Fitness Seller

Spiergroep trainen: Variatie vs consistentie (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Sterkjanus

Cool Novice
Lid geworden
27 jul 2020
Berichten
42
Waardering
36
Ik doe nu 3x per week een full body schema waarbij elke spiergroep dus 3x per week wordt belast. Nou belast ik de spiergroep wel elke keer net wat anders met een andere oefening.

Zo doe ik bijvoorbeeld op maandag een bench press, op woensdag een incline bench press en op vrijdag de pec fly machine.
Voor de triceps doe ik op maandag een cable pull down, op woensdag dips en op vrijdag arm overhead extensions.

Ik train dus alles 3 keer per week, maar varieer met oefeningen zodat meerdere 'delen' van de spier worden belast. Zo houd ik het ook leuk voor mezelf.

Maar is dat nou optimaal voor hypertrophy? Of is het beter om gewoon 3x per week bench press te doen en 3x per week cable pull down en dat een aantal maanden aan te houden?

Wat is hier de consensus of jouw mening over?
 
Mijn mening is loggen en zwaarder gaan week op week, of in reps of in gewicht
ik zou niet kunnen focussen door al die variatie. Maar iedereen is anders.
 
Mijn mening is loggen en zwaarder gaan week op week, of in reps of in gewicht
ik zou niet kunnen focussen door al die variatie. Maar iedereen is anders.

Ik doe zowel loggen als progressie op de oefeningen.

Het lijkt mij dat je een 'completere' borst krijgt als die vanuit meerdere hoeken wordt getraind, dus straight, incline, flies. Van de andere kant krijgt dan niet elk gedeelte van de spier 3x per week een workout.
Dus ik weet niet wat het beste is om te doen. Zelf vind ik de variatie wel fijn.
 
Ik denk dat variatie beter is. Voor een completere ontwikkeling van de spier. Volgens mij voorkom het ook overbelasting van de spier. Het is in elk geval minder saai. En de ene keer ga ik los op de incline bench en dips en de volgende keer op incl dumbell press en machine fly's.

Benen train je toch ook niet alleen met squatten ? Ik denk dat je echt een heel eind komt met alleen squaten, maar dat je benen completer ontwikkelen met variatie.
 
Ik denk dat variatie beter is. Voor een completere ontwikkeling van de spier. Volgens mij voorkom het ook overbelasting van de spier. Het is in elk geval minder saai. En de ene keer ga ik los op de incline bench en dips en de volgende keer op incl dumbell press en machine fly's.

Benen train je toch ook niet alleen met squatten ? Ik denk dat je echt een heel eind komt met alleen squaten, maar dat je benen completer ontwikkelen met variatie.
Benen zijn geen borst. Die zijn namelijk wél heel groot. En bestaan uit talloze verschillende spieren.
Eindeloze variatie op die borst ook altijd. Flys uit alle hoeken... Kan vast geen kwaad maar volgens mij is het allemaal bro-science en overdreven. Zware presses en flys moeten het voor 95% doen. Ongeacht uit welke hoek.
 
Zoals altijd draait het om een balans tussen variatie en consistentie, ik denk dat die zienswijze wel een zekere consensus vormt.

Bij consistentie moet je vooral denken aan bepaalde basisbewegingen die je continue doet over de weken, maanden en jaren heen.
M.a.w. in je trainingen dient een squat variant, deadlift-variant, UB push en pull oefening varianten e.d. te zitten.
Ook regelmaat in het uitvoeren van je training-sessies is een consistentie-factor.

Bij variatie dien je in de eerste instantie te denken aan afwisseling aantallen sets en reps en het 'spelen' met intensiteit en trainingsvolume.
Op de tweede plaats is het geen verkeerd idee om variaties op de basis-bewegingen te doen, dus bench press afwisselen met bijvoorbeeld incline presses of dips. Squats met front squats, deadlifts met trap bar deadlifts.
Mijn advies daarbij is altijd geweest: "doe hetzelfde maar dan net een beetje anders"

De opmerkingen van RonnReeves over variëren snijden hierbij ook zeker hout:
- completere ontwikkeling van spiergroepen, vooral als de doelen meer BB gericht zijn.
- over het algemeen is ook mijn ervaring dat variëren op een bepaald type oefening inderdaad overbelasting en blessures kan voorkomen.
- Het zorgt er ook voor dat je je niet te snel gaat vervelen, dat het saai wordt.

Het moet een beetje leuk en spannend blijven.
Stagnatie heeft namelijk veel vaker dan je denkt een psychologische oorzaak.

Last but not least, variëren omwille van het variëren is niet verstandig, dan sla je weer te veel door naar de andere kant.
Het heeft echt geen zin om 101 curls of flyes varianten te doen.

Maar het echte 'gevaar' zit hem in het feit dat overdreven vaak variëren en schema-hoppen progressie eerder afremt dan stimuleert.
Je moet je lichaam namelijk ook wel de kans geven om aan een bepaalde trainingsmethode te wennen om het rendement er van te zien.
 
Zoals altijd draait het om een balans tussen variatie en consistentie, ik denk dat die zienswijze wel een zekere consensus vormt.

Bij consistentie moet je vooral denken aan bepaalde basisbewegingen die je continue doet over de weken, maanden en jaren heen.
M.a.w. in je trainingen dient een squat variant, deadlift-variant, UB push en pull oefening varianten e.d. te zitten.
Ook regelmaat in het uitvoeren van je training-sessies is een consistentie-factor.

Bij variatie dien je in de eerste instantie te denken aan afwisseling aantallen sets en reps en het 'spelen' met intensiteit en trainingsvolume.
Op de tweede plaats is het geen verkeerd idee om variaties op de basis-bewegingen te doen, dus bench press afwisselen met bijvoorbeeld incline presses of dips. Squats met front squats, deadlifts met trap bar deadlifts.
Mijn advies daarbij is altijd geweest: "doe hetzelfde maar dan net een beetje anders"

De opmerkingen van RonnReeves over variëren snijden hierbij ook zeker hout:
- completere ontwikkeling van spiergroepen, vooral als de doelen meer BB gericht zijn.
- over het algemeen is ook mijn ervaring dat variëren op een bepaald type oefening inderdaad overbelasting en blessures kan voorkomen.
- Het zorgt er ook voor dat je je niet te snel gaat vervelen, dat het saai wordt.

Het moet een beetje leuk en spannend blijven.
Stagnatie heeft namelijk veel vaker dan je denkt een psychologische oorzaak.

Last but not least, variëren omwille van het variëren is niet verstandig, dan sla je weer te veel door naar de andere kant.
Het heeft echt geen zin om 101 curls of flyes varianten te doen.

Maar het echte 'gevaar' zit hem in het feit dat overdreven vaak variëren en schema-hoppen progressie eerder afremt dan stimuleert.
Je moet je lichaam namelijk ook wel de kans geven om aan een bepaalde trainingsmethode te wennen om het rendement er van te zien.

Heldere en volledige uitleg, dank.

In mijn geval, praktisch, wat zou je dan aanraden? Wel op de 3 dagen een andere borsttraining, of de incline bench laten zitten en dus 'om de dag' bench press en flies?

Het was wel mijn plan om de komende maanden vast te houden aan het schema wat ik nu heb en dan de gewichten / reps wekelijks te verhogen. Dus dat is dan consistente, progressieve variatie :p
 
Laatst bewerkt:
Mijn mening is loggen en zwaarder gaan week op week, of in reps of in gewicht
ik zou niet kunnen focussen door al die variatie. Maar iedereen is anders.
Dit is het juiste antwoord. De toevoeging van harpep is een goede: je moet plezier in je trainingen hebben om gemotiveerd te blijven en er valt voordeel te behalen door spieren met verschillende oefeningen te prikkelen. Zo lang je een vorm van progressive overload toepast ga je vooruit.
 
Back
Naar boven