MuscleMeat

On-ervaren. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Guv

Cool Novice
Lid geworden
18 feb 2022
Berichten
43
Waardering
35
Lengte
1m80
Massa
77kg
Vetpercentage
15%
Beste allen,

Gisteren mijn welkoms topic geplaatst bedankt zover voor het warme welkom zover. Dan hierbij mijn eerste vraag 😁👌.

Ik heb het idee met Preppen dat ik de plank mis sla met het tellen van de kcal/macro's van de complete maaltyden. Is er een hack voor om dit makkelijk uit te rekenen? Ik gebruik zelf de my fit pal premium. Maar als ik hier dus gerechten in maak, twijfel ik een beetje of ik het wel goed doe.

Ik ben raak bijna geobsedeerd met het wegen/tracken , en heb het gevoel dat als ik met mede sporters uit mijn gym hier over praat dat ze luchtig er over doen.

Mijn doel is om uiteindelijk in de 9% tot 11%VP te zitten. Daarna lean te gaan bulken voor langere periode.

Ik durf niet meer met mijn vrouw/kinderen mee te eten savonds omdat ik het idee heb als ik dan dat doe dat de porties extreem klein, niet voedende zijn en aan de vette kant.

Ik kijk uit naar jullie reactie.
Bij voorbaat dank Guv.

PS. Als ik iets verkeerd plaats excuses. 2de dag lid en kon niet echt iets vinden waar ik mijn antwoord vond.
 
Gewoon paar vaste maaltijden hebben of als een hond leven elke dag hetzelfde. Scheelt een hoop tijd om elke maaltijd weer alles uit te rekenen en te puzzelen eind van de dag als je weer wat tekort komt.

Gebruik zelf “fatsecret”, maar ben meer type hond en eet elke dag hetzelfde in een bulk aangezien je uiteindelijk toch op een punt komt dat je niets lekker meer vind en eet voor resultaten.
 
Wat ak hier schrijft is mijn systeem ook.
Mijn dieet bestaat gewoon uit een aantal building blocks. 3-4 avond maaltijden, ontbijt is altijd hetzelfde en dan 3 verschillende lunches.
Die recycle ik gewoon net zo lang totdat er eentje m'n neus uit komt en dan vervang ik hem voor iets wat qua macro's/kcal vergelijkbaar is.

Mocht je er wat aan hebben:
Ontbijt: lactosevrije magere kwark + rozijnen + studentenhaver. Wissel hier de hoeveelheden in om mijn kcal doel te halen. (+-600 kcal)
Lunch: 6 boterhammen met pindakaas. Pasta salade met vegetarische shoarma en sojabonen voor een shitload aan eiwit. Wraps met spinazie/rucola/champignons en wokblokjes. (+-900 kcal)
Avondeten: rijst met tofu en groenten. Ovenschotel met groenten, aardappels en soms pasta of wannabe vlees als ik daar kcal ruimte voor heb. Boerenkool/andijvie stamppot. (+-1000 kcal)

Deze maaltijden kan ik redelijk makkelijk mee spelen qua ingredienten. Hierdoor kan ik met dit eetplan 2000 kcal eten, maar ook 2500-2800 kcal, zonder iedere keer mijn hele eetplan om te hoeven gooien. Tik iedere dag zo'n 2g eiwitten per kg lichaamsgewicht aan en 1-1,2g vet.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon paar vaste maaltijden hebben of als een hond leven elke dag hetzelfde. Scheelt een hoop tijd om elke maaltijd weer alles uit te rekenen en te puzzelen eind van de dag als je weer wat tekort komt.

Gebruik zelf “fatsecret”, maar ben meer type hond en eet elke dag hetzelfde in een bulk aangezien je uiteindelijk toch op een punt komt dat je niets lekker meer vind en eet voor resultaten.
Dank je ak. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Ik eet zelf voornamelijk zilver Vlies rijst, kipfillet en om en om verse bonen of broccoli ( beetje simpel misschien) maar ik vind het niet vervelend. Voor smaak doe ik de sweetchilli saus van inproba erbij per eetlepel ( 15mg) 6 kcl.
 
Wat ak hier schrijft is mijn systeem ook.
Mijn dieet bestaat gewoon uit een aantal building blocks. 3-4 avond maaltijden, ontbijt is altijd hetzelfde en dan 3 verschillende lunches.
Die recycle ik gewoon net zo lang totdat er eentje m'n neus uit komt en dan vervang ik hem voor iets wat qua macro's/kcal vergelijkbaar is.
Pm . Ik begon op 2100 ( in deficit ) nu ben ik in de eerste 14 dagen 3kilo kwijt en 3,4 % VP. Moet ik dan die 2100 ook weer naar beneden stellen. Ik merk geen verlies in kracht of uithoudingsvermogen.
 
Indien je in een cut zit en honger begint te komen kijk dan naar eten wat meer verzadigd is. In een cut kan je bijv aardappels eten ipv rijst. Veel groente/fruit en mager vlees/vis kip/ossenhaas/pangafilet etc etc
 
  • Like
Waarderingen: Guv
Pm . Ik begon op 2100 ( in deficit ) nu ben ik in de eerste 14 dagen 3kilo kwijt en 3,4 % VP. Moet ik dan die 2100 ook weer naar beneden stellen. Ik merk geen verlies in kracht of uithoudingsvermogen.
Weeg jezelf elke ochtend “leeg” dan heb je een weekgemiddelde. Eet ELKE DAG van de week identiek evenveel kcal, zakt je weekgemiddelde in week 2 niet met 0.2/0.5kg dan kcal minderen voor week 3 etc etc etc
 
  • Like
Waarderingen: Guv
Pm . Ik begon op 2100 ( in deficit ) nu ben ik in de eerste 14 dagen 3kilo kwijt en 3,4 % VP. Moet ik dan die 2100 ook weer naar beneden stellen. Ik merk geen verlies in kracht of uithoudingsvermogen.
Nee joh. -3 kg in 14 dagen is super veel gewichtsverlies. Waarom zou je hem dan nog lager zetten als je op dit tempo gewicht aan het dumpen bent?
Meeste mensen streven naar zo'n -0,5kg per week. Daar zit je ver boven.
 
ak Ano_281122 bedankt voor de tips. Ik ga het eens proberen
 
  • Like
Waarderingen: ak
raak bijna geobsedeerd met het wegen/tracken

dat ik de plank mis sla met het tellen van de kcal/macro's van de complete maaltyden

Ik durf niet meer met mijn vrouw/kinderen mee te eten savonds
Wat ik je nog wel mee zou willen geven is: je streef fysiek halen is best een lange weg, vooral naar mate dat je doel dichterbij komt. Probeer het wel enigzins leuk te houden. Hiermee vergroot je de kans op succes best aanzienlijk. Ook is de kans kleiner dat je lichaamsdysmorfie klachten pakt onderweg richting je doel. Ik merk dat je super gemotiveerd bent en hopelijk houd je dit vol tot je einddoel. Maar ik zou wel een beetje in de gaten houden of je niet doorslaat naar een obsessie. Ik ken je verder niet en de dingen die je doet zijn jouw verantwoordelijkheid, maar houd ook je mentale gezondheid wat in de gaten :)
 
Ik ben raak bijna geobsedeerd met het wegen/tracken , en heb het gevoel dat als ik met mede sporters uit mijn gym hier over praat dat ze luchtig er over doen.
Dan ben je goed bezig! Denk dat iedereen die zichzelf een beetje serieus neemt dit heeft meegemaakt. Na een tijdje gaat dit op gevoel en kun je de weegschaal gebruiken om te kijken of je nog op koers zit.
Ik gebruik zelf liever een kladblokje, heb een antipathie voor apps enzo:D
 
  • Like
Waarderingen: Guv
Ik durf niet meer met mijn vrouw/kinderen mee te eten savonds omdat ik het idee heb als ik dan dat doe dat de porties extreem klein, niet voedende zijn en aan de vette kant.
Niet (te snel) doen.

Is het een idee, of heb je daar objectieve aanwijzingen voor.

Zorg dat je bij die maaltijd iig je eiwitten haalt, vul eventueel aan, en maak het niet te gek met vette sausjes. Anders overleggen of de maaltijden iets anders kunnen.

Compenseren kan je de rest van de dag doen, maar eet toch lekker met je gezin mee.

Voor jouw doelen hoef je je echt niet tot bro food te beperken, het helpt op de langere termijn ook niet met volhouden.

Ter overweging en inspiratie, al gaat dit niet over een laag VP:
 
Waar twijfel je aan bij het loggen in de fitnesspal? Dat is toch redelijk goed te checken. Stel ik ga wraps met kip eten, scan ik de wraps en de kip en check ik of de macros op de fitnesspal matchen met wat er op verpakking staat. Zolang je goed weegt, kan daar niet veel verkeerd mee gaan toch?
 
Pm . Ik begon op 2100 ( in deficit ) nu ben ik in de eerste 14 dagen 3kilo kwijt en 3,4 % VP. Moet ik dan die 2100 ook weer naar beneden stellen. Ik merk geen verlies in kracht of uithoudingsvermogen.
Maximaal 1% gewicht per week word er gezegd, je bent nu in 2 weken 3,8% afgevallen dus je gaat bijna dubbel zo snel dan maximaal word aangeraden op een gewicht wat al onder je lengte (-1m) zit. Dat vind ik nogal hard gaan eerlijk gezegd.

Doe wat jezelf fijn vind, maar wie te snel afvalt heeft een grotere kans op terugval in de periode na de cut en sowieso is gewicht vasthouden na zo'n periode veel lastiger dan de cut an sich.

Maar wat wil je?
- Ben je een gast die extreem serieus en gediciplineerd als een militair zijn leven kan leiden of ben je iemand die kort vol gas gaat en dan weer vaak alles los laat?
- Wil je tijdens de cut compleet voor je doel gaan of wil je leren eten zodat je voor je gevoel op cut/maintanance en bulk de core dingen altijd hetzelfde kunt blijven eten?

Vragen voor je:
Hoe ga je na dat het cut periode geslaagd is?
Wat is je doel?

Een 'beetje cutten' zou ik eerder omschrijven als:
Ik ga 8 weken 300gram per week af willen vallen en dan heb ik de cut periode succesvol gecut en ben ik 2,4 kilo afgevallen.

Als je dan over die 8 weken bijv. 500 gram per week bent afgevallen, weet je dat je zo'n 500kcal per dag onder je onderhoud at en dat je voor een 'beetje cutten' misschien wel 200kcal per dag meer had kunnen eten. Ook in de wetenschap waar bijna niks precies berekend kan worden kun je wijzer worden door resultaten te tracken!
Deze had ik op een ander topic staan die voor jou mogelijk ook toepasbaar is, 10% VP is je einddoel, maar je mist de mijlpalen voor elke periode.

Ik vond laatst een expert die zei dat hij nog nooit iemand had gezien die na een afvalperiode van langer dan 12 weken (8-12 weken is aan te raden als periode) niet een groot deel van het verloren gewicht terugviel in de periode daarna. Ik denk zelf dat hij misschien wel eens gelijk zou kunnen hebben.

Edit:
MyFitnessPal is gewoon een zeer goede app, alles wat mis gaat is de mens aan de knoppen ;)
 
Dank je ak. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoeld. Ik eet zelf voornamelijk zilver Vlies rijst, kipfillet en om en om verse bonen of broccoli ( beetje simpel misschien) maar ik vind het niet vervelend. Voor smaak doe ik de sweetchilli saus van inproba erbij per eetlepel ( 15mg) 6 kcl.
Zakken wokgroenten zijn ook fijn
 
Wat maakt dat je twijfelt aan de invoer?

Je zou eens in de link van de sticky kunnen kijken naar de excel sheet.
Je kan gewoon je maaltijden daar een keer uitrekenen en dan weet je het wat exacter.
Voordeel hiervan is dat je gewoon een x aantal maaltijden erin kan maken die je uitwisselbaar maakt. Als je er daar een paar van in je hoofd hebt ga je steeds makkelijker ermee om om dingen voor andere dingen te vervangen.

Je houdt het nu wel erg basic maar rijst/kip/brocolli is echt niet perse nodig in een cut. Brood mag dan wel relatief veel kcal tov volume bevatten maar stel je neemt een hele zak roerbakgroenten en 1 wrap erbij en lekker wat kip en een sausje dan kan je nog steeds net zoveel aan kcal hebben.

Simpel voorbeeld:
50 gram rijst = 175 kcal
250 gr groenten = ca. 50 kcal
125 gr kip = ca. 135 kcal
1 eetlepel olie a 10 ml = 90 kcal
2 eetlepels currysaus a 15 ml = 30 ml (die van aldi is 70 kcal per 100 ml oid) = ca 25 kcal (ruim gerekend)
Totaal is het dan: 475 kcal

Je kan ook 1 wrap van 40 gram nemen = ca. 130 kcal
dan neem je gewoon 500 gram aan groenten en de rest gelijk. Heb je evengoed afwisseling.

50 gram rijst = 50 gram pasta = 200 gram aardappel = 125 gr ovenfriet = 2 boterhammen (dit is iets minder weliswaar) = 175 gram bruine bonen uit blik
groenten kan je alles wel pakken en ook roerbakmixen
125 gr kip = 125 gr mager rundvlees = 125 gram beenham (de vlees variant niet vleeswaren)= 110 gr varkenshaas etc.
Saus kan je heel veel mee. Ketjap, curry, sweet chili die jij dan neemt. Maar denk ook eens aan simpele dingen. die kruidenzakjes van duyvis dipsaus mix kan je door roerbakmixen heengooien met wat water. Prima smaakjes en ook maar 20-25 kcal.
Pak eens een magere smeerkaas en doe daar eens 1 eetlepel van door je pasta als sausje met wat water.

Kortom je kan echt wel varieren in alles. Als je een paar dingen weet kan je prima preppen ook. Alles x 5 doen en verdelen over bakken.

In geval van haast kan je eens overwegen om een tosti te maken van 2 bth met 1 plak kaas. dan heb je 250 kcal. Maak er 3 boterhammen van zit je op 375 kcal en een lekkere salade erbij met wat dressing om op te vullen. Het is allemaal op zich niet zo moeilijk. In het begin wel. Maar op het moment dat je wat vaste dingen weet zal de obsessie van alles per dag ook eenvoudiger worden.

Alleen even wat voorbeelden :)
 
Niet (te snel) doen.

Is het een idee, of heb je daar objectieve aanwijzingen voor.

Zorg dat je bij die maaltijd iig je eiwitten haalt, vul eventueel aan, en maak het niet te gek met vette sausjes. Anders overleggen of de maaltijden iets anders kunnen.

Compenseren kan je de rest van de dag doen, maar eet toch lekker met je gezin mee.

Voor jouw doelen hoef je je echt niet tot bro food te beperken, het helpt op de langere termijn ook niet met volhouden.

Ter overweging en inspiratie, al gaat dit niet over een laag VP:
Het gezin, doet al een heleboel ( niet meer in boter bakken, ) maar doordat ik prep is dit iets makkelijker omdat wij moeilijke eters hebben , wel bedankt voor de link ,.
 
Back
Naar boven