XXL Nutrition

Cutten met 1 dag extreme cardio vs elke dag een beetje (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Chris1989

Advanced Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
29 jan 2009
Berichten
1.101
Waardering
1.091
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
19%
Er word vaak gezegd dat je het beste elke dag een grote wandeling kunt maken als cardio activiteit of een stukje fietsen. Zelf ook goede resultaten behaald met dagelijks op de hometrainer zitten.

Ben momenteel alleen meer fan van lange tochten op de wielrenfiets en vroeg mij af of dit genoeg bijdraagt in de cut en wat jullie ervaring hiermee is?

Merken jullie grote verschillen of voordelen/nadelen?

Met extreme cardio bedoel ik een intensieve rit van 4 uur waar je dus in theorie zo'n 3500kcal er doorheen fietst vs elke dag een liss activiteit van 500kcal.

Voordeel dat ik merk bij de lange tocht is sowieso de planning en de focus. Je zaterdag bestaat bijv. een fietstocht op de planning en je bent de avond van te voren al bezig met voorbereiding. De dagelijkse liss activiteit komt in mijn ervaring vaker in het geding dan een wekelijkse sportactiviteit. Qua verbranding zal ik het nog moeten ondervinden, maar denk ik dat het niet optimaal is voor je spieren en er dus in die tocht verhoudingsgewijs 3500kcal minder vet% bij zit.

Even er aan toevoegen dat ik niet veel kan vinden online over dit, puur dat vaak liss het beste is. Dingen die ook goed zijn, worden eigenlijk niet echt vermeld lijkt het.
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg geen lange tocht erbij in, in een trainingsweek in een cut.
Afgelopen week bij 25plus graden 1:30 ge mountainbiked, kostte mij 1 keer krachttraining.
Ik heb een dagelijks tekort van 500 en schoot door het fietsen naar een tekort van 1000, dit gedeeltelijk gecompenseerd, maar achteraf spijt van de rit. Wel genoten, maar waardeloos als je geen spieren wil verliezen. Pomp weg, en nu met deze warmte, moeite om weer dat volle gevoel terug te pakken.
Tip, misschien werkt front loaden, extra kcal van te voren, om achteraf een beter gevoel over te houden.
Een toch van 2-3 duizenden kcal zou ik niet doen.
 
Wel genoten, maar waardeloos als je geen spieren wil verliezen. Pomp weg, en nu met deze warmte, moeite om weer dat volle gevoel terug te pakken.
Kun je dat gevoel onderbouwen met feiten of is het puur je gevoel? Uitgaande dat we geen topsporters zijn en elke honderste % van belang is en er bij 15-20% vetpercentage genoeg vetreserves zijn.

Tip, misschien werkt front loaden, extra kcal van te voren, om achteraf een beter gevoel over te houden.
Ja carb loading doe ik en schets het wat extremer dan wat het is. Je eet natuurlijk extra dus zal de deficit lager uitvallen dan de kcal die er doorheen gaan. Ik zie mijzelf alleen ook nog wel eens voor de 150km gaan en dan zit je wel wat langer. iig grotere deficits dan 1000.

Een toch van 2-3 duizenden kcal zou ik niet doen.
Ik zie niet echt nadelen tot dusver, want een keer in de week een grotere deficit van 1000 was geen probleem heb ik vaker gelezen. Ik probeer eigenlijk te vinden waarom 2-3 duizend dat wel zijn :D
 
Laatst bewerkt:
Ook wel eens aan gedacht maar het is er nooit echt van gekomen. In principe moet je het kunnen berekenen dat je het vet verbruik van de tocht niet bijvult maar het glycogeen wel, en dan 1 keer per week zonder andere kosten wat vet verliezen.

Maar een grote tocht is een zware belasting welke herstel van de daarbij gebruikte spiergroepen in de weg gaat zitten. Fietsen zeker. Ver weg van leg day plannen, en die gains zal het wel teniet doen.

Even er aan toevoegen dat ik niet veel kan vinden online over dit, puur dat vaak liss het beste is. Dingen die ook goed zijn, worden eigenlijk niet echt vermeld lijkt het.
Beide opties gebruiken liss.
 
Ver weg van leg day plannen, en die gains zal het wel teniet doen.
Die begrijp ik niet. Zal de tocht de gains van leg day wegnemen?

Legday == maandag, Tocht == zaterdag

Glycogeen check, maar ik heb dat in principe vertaald door gewoon te blijven eten onderweg met elke keer een hapje banaan, krentenbollen, wat winegums en van die endurance drank.
 
Die begrijp ik niet. Zal de tocht de gains van leg day wegnemen?

Legday == maandag, Tocht == zaterdag
Hoe verder er van af hoe minder het de gains van die leg day zal beïnvloeden, zowel middels interferentie met de stimulans van de trainingssessie als door spierverlies, maar met dit soort extreme tochten (zeker fietsend) zou ik er geen gains meer bij verwachten. Hopen het te onderhouden.
Glycogeen check, maar ik heb dat in principe vertaald door gewoon te blijven eten onderweg met elke keer een hapje banaan, krentenbollen, wat winegums en van die endurance drank.
Ik zou denken dat dat in principe inderdaad kan werken hoe jij wilt.
 
Moet je dan alleen eerlijk vergelijken met hoeveel vet het verliest, dus 7x500 met een tocht die niet in totaal maar in het aandeel vetverbranding 3500 kcal verbruikt. Als een deel van die 3500 uit glycogeen komt en je dat weer bijvult heb je dat deel minder kcal tekort. Of je zou het aandeel vetverbranding moeten vergelijken met diezelfde hoeveelheid /7 dagelijks. Dat zou zo over een langere periode gelijk uit moeten komen lijkt mij.
 
Kun je dat gevoel onderbouwen met feiten of is het puur je gevoel? Uitgaande dat we geen topsporters zijn en elke honderste % van belang is en er bij 15-20% vetpercentage genoeg vetreserves zijn.
Ik ging in 1 dag van 93.5 naar 92,2
Voor mij is dat wel redelijk extreem, zal ook vocht zijn, ik schommel normaliter niet zo. Let bv op dat ik ongeveer hetzelfde drink.
Na rustdag en goed drinken weer in de 93 ... en nu weer verder met rustig cutten.
Het warme weer zal ook meegespeeld hebben.
 
Bedankt voor jullie input. Geen baanbrekende ervaringen dus tot dusver, krijg ook sterk het idee dat we in decimalen praten in plaats van hele punten verschil. Dan is motivatie en fun factor denk ik wel doorslaggevender.
 
Ik ben meestal meer van de grotere dagelijkse tekorten geweest om 1% per week af te vallen en snel weer klaar te zijn met cutten. 7x-1000, dat haal je niet in met een fietstocht.

Zit met het aandeel vetverlies van 1 tocht meer rond de langzaamste cut die mogelijk is. Vergelijkbaar met wat dagelijks nog net significant genoeg onder onderhoud uit kan komen om kleine beetjes af te vallen. Daarmee duurt het mij te lang.

En dan moet je je inname precies goed hebben dat het verlies gedurende de week niet terug eet. Als je die inname middels 1-2 wekelijkse feedback van je gewicht (alsnog) steeds bij moet stellen duurt het helemaal lang om met die ene tocht significant verlies te bereiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben meestal meer van de grotere dagelijkse tekorten geweest om 1% per week af te vallen en snel weer klaar te zijn met cutten. 7x-1000, dat haal je niet in met een fietstocht.

Zit met het aandeel vetverlies van 1 tocht meer rond de langzaamste cut die mogelijk is. Vergelijkbaar met wat dagelijks nog net significant genoeg onder onderhoud uit kan komen om kleine beetjes af te vallen. Daarmee duurt het mij te lang.

En dan moet je je inname precies goed hebben dat het verlies gedurende de week niet terug eet. Als je die inname middels 1-2 wekelijkse feedback van je gewicht (alsnog) steeds bij moet stellen duurt het helemaal lang om met die ene tocht significant verlies te bereiken.

Verlies in spier uit ervaring toch minder significant met 7x1000? We promoten eigenlijk altijd 500.

Lijkt mij wel dat -1000 bij jou eerder 2500kcal waren t.o.v. onderhoudt op 3500. Lijkt mij dat bijv. iemand die op 2500kcal onderhoud zit veel harder in zijn schema hakt met -1000?
 
Verlies in spier uit ervaring toch minder significant met 7x1000? We promoten eigenlijk altijd 500.

Lijkt mij wel dat -1000 bij jou eerder 2500kcal waren t.o.v. onderhoudt op 3500. Lijkt mij dat bijv. iemand die op 2500kcal onderhoud zit veel harder in zijn schema hakt met -1000?
Eerder 4000 kcal met 500-1000 cardio afhankelijk van hoe snel en hoe veel ik wil afvallen. Daar heb ik dan veel ervaring mee, ook met nog veel grotere tekorten, en doe al het mogelijke om dat te optimaliseren voor spierbehoud of zelfs nog groeien. En hoef meestal maar enkele kgs af te schudden wat snel kan. Bij anderen die daar vragen over hebben zullen heel andere plannen passen.
 
Het ligt eraan hoe goed je een duurtraining van 4 uur kunt verteren, waarschijnlijk merk je daar de eerst volgende krachttraining wel iets van. 7 keer per week 45 minuten wandelen zal geen merkbare impact hebben op je krachttraining.
 
Bedankt voor jullie input. Geen baanbrekende ervaringen dus tot dusver, krijg ook sterk het idee dat we in decimalen praten in plaats van hele punten verschil. Dan is motivatie en fun factor denk ik wel doorslaggevender.
Is het niet zo dat je tijdens je lange fietstocht ook behoorlijk wat weg moet werken om een hongerklop te voorkomen?
 
Is het niet zo dat je tijdens je lange fietstocht ook behoorlijk wat weg moet werken om een hongerklop te voorkomen?
Wat ik doe en hierdoor geen hongerklop
Koolhydraat eten een dag voor en een aantal uren daarvoor (Pasta/brinta/brood) en dat zorgt er bij voor dat ik minder snel een hongerklop krijg.
Daarnaast op deze warme dagen isotone drank (xxl endurance scoops) en water drinken (1 bidon per uur minimaal) en elk half uur minimaal een hapje nemen van iets (banaan/winegum/brood/peperkoek)

Dus niet het volume maar constant

Vorig weekend bijv. fout gemaakt door te proberen met 2 bidons 100km te gaan en door de constante wind tegen stond ik op 60km met kramp in beide benen haha. Pauze en alles opgedronken en bij de eerstvolgende mensen in de tuin even gevraagd of ik bij kon tanken ;) Hete weer dus onderschat

Mijn twijfels
Voor een dag werkt dit voor mij, maar volgens mij ben ik wel een aantal dagen bezig om alle zaken weer aan te vullen in het lichaam voor een volgende cardio sessie. Voor Tour de France gasten die dagelijks rijden zal het dus misschien een andere manier zijn.

De legday erna
Als ik nog last heb van mijn benen 2 dagen later dan stel ik het een dag uit, maar meestal lukt het wel en boek ik nog steeds progressie. Dus merken nee niet echt, optimaler zou het zeker wel kunnen. Alleen ik ben geen perfectionist en voldoening/fun is misschien wel belangrijker.
 
Ik doe 3 lange ritten van 3-4 uur per sessie
daarnaast doe ik 2 interval rondjes van 1 a 1.5 uur.
probeer altijd wel 2 rustdagen aan te houden i.v.m oude knie blessure.
maar op deze manier val ik langzaam af en bouw toch conditie op.
hopelijk heb je hier wat aan :D
 
Ik doe 3 lange ritten van 3-4 uur per sessie
daarnaast doe ik 2 interval rondjes van 1 a 1.5 uur.
probeer altijd wel 2 rustdagen aan te houden i.v.m oude knie blessure.
maar op deze manier val ik langzaam af en bouw toch conditie op.
hopelijk heb je hier wat aan :D
5 ritten en telkens 2 dagen rust per 2 weken dan? Anders zie snap ik de rustdagen niet :D

Heb je ook nog krachttraining en een legday? Wat merk je hiermee dan?
Hoe eet jij bij die lange ritten?
 
nee ik probeer 2 dagen rust per week te houden maar lukt niet altijd :D
ik volg nu ook ppl 6 dagen per week en pas mijn benentraining hier wel aan wat minder setjes/oefeningen.
ik eet voor het rijden havermout en 2 extra volkoren broodjes, en neem 2 banen + broodjes mee.
Ik schroef de eiwitten ook omhoog bij lange tochten.
 
Ik denk dat het, afhankelijk van je doelen, prima kan. Als je gewoon aan krachtsport doet en tijdens je cut kies je ervoor om i.p.v. dagelijks een beetje cardio één dag een grote fietstocht te doen kan dat prima. Als je aan wedstrijdbodybuilding doet zou ik toch gaan voor elke dag een beetje cardio. Zulke 'extreme' vormen van cardio lijken me je herstel in algemene zin maar vooral na een legday niet echt ten goede te komen namelijk.
 
Hoe meer massa je hebt, hoe lastiger het wordt om het op die manier te onderhouden, denk ik. Lange katabole toestand, en invloed op je testosteron en cortisol, gok ik. Geen idee wat die invloed voor jou in de praktijk betekent. Waarom niet gewoon proberen en iedere twee weken je vet meten?
 
Back
Naar boven