XXL Nutrition

Ik kom aan in vetpercentage ondanks calorie tekort

Bezoekers in dit topic

Wat puntjes die ik opmerk:
  1. Ik denk dat je op basis van de behaalde resultaten best wat vertrouwen kan blijven houden in de aanpak.
  2. Dat je vetter lijkt kan imo ook komen door vocht vasthoud, maar meestal voelt je vet wel steeds slapper aan (tenminste dat is wat ik merk).
  3. Ook rond deze tijd van het jaar gaan we vaak minder drinken, waardoor ons lichaam daar ook weer op reageert.
  4. 45 min wandelen per dag aan de begin van de cut op 100 kilo is niet te vergelijken met 45min wandelen na 2 maanden op e.g. 90 kilo. Je lichaam raakt gewend aan het wandelen, je lichaam is lichter. Met cardio verhoog ik net zoals met krachttraining ook de duur/intensiteit gedurende tijd.
Ik weet niet wat je PT en chrisk ervan denken, maar ik had ook moeite met van 15kg overgewicht -> blokjes te gaan. Ik heb dit bijgesteld naar 15kg overgewicht -> cut naar normaal gewicht -> lichte bulk -> cut normaal gewicht -> lichte bulk -> normaal gewicht enzovoort. Dit puur omdat ik merk dat het niet zozeer met gewicht te maken heeft, maar met verhouding spier/vet. Deze cycles zijn imo ook veel leuker en dat is het belangrijkste denk ik. (normaal gewicht is lengte min 1 meter).

Hou het leuk en zolang je progressie houdt in je krachttraining komt het vanzelf goed. Aan paniek o.b.v. niet exacte metingen heb je helemaal niks.
 
Ik zou persoonlijk de eiwitten omhoog trekken en de carbs naar beneden. Nog een liter water erbij misschien. Voor de rest ben je redelijk goed bezig in mijn ogen.
 
Oja en marina1975 is de koningin van de opties die je hebt voor iets meer eiwitten :D. Dat en de zoekfunctie natuurlijk

Shakes zijn praktisch en effectief hiervoor, maar meer dan 2 shakes is ook zo saai en eentonig. Tenzij je daarvan houdt natuurlijk.
 
Ik weet niet wat je PT en chrisk ervan denken, maar ik had ook moeite met van 15kg overgewicht -> blokjes te gaan. Ik heb dit bijgesteld naar 15kg overgewicht -> cut naar normaal gewicht -> lichte bulk -> cut normaal gewicht -> lichte bulk -> normaal gewicht enzovoort. Dit puur omdat ik merk dat het niet zozeer met gewicht te maken heeft, maar met verhouding spier/vet. Deze cycles zijn imo ook veel leuker en dat is het belangrijkste denk ik. (normaal gewicht is lengte min 1 meter).
Ik zou bulk/cut cycles eerder bedenken als iemand ondergewicht heeft, wil aankomen, en zich niet - zoals het typische advies is - meteen vet wil vreten om maar genoeg kilo's op de weegschaal te zien. Periodes bulken terwijl je nog vele kilo's af te vallen hebt lijkt mij niet zo goed passend, je hebt dat overschot dan zeker als beginner niet nodig. Dan zou ik cut/maintenance logischer vinden. Maar is een voorkeur ding, veel wegen naar Rome enzo. En in 1 keer door mag ook als iemand dat uithoudt en motiverend vind.

Lijkt mij overigens erg irritant als je PT bent en je klant/trainee z'n dieet gaat aanpassen door adviezen van allemaal leipo's op internet.
 
Laatst bewerkt:
en @marina1975 is de koningin van de opties die je hebt voor iets meer eiwitten :D. Dat en de zoekfunctie natuurlijk
Dan moet TS wel even een schema posten. Er zijn zoveel opties te bedenken.
Alleen al aan producten
Melk, kwark, skyr, Griekse yoghurt, yoghurt, huttenkase, karnemelk etc.
Eieren, vlees, kip, rundvlees, gehakt, kalkoen, varkenshaas, zalm, witvis in alle soorten, makreel, haring, sprot, tonijn (vers of blik) etc
Beleg vormen van alles kip, ham, kaas, rookvlees, rosbief, fricandeau, ossenworst etc.
Peulvruchten, tahoe, tofu, allerlei soorten vleesvervangers.
Noten, pinda, zaden en pitten. Ook meteen goede vetten.
Even wat voorbeelden. Maar verwerken kan je ook veel doen. Tussendoor kan je dingen kaal eten maar eitje in rookvlees, beleg op rijstwafels, zuivel kan je van alles inmikken.
Maar denk ook eens aan aardappel (of rijst) in een ovenschaal mikken. Wat roergebakken groenten en kip erop en afdekken met huttenkase of een sausje van een pakje 20+ smeerkaas en even in de oven. Meteen voor 2 dagen maken.
Als je je schema post kan er heel veel. Uiteraard is whey makkelijk. Maar in een cut vult vast voer meer.
 
Ik zou bulk/cut cycles eerder bedenken als iemand ondergewicht heeft, wil aankomen, en zich niet - zoals het typische advies is - meteen vet wil vreten om maar genoeg kilo's op de weegschaal te zien. Periodes bulke terwijl je nog vele kilo's af te vallen hebt lijkt mij niet zo goed passend, je hebt dat overschot dan zeker als beginner niet nodig. Dan zou ik cut/maintenance logischer vinden. Maar is een voorkeur ding, veel wegen naar Rome enzo. En in 1 keer door mag ook als iemand dat uithoudt en motiverend vind.

Lijkt mij overigens erg irritant als je PT bent en je klant/trainee z'n dieet gaat aanpassen door adviezen van allemaal leipo's op internet.
Ik ga zeker niet mijn dieet aanpassen door wat mensen hier direct zeggen! Ik zoek naar antwoorden op vragen die ik niet kon beantwoorden! Het is zeker niet dat ik mijn PT niet vertrouw, in tegendeel zelfs! Ik zoek alleen alleen de antwoorden die mensen uit eigen ervaring wellicht wel weten! En ik ben een hoop te weten gekomen😁😁
 
Ik wil iedereen bedanken voor het snelle reageren en ieder input dat is gegeven! Ik weet nu dat wat ik door maak niks ernstigs is en dat ik nog steeds progressie maak! Dat is de grootste winst! Fijn om te weten dat hier een levendige community is! Ik blijf hier zeker rond hangen! Ik kan hier een hele hoop leren! 😁😁💪💪
 
ik zou eerst meer rust nemen door 1 week volledig te rusten en te hervatten met 3x week te trainen volgens een splitsysteem , en mijn voeding op voeren naar 2gr eiwitten per kg , 1gr vet per kg en beginnen met 4gr koolhydraten per kg , dit 3 weken vasthouden en zien hoe je lichaam reageert ,
weeg je 3x per week en neem hiervan het gemiddelde , indien je niet afvalt (als dit je doel is) trek er dan 300ckal af van uw koolhydraten , hoe dit weer 2 weken vol , en repeat.....
neem multivitamienen en omega 3
door het weer opvoeren van je calorien gaan je hormonen weer optimaal in balans zitten .

Noteer alles ( maaltijden , training perstaties) zo kan je het beste inschatten wat je eigenkaloriebehoeften zijn.
doe regelmatig een refeat day 1x week maar geen cheat day ) voeg extra kalorien uit koolhydraten , vetten mogen die dag ook naar omhoog , perfect hiervoor is een goede portie pasta bolognaise maar vooral vermijd alles xwat in frituurvet gebakken is. de refaet day zal er voor zorgen dat uw metabolisme weer een "boost" krijgt en zich niet kan aanpassen.
dus:
93kg x 2gr eiwitten : 186gr eiwitten = 744 kcal
93kg x 1gr vetten: 93 gr vetten = 837 kcal
93kg x 4 gr koolhydraten: 372 gr koolhydraten =1488 kcal
totaal kcal : 3069 kcal

ik denk dat +- 3000 kcal is een goede basis om te beginnen
verspreid je dagenlijkse kalorien over 6 maaltijden en drink hierbij 3 liter water ( ongeveer 1cl per kalorie )

ik denk dat het beste is een 3 daagse splitprogramma met een progressive overload over 6 weken gevolgd door 6 weken 3 split met pyramidesysteem te trainen
eindig elke training met 20 min lichte cardio ( niet meer ! )
 
Back
Naar boven