Fitness Seller

Rugblessure voor 2e keer. hoe snel terug keren met welke oefeningen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mr3000

Cool Novice
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
49
Waardering
15
Lengte
1m78
Massa
73kg
Vetpercentage
17%
Hoi allen,

Helaas voor de 2e keer dit jaar door mn rug gegaan. Ditmaal tijdens een squat heb nogal last van een butt wink als ik te ongecontroleerd zak. en precies op het moment van naar boven gaan voelde ik het.
Gelukkig stuk lichter dan 8 maanden geleden toen het bij een Deadlift gebeurde. Toen kon ik echt met name dag 2 niet lopen of bewegen.

Nu kan ik qua wandelen goed weer bewegen. Bukken en vooral draaien is wel pijnlijk. (Zondag is het gebeurd) het liefst wil ik al weer wat gaan trainen. Aangezien het bij rug belangrijk is om juist te bewegen wat is slim om te doen.
Zou ik kunnen benchen is dit slim (desnoods even iets minder gewicht en platte rug ipv arch)

of misschien chest press machine, pec-deck. kortom dingen waar rug vast zit of chest supported zijn?
Benieuwd naar jullie ervaring.

Ben natuurlijk naar fysio geweest. die janken gelijk dat je een half jaar niet moet squatten of deadliften. lijkt me dikke onzin.
 
Hoi allen,

Helaas voor de 2e keer dit jaar door mn rug gegaan. Ditmaal tijdens een squat heb nogal last van een butt wink als ik te ongecontroleerd zak. en precies op het moment van naar boven gaan voelde ik het.
Gelukkig stuk lichter dan 8 maanden geleden toen het bij een Deadlift gebeurde. Toen kon ik echt met name dag 2 niet lopen of bewegen.

Nu kan ik qua wandelen goed weer bewegen. Bukken en vooral draaien is wel pijnlijk. (Zondag is het gebeurd) het liefst wil ik al weer wat gaan trainen. Aangezien het bij rug belangrijk is om juist te bewegen wat is slim om te doen.
Zou ik kunnen benchen is dit slim (desnoods even iets minder gewicht en platte rug ipv arch)

of misschien chest press machine, pec-deck. kortom dingen waar rug vast zit of chest supported zijn?
Benieuwd naar jullie ervaring.

Ben natuurlijk naar fysio geweest. die janken gelijk dat je een half jaar niet moet squatten of deadliften. lijkt me dikke onzin.
Zou luisteren naar je lichaam, geeft ie rust aan dan zou ik dit pakken.

Tevens voor de 2de keer je rug met squaten, is je houding wel goed of max je elke workout je 1 rep max….
 
1e keer was met deadlift, 2e keer met squat. En doe eigelijk nooit 1RM. zat nu op 5x5 en ging mis met rep 3 van set1.
Uiteindelijk is het vast iets van een verkeerde houding geweest. de 1e x bij deadlift weet ik het zeker. was met mn techniek bezig en toen ging het mis.
deze was echt onverwacht.

Nu is misschien vermoeidheid ook wel een ding. ik heb afgelopen weken al wat meer last van mn onderrug. komt omdat ik 2x DL en 2x Squat per week denk ik.
Misschien wat te veel van het goede. en dan ook nog bent over rows e.d.

en wat je zegt over luister naar je lichaam is het geen wat ik moeilijk vind. nee mn rug voelt nog niet geweldig als is echte pijn wel weg. Een dumbell uit het rek pakken lijkt me geen goed idee. maar wil niet te lang niks doen ;-)
 
5x5 is inderdaad effectief snel omhoog gaan in gewicht, maar icm met mogelijk een slechte techniek logischerwijs blessure gevoelig.

Luisteren naar het lichaam idd en veel bewegen voor een goede doorbloeding en herstel.
Wanneer je weer want denkt te kunnen proberen misschien even een paar weken focussen op techniek? Langzaam de oefeningen uitvoeren, niet te zwaar en misschien filmen voor tips?
Warming up?

Vooral dat langzaam is stiekem heel effectief vind ik zelf; je hebt tijd om te focussen op de spier die je aan het trainen bent en kun je techniek beter in stand houden.
Main set compound en dan afmaken met een machine vind ik ook fijn. Dus eerst Squat + deadlift -> legpress, curl, extension. IMO kun je beter vermoeid op een machine zitten :P
 
Hoi allen,

Helaas voor de 2e keer dit jaar door mn rug gegaan. Ditmaal tijdens een squat heb nogal last van een butt wink als ik te ongecontroleerd zak. en precies op het moment van naar boven gaan voelde ik het.
Gelukkig stuk lichter dan 8 maanden geleden toen het bij een Deadlift gebeurde. Toen kon ik echt met name dag 2 niet lopen of bewegen.

Nu kan ik qua wandelen goed weer bewegen. Bukken en vooral draaien is wel pijnlijk. (Zondag is het gebeurd) het liefst wil ik al weer wat gaan trainen. Aangezien het bij rug belangrijk is om juist te bewegen wat is slim om te doen.
Zou ik kunnen benchen is dit slim (desnoods even iets minder gewicht en platte rug ipv arch)

of misschien chest press machine, pec-deck. kortom dingen waar rug vast zit of chest supported zijn?
Benieuwd naar jullie ervaring.

Ben natuurlijk naar fysio geweest. die janken gelijk dat je een half jaar niet moet squatten of deadliften. lijkt me dikke onzin.
Mijn advies is altijd: draag een powerlift riem bij deadlift en squat. Zelf ga ik zonder belt al door mijn rug bij een overhead dumbbell triceps extension.

Hoe lang ben je al bezig en bij welk gewicht (van het halter) kreeg je die blessures?
 
Nu 1.5 jaar bezig waarvan nu een vol jaar met barbell's daarvoor was het echt vanaf 0 opbouwen met dumbells. squat 60kg heb al eerder 65 squat 3x8. en 90kg 6 reps. deadlift dus allemaal redelijk beperkt.
Mij was altijd geadviseerd alleen met een belt te werken als je echt richting 90% gaat.
 
Nu 1.5 jaar bezig waarvan nu een vol jaar met barbell's daarvoor was het echt vanaf 0 opbouwen met dumbells. squat 60kg heb al eerder 65 squat 3x8. en 90kg 6 reps. deadlift dus allemaal redelijk beperkt.
Mij was altijd geadviseerd alleen met een belt te werken als je echt richting 90% gaat.
Dat advies hoor je vaker, ook hier op het forum. Het is bedoeld om ondersteunende spieren in je core te trainen; deelnemers aan strongman wedstrijden doen dit vaak. Maar met een onderliggende rugafwijking of chronische blessure (zoals bij mijzelf) schiet het soms zomaar in je rug - of krijg je er een dag later last van. Dan is het advies om geen belt te dragen in mijn visie en ervaring net zo'n advies als: met je kop tegen de muur beuken als boksoefening.

Je bent zelf niet zo zwaar, maar een 60kg squat en 90kg deadlift inderdaad ook niet.
 
Klopt. vind dat ik dit soort gewichten wel zonder zou moeten kunnen. Maar niet dus 😣 ga ook met een trainer nog maar eens kijken naar techniek want dit komt denk ik sowieso voort uit techniek wellicht combinatie met reeds vermoeidheid.
de 1e keer had ik enorme spierpijn in mijn buik en obliques dus wellicht brace issue met DL en dit keer was. ik sowieso vermoeid en voelde mn rug niet geweldig.
 
mr3000 Probeer het inderdaad eens met een belt. En weet je zeker dat je techniek voor de squat / deadlift in orde is? Vele beginners hebben hun techniek niet op orde, hierdoor kunnen er blessures ontstaan in de onderrug.

Grtz
 
Nu 1.5 jaar bezig waarvan nu een vol jaar met barbell's daarvoor was het echt vanaf 0 opbouwen met dumbells. squat 60kg heb al eerder 65 squat 3x8. en 90kg 6 reps. deadlift dus allemaal redelijk beperkt.
Mij was altijd geadviseerd alleen met een belt te werken als je echt richting 90% gaat.
Dat is weinig na 1,5 jaar trainen. Vorm/techniek lijkt me de boosdoener. Heb je een voedingsschema? Voor je gewrichten extra omega nemen, eventueel heb je baat bij glucosamine (ik iig wel vanaf mn 30e, gebruik nu groenlipmossel).
 
De squat en deadlift zijn technisch vrij lastige oefeningen. Je geeft zelf al aan dat je een butt wink hebt dus een foute techniek lijkt me de boosdoener.

Het gebruik van een belt gaat niks oplossen. Dat squat je nog steeds met een kromme rug, maar dan met een riem om. Je kan serieus aan je techniek gaan werken of de spiergroepen met andere oefeningen trainen. Dat laatste is een stuk makkelijker.
Het is een beetje zonde van gemiste spiergroei om op je huidige manier verder te trainen, naast het feit dat het gevaarlijk is. Een squat van 60kg is echt peunuts na 1,5 jaar. Met goede techniek kan je dit verdubbelen binnen een paar maanden.
 
De reacties van enkele dat 60kg na 1.5 jaar echt peanuts is kan ik alleen maar onderschrijven. had ook verwacht en gehoopt hier meer progressie in gemaakt te hebben.
Denk zeker dat technisch hier onderdeel van is. ik moet wel bekennen dat ik pas een jaar met barbells train. vanwegen mijn passieve zittende beroep als IT'er en uberhaupt behoorlijk dunne frame en weinig sport verleden kom ik echt van een goblet squat met 8kg
8kg goblet -> 40kg squat heeft me zomaar een jaar gekost.

In verhouding doe ik nu dus 60kgx5 terwijl ik legg press pak op 140kgx12

Anyhow ben bij fysio gewest die onderschreef ook wel het stukje techniek samen met cumulatieve vermoeidheid in de rug (ben gegaan naar 2x squatten en 2x deadliften per week van beide 1x)
gelukkig ben ik nu een week +1 dag verder en voel nog wel wat een licht zeurende onderrug maar verder relatief pijnvrij. pak deze week nog even alternatieven voor squat zoals legg press, split squat met dumbells bijvoorbeeld en daarna weer opbouwen.
 
Dat is weinig na 1,5 jaar trainen. Vorm/techniek lijkt me de boosdoener. Heb je een voedingsschema? Voor je gewrichten extra omega nemen, eventueel heb je baat bij glucosamine (ik iig wel vanaf mn 30e, gebruik nu groenlipmossel).

blessure gebeurde in laatste week van een cut van ongeveer 6kg in 10 weken.
Zit nu op onderhoud en ga komende week starten met overschot van +/- 400kcal.
 
De squat en deadlift zijn technisch vrij lastige oefeningen. Je geeft zelf al aan dat je een butt wink hebt dus een foute techniek lijkt me de boosdoener.

Het gebruik van een belt gaat niks oplossen. Dat squat je nog steeds met een kromme rug, maar dan met een riem om. Je kan serieus aan je techniek gaan werken of de spiergroepen met andere oefeningen trainen. Dat laatste is een stuk makkelijker.
Het is een beetje zonde van gemiste spiergroei om op je huidige manier verder te trainen, naast het feit dat het gevaarlijk is. Een squat van 60kg is echt peunuts na 1,5 jaar. Met goede techniek kan je dit verdubbelen binnen een paar maanden.
Sommige mensen hebben echt een slechte onderrug. Ben er zelf 1; met een belt zijn mijn problemen zo goed als opgelost.
 
Sommige mensen hebben echt een slechte onderrug. Ben er zelf 1; met een belt zijn mijn problemen zo goed als opgelost.

Dat kan inderdaad zeer zeker het geval zijn.
Frappant genoeg kan ook het tegenovergestelde gebeuren, rugklachten juist door het gebruik van een riem.
Mogelijk komt dit deels ook door het type riem en/of de manier waarop deze gebruikt wordt, dus let daar op.

Een lifting belt is met name bedoeld om meer te kunnen tillen bij oefeningen zoals squats en deadlifts.
Het is geen blessurepreventie-wondermiddel.
 
Dat kan inderdaad zeer zeker het geval zijn.
Frappant genoeg kan ook het tegenovergestelde gebeuren, rugklachten juist door het gebruik van een riem.
Mogelijk komt dit deels ook door het type riem en/of de manier waarop deze gebruikt wordt, dus let daar op.

Een lifting belt is met name bedoeld om meer te kunnen tillen bij oefeningen zoals squats en deadlifts.
Het is geen blessurepreventie-wondermiddel.
Bij mij wel. Dit lijkt me een typisch geval van: in theorie zijn theorie en praktijk identiek, maar in de praktijk niet. (Dit betekent overigens dat de theorie niet klopt of niet volledig is.)
 
blessure gebeurde in laatste week van een cut van ongeveer 6kg in 10 weken.
Zit nu op onderhoud en ga komende week starten met overschot van +/- 400kcal.
Ik heb zelf best wat ongemakken opgelopen na een flinke cut. Waarschijnlijk door te zware gewichten te willen gebruiken.
 
Sommige mensen hebben echt een slechte onderrug. Ben er zelf 1; met een belt zijn mijn problemen zo goed als opgelost.
Om zonder riem zwaar squats en DL's uit te kunnen voeren is ademhaling en een goede brace echt cruciaal. Bij de squat is het niet de bedoeling dat je op enig moment je buikspieren ontspant terwijl de stang op je rug ligt. Dat betekend dat je tussen de reps door adem moet halen met je buikspieren aangespannen. Dit vergt oefening en instructie.
Als je dit eenmaal goed onder de knie hebt dan zal je ook sterker worden in je buik en onderrug. Een riem is dan een hulpmiddel om net even wat meer te kunnen tillen. Ik merk dat ik zelf 2.5 kg meer kan squaten met riem.

Als je liever met riem traint en verder geen klachten hebt dan is dat prima natuurlijk. Maar OP gaat een buttwink niet oplossen met een riem. Dat ligt aan gebrek aan mobiliteit onderin de oefening. Dan kan je beter minder diep squaten tot het punt dat je rug nog recht blijft.
 
Ik ben onlangs van m'n rug en kniepijn vanaf geraakt voor de eerste keer. Hier een stukje broscience

- Goed opwarmen, 15-20 herhalingen met enkel bar.
- Bij de eerste echte werkset riem om
- Bij het recht komen niet enkel kracht zetten met de quads maar ook vanuit de heupen
- Niet te ver voorover leunen, als je niet full rom kunt gaan zonder voorover te leunen en je op je onderrug trekt werken aan je enkel mobiliteit.
Bar in een rechte lijn op en neer laten gaan

Ik ben wel een oude lul van bijna 43, dus voor jou is dit misschien niet belangrijk, maar vind het persoonlijk cool dat ik nog altijd kan squatten op die leeftijd en nog vooruit ga. Zelfs na nieuwe kruisbanden vorig jaar en een hernia in 2010. Als je faalt, lichter gaan en zoeken. Knowledge is power!
 
Back
Naar boven