MuscleMeat

Mijn schema (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hokaatje

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
6 nov 2013
Berichten
98
Waardering
45
Lengte
1m70
Massa
60kg
Vetpercentage
11%
Ik probeer een voedingsschema te maken maar ben zo slecht met rekenen :grumble:

Aantal jaar geleden fanatiek gesport met pt.
Helaas gestopt en uiteraard flink aangekomen, doodzonde.
Ik eet nu 2 maanden volgens mijn laatste voedingsschema maar er gebeurd niks.
Ik mountainbike 2x in de week en ga krachttraining weer oppakken, gister een fullbody workout gedaan thuis met dumbbells, wss binnenkort weer een pt.

Gewicht 74 kg
Lengte 1.70m
Leeftijd 42

Ik probeer mijn macro's uit te rekenen:
Koolhydraten 2 gr/kg
Eiwit 2 gr/kg
Vet 1 gr/kg

4 maaltijden per dag
3 maaltijden per dag alle macro’s
1 maaltijd per dag met vet en eiwit

74x2= 148 gr khd/dag :3 =37gr/maaltijd
74x2= 148 gr eiw/dag :4 = 46 gr/maaltijd
74x1= 74 gr vet/dag :4 = 18.5 gr/maaltijd

whey van 100 gr is 83.2 gr eiwit (xxl whey isolate chocola)
1 gram = 0,832
(83.2:100=0,832)
als ik 46 gr ipv 100 gr
dan is t 46x0,832= 38

mout van 100 gr is 58.7 khd (Lidl)
1 gram = 0.587
als ik 37 gr ipv 100 gr
dan is t 37x0,587= 21.72

gehakt van 100 gr is 18.9 eiwit (mager rundergehakt Lidl)
1 gram = 0.189
als ik 46 gr ipv 100 gr
dan is t 46x0,189= 8.7

wrap van 100 gr is 48.3 khd (volkoren Lidl)
1 gram = 0.483
als ik 37 gr ipv 100 gr
dan is t 37x0,483= 17.9

yoghurt van 100 gr is 4.6 eiwit (Gr.yoghurt Lidl)
1 gram = 0,046
als ik 46 gr ipv 100 gr
dan is t 46x0,046= 2.11

walnoten van 100 gr is 69,1 vet (Lidl)
1 gram = 0.691
18.5x0.691= 12.8

Olijfolie van 100 ml is 91.1 vet (Lidl)
1 gram = 0.911
18.5x0.911= 16.9

Alleen de Whey lijkt goed te zijn, de rest veel te weinig?
Olijfolie te veel?

HELLUP!?????????
 
Een inschatting van je behoefte in kcal maak je met een formule, zie excel bestanden van marina1975 of calculators op internet.

Meestal stellen mensen een doel voor eiwitten en vetten, koolhydraten zijn dan het sluitstuk. Waarschijnlijk zit je met 2 gr/kg aan de ruime kant met eiwitten, dus als je dat niet haalt is dat geen reden tot paniek.

Je kan overwegen MFP te gebruiken, die telt alles voor je op. In walnoten zit bv ook wat eiwitten, het is niet alleen een vet.
 
  • Like
Waarderingen: BB_
Dank voor je reactie.

Caloriebehoefte: lichaamsgewicht x 30 – 10%
74x30=2220
10% van 2220=222
2220-222=1998 calorien/dag

Ik heb toentertijd van mn pt geleerd om van bv havermout alleen de koolhydraten te noteren. Van gehakt de eiwitten enz.

8,7 gram gehakt bij een maaltijd is toch wel erg weinig of zie ik dat verkeerd?

mfp in t verleden wel eens gebruik maar vond dat niet prettig werken.
 
Ik heb toentertijd van mn pt geleerd om van bv havermout alleen de koolhydraten te noteren. Van gehakt de eiwitten enz.
Dit volg ik even niet. Dus het vet in gehakt tel je niet mee?
 
Ik weet niet hoe je pt dit ooit voor elkaar heeft gekregen. Maar voor een goed schema heb je alles nodig. Dus alle informatie en dus ook alle koolhydraten, vetten en eiwitten van alle producten.

Kijk hier vast even naar. Post 2 en de excel. Ga zelf nu eerst even eten maken. :D
 
Dit volg ik even niet. Dus het vet in gehakt tel je niet mee?
Niet direct, . Sorry, t is alweer een aantal jaar geleden. Wss zeg ik t verkeerd.
 
Ik weet niet hoe je pt dit ooit voor elkaar heeft gekregen. Maar voor een goed schema heb je alles nodig. Dus alle informatie en dus ook alle koolhydraten, vetten en eiwitten van alle producten.

Kijk hier vast even naar. Post 2 en de excel. Ga zelf nu eerst even eten maken. :D
Sorry, t is alweer een aantal jaar geleden. Hij is een goede pt, zeer ruime ervaring en kennis. Ik zal t verkeerd bewoorden.
 
Ik heb toentertijd van mn pt geleerd om van bv havermout alleen de koolhydraten te noteren. Van gehakt de eiwitten enz.
Lol dat is echt de grootste onzin.
 
Het is eigenlijk simpel
Ewitten bij 74 kg = ca. 150 gr = (150*4=600 kcal)
vetten bij 74 kg = ca. 75 gr = (75*9=675 kcal
rest is koolhydraten.
Als je caloriebehoefte inderdaad 2000 kcal is dan hou je 2000-1275 = 775 kcal voor koolhydraten over
775/4= ca. 194 gr aan koolhydraten.

Dat kan je dan zelf over de dag heen verdelen in je maaltijden. Of het nu 3 maaltijden zijn of 6 maaltijden dat boeit op zich niet. Kan persoonlijk verschillen maar het gaat om het totaal aan kcal.

Pak de spreadsheet erbij en vul in wat je eet. Wel zelf je producten even de waardes aanpassen in de tabel.
Het is heel eenvoudig allemaal. Zeker met zo een spreadsheet. Het kost misschien even wat moeite om het bij te houden in het begin maar met de tijd leer je dat ook vanzelf en weet je wat je kan eten.

Ik denk eerder dat je pt misschien bedoeld heeft dat hij eiwitten uit je eiwitbron ( vlees/vis zuivel) telt voor de 2 gr per kg en de vetten uit je vet bronnen bij die 1 gr per kg. Omdat die de voornaamste bijdrage leveren. Zo kan je wel schatten maar niet berekenen.
Maar dat is een wilde guess.

Maar goed probeer het eens met de spreadsheet of post gewoon eens wat je eet met de macro's.
 
Het is eigenlijk simpel
Ewitten bij 74 kg = ca. 150 gr = (150*4=600 kcal)
vetten bij 74 kg = ca. 75 gr = (75*9=675 kcal
rest is koolhydraten.
Als je caloriebehoefte inderdaad 2000 kcal is dan hou je 2000-1275 = 775 kcal voor koolhydraten over
775/4= ca. 194 gr aan koolhydraten.

Dat kan je dan zelf over de dag heen verdelen in je maaltijden. Of het nu 3 maaltijden zijn of 6 maaltijden dat boeit op zich niet. Kan persoonlijk verschillen maar het gaat om het totaal aan kcal.

Pak de spreadsheet erbij en vul in wat je eet. Wel zelf je producten even de waardes aanpassen in de tabel.
Het is heel eenvoudig allemaal. Zeker met zo een spreadsheet. Het kost misschien even wat moeite om het bij te houden in het begin maar met de tijd leer je dat ook vanzelf en weet je wat je kan eten.

Ik denk eerder dat je pt misschien bedoeld heeft dat hij eiwitten uit je eiwitbron ( vlees/vis zuivel) telt voor de 2 gr per kg en de vetten uit je vet bronnen bij die 1 gr per kg. Omdat die de voornaamste bijdrage leveren. Zo kan je wel schatten maar niet berekenen.
Maar dat is een wilde guess.

Maar goed probeer het eens met de spreadsheet of post gewoon eens wat je eet met de macro's.
Dankjewel Marina, ik zal morgen er nog eens voor gaan zitten.
Zoiets was het idd. Ik weet t niet meer precies. Iig wist hij wel wat hij deed.
 
Dankjewel Marina, ik zal morgen er nog eens voor gaan zitten.
Zoiets was het idd. Ik weet t niet meer precies. Iig wist hij wel wat hij deed.
Zie pm ;)
 
Back
Naar boven