AndroidHealthClinic

Leeftijd 30 --> body is changing (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

graafdracula

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
97
Waardering
24
Hi allemaal,

Even wat geouwehoer (lees: geklaag) over leeftijd en fitness! Iets waar we allemaal last van hebben (denk ik..)

Zelf ben ik onlangs 30 geworden en, ondanks het kloterige mentale aspect ervan, merk ik toch ook wel feitelijk dat in rap tempo het lichaam achteruit gaat de laatste tijd. Voelt een beetje alsof er gewoon een knop is omgezet in je lichaam waardoor je je jonge godenspieren,- botten- en gewrichten kwijt bent.
Natuurlijk snap ik.. het is nog geen 40 of 50.. maar toch fijn om er alvast over na te denken hoe je dit tegen kan gaan.

Beklag:
Afgelopen weekend weer veel overhead oefeningen gedaan. Heel de week weer een pijnlijke linker schouder en een aangespannen linker upper trap. Lekker assymetrische pijn!
Dag erop gaan hardlopen; wat fijn! Knieën (pees achter) doet nu ook al een paar dagen pijn! Dit pijntje ken ik en duurt altijd een paar weken! Jippie!
Vanochtend bij het schoenen aantrekken; iets te enthousiast.. Achillespees doet pijn......

DE GROTE VRAAG:
Hoe ging jij hiermee om? Wat was voor jou een fix om lekker in je vel te blijven, ondanks een lichaam dat achteruit ging?
Was dit stretchen, goede warming-up, supplementen, yoga, geen 'explosieve oefeningen' meer?

Hoor het graag :D!
 
Zelf geen last van, maar voor m'n 30ste nooit heel lang veel gedaan, dus ben nog nooit op een top geweest. Juist daarna het moment bereikt dat ik sterker was en een betere conditie had tegelijkertijd dan ik daarvoor los had, alleen over snelheid weet ik dat niet zeker, daar gooide corona roet in het eten.

Vlak voor corona en tijdens corona periodes gehad met tot 2-3x KT en 3x hardlopen, dat kon gewoon. Al was het wel zo dat de sessie KT, de dag na het snelheidswerk met enige regelmaat werd overgeslagen of aangepast, uiteindelijk leek het overstappen op UB/LB ipv FB een oplossing, zodat de benen iets meer rust hadden.

Geen idee wat je doet, hoe je traint en waarvoor je traint, misschien is het wel teveel, te vaak, te vaak te hard en/of niet weten wanneer je een stapje terug moet doen.

Soms is het niet het trainen, maar whatever else life throws at you dat een beperking is op het herstel. Rond de 30 zitten veel mensen in de spitsuur van het leven, minder (goede) slaap en stress zijn een factor.

Ik lees wel mee, want ik zal op een gegeven moment ook wel tegen grenzen aanlopen.
 
Ja dat klopt, rond je 30e heb je vaak buiten het sporten ook wat meer stress. Dit kan uiteindelijk ook (in)direct fysieke stress geven.

Ik denk dat veel 40 en 50-jarigen nu dit topic lezen en denken: doe normaal! Je bent pas 30!
Maar.. ik vind het denk ik toch wel een lastige leeftijd. Je geest is nog steeds 20 en je lichaam niet meer. Juist op je 30e wil je nog zo veel mogelijk 'zonder beperkingen' kunnen sporten en gek doen!
 
Dat blijft altijd zo, een kennis van 78 zegt dat ie vaak ook denkt dat ie nog 28 is en wel ff met tegels gaat lopen slepen, de dag erna voelt ie zich wel heel erg 78.
 
Na een tijd niets doen iig heel rustig opbouwen. Ik merk dat mijn pezen en aanhechtingen het tegenwoordig een stuk zwaarder hebben dan vroeger. Herstel gaat wat langzamer.

Gewoon goed je rust nemen dan komt het wel goed.
 
Ik was rond 34a35 jaar op mijn sterkste :dunno:
 
Ik was rond 34a35 jaar op mijn sterkste :dunno:
Sterker wel, maar ik herstel niet meer zo snel als toen ik 18 was.

Van een avondje drinken ook niet trouwens. Waar ik vroeger zo weer door kon heb ik er nu 2 dagen last van.
 
Ik ben nu 28 en loop al 5 jaar constant met pijntjes. Meest stomme voorbeeld is een heupblessure die ontstaan is door een stom voetbalpartijtje. Heb ik 6 maanden mee gelopen. Als ik nu nog wel eens voetbal heb ik direct last van mijn knieën. Hoe ga ik ermee om? Dingen en oefeningen vermijden die gegarandeerd pijn veroorzaken. En verder heel goed opwarmen.
 
Ik ben nu 28 en loop al 5 jaar constant met pijntjes. Meest stomme voorbeeld is een heupblessure die ontstaan is door een stom voetbalpartijtje. Heb ik 6 maanden mee gelopen. Als ik nu nog wel eens voetbal heb ik direct last van mijn knieën. Hoe ga ik ermee om? Dingen en oefeningen vermijden die gegarandeerd pijn veroorzaken. En verder heel goed opwarmen.
Ik weet niet in hoeverre dit normaal is voor mensen die op een beetje niveau aan bodybuilding doen, één van de aanbevelingen die beginnende strongman krijgen is dat ze een goede fysio moeten zoeken, want die zullen ze met enige regelmaat nodig hebben.

Mijn enige hardloopblessure kwam ook door een sprintje naar een bus, die iedere 10 minuten komt, dit was niet de laatste, ik was ook nergens te laat voor, maar zoals ik al zei, overbelasting heeft bij mij nog weinig kans gekregen.
 
Hoe ging jij hiermee om? Wat was voor jou een fix om lekker in je vel te blijven, ondanks een lichaam dat achteruit ging?
Opbouwen en bijhouden scheelt een hoop. Juist als je een tijd niet getraind hebt, is het verleidelijk om gelijk weer voluit te gaan. Het is zo zonde als je gelijk zo voluit gaat, dat je de volgende training teveel beperkt bent. Meer is dan vaak uiteindelijk minder resultaat. Geef je lichaam de tijd om op te bouwen, te herstellen, en houd het bij.

Die assymetrische spierpijn zal wel zijn omdat je te enthousiast bezig was. Maar toch even voor de zekerheid: als je ene kant nu beter is ontwikkeld dan je andere kant, probeer dan gewoon altijd met je zwakste kant te beginnen. Dus als jij met je zwakkere kant 8 reps met een x aantal kilo's doet, doe dat daarna dan ook met je sterkere kant. Niet ineens 12 reps met die sterkere kant, hoe verleidelijk het soms ook is. Het enige wat je dan traint is je ego. Wat jij noemt 'explosieve oefeningen' lenen zich ook erg voor het trainen van je ego.
 
Opbouwen en bijhouden scheelt een hoop. Juist als je een tijd niet getraind hebt, is het verleidelijk om gelijk weer voluit te gaan. Het is zo zonde als je gelijk zo voluit gaat, dat je de volgende training teveel beperkt bent. Meer is dan vaak uiteindelijk minder resultaat. Geef je lichaam de tijd om op te bouwen, te herstellen, en houd het bij.

Die assymetrische spierpijn zal wel zijn omdat je te enthousiast bezig was. Maar toch even voor de zekerheid: als je ene kant nu beter is ontwikkeld dan je andere kant, probeer dan gewoon altijd met je zwakste kant te beginnen. Dus als jij met je zwakkere kant 8 reps met een x aantal kilo's doet, doe dat daarna dan ook met je sterkere kant. Niet ineens 12 reps met die sterkere kant, hoe verleidelijk het soms ook is. Het enige wat je dan traint is je ego. Wat jij noemt 'explosieve oefeningen' lenen zich ook erg voor het trainen van je ego.
Single Limb trainen in het bijzonder en zwakheden (spieren, mobiliteit, balans, flexibiliteit) trainen in het algemeen kan ook een hulp zijn bij het volhouden.

Niet altijd op dezelfde manier trainen en periodiseren ook.

Volgens Pavel moet je wel met je sterke kant beginnen. Je hebt namelijk geen zwakke kant, je hebt een sterke en een sterkere kant!
 
Single Limb trainen in het bijzonder en zwakheden (spieren, mobiliteit, balans, flexibiliteit) trainen in het algemeen kan ook een hulp zijn bij het volhouden.

Niet altijd op dezelfde manier trainen en periodiseren ook.

Volgens Pavel moet je wel met je sterke kant beginnen. Je hebt namelijk geen zwakke kant, je hebt een sterke en een sterkere kant!
Dan is bodybuilding, de sport waarbij symmetrie een rol speelt, dus niet Pavel's sport :o

En met sterke en sterkere zegt hij toch eigenlijk hetzelfde?
 
Dan is bodybuilding, de sport waarbij symmetrie een rol speelt, dus niet Pavel's sport :o
Ik kon zijn positieve mindset wel waarderen, hij zegt idd gewoon hetzelfde met andere woorden, voor bodybuilding helpt het misschien om te denken in slecht en zwakker.

Alleen mijn laaste zin is de mening van Pavel de rest is wijsheid en/of ook maar een mening die mij wel aanspreekt.

Voor bodybuilding heb ik mezelf ongeschikt verklaard, maar je weet maar nooit.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben nu 28 en loop al 5 jaar constant met pijntjes. Meest stomme voorbeeld is een heupblessure die ontstaan is door een stom voetbalpartijtje. Heb ik 6 maanden mee gelopen. Als ik nu nog wel eens voetbal heb ik direct last van mijn knieën. Hoe ga ik ermee om? Dingen en oefeningen vermijden die gegarandeerd pijn veroorzaken. En verder heel goed opwarmen.
Haha klinkt bekend, jaren terug in Kopenhagen in een sportschool los gegaan op een trapzak. Heb maanden met een zere schouder gelopen :D
 
Haha klinkt bekend, jaren terug in Kopenhagen in een sportschool los gegaan op een trapzak. Heb maanden met een zere schouder gelopen :D
Je tip is dus eigenlijk om niet meer naar Kopenhagen te gaan?

Kreeg je last van je schouder bij het trappen, of was het met stoten? Niet alleen om flauw te doen, zoals hierboven, maar ik kan me echt voorstellen dat je met flink indraaien je schouder kan blesseren.

Ik moest eens laten zien hoe lening ik was en wilde een trapzak zo hoog mogelijk raken, met als gevolg was dat ik omviel. De zak was vlak bij de openstaande deuren en het bijna volledige yogaklasje stond al te wachten. Heb zeker een week met een gekneusd ego gelopen.
 
Kopenhagen is fantastisch :)

Stoten idd, sloeg ook nergens op om met bijna volle kracht te gaan rammen maar had al jaren geen zware zak meer gezien (behalve in de spiegel :D )
 
Kopenhagen is fantastisch :)

Stoten idd, sloeg ook nergens op om met bijna volle kracht te gaan rammen maar had al jaren geen zware zak meer gezien (behalve in de spiegel :D )
Je hoort het met voetbal ook wel, zonder warming up ff lekker een bal hard raken voor een ver schot, dat is ook niet lief zijn voor je lichaam.
 
Ik weet niet in hoeverre dit normaal is voor mensen die op een beetje niveau aan bodybuilding doen, één van de aanbevelingen die beginnende strongman krijgen is dat ze een goede fysio moeten zoeken, want die zullen ze met enige regelmaat nodig hebben.

Mijn enige hardloopblessure kwam ook door een sprintje naar een bus, die iedere 10 minuten komt, dit was niet de laatste, ik was ook nergens te laat voor, maar zoals ik al zei, overbelasting heeft bij mij nog weinig kans gekregen.
Klopt een goede fysio is zeker nodig. Ik ben in de lockdown eigenlijk per toeval uitgekomen bij de fysiotherapeut van de selectie van Roda JC en dat is me zo goed bevallen dat ik daar nu standaard heen ga.
 
Back
Naar boven