Fitness Seller

Schema check (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

mattijs89

Novice
Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
24
Waardering
2
Lengte
1m75
Massa
65kg
Sinds enkele weken als.beginner met de volgende schema s bezig. Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.

2 schema's
dag schema 1
dag rust
Dag schema 2
Dag rust
Dag schema 1
Etc

Schema 1
Barbell back squat
Barbell stiff leg squat
Barbell step up
Dumbell lunges
Decline crunch
Hanging knee raise
Plank 45 sec 3x
Seated side crunch

Schema 2
Underhand latt pull down
Dumbell row
Barbell bench press
Seated lateral dumbell raise
Dumbell hammer curls
Lat push down
Bench tricep dip

Alles 3 x 10 herhalingen met 1 a 2m rust ertussen.

Is dit schema om te starten oke?

Daarnaast een vraag omdat er tussen herhaling van één schema drie dagen zit.
(Bv maandag schema 1 woensdag 2 vrijdag weer schema 1.)
Kan je als je zin hebt wat extras doen uit het andere schema op dag van het andere schema?

175m 63.5kg absolute beginner nu 6 weken bezig.
 
Nee, gewoon nee.

Doe maar een bewezen programma voor beginners, zie stickies of de UB/LB, zie stickies.

Ook op je eten gaan letten, voldoende kcal naar binnen krijgen, let ook op je macro's.
 
Is dit zo slecht? Deze heb ik op maat gekregen van de sportschool...
 
Nee, gewoon nee.

Doe maar een bewezen programma voor beginners, zie stickies of de UB/LB, zie stickies.

Ook op je eten gaan letten, voldoende kcal naar binnen krijgen, let ook op je macro's.
Wat is hier volgens jou mis mee?
 
Sinds enkele weken als.beginner met de volgende schema s bezig. Ben benieuwd naar jullie kijk hierop.

2 schema's
dag schema 1
dag rust
Dag schema 2
Dag rust
Dag schema 1
Etc

Schema 1
Barbell back squat
Barbell stiff leg squat
Barbell step up
Dumbell lunges
Decline crunch
Hanging knee raise
Plank 45 sec 3x
Seated side crunch

Schema 2
Underhand latt pull down
Dumbell row
Barbell bench press
Seated lateral dumbell raise
Dumbell hammer curls
Lat push down
Bench tricep dip

Alles 3 x 10 herhalingen met 1 a 2m rust ertussen.

Is dit schema om te starten oke?

Daarnaast een vraag omdat er tussen herhaling van één schema drie dagen zit.
(Bv maandag schema 1 woensdag 2 vrijdag weer schema 1.)
Kan je als je zin hebt wat extras doen uit het andere schema op dag van het andere schema?

175m 63.5kg absolute beginner nu 6 weken bezig.
Op zich niks mis mee mss wat betere oefening selectie toepassen.

Zou zelf 3x per week full body doen als beginneling.

Dus maandag woensdag vrijdag en de rest rust.
 
Op zich niks mis mee mss wat betere oefening selectie toepassen.
Dit!

Misschien zou ik voor sommige oefeningen ook een andere reprange hanteren.

Zou zelf 3x per week full body doen als beginneling.

Dus maandag woensdag vrijdag en de rest rust.
En dit! Of, bijvoorbeeld als je continu om en om traint, zonder "weekend", een andere UB/LB.
 
  • Like
Waarderingen: vntl
Wat wordt er bedoeld met oefening selectie?

Fullbody prima, maar als je alles doet hoelang sta je dan per keer in de sportschool? 60-75m is voor mij haalbaar per keer. Zou ik dan deze 2 schemas in 1x sessie moeten doen?
 
Als je nog echt beginner bent zou ik zeker fullbody aanraden. Raak eerst vertrouwt met squats, bankdrukken, deadlifts, rows. Zo creëer je een sterke 'core' waarop je de rest gaat bouwen.
In het begin gaan trainingen best snel, maar wordt ook snel genoeg zwaarder en langer. Als je wat meer ervaring hebt ga je dingetjes toevoegen/aanpassen.
Voeding is 80% van je resultaat! Genoeg info te vinden hier. Succes!
Ps met 65 kg mag je best meer gaan eten, ben zelf 1.73 en onder 68 kg lijk ik zwaar ondervoed haha
 
Eten bewust van. Moet zeggen dat ik het wel lastig vindt. Mijn normale eet patroon is denk ik ongeveer 1800-1900. Maar met moeite eet ik soms wat meer.

Is er een fullbody die uitstekend geschikt is?
 
Eten bewust van. Moet zeggen dat ik het wel lastig vindt. Mijn normale eet patroon is denk ik ongeveer 1800-1900. Maar met moeite eet ik soms wat meer.
2 handjes walnoten op een dag en je zit 400kcal hoger ;)

Is er een fullbody die uitstekend geschikt is?
2 seconden naar forum -> oefeningen -> en dan de dingen met [sticky] bekijken

Is dit zo slecht? Deze heb ik op maat gekregen van de sportschool...
Is niet slecht an sich (voor mijzelf zou ik sommige dingen anders doen), maar in het begin wil je het vooral leuk hebben volgens mij toch?

Hou dus in de gaten of je het leuk blijft vinden en je gaat vanzelf schuiven met oefeningen. Dan kom je erachter dat je na squats misschien wel helemaal geen lunges meer correct kunt uitvoeren en dat je liever op een machine gaat daarna of een ander voorbeeld.

Een perfect schema bestaat niet, een goed schema wat perfect voor jou werkt wel ;)
 
Moet zeggen dat Barbell stiff leg squat, ik niet perse leuk vindt. Vooral omdat ik toch t gevoel krijg hem nog niet perfect uit te voeren. Maar ik blijfh em doen op laag gewicht omdat ik denk op lange termijn hier baat bij te hebben.
Ik zal op zoek gaan op het forum naar een goede full body workout. Is het erg dat je dan na 4 weken weer overstapt op ander schema?
 
Moet zeggen dat Barbell stiff leg squat, ik niet perse leuk vindt. Vooral omdat ik toch t gevoel krijg hem nog niet perfect uit te voeren. Maar ik blijfh em doen op laag gewicht omdat ik denk op lange termijn hier baat bij te hebben.
Ik zal op zoek gaan op het forum naar een goede full body workout. Is het erg dat je dan na 4 weken weer overstapt op ander schema?
Nu ik het voor de tweede keer zie staan wil ik het je toch eens vragen: wat voor oefening is dit? Mogelijk bedoel je een barbell stiff leg deadlift?
Wat wordt er bedoeld met oefening selectie?
Welke oefening je doet voor welke beweging of spiergroep.
Fullbody prima, maar als je alles doet hoelang sta je dan per keer in de sportschool? 60-75m is voor mij haalbaar per keer.
Dat is prima te doen, door FB te trainen doe je per training minder oefeningen per spiergroep, maar wel meerdere keren per week.
Zou ik dan deze 2 schemas in 1x sessie moeten doen?
Nee dus.
 
Barbell stiff leg squat, zo staat hij in het schema van mijn sportschool. Heb even gekeken en inderdaad deadlift.
Ik vindt het toch erg lastig een keuze te maken uit de beginnersschema´s deze zijn lang niet allemaal full body. Is er eentje die prima volstaat die ik bij wijze altijd goed is voor beginner om gewoon poos te gaan doen 3 - 5 maanden of iets dergelijks.

 
OefeningSetsHerhalingenOpmerkingen
Deadlift310-15 Let op je uitvoering!
Seated calf raise315-20-
Bench press35-10 Let op je uitvoering!
Seated rows310-15-
Shoulder press28-12-
Standing alternate dumbell curl28-12-
Tricep pushdown28-12-
Squat310-15 Let op je uitvoering!

Tenzij er mensen roepen dat het slecht schema is, ga ik hiermee aan de slag komende twee maanden. Bedankt voor het meedenken!
 


Heb je hier echt gekeken?
 
Zeker, die laatste is niet een fullbody toch.
De andere heb ik meerdere gekeken, vond ik nog vrij ingewikkelde oefeningen. Powerclean e.d, gevoel dat met schema wat ik nu heb geplaatst het is laag drempeliger is. Maar als dit een prut schema is hoor ik het graag.
 
Powerclean kun je vervangen door bb rows.
 
Zeker, die laatste is niet een fullbody toch.
De andere heb ik meerdere gekeken, vond ik nog vrij ingewikkelde oefeningen. Powerclean e.d, gevoel dat met schema wat ik nu heb geplaatst het is laag drempeliger is. Maar als dit een prut schema is hoor ik het graag.
Laatste is idd ub/lb.

Er staan in die eerste allerlei verschillende schema's en andere schema's kunnen ook prima.
 
Back
Naar boven