zolang jij je LDL laag houdt, heb je dus minder kans op hart- en vaatziekten. LDL behelst niet voor niets 70% van je totale cholesterolwaarden.
Ik snap deze zin niet goed: "Als het er niet is, dan valt er toch ook niets te voorkomen?". Als wat er niet is?

De HDL-waarde is niet minder belangrijk voor een risicoschatting; de totale cholesterol/HDL-cholesterol-verhouding is een sterkere schatter dan de LDL-cholesterolconcentratie. Je eerste post zei simpelweg: "Daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde gelinkt is aan hart- en vaatziekten.". En dat is het dus wel. Het verschil is dat je door het farmaceutisch verlagen van het LDL-cholesterol ook het risico op hart- en vaatziekten verkleint, terwijl dit niet het geval is bij het farmaceutisch verhogen van het HDL-cholesterol.
 
Om mijn bloedwaardes, maar volgensmij zien ze er voor de rest prima uit.
Hoe zouden jouw bloedwaardes moeten bepalen of jij wel of niet 'geschikt bent voor' een kuur?

In elk geval gaan deze bloedwaardes jou niet vertellen of jij een hoger of lager risico hebt op bijwerkingen voor de kuur die je voorstelt.
 
Ik snap deze zin niet goed: "Als het er niet is, dan valt er toch ook niets te voorkomen?". Als wat er niet is?

De HDL-waarde is niet minder belangrijk voor een risicoschatting; de totale cholesterol/HDL-cholesterol-verhouding is een sterkere schatter dan de LDL-cholesterolconcentratie. Je eerste post zei simpelweg: "Daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde gelinkt is aan hart- en vaatziekten.". En dat is het dus wel. Het verschil is dat je door het farmaceutisch verlagen van het LDL-cholesterol ook het risico op hart- en vaatziekten verkleint, terwijl dit niet het geval is bij het farmaceutisch verhogen van het HDL-cholesterol.
Atherosclerose is toch gelinkt aan een te hoge LDL? Met andere woorden: als je jouw LDL laag houdt, heb je dus minder kans op atherosclerose. Wat voor rol heeft HDL behalve het voorkomen hiervan? Het adequaat managen van jouw LDL is veel belangrijker als je praat over het voorkomen van aderverkalking. Een lage HDL zorgt niet voor aderverkalking. Dus in hoeverre is HDL dan direct gelinkt aan hart-en vaatziekten?

Waarom behelst LDL dan 70% van je totale cholesterolwaarden als HDL zo belangrijk is?
 
Atherosclerose is toch gelinkt aan een te hoge LDL? Met andere woorden: als je jouw LDL laag houdt, heb je dus minder kans op atherosclerose. Wat voor rol heeft HDL behalve het voorkomen hiervan? Het adequaat managen van jouw LDL is veel belangrijker als je praat over het voorkomen van aderverkalking. Een lage HDL zorgt niet voor aderverkalking. Dus in hoeverre is HDL dan direct gelinkt aan hart-en vaatziekten?

Waarom behelst LDL dan 70% van je totale cholesterolwaarden als HDL zo belangrijk is?
Ja, en als je HDL-cholesterol van nature hoog is, heb je ook minder kans op atherosclerose. Het één sluit het ander niet uit. Punt is dat de twee simpelweg gelinkt zijn: er is een sterke negatieve associatie tussen HDL-cholesterol en hart- en vaatziekten, i.t.t wat jij beweerde:

Population studies have consistently shown that high-density lipoprotein (HDL) cholesterol levels are a strong, independent inverse predictor of cardiovascular disease. In the Framingham Heart Study, HDL cholesterol level was more potent as a risk factor for coronary heart disease than was the level of low-density lipoprotein (LDL) cholesterol. An analysis of data from four large studies concluded that each increase of 1 mg per deciliter (0.03 mmol per liter) in HDL cholesterol is associated with a decrease of 2 to 3% in the risk of future coronary heart disease.

Hoeveel % een bepaald deeltje uitmaakt van het totaal maakt weinig uit. Je rodebloedcellen kunnen meer dan de helft van je totale bloedvolume uitmaken. Betekent dit dat je rodebloedcellen belangrijker zijn dan al het andere in je bloed? (Er zijn trouwens ook mensen waarbij het HDL-cholesterol hoger is dan het LDL-cholesterol, is bij hun het HDL-cholesterol dan wél belangrijk volgens jou i.t.t. degenen waarbij dit niet het geval is?)

En, zoals ik al eerder aangaf, met een laag LDL-cholesterol én laag HDL-cholesterol heb je alsnog een verhoogd risico op hart- en vaatziekten (ook uit bovengenoemde paper):
Conclusions: In this post hoc analysis, HDL cholesterol levels were predictive of major cardiovascular events in patients treated with statins. This relationship was also observed among patients with LDL cholesterol levels below 70 mg per deciliter.
 
Laatst bewerkt:
Ja, en als je HDL-cholesterol van nature hoog is, heb je ook minder kans op atherosclerose. Het één sluit het ander niet uit. Punt is dat de twee simpelweg gelinkt zijn: er is een sterke negatieve associatie tussen HDL-cholesterol en hart- en vaatziekten, i.t.t wat jij beweerde:
Heb je meer kans op atherosclerose als je LDL en HDL laag zijn. Of als je LDL en HDL hoog zijn?

Je totale cholesterolwaarden worden meestal als referentiepunt gebruikt. Als die te hoog is, wordt er meestal nader onderzoek gedaan naar je HDL/LDL waarden. Dat is dan toch niet voor niks?
 
Heb je meer kans op atherosclerose als je LDL en HDL laag zijn. Of als je LDL en HDL hoog zijn?

Je totale cholesterolwaarden worden meestal als referentiepunt gebruikt. Als die te hoog is, wordt er meestal nader onderzoek gedaan naar je HDL/LDL waarden. Dat is dan toch niet voor niks?
Wat heeft dit te maken met de volgende bewering: "Daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde gelinkt is aan hart- en vaatziekten."?

(In de Framingham Heart Study, die hierboven ook wordt genoemd, was er een sterker voorspellende waarde m.b.t. coronaire vaatziekten per deeltje HDL-cholesterol dan per deeltje LDL-cholesterol: "In the Framingham Heart Study, HDL cholesterol level was more potent as a risk factor for coronary heart disease than was the level of low-density lipoprotein (LDL)." Al maakt dit verder overigens niet uit; beide hebben een sterke associatie met hart- en vaatziekten.)
 
Wat heeft dit te maken met de volgende bewering: "Daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde gelinkt is aan hart- en vaatziekten."?

(In de Framingham Heart Study, die hierboven ook wordt genoemd, was er een sterker voorspellende waarde m.b.t. coronaire vaatziekten per deeltje HDL-cholesterol dan per deeltje LDL-cholesterol: "In the Framingham Heart Study, HDL cholesterol level was more potent as a risk factor for coronary heart disease than was the level of low-density lipoprotein (LDL)." Al maakt dit verder overigens niet uit; beide hebben een sterke associatie met hart- en vaatziekten.)
Een belangrijke risicofactor voor hart-en vaatziekten is een te hoge cholesterolgehalte , toch? LDL behelst 70% van je totale cholesterolwaarden. Pas als jij een te hoge cholesterolgehalte hebt, wordt er meestal nader onderzoek gedaan naar jouw HDL/LDL. Mijn laatste totale cholesterolwaarden waren rond de 3.3, terwijl mijn HDL onder de 0.9 was. Als HDL belangrijker was in het bepalen van hart-en vaatziekten, waarom speelt het dan een minder belangrijke rol in het bepalen van je totale waarden?
 
Wat heeft de mate van belangrijkheid te maken met je bewering: "Daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde gelinkt is aan hart- en vaatziekten."?

Om verder je vraag te beantwoorden: ja, een te hoog cholesterolgehalte is een belangrijke risicofactor. Initieel wordt er een meting gedaan van het totaal cholesterol, en daarna pas van het LDL- en HDL-, omdat deze meting ook sterk samenhangt met het risico op hart- en vaatziekten en tevens de goedkoopste test is. Je geeft zelf ook aan dat er vervolgens HDL-cholesterol wordt getest. Waarom zou dit getest worden als er geen link is tussen HDL-cholesterol en hart- en vaatziekten?

Je betrekt er consequent dingen bij die niks te maken hebben met je bewering waarop ik reageerde.
 
Laatst bewerkt:
Ter aanvulling, de toevoeging van HDL-cholesterol op totaal cholesterol, leeftijd, wel/niet roken en bloeddruk, geeft toch echt aardig wat extra voorspellende waarde bij mannen (bij vrouwen is de effectgrootte zelfs iets groter). Zeer vreemd voor een waarde die niet gelinkt is aan hart- en vaatziekten.
1619972576748.png


Een man met een hoog (gedefinieerd als 1.8 mmol/L) t.o.v. een laag (gedefinieerd als 0.8 mmol/L) HDL-cholesterol heeft een 60 tot 89% hoger risico op cardiovasculaire ziekten. (Uit de meest recente [2019] richtlijnen van de European Society of Cardiology.)
 
Waarvoor dan? Omega 3 doet niets voor HDL/LDL. Alleen voor je triglyceridengehalte iir. Als je niet elke dag fast food vreet dan moet dat geen probleem vormen. HDL is moeilijk te fixen met legale supplementen als je steroids gebruikt. Sommige studies hebben aangetoond dat Niacine wat kan helpen, maar dat is ook geen wondermiddel. Gw1516 doet het in dat opzicht wel wat beter.

Daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde gelinkt is aan hart- en vaatziekten. LDL wel. Gelukkig is LDL wel wat makkelijker te fixen.

De echte musts voor roiders zijn: supplementen die je LDL verlagen, eventuele supps die je bloeddruk verlagen en positieve invloed heeft op je hart zoals: Coq10, eventuele supps voor je lever zoals NAC/TUDCA als je armidex of andere orals gebruikt etc etc. En uiteraard supplement voor je haar als je daar vatbaar voor bent.
Uiteraard is voeding het belangrijkste. En cardio heeft een positieve invloed op HDL/LDL. Ik denk dat de supps die jij noemt niet per se een noodzaak zijn, tenzij je bloeddruk of andere zaken daar aanleiding toe geven. Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je kuurt.

Welke supps voor LDL-verlaging vind jij dan een must?
 
Uiteraard is voeding het belangrijkste. En cardio heeft een positieve invloed op HDL/LDL. Ik denk dat de supps die jij noemt niet per se een noodzaak zijn, tenzij je bloeddruk of andere zaken daar aanleiding toe geven. Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je kuurt.

Welke supps voor LDL-verlaging vind jij dan een must?
Voor LDL-verlaging kun je mijns inziens het beste uitwijken naar medicatie i.p.v. supplementen. Van rodegistrijstextract en berberine is er wel voldoende bewijs dat deze effectief en relatief veilig genoeg zijn om het te gebruiken ter verlaging van het LDL-cholesterol. In een ideale wereld waarbij die supplementen altijd correct worden gedoseerd zou het een prima optie zijn. Het probleem, echter, is dat je met supplementen weinig zekerheid hebt wat betreft consistente kwaliteit van het product. Met name rodegistrijstextract kun je dan beter laten staan en gaan voor een statine, immers, het effect ervan komt door een statine die het bevat (lovastatine).
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Wat heeft de mate van belangrijkheid te maken met je bewering: "Daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde gelinkt is aan hart- en vaatziekten."?

Om verder je vraag te beantwoorden: ja, een te hoog cholesterolgehalte is een belangrijke risicofactor. Initieel wordt er een meting gedaan van het totaal cholesterol, en daarna pas van het LDL- en HDL-, omdat deze meting ook sterk samenhangt met het risico op hart- en vaatziekten en tevens de goedkoopste test is. Je geeft zelf ook aan dat er vervolgens HDL-cholesterol wordt getest. Waarom zou dit getest worden als er geen link is tussen HDL-cholesterol en hart- en vaatziekten?

Je betrekt er consequent dingen bij die niks te maken hebben met je bewering waarop ik reageerde.
Laat ik het dan anders formuleren: daarbij is er nog nooit concreet aangetoond dat een lage HDL waarde direct gelinkt is aan hart- en vaatziekten. Aderverkalking is wel direct gelinkt aan een te hoge LDL. Aderverkalking is een belangrijke risicofactor als je praat over hart- en vaatziekten.

Dus jij beweert dat je beter af bent met een hoge LDL/HDL dan een lage LDL/HDL? Wat draagt volgens jou meer bij aan hart- en vaatziekten?

Ik denk dat de supps die jij noemt niet per se een noodzaak zijn, tenzij je bloeddruk of andere zaken daar aanleiding toe geven. Ligt er natuurlijk ook aan hoe zwaar je kuurt.

Welke supps voor LDL-verlaging vind jij dan een must?
Ligt er inderdaad aan wat je gebruikt. Jouw voeding etc kan perfect zijn, maar als jij genoeg tren/mast etc gebruikt dan ga jij echt niet jouw cholesterolwaarden onder controle houden. In mijn optiek kun je sowieso beter voorkomen dan genezen. Een keer een bloedtest doen in de zoveel tijd geeft helemaal geen goede indicatie. Jouw cholesterolwaarden kunnen heel snel veranderen.

Rode gist rijst extract met monacolin K. Er zijn ook rode gist producten zonder(genoeg) monacolin K, waardoor het in feite nutteloos is. https://www.nccih.nih.gov/health/red-yeast-rice
Curcumin

Maar ik denk dat je het beste af bent met gw1516: https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/ATVBAHA.112.247890
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Back
Naar boven