XXL Nutrition

Cut en sterker worden --> Massa?

Bezoekers in dit topic

graafdracula

Cool Novice
Lid geworden
1 mei 2014
Berichten
97
Waardering
24
Hi allemaal,

Wellicht een wetenschappelijke vraag over relatie krachtstats en massa; maar toch stel ik hem hier; aangezien het antwoord wellicht in de Voeding zit..

Over het algemeen volgen de meeste mensen het volgende proces:
A. Meer eten (Bulken) >> Sterker worden >> Groter worden (vet en spier).
B. Minder eten (Cutten) >> Vooral 'handhaving' kracht >> Proberen relatief meer vet dan spier te verliezen.

Nu volg ik dit principe niet echt, maar lijk ik meer iets als een constante cut/lean bulk te doen. Ik krijg maar zo'n 2000-2300 kcal naar binnen (82kg, 186cm) en probeer 3 a 4x per week te fitnessen.
Ben dan ook afgevallen van 84 naar 81kg in een half jaar.
Toch verbreek ik ondertussen record na record met mijn krachtstats (bench press van 70 naar 92,5 / deadlift van 120 naar 145 / squat van 85 naar 115 / military press van 40 naar 55.

Probleem:
Mijn lichaam lijkt nog hetzelfde. Mijn spieren lijken niet groter te worden.
Simpelweg gezegd: Ik ben ondertussen een stuk sterker geworden maar dit is van buiten niet te zien!

Dit triggerde mij nadat ik een 'jochie' op TikTok een dumbell press zag doen met 50kg dumbells (en nee was niet fake). Die gast zag er helemaal niet groot uit.

Dus ik vroeg mij af; hoe groot is die relatie nou tussen spieromvang en kracht? Is die bij sommige mensen groter dan bij anderen?
 
  • Like
Waarderingen: Apv
Er is niet echt een touw aan vast te knopen. Sterk zijn is ook een erg relatief begrip.

Een klein iemand, of iemand met weinig spiermassa, kan nog steeds sterk zijn.

Iemand die veel spiermassa heeft hoeft niet per definitie sterker te zijn dan de bovenstaande persoon. Maar ga er maar wel vanuit dat als iemand 120kg droog is dat er best wel wat kracht in zit ja.

Het is ook maar net waar je voor traint. Bij bodybuilding is kracht geen prioriteit. Het is belangrijk dat je je gewichten geleidelijk verhoogt, maar dat is alleen omdat je lichaam zich snel aanpast aan een bepaalde weerstand.
 
BB_ heb jij dat filmpje ook op tictoc gezet? :p

TS: Hoe lang train je al en wat is je doel?
Ik klooi al 5 jaar aan maar het laatste jaar pas echt serieus (lees: gewichten verhogen en cyclen met nieuwe oefeningen).
Vind het wel fijn om er een atletisch lichaam aan over te houden. Het is alleen irritant dat vrienden van mij er een stuk groter uitzien (spieren een stuk meer opgeblazen) terwijl ik in elke oefening sterker ben.
Het lijkt wel of zij die pump houden die je hebt na het sporten, en ik zeg maar leegloop, haha.
Allen zitten we aan de creatine, en niets meer.
 
Ik klooi al 5 jaar aan maar het laatste jaar pas echt serieus (lees: gewichten verhogen en cyclen met nieuwe oefeningen).
Vind het wel fijn om er een atletisch lichaam aan over te houden. Het is alleen irritant dat vrienden van mij er een stuk groter uitzien (spieren een stuk meer opgeblazen) terwijl ik in elke oefening sterker ben.
Het lijkt wel of zij die pump houden die je hebt na het sporten, en ik zeg maar leegloop, haha.
Allen zitten we aan de creatine, en niets meer.
Als je niet groeit eet je te weinig. Je geeft aan dat je op 2300 kcal zit terwijl je 1m86 bent. Geen wonder dat je geen spiermassa aankomt.

Spiergroei = genoeg eten en er is niemand, echt niemand, die daar onder uit komt.
 
Over het algemeen volgen de meeste mensen het volgende proces:
A. Meer eten (Bulken) >> Sterker worden >> Groter worden (vet en spier).
B. Minder eten (Cutten) >> Vooral 'handhaving' kracht >> Proberen relatief meer vet dan spier te verliezen.
C. recomp(Maingaining/Mainleaning/Gaintaining) >> op/rond onderhoud eten >> sterker worden door neuromusculaire efficiëntie/technische expertise en meer spieren >> spier kweken en rustig vet verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Ik klooi al 5 jaar aan maar het laatste jaar pas echt serieus (lees: gewichten verhogen en cyclen met nieuwe oefeningen).
Vind het wel fijn om er een atletisch lichaam aan over te houden. Het is alleen irritant dat vrienden van mij er een stuk groter uitzien (spieren een stuk meer opgeblazen) terwijl ik in elke oefening sterker ben.
Het lijkt wel of zij die pump houden die je hebt na het sporten, en ik zeg maar leegloop, haha.
Allen zitten we aan de creatine, en niets meer.
Wat bedoel je met een athletisch lichaam? Is dat een bepaalde look, of zitten daar ook prestaties aan vast, show and/or go? Wil je vooral sterker zijn dan je vrienden en sterker worden in verhouding tot jouw en hun BW, of wil je ook groter worden?

Een grotere spier is "all things being equal" een (in potentie) sterkere spier. Als je groter en gespierder wilt worden dan zal je daarvoor moeten eten en trainen. Dat betekent vaak dat je tussen de 12% en 20% gaat cyclen met bulk en cut, op de lange termijn zou een gewone bulk (niet lean, niet dirty) met een cut als je in de buurt van de 20% komt het meest efficient voor zijn.

Maar ik ben geen bb-er en let zeer minimaal op m'n eten, in het meest gunstige geval val ik onder C.
 
Ik dacht al dat het antwoord in voeding zat.

Ik vind het wel, uit wetenschappelijk oogpunt, nog steeds lastig te begrijpen.

Ik ben namelijk echt een stuk sterker geworden, zelfs nu ik té weinig eet.
Maar wil ik dat het ook echt 'te zien' is in mijn fysiek; dan moet ik meer eten.
Dus die spier blijft waarschijnlijk even sterk maar wordt na meer calorie-inname groter.
Hij heeft dan dus relatief 'minder kracht per unit massa van de spier'.

Het is soms gewoon raar te zien. Ik heb vaak genoeg in de sportschool gezien dat een fragiel uitziende man rustig 40kg dumbell press doet, terwijl een grote gespierde gast echt moeite heeft met 35kg.
Natuurlijk kan de één aan het begin van de workout zijn en de ander aan het eind; maar ik zie het toch echt wel vaak.
Vroeg me uit wetenschappelijk oogpunt uit hoe dat zit (gezien ik zelf tot die 1e categorie behoor, denk ik). Heeft die fragiel uitziende man dan grotere hefbomen in zijn lichaam (klinkt raar, I know), of inderdaad gewoon meer kracht per unit massa spier? Of gewoon meer doorzettingsvermogen.. ;)?
 
Dus die spier blijft waarschijnlijk even sterk maar wordt na meer calorie-inname groter.
Hij heeft dan dus relatief 'minder kracht per unit massa van de spier'.
Nee, een grotere spier is (op zijn minst in potentie) een sterkere spier. Als je gespierder wordt, wordt je ook sterker, als zal je daar wel specifiek op moeten trainen, zie: https://www.strongerbyscience.com/powerlifters-should-train-more-like-bodybuilders/

Key Points​

1. There are six key factors that largely determine how much you can lift.

2. Of these, muscle size is the only one that’s impacted strongly by training choices in the long run.

3. Although focusing on heavy (85%1rm+) lifting CAN build muscle mass, “bodybuilding” style training is a much more efficient and effective way to maximize hypertrophy.

4. Very advanced lifters may benefit from an increased focus on training specificity, but to make the most of this style of training, it helps to have a solid muscular base first.
 
Ik dacht al dat het antwoord in voeding zat.

Ik vind het wel, uit wetenschappelijk oogpunt, nog steeds lastig te begrijpen.

Ik ben namelijk echt een stuk sterker geworden, zelfs nu ik té weinig eet.
Maar wil ik dat het ook echt 'te zien' is in mijn fysiek; dan moet ik meer eten.
Dus die spier blijft waarschijnlijk even sterk maar wordt na meer calorie-inname groter.
Hij heeft dan dus relatief 'minder kracht per unit massa van de spier'.

Het is soms gewoon raar te zien. Ik heb vaak genoeg in de sportschool gezien dat een fragiel uitziende man rustig 40kg dumbell press doet, terwijl een grote gespierde gast echt moeite heeft met 35kg.
Natuurlijk kan de één aan het begin van de workout zijn en de ander aan het eind; maar ik zie het toch echt wel vaak.
Vroeg me uit wetenschappelijk oogpunt uit hoe dat zit (gezien ik zelf tot die 1e categorie behoor, denk ik). Heeft die fragiel uitziende man dan grotere hefbomen in zijn lichaam (klinkt raar, I know), of inderdaad gewoon meer kracht per unit massa spier? Of gewoon meer doorzettingsvermogen.. ;)?
Het belangrijkst is dat je kracht en massa compleet los trekt van elkaar.

Je gaat er nu weer vanuit dat als je meer gaat eten dat je spier even sterk blijft. Wie zegt dat? Hoe kom je tot deze conclusie? Je maakt het jezelf veel te ingewikkeld.

Spiermassa = voedsel en spierstimulatie

Spierkracht = structureel zwaardere gewichten pakken
 
Dit doet me denken aan bepaalde reacties onder een video van Naim Suleymanoglu, die zou weet ik veel hoeveel keer zijn eigen lichaamsgewicht kunnen liften omdat hij klein was, kortere armen had en dus een kortere afstand zou moeten afleggen, neen hij was gewoon sterker dan jij.
 
Kunt wel een bepaalde genetische aanleg hebben tot betere krachtexpressie per hoeveelheid massa die je hebt, en natuurlijk specifieke leverages aanhechtingen etc die gunstig kunnen zijn.

Het kan met jouw genoemde training bijvoorbeeld zijn dat je zwaarder leert tillen met de massa die je al hebt en daardoor niet aan hoeft te komen om sterker te worden. Tot dat potentieel geheel benut is, dan zul je toch weer wat meer spiermassa nodig hebben.

Maar ook tijdens het afvallen kun je zeker als je nog niet zeer gevorderd bent nog spiermassa winnen. Dat kan beiden spelen, beetje afhankelijk of je meer reps of maximaalkracht expressie traint/test.

Handiger om niet te kijken naar hoe het anderen afgaat.
 
graafdracula je vrienden zullen het misschien beter doen bij de meiden maar jij bent sterker, zie het probleem niet echt, wees blij :D dat tweede heb je meer aan.
 
graafdracula je vrienden zullen het misschien beter doen bij de meiden maar jij bent sterker, zie het probleem niet echt, wees blij :D dat tweede heb je meer aan.
Nope. Zeker niet als bb.
De voor jou, juiste manier vinden om te blijven groeien, met zo min mogelijk blessure of andere onderbrekingen.
Wat je tilt is interessant voor strongman en powerliften.
Als het je lukt om te groeien zonder zware gewichten heeft dat altijd een pre, vanwege minder klachten van gewrichten.
 
Andersom kan ook.
Je kunt geen 150kg bankdrukken zonder er gespierd uit te zien. Maar ook dan moet je goed genoeg eten.
 
Merk al enkele maanden hetzelfde op.

Zelfde stats ongeveer.
Laatste tijd train ik op een stuk hoger volume en eet veel vettiger. Nog maar anderhalf week en merk een enorme toename in kracht en in spiermassa.

Ja je oogt niet meer zo droog.. jammer, maar heb lang genoeg geklooid met clean bulk. Anderhalf jaar en na verschillende metingen nog geen 0.8kg spiermassa bijgekomen. Ik overtrainde wel zwaar moet ik er bij noteren.

Nu high volume push pull leg arm+schouder split en veel hoger in calorieën en ik ben echt tevreden. 3k calorieën minimum al let ik er niet meer op.
2 weken geleden 78.5kg nu rond de 81. Vetpercentage lijkt niet zoveel te groeien. Elke dag zover kunnen progressive overloaden wat ik een lean bulk niet meer ging op deze gewichten ;)
 
Laatst bewerkt:
Merk al enkele maanden hetzelfde op.

Zelfde stats ongeveer.
Laatste tijd train ik op een stuk hoger volume en eet veel vettiger. Nog maar anderhalf week en merk een enorme toename in kracht en in spiermassa.

Ja je oogt niet meer zo droog.. jammer, maar heb lang genoeg geklooid met clean bulk. Anderhalf jaar en na verschillende metingen nog geen 0.8kg spiermassa bijgekomen. Ik overtrainde wel zwaar moet ik er bij noteren.

Nu high volume push pull leg arm+schouder split en veel hoger in calorieën en ik ben echt tevreden. 3k calorieën minimum al let ik er niet meer op.
2 weken geleden 78.5kg nu rond de 81. Vetpercentage lijkt niet zoveel te groeien. Elke dag zover kunnen progressive overloaden wat ik een lean bulk niet meer ging op deze gewichten ;)
Goed om te horen!

Ikzelf blijf progressive overloaden terwijl ik onder mijn behoefte eet. Al een halfjaar lang.
Maar inderdaad, zoals de comments hierboven, ook al blijf je overloaden, als je niet genoeg eet ga je het niet zien in spiermassa.

Ik ga ook maar wat meer eten, om aan de buitenwereld mijn gains te kunnen laten zien ;). Hopelijk komt er bij mij ook niet te veel vet bij.. is bij iedereen anders natuurlijk.
 
Back
Naar boven