AndroidHealthClinic

Suggesties gezocht vega(n) maaltijden hoog in ew, laag in kcal (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Kloontje

Advanced Bodybuilder
Elite Member
Lid geworden
3 jun 2020
Berichten
1.205
Waardering
2.560
Lengte
1m90
Massa
82kg
Vetpercentage
18%
Hi all,

Ik heb de draad weer opgepakt en daar hoort ook een voedingsschema bij. Ik loop er tegen aan dat ik op zoek ben naar voedingsmiddelen die vega(n) zijn en die hoog in eiwit zitten maar laag in kcal. Ik eet vegetarisch en probeer niet al te veel dierlijke zuivelproducten te eten.

Trainingsdagen zijn geen probleem, maar op mijn rustdagen zit ik op 1290 kcal en wil ik 144 gram eiwit, 42 gram vet en 84 gram koolhydraten binnenkrijgen, verdeeld over 4 maaltijden.
Dit houdt concreet in dat ik ongeveer 300kcal per maaltijd eet met de verdeling kev 20, 36, 10.

Ik kom eigenlijk niet verder dan ei-eiwit en eiwitshake (vegan perfection b&f) .... weet iemand producten die ik zou kunnen eten die aan bovenstaande voldoen?

Thanks!
 
Roerbak 100 gr sojarulstukjes (gehakt)
Met 100 gr aardappelschijfjes,150 gr groenten in 10 gr olie
Kruiden erbij en klaar.

Ipv groente half blik tomatenblokjes.

Rulgehakt afwisselen met andere vega. Vegetarische speckjes zijn ook wel aardig.

200 gr linzen uit blik =160 kcal en ca 14 gr eiwit. Groenten bakken in olie.

Chili sinds carne met een eitje erbij. Kam je zelf de verhouding bonen en groente bepalen.

Maar vooral veel groenten eten dus. Dan heb je nog wat vulling.
 
Roerbak 100 gr sojarulstukjes (gehakt)
Met 100 gr aardappelschijfjes,150 gr groenten in 10 gr olie
Kruiden erbij en klaar.

Ipv groente half blik tomatenblokjes.

Rulgehakt afwisselen met andere vega. Vegetarische speckjes zijn ook wel aardig.

200 gr linzen uit blik =160 kcal en ca 14 gr eiwit. Groenten bakken in olie.

Chili sinds carne met een eitje erbij. Kam je zelf de verhouding bonen en groente bepalen.

Maar vooral veel groenten eten dus. Dan heb je nog wat vulling.
Soja rulgehakt is idd een hele goede!!
Andere opties ga ik ook bekijken!

Dank je wel lieve Marina 😘
 
Erwten en bonen (bruine, kidney..). Per 100 kcal 6 gr eiwit of meer.
Als shake zou ik rijsteiwit- en erwteneiwit los kopen en 50/50 mengen, goedkoper en beste aminoprofiel.
1290 kcal is wel heel erg weinig, wordt moeilijk om dan (vega) aan 144 gr eiwit te komen en gezond te eten.
 
Erwten en bonen (bruine, kidney..). Per 100 kcal 6 gr eiwit of meer.
Als shake zou ik rijsteiwit- en erwteneiwit los kopen en 50/50 mengen, goedkoper en beste aminoprofiel.
1290 kcal is wel heel erg weinig, wordt moeilijk om dan (vega) aan 144 gr eiwit te komen en gezond te eten.
True, het is erg lastig idd om aan zoveel eiwitten te komen en ook nog een beetje gezond te eten (lees niet alleen maar leven op eiwitshakes).

Goeie tip van de shake, heb voor nu nog 3 van die grote potten staan, maar zal het voor de volgende bestelling eens checken!

Gelukkig geldt dit aantal kcal alleen op mijn psmf dagen (op mijn niet trainingsdagen). Op mijn trainingsdagen zit ik op 2400 kcal (ongeveer onderhoud + iets extra voor trainingen).
 
Vivera Spekjes (175g)? Zijn best prima in een flinke salade. Kost je 153kcal voor 30g eiwit.
Desnoods pak je er nog zo'n bakje sojabonen/edamame boontjes bij heb je nog 20g eiwit meer voor 200kcal.
Tomaatje, komkommer, paprika, ijsbergsla. Kun je een enorme bak salade naar binnen rossen met 50-55g eiwit die waarschijnlijk maar amper de 500kcal haalt.
Kunt hem zelfs helemaal lomp maken qua eiwitten als je er nog een ei-eiwit omeletje bij bakt die gewoon in stukjes snijdt en dat er nog bij gooit.
70-90g eiwit voor een kcal of 600 moet denk ik zo uit mijn hoofd wel haalbaar zijn. :)
2022-03-16 04_01_31-Vivera Spekjes bestellen _ ah.nl.png
 
Laatst bewerkt:
Vivera Spekjes (175g)? Zijn best prima in een flinke salade. Kost je 153kcal voor 30g eiwit.
Desnoods pak je er nog zo'n bakje sojabonen/edamame boontjes bij heb je nog 20g eiwit meer voor 200kcal.
Tomaatje, komkommer, paprika, ijsbergsla. Kun je een enorme bak salade naar binnen rossen met 50-55g eiwit die waarschijnlijk maar amper de 500kcal haalt.
Kunt hem zelfs helemaal lomp maken qua eiwitten als je er nog een ei-eiwit omeletje bij bakt die gewoon in stukjes snijdt en dat er nog bij gooit.
70-90g eiwit voor een kcal of 600 moet denk ik zo uit mijn hoofd wel haalbaar zijn. :)
Bekijk bijlage 550360
Dank je wel! Met deze post kom ik ook een heel eind! Op zoek naar vivera spekjes dus 😎
 
Je kan bijvoorbeeld zoiets doen:
1647411165145.png

Screenshot_2022-03-16-07-13-54-30_289c135a0022b96b69e5e4306cf54966.jpg

Zitten wel een paar handige voedingsmiddelen tussen die je misschien kan gebruiken :)
 
Heb hem even helemaal uitgerekend voor je. Zou ruim 1kg salade zijn, 23g vet, 26g koolhydraten, 75g eiwit. 660kcal.
Heb je een goede bakpan met een degelijke anti-aanbak laag, kan die bakboter natuurlijk fors naar beneden, zakt het vet natuurlijk ook vrij flink en zou je het in 600-620kcal kunnen proppen.
2022-03-16 07_39_50-Becel Original bakboter voordeelfles bestellen _ ah.nl.png
 
On a side note, is dit niet extreem weinig voor iemand van jouw lengte? :o
Goeie vraag!

Een simpele rekensom geeft het volgende:
3 trainingsdagen a 2400kcal = 7200kcal
4 rustdagen a 1300kcal= 5200kcal.
Totaal 12.400 kcal

Energiebehoefte normaal volgens berekening 2200 kcal per dag.
7 dagen a 2200kcal = 15.400kcal

15.400 -/- 12.400 = -3.000 per week.

Ik train dus 3x pw. Dinsdag, vrijdag en zondag.

Tot eind 2020 trainde ik fanatiek en was voeding ok, was langzaam aan het bulken en woog toen 86kg. Toen in december 2020 de lockdown kwam. Ben ik helemaal gestopt met sporten en op voeding letten. Dit resulteerde in 101kg december 2021.

Sinds januari weer gestart met calorietekort en inmiddels 8kg kwijt, maar aangezien ik sport ook weer heb opgepakt wil ik ook weer serieuzer met voeding aan de gang gaan.
Planning per week is max -0,5kg.

Zou jij het anders aanpakken?
 
Heb hem even helemaal uitgerekend voor je. Zou ruim 1kg salade zijn, 23g vet, 26g koolhydraten, 75g eiwit. 660kcal.
Heb je een goede bakpan met een degelijke anti-aanbak laag, kan die bakboter natuurlijk fors naar beneden, zakt het vet natuurlijk ook vrij flink en zou je het in 600-620kcal kunnen proppen.
Bekijk bijlage 550377
Top! Thanks, hier zou ik dan 2x van kunnen eten 😄. Scheelt ook weer klaarmaken.

Much appreciated!
 

Quorn heeft misschien wat leuke producten ter afwisseling van alle soja. Is op basis van een schimmeleiwit, wat een hoge biologische waarde heeft. Wel redelijk aan de prijs though..

Verkrijgbaar bij alle grote supermarkten.

En op hun site staan ook leuke recepten. :thumbup:
 
Uit nieuwsgierigheid even gezocht op vega(n) producten, en kwam deze tegen:

1647420049062.png



Ingrediënten​

Ingrediënten: Water, HAVER 21 % (HAVEReiwit, HAVERzemelen, volkoren HAVERmeel), erwteneiwit 21 %, tuinbooneiwit 11 %, koolzaadolie, gejodeerd zout. De haver kan mogelijk sporen van tarwe, rogge en gerst bevatten.

Voedingswaarden​

Deze waarden gelden voor het onbereide product.

SoortPer 100 GramRI*
Energie853 kJ (203 kcal)
Vet5.4 g
waarvan verzadigd0.7 g
Koolhydraten5.6 g
waarvan suikers0.7 g
Voedingsvezel5.9 g
Eiwitten30 g
 
Uit nieuwsgierigheid even gezocht op vega(n) producten, en kwam deze tegen:

Bekijk bijlage 550389


Ingrediënten​

Ingrediënten: Water, HAVER 21 % (HAVEReiwit, HAVERzemelen, volkoren HAVERmeel), erwteneiwit 21 %, tuinbooneiwit 11 %, koolzaadolie, gejodeerd zout. De haver kan mogelijk sporen van tarwe, rogge en gerst bevatten.

Voedingswaarden​

Deze waarden gelden voor het onbereide product.

SoortPer 100 GramRI*
Energie853 kJ (203 kcal)
Vet5.4 g
waarvan verzadigd0.7 g
Koolhydraten5.6 g
waarvan suikers0.7 g
Voedingsvezel5.9 g
Eiwitten30 g
Die wil ik, die wil ik, die wil ik! Dank je wel!
 
Dank je wel! Ik ga ook op zoek naar die penne, of iets vergelijkbaars. Goeie tip!
V.w.b. die cake, heb je dat recept voor me of heb je dat al eens gedeeld 😇
Je kan die pasta bestellen bij Prozis. Leveren altijd snel.

Recept van de cake vind je hieronder. :)
Sure.
Ingrediënten:
  • 350 gram tarwegluten
  • 150 gram sojameel
  • 50 gram amandelmeel
  • 750 ml water
  • zoetstof naar smaak
  • Vanille-aroma
  • theelepel bakpoeder, zout en baking soda
Bereiding:
  1. Tarwegluten, sojameel en amandelmeel onder elkaar mengen met het zout, bakpoeder en baking soda.
  2. Zoetstof en vanille-aroma bij het water gieten (ik gebruik 1 gram sucralose).
  3. Water bij de tarwegluten, sojameel en amandelmeel gieten.
  4. Mengen/kneden tot een deeg. Als het te droog is kan je alsnog wat water toevoegen.
  5. Deeg in een bakvorm drukken.
  6. 55 minuten in de oven op 200-225 graden.
  7. Gooi er wat jam op.
Volgens mij kan je het water ook vervangen met melk. Heb je nog wat extra eiwitten ook.
Bekijk bijlage 530841
Bekijk bijlage 530843

Bij de Albert Heijn heb je bij de vleesvervangers tegenwoordig ook echt wel veel keus. Veel zaken zijn redelijk kcalarm en eiwitrijk, alleen vaak wat prijziger als je er veel van eet :o Zelf seitan maken is ook altijd een goedkope optie.
 
Zelf heb ik er nog niet actief iets mee gedaan, maar op YT barst het van de suggesties van veganistische maaltijden met behoorlijk wat eiwitten.

Mijn vraag, uit onwetendheid, is of je met zo weinig kcal op een rustdag niet liever de kcal gelijkmatiger zou willen uitsmeren?
 
Back
Naar boven