MuscleMeat

beinvloedt krachttraining je sprintsnelheid (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hi! Heel tijdje geleden dit, mag ik vragen hoe je dan traint in de zin van train je explosief, hoeveel reps etc. Ik voetbal namelijk op hoog niveau en ik heb het idee dat ik door in de sportschool trainen wat trager ben geworden doordat ik meer massa heb. Groet!
Hoog niveau.... Dan zou ik het aan de trainert vragen, die heeft er diploma's van, van trainen. Waarschijnlijk kun je dan ook krachttraining doen onder begeleiding van fysio of krachttrainer bij je club.
 
Hoog niveau.... Dan zou ik het aan de trainert vragen, die heeft er diploma's van, van trainen. Waarschijnlijk kun je dan ook krachttraining doen onder begeleiding van fysio of krachttrainer bij je club.
We hebben geen uitgebreide gym bij onze club, ik zit nu bij Basic Fit.
 
Dus niet teveel krachttraining, meer een combinatie ook met sprinttraining bedoel je
Bij krachttraining extreem goed uitkijken voor overbelasting, dus altijd perfecte vorm.



Zijn uw benen zo dik van het schaatsen? Niet dus.

Rintje Ritsma deed squats met 170kg, wat niet super zwaar is, maar genoeg voor extreme hypertrofie:



Tom Kant heeft enorme benen (voor een skelet dan), ondanks dat hij geen enorme benen wil krijgen.
 
Laatst bewerkt:
heb je specifieke oefeningen om sneller te worden? En moet je dan je reps snel doen of langzaam en op vol gewicht of een wat lichter gewicht?
Ik ben geen trainer, maar veel explosieve snelheid komt ook vanuit je core. Zeker als je ook moet stoppen en draaien. Extra massa is daarbij iets waarvan je trager wordt, dat niet je dan opvangen met meer kracht in benen en dus ook met name je core. Zo zwaar mogelijk squatten heb je niet perse iets aan bij een passeerbeweging.

Daarnaast zou ik dan dus niet trainen op hypertrofie maar op explosiviteit en je core ook goed bijhouden. En meer plyometrische zaken. Ook meer spieruithouding, zodat je ook in de tweede helft snel bent

Ook kun je sommige zaken doen die specifiek voor de sport zijn. Ik weet dat basketballers en volleyballers bijvoorbeeld veel box jumps doen en laatste quarter reps squatten (met dus hoog gewicht, hoger dan je volledige rom kunt squatten). Maar dus vooral explosief.

deze link geeft je misschien een idee. Wil je echt werk maken ervan dan moet je een goede trainer vinden die hier ook verstand van heeft.
 
Ik ben geen trainer, maar veel explosieve snelheid komt ook vanuit je core. Zeker als je ook moet stoppen en draaien. Extra massa is daarbij iets waarvan je trager wordt, dat niet je dan opvangen met meer kracht in benen en dus ook met name je core. Zo zwaar mogelijk squatten heb je niet perse iets aan bij een passeerbeweging.

Daarnaast zou ik dan dus niet trainen op hypertrofie maar op explosiviteit en je core ook goed bijhouden. En meer plyometrische zaken. Ook meer spieruithouding, zodat je ook in de tweede helft snel bent

Ook kun je sommige zaken doen die specifiek voor de sport zijn. Ik weet dat basketballers en volleyballers bijvoorbeeld veel box jumps doen en laatste quarter reps squatten (met dus hoog gewicht, hoger dan je volledige rom kunt squatten). Maar dus vooral explosief.

deze link geeft je misschien een idee. Wil je echt werk maken ervan dan moet je een goede trainer vinden die hier ook verstand van heeft.
Top dankjewel voor je antwoord, is het beter om als je lunges gaat doen je met lichte dumbells gaat en dan snel uitvoeren of met wat zwaardere dumbells maar wat gecontroleerder?
 
Ik ben geen trainer, maar veel explosieve snelheid komt ook vanuit je core. Zeker als je ook moet stoppen en draaien. Extra massa is daarbij iets waarvan je trager wordt, dat niet je dan opvangen met meer kracht in benen en dus ook met name je core. Zo zwaar mogelijk squatten heb je niet perse iets aan bij een passeerbeweging.

Daarnaast zou ik dan dus niet trainen op hypertrofie maar op explosiviteit en je core ook goed bijhouden. En meer plyometrische zaken. Ook meer spieruithouding, zodat je ook in de tweede helft snel bent

Ook kun je sommige zaken doen die specifiek voor de sport zijn. Ik weet dat basketballers en volleyballers bijvoorbeeld veel box jumps doen en laatste quarter reps squatten (met dus hoog gewicht, hoger dan je volledige rom kunt squatten). Maar dus vooral explosief.

deze link geeft je misschien een idee. Wil je echt werk maken ervan dan moet je een goede trainer vinden die hier ook verstand van heeft.
Dus bedoel je dat je eigenlijk minder massa moet hebben zodat je sneller wordt of begrijp ik dat verkeerd
 
Zelfs de beste voetballer aller tijden had flinke poten.
 
Dus bedoel je dat je eigenlijk minder massa moet hebben zodat je sneller wordt of begrijp ik dat verkeerd
Nee, je moet functionele massa hebben. Die bijdraait aan je snelheid.
 
Ohh, Hoe bedoel je dat precies?
Precies zoals ik het zeg : de spiermassa die je opbouwt moet bijdragen aan je voetbalkwaliteiten.

Dus sneller starten, stoppen, draaien. Harder sprinten. Bulletproof knieën en enkels qua stabiliteit. Goede balans en deze ook weten te bewaren onder fysieke druk.

plyometrische oefeningen, explosief werk. Sprinten, core.
 
Precies zoals ik het zeg : de spiermassa die je opbouwt moet bijdragen aan je voetbalkwaliteiten.

Dus sneller starten, stoppen, draaien. Harder sprinten. Bulletproof knieën en enkels qua stabiliteit. Goede balans en deze ook weten te bewaren onder fysieke druk.

plyometrische oefeningen, explosief werk. Sprinten, core.
Thnx, is het beter om als je lunges gaat doen je met lichte dumbells gaat en dan snel uitvoeren of met wat zwaardere dumbells maar wat gecontroleerder?
 
Thnx, is het beter om als je lunges gaat doen je met lichte dumbells gaat en dan snel uitvoeren of met wat zwaardere dumbells maar wat gecontroleerder?
Ik ben geen trainer of expert. Maar ik zou box jumps doen. Jumpsquats. Naast squats, lunges of split squat varianten. Alsnog kun je je trainingen dus niet te zwaar en wel zo explosief mogelijk doen.

Er zijn schema’s te vinden met Google. Er zijn trainers in te huren om te helpen. Etc.
 
Jumps zijn best zwaar voor je gewrichten en pezen, in de landing, net als de-acceleren van sprints, agility drills, plyometrics. Kun je beter inplannen als je weet waar je mee bezig bent. Met de combinatie van hoeveel duursport er bij voetbal komt kijken denk ik dat ze zulke dingen heel matig gedoseerd en specifiek doen. Springen voetballers uberhaupt?

Lunges zou ik ontwijken, zeker met je knie.

Krachttraining is niet specifiek dus je kunt er niet meer mee dan gewoon sterker worden in algemene zin, zo lean mogelijk zijn, en dan met rennen/je sport oefenen erbij kom je een heel eind.
 
Hi! Heel tijdje geleden dit, mag ik vragen hoe je dan traint in de zin van train je explosief, hoeveel reps etc. Ik voetbal namelijk op hoog niveau en ik heb het idee dat ik door in de sportschool trainen wat trager ben geworden doordat ik meer massa heb. Groet!
Dat dere bump. :p
Ik heb nooit specifiek voor sprints getraind.
Maar me dunkt dat 200+ squats op reps wel helpen. Ik focus in mijn krachttraining zowel op high reps als high weights en lower volume.
 
Jumps zijn best zwaar voor je gewrichten en pezen, in de landing, net als de-acceleren van sprints, agility drills, plyometrics. Kun je beter inplannen als je weet waar je mee bezig bent. Met de combinatie van hoeveel duursport er bij voetbal komt kijken denk ik dat ze zulke dingen heel matig gedoseerd en specifiek doen. Springen voetballers uberhaupt?

Lunges zou ik ontwijken, zeker met je knie.

Krachttraining is niet specifiek dus je kunt er niet meer mee dan gewoon sterker worden in algemene zin, zo lean mogelijk zijn, en dan met rennen/je sport oefenen erbij kom je een heel eind.
Dat klopt. Ik heb zelf gevolleybald. Vrij hoog. Daar helpt krachttraining juist ook weer om die pezen sterker te maken en blessures te voorkomen. Inderdaad niet zomaar jezelf wezenloos een peesontsteking trainen, maar gedoseerd en 'slim' dat soort punten aanpakken helpt echt wel. Voor volleyballers is de posterior chain echt heel belangrijk - je springt voor een groot deel vanuit je rug bijvoorbeeld. Nouja. Sportspecifieke krachttraining is geen fabeltje iig. maar dan moet je wel iemand opzoeken met verstand die je kan helpen.

Mijn knie is trouwens door krachttraining enorm veel beter geworden, terwijl ik de laatste kijkoperatie kon meekijken en het zag eruit of er iets ontploft was in mijn knie. Inmiddels kan ik 20km hardlopen, weer volleyballen op het strand en 135kg squatten (nouja, voor de lockdown), ben er van overtuigd dat juist ook lunges extra stabiliteit gegeven hebben. Zolang je maar nooit door pijn heen traint.
 
Daar waar je beter in wil worden moet je trainen. Natuurlijk wordt je sneller van krachttraining. Je hebt immers meer kracht om het hetzelfde gewicht, jouw lichaam, over een afstand te verplaatsen.
Zie ook de 100mtr sprint en de 200mtr. bij het atlethieken.
Voetbal is ingewikkelder want je moet ook wendbaar zijn en het 90 min kunnen volhouden.
Naast duurlopen en intervallen kun je die wendbaarheid ook trainen.
Dan heb je niet zo heel veel nog over voor de krachttraining, zou ik niet al te ingewikkeld doen. (eigenlijk zou je dan op explosiviteit moeten trainen, maar ik heb geen idee wat verantwoord is, of wat iemand aankan )
Je zegt je hebt immers meer kracht om hetzelfde gewicht, jouw lichaam, over een afstand te verplaatsen. Bedoel je dan dat je krachttraining doet maar dat je op hetzelfde gewicht moet blijven?
 
Back
Naar boven