XXL Nutrition

Voeding i.c.m. gezin (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

perkepower

Cool Novice
10 jaar lid
Lid geworden
23 aug 2012
Berichten
126
Waardering
55
Lengte
1m78
Massa
81kg
Vetpercentage
13%
Beste dbb'ers,

Weer een aantal jaar geleden sinds mijn laatste bezoek aan dit mooie forum. Echter door wat veranderingen heb ik toch even jullie mening/visie nodig m.b.t. voeding i.c.m. een gezin.
Inmiddels ben ik 32 en woon ik samen met mijn vriendin en twee kinderen (8 en 2). Alles gaat prima alleen ik mis "mijn momentje" sporten en het bezig zijn met mijn voeding. Ik zit minder lekker in mijn vel omdat mijn vp aanzienlijk verhoogd is. Minder energie, minder de drive om lekker te knallen, je kent het wel.. Echter ben ik nu op een punt dat ik NU moet veranderen. Ik ben gebrand om weer op oud niveau te komen alleen ben ik zoekende naar wat acceptabel is voor mij en mijn andere gezinsleden m.b.t. voeding en tijdindeling.

Stukje achtergrond:
"gestopt" met sporten en voeding bijhouden sinds 2,5 jaar. Mede door verhuizing, kinderen en Covid. Mijn laatste meting was 178cm, 88kg, 12% vp. Voornamelijk behaald door IF (één maaltijd per dag).

Toen was mijn routine in grote lijnen:

Werken van 08:00 - 17:00
Boodschappen doen 17:15 - 17:45
Sporten 18:16 - 19:30
Eten
Chillen
Slapen

Nu is mijn routine:

Werken van 09:00 - 17:00
Spelen met de kids zodat mijn vriendin kan koken
Eten
Rondje lopen met hond en gezin / potje fortniten met zoontje / dochter vermaken / etc..
Kinderen naar bed 20:00 - 20:30
Chillen/werken
Slapen

Inmiddels is de welvaart weer goed te zien en verlang ik terug naar mijn fysiek van 2/3 jaar geleden. Mijn grootste probleem zit hem in de verandering van levensstijl. Ik heb, voor mijn gevoel, geen grip meer op mijn calorie-inname en de bijbehorende kev verhoudingen en hierdoor heb ik niet de motivatie gehad om weer te gaan sporten. Het klinkt misschien raar, maar ik kan mezelf niet 100% geven in de sportschool als ik zelf al weet dat mijn voeding niet top is. Alhoewel ik weet dat dit natuurlijk onzin is weerhoudt mij het er toch van.

Qua eten lust mijn vriendin ook niet alles, of vindt bepaald eten niet lekker, waardoor ik juist mijn maaltijden mis die mij juist motivatie gaven om nog harder te knallen. Op zich hanteer ik nog steeds één maaltijd per dag, gezien ik overdag niet eet, maar hetgeen wát ik eet, moet wel de juiste verhoudingen hebben, en dat heeft het nu niet. Apart koken is niet haalbaar en daarom ben ik ook benieuwd hoe andere dit doen. Om na het eten meteen te sporten vindt ik ook weer zo ongezellig, gezien ik mijn kids dan maar een uurtje zie per dag en daarnaast is het voor mijn partner ook niet leuk om alles alleen te moeten doen (wassen, op bed leggen, voorlezen, etc). Vandaar mijn vraag, hoe combineren andere sporters dit met een gezin? Streven is 5 dagen per week weer de gym te bezoeken en een vaste routine/balans hierin te krijgen.

Wordt er apart gekookt? Kook je zelf op een later tijdstip? Worden de verpakkingen bewaard? Vul je bepaalde elementen van de voeding aan? etc..

Alle tips zijn welkom!
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dit best wel vaak, maar ik begrijp echt niet waarom de eetlust van je vriendin jouw probleem is. Apart koken is prima haalbaar.

In de ochtend heb je tijd om je eigen maaltijden te maken (voordat je aan het werk gaat) en s'avonds ook (tijdens het chillen-moment).

Je creeert onnodige obstakels en je laat teveel van je vriendin afhangen.
 
Beste dbb'ers,

Weer een aantal jaar geleden sinds mijn laatste bezoek aan dit mooie forum. Echter door wat veranderingen heb ik toch even jullie mening/visie nodig m.b.t. voeding i.c.m. een gezin.
Inmiddels ben ik 32 en woon ik samen met mijn vriendin en twee kinderen (8 en 2). Alles gaat prima alleen ik mis "mijn momentje" sporten en het bezig zijn met mijn voeding. Ik zit minder lekker in mijn vel omdat mijn vp aanzienlijk verhoogd is. Minder energie, minder de drive om lekker te knallen, je kent het wel.. Echter ben ik nu op een punt dat ik NU moet veranderen. Ik ben gebrand om weer op oud niveau te komen alleen ben ik zoekende naar wat acceptabel is voor mij en mijn andere gezinsleden m.b.t. voeding en tijdindeling.

Stukje achtergrond:
"gestopt" met sporten en voeding bijhouden sinds 2,5 jaar. Mede door verhuizing, kinderen en Covid. Mijn laatste meting was 178cm, 88kg, 12% vp. Voornamelijk behaald door IF (één maaltijd per dag).

Toen was mijn routine in grote lijnen:

Werken van 08:00 - 17:00
Boodschappen doen 17:15 - 17:45
Sporten 18:16 - 19:30
Eten
Chillen
Slapen

Nu is mijn routine:

Werken van 09:00 - 17:00
Spelen met de kids zodat mijn vriendin kan koken
Eten
Rondje lopen met hond en gezin / potje fortniten met zoontje / dochter vermaken / etc..
Kinderen naar bed 20:00 - 20:30
Chillen/werken
Slapen

Inmiddels is de welvaart weer goed te zien en verlang ik terug naar mijn fysiek van 2/3 jaar geleden. Mijn grootste probleem zit hem in de verandering van levensstijl. Ik heb, voor mijn gevoel, geen grip meer op mijn calorie-inname en de bijbehorende kev verhoudingen en hierdoor heb ik niet de motivatie gehad om weer te gaan sporten. Het klinkt misschien raar, maar ik kan mezelf niet 100% geven in de sportschool als ik zelf al weet dat mijn voeding niet top is. Alhoewel ik weet dat dit natuurlijk onzin is weerhoudt mij het er toch van.

Qua eten lust mijn vriendin ook niet alles, of vindt bepaald eten niet lekker, waardoor ik juist mijn maaltijden mis die mij juist motivatie gaven om nog harder te knallen. Op zich hanteer ik nog steeds één maaltijd per dag, gezien ik overdag niet eet, maar hetgeen wát ik eet, moet wel de juiste verhoudingen hebben, en dat heeft het nu niet. Apart koken is niet haalbaar en daarom ben ik ook benieuwd hoe andere dit doen.

Wordt er apart gekookt? Kook je zelf op een later tijdstip? Worden de verpakkingen bewaard? Vul je bepaalde elementen van de voeding aan? etc..
Met jou lichaamsgewicht en “1 maaltijd” per dag valt je gegarandeerd af, dus denk dat je meer eet dan je aangeeft.

Zit zelf in dezelfde situatie als jou, maar me vriendin kookt voor mij apart aangezien “3 scheppen avond eten” onmogelijk is de kcal te tracken.
Wat je wel kan doen is hetzelfde eten als je gezin en apart in een pan doen zodat je weet in die hele pan zit 2000 kcal en verdeel je dit op 2/3 avond maaltijden bijv.
 
Wordt er apart gekookt? Kook je zelf op een later tijdstip? Worden de verpakkingen bewaard? Vul je bepaalde elementen van de voeding aan? etc..
Ik heb geen kinderen dus met heel dat stuk bemoei ik me niet.
Maar zou mealpreppen een optie voor je kunnen zijn dan? Dat je zondagmiddag de keuken in duikt, jouw "perfecte" maaltijden maakt, in bakjes in de vriezer gooit, die opwarmt en wel lekker aanschuift bij je gezin met eten?
 
Ik kook apart. Savonds, en kook dan tot en MET het avondeten de volgende dag. Werkt perfect en zo lopen we elkaar met koken ook niet in de weg
 
Met jou lichaamsgewicht en “1 maaltijd” per dag valt je gegarandeerd af, dus denk dat je meer eet dan je aangeeft.

Zit zelf in dezelfde situatie als jou, maar me vriendin kookt voor mij apart aangezien “3 scheppen avond eten” onmogelijk is de kcal te tracken.
Wat je wel kan doen is hetzelfde eten als je gezin en apart in een pan doen zodat je weet in die hele pan zit 2000 kcal en verdeel je dit op 2/3 avond maaltijden bijv.
Het zijn voornamelijk de verkeerde dingen die ik eet en hiervan behoorlijk grote porties (zoals ik gewend ben), maar nog steeds één eetmoment per dag. Daarnaast zijn de weekenden nu slechter dan dat ik alleen woonde.

Het hele idee waarom ik ben begonnen met één maaltijd per dag is inderdaad omdat ik het makkelijker bijhouden vindt. Helemaal voor het bijhouden van mijn kev verhoudingen. Ik zoek idd iets zoals je beschrijft.
 
Om 0900 uur werken dan kun je om 0700 gaan trainen.
 
Ik heb geen kinderen dus met heel dat stuk bemoei ik me niet.
Maar zou mealpreppen een optie voor je kunnen zijn dan? Dat je zondagmiddag de keuken in duikt, jouw "perfecte" maaltijden maakt, in bakjes in de vriezer gooit, die opwarmt en wel lekker aanschuift bij je gezin met eten?
Goede optie en niet gedacht aan preppen. Heb een kleine vriezer dus dat wordt om de 2 dagen koken, maar dat is niet erg. Het gaat er mij vooral om dat we wel samen eten, maar wanneer ik het moet bereiden maakt me niet zoveel uit.
Bedankt voor opbrengen van deze optie.

Ik kook apart. Savonds, en kook dan tot en MET het avondeten de volgende dag. Werkt perfect en zo lopen we elkaar met koken ook niet in de weg
Dus jij kookt savonds apart en eet dit dan de volgende dag samen met je gezin/partner? Ik denk dat dit wel goed kan werken inderdaad, beetje zoals hierboven beschreven.
 
1. Met voeding kijken wat er mogelijk is, dit kan ook zijn 's avonds met je gezin meeëten, dat is ook enorm waardevol, daaromheen preppen.

2. Met sporten ook kijken wat er wel kan, wanneer jet kan en enige mate van flexibiliteit inbouwen zodat een gemiste training niet alles in de war gooit. Misschien is 's ochtends een optie.
 
Om 0900 uur werken dan kun je om 0700 gaan trainen.
Haha, er is een reden dat ik nu om 09:00 pas begin. Vriendin begint om 05:00 dus ik zit met 2 koters die ik voor mijn werk moet wegbrengen naar school en oppas
 
Dus jij kookt savonds apart en eet dit dan de volgende dag samen met je gezin/partner? Ik denk dat dit wel goed kan werken inderdaad, beetje zoals hierboven
Yes sir. Kan ik mooi mee eten en lopen we elkaar ook niet in de weg met weegschaal/ kookgerei etc.

Ik kook per dag. Niet meer
 
Haha, er is een reden dat ik nu om 09:00 pas begin. Vriendin begint om 05:00 dus ik zit met 2 koters die ik voor mijn werk moet wegbrengen naar school en oppas
Konden wij niet weten, was een goede suggestie.
 
Ik kook voor de kinderen, dan tegelijk een aparte maaltijd voor mezelf en MikeAKA kookt als hij thuis komt zijn maaltijd en zijn eten voor de volgende dag. Uiteraard kan ik er wel voor zorgen dat ik al eieren of rijst kook voor hem, omdat hij dan wat minder werk heeft. Werkt goed!
 
1. Met voeding kijken wat er mogelijk is, dit kan ook zijn 's avonds met je gezin meeëten, dat is ook enorm waardevol, daaromheen preppen.

2. Met sporten ook kijken wat er wel kan, wanneer jet kan en enige mate van flexibiliteit inbouwen zodat een gemiste training niet alles in de war gooit. Misschien is 's ochtends een optie.

Precies, bovenstaande optie van preppen vind ik inderdaad de best haalbare.
Yes sir. Kan ik mooi mee eten en lopen we elkaar ook niet in de weg met weegschaal/ kookgerei etc.

Ik kook per dag. Niet meer
Thanks voor het delen.
 
Streven is 5 dagen per week weer de gym te bezoeken en een vaste routine/balans hierin te krijgen.
Je mikt op alles of niets, dan wordt het meestal niets.

Probeer eerst maar eens 2-3 dagen.
 
Je mikt op alles of niets, dan wordt het meestal niets.

Probeer eerst maar eens 2-3 dagen.
Klopt, maar dat heb ik eigenlijk altijd al gehad. Maar voor mij begint het wel bij mijn voeding. Als dit niet op orde is dan vindt ik het nutteloos om naar de gym te gaan, ook al zal je best wat progressie maken.

Dat er weken bij zitten dat ik maar 2-3 keer per week ga vindt ik niet erg, zolang mijn voeding maar in goede verhouding is.
 
Beste is gewoon beginnen en er langzaam weer ingroeien. Anders denk je jezelf gek
 
Zijn jullie de weekenden allebei vrij? Dan heb je daar al 2 dagen om te trainen. Dan nog doordeweeks 2 momenten regelen dat je 1,5 uur voor jezelf is. Dat lijkt me wel te doen toch.
Qua koken lijkt het me ook niet zo'n probleem. Gewoon met het gezin mee eten. Aardappels, groenten, vlees, kip met rijst, Chili con carte, maceroni etc. Allemaal prima macro's mee te behalen.
 
Klopt, maar dat heb ik eigenlijk altijd al gehad. Maar voor mij begint het wel bij mijn voeding. Als dit niet op orde is dan vindt ik het nutteloos om naar de gym te gaan, ook al zal je best wat progressie maken.
Doe dan eerst je voeding beter dan het nu is.
Dat er weken bij zitten dat ik maar 2-3 keer per week ga vindt ik niet erg, zolang mijn voeding maar in goede verhouding is.
Nee, dit is niet wat ik bedoelde.

Je leven is nu compleet anders met samenwonen en kinderen. Je moet ook denken aan herstel en tijd met vriendin en kinderen.

Probeer eerst maar eens een aantal keer per week te gaan en kijk dan eens hoe dat gaat. Ke kan er altijd nog een stapje bij doen.

Succes!
 
Beste is gewoon beginnen en er langzaam weer ingroeien. Anders denk je jezelf gek
True

Zijn jullie de weekenden allebei vrij? Dan heb je daar al 2 dagen om te trainen. Dan nog doordeweeks 2 momenten regelen dat je 1,5 uur voor jezelf is. Dat lijkt me wel te doen toch.
Qua koken lijkt het me ook niet zo'n probleem. Gewoon met het gezin mee eten. Aardappels, groenten, vlees, kip met rijst, Chili con carte, maceroni etc. Allemaal prima macro's mee te behalen.

Weekenden zijn we vrij maar ik prefereer om doordeweeks te trainen. Vindt het persoonlijk makkelijker om doordeweeks een routine op te bouwen, in tegenstelling tot de weekenden, waarin we vaak wel even weg gaan en niet echt een planning hebben qua tijd/eten. Ik kan prima elke dag om 21:00 gaan trainen tot 22:00/22:30 maar mijn voeding is momenteel het struikelblok.

Voorheen hield ik alles bij in mfp, elk product, elke hoeveelheid werd gescand en daarmee draaide ik een maaltijd in elkaar waarmee ik op mijn macro-verhouding uit kon komen. Nu heb ik echt totaal geen zicht op de verhouding en het is een feit dat ik nu te veel koolhydraten en vet binnenkrijg omdat ik nog steeds dezelfde hoeveelheden eet als 2/3 jaar geleden. Het moet wat gebalanceerder maar omdat ik zelf nu niet kook, vindt ik het lastig.

Met de tips van hierboven ga ik voorstellen om 's avonds mijn eigen maaltijd te preppen en de volgende dag deze (deels) mee te eten met het gezin. Dan heb ik nog 2,5 uur voordat ik ga trainen.

Doe dan eerst je voeding beter dan het nu is.

Nee, dit is niet wat ik bedoelde.

Je leven is nu compleet anders met samenwonen en kinderen. Je moet ook denken aan herstel en tijd met vriendin en kinderen.

Probeer eerst maar eens een aantal keer per week te gaan en kijk dan eens hoe dat gaat. Ke kan er altijd nog een stapje bij doen.

Succes!

Volledig met je eens en bedankt voor je bijdrage!
 
Back
Naar boven