MuscleMeat

Bloeddruk (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Thilo

Novice
Lid geworden
1 apr 2022
Berichten
7
Waardering
2
Lengte
1m76
Massa
81kg
Hallo,
Ik doe nu 3,5 jaar aan krachttraining en kon de verleiding niet weerstaan om 2 weken geleden met mijn eerste kuurtje te beginnen, 500mg test-e voor 10 weken.

Nu heb ik een bloeddruk meter aangeschaft en ik meet steeds zo rond de 145/70.. dit is wat aan de hoge kant maar moet ik me hier druk om maken en zal ik mijn dosering wat minderen?of kan dit geen kwaad? Ik heb verder geen klachten voor zover je die kan merken bij een te hoge bloeddruk. Ik maak me er ook niet al teveel druk om. Maar wilde eens weten wat jullie gedachten hierbij zijn.

Gegroet
 
Hoe lang zit je stil voordat je meet?
Is de band geschikt voor de afmetingen van jouw arm?
Meet je vaker dan 1 keer?
 
~ 140/90 is nog normaal. Zie ook de site van hartstichting.
meet als je even geleden naar wc bent geweest, en rustig zit. 70 bij 140 lijkt mij lage onderdruk
 
Hoe lang zit je stil voordat je meet?
Is de band geschikt voor de afmetingen van jouw arm?
Meet je vaker dan 1 keer?
Ik zit minimaal 10 minuten stil
De band is wat aan de kleine kant, weet niet of dit heel veel verschil zal uitmaken?
Ik meet meerdere keren ja
 
~ 140/90 is nog normaal. Zie ook de site van hartstichting.
meet als je even geleden naar wc bent geweest, en rustig zit. 70 bij 140 lijkt mij lage onderdruk
Als je onderdruk 90 is dan zit je toch al aan de hoge aan en zeer zeker niet in “normaal”.
 
Als je onderdruk 90 is dan zit je toch al aan de hoge aan en zeer zeker niet in “normaal”.
aan de hoge kant is wat anders dat te hoog, als je hierboven zit wordt het als te hoog gezien. Met 140/70 en gebruik van test, zou ik me geen zorgen maken
 
  • Like
Waarderingen: ak
Galen zei ooit:
‘Een standaardmanchet is gemaakt voor een bovenarm die in flexie (maar niet met contractie, dus zoals je je bloeddruk zou afmeten) een omtrek heeft van maximaal 33 cm. Daarboven overschat het de bloeddruk. En dat kan bij echt dikke armen wel oplopen tot meer dan 10 mmHg systolisch.’

Ik zou dus eerst eens kijken of je manchet wel geschikt is voor je conclusies trekt
 
Je moet ook 2 wijsvingers ruimte houden vanaf je elleboog tot onderkant band/manchet. Soms is een manchet te breed
 
Galen zei ooit:
‘Een standaardmanchet is gemaakt voor een bovenarm die in flexie (maar niet met contractie, dus zoals je je bloeddruk zou afmeten) een omtrek heeft van maximaal 33 cm. Daarboven overschat het de bloeddruk. En dat kan bij echt dikke armen wel oplopen tot meer dan 10 mmHg systolisch.’

Ik zou dus eerst eens kijken of je manchet wel geschikt is voor je conclusies trekt
Het zal geen 10cm schelen ofzo, mijn bicep is met gestrekt arm zonder flex geen 43cm , eerder rond de 37cm maar 145/70 is geen reden tot paniek lijkt me?
 
Ik zou wel even in de gaten houden hoe het vanaf hier veranderd, maar ik zou me niet al te druk maken
 
Ik zou wel even in de gaten houden hoe het vanaf hier veranderd, maar ik zou me niet al te druk maken
Thanks, zal eens wat meer cardio gaan doen en wat op mijn zout inname letten, kijken of het wat gaat veranderen..
 
Heb je een bloeddrukmeter die is goedgekeurd door de hartstichting?

Verder hebben veel factoren invloed op je bloeddruk. Hoe is je dieet? Heb je veel vochtretentie? Doe je cardio?
Ja mijn meter staat tussen de “betrouwbare meters van het lijstje op hun site. Mijn cardio kan veel beter moet ik eerlijk toegeven. Verder geen last van vochtretentie.
 
Als je je conditie verbetert gaat dat al aanzienlijk schelen. En als bijvoorbeeld je dieet niet zo heel goed is of je veel wisselingen hebt in zout inname kan dat ook al schelen.
Thanks vooral met conditie ga ik even aan de slag!
 
~ 140/90 is nog normaal. Zie ook de site van hartstichting.
meet als je even geleden naar wc bent geweest, en rustig zit. 70 bij 140 lijkt mij lage onderdruk
Dat is niet helemaal waar. De grenswaarden voor een diagnose van hypertensie zijn inderdaad 140 mmHg voor de bovendruk en 90 mmHg voor de onderdruk bij metingen op spreekuur. Bij thuismetingen gelden respectievelijk 135 en 85 mmHg. Bovendien is het risico op overlijden en hart- en vaatziekten al verhoogd bij een bovendruk hoger dan 115 mmHg en een onderdruk hoger dan 75 mmHg. Echter heeft bloeddrukverlagende medicatie pas effect hierop vanaf die grenswaardes die gelden voor de diagnose van hypertensie. De grenswaardes zijn dus feitelijk de waardes waarboven het zinvol is te behandelen met bloeddrukverlagende medicatie. Zie ook mijn artikel hierover: https://thinksteroids.com/articles/blood-pressure-in-anabolic-steroid-users/

Dat gezegd hebbende, één of enkele thuismetingen zeggen niet direct veel. Het is belangrijk dat de bloeddruk goed gemeten wordt. Meestal wordt dit zonder goede instructies verkeerd gedaan. Het volgende plaatje bevat de belangrijkste punten waarop je moet letten hierbij:
1648842302156.png


Je valt verder natuurlijk ook niet direct dood neer als je bloeddruk wat verhoogd is. Het is schade die zich opbouwt met de jaren. (Het is een ander verhaal bij een hypertensieve crisis, maar daar is hier geen sprake van.)

Het is wel wat opmerkelijk dat er bij TS, als de metingen goed zijn uitgevoerd, sprake is van geïsoleerde systolische hypertensie. Meestal zie je dit alleen bij ouderen, omdat de rekbaarheid van de vaatwand minder is op hogere leeftijd. Ik durf niet echt te zeggen wat dat betekent bij een dertiger.
 
Ik zou het sowieso in de gaten blijven houden, maar als het niet stijgt, denk ik dat het na je kuur weer ‘bijtrekt’ met 140/145 krijg je nog geen medicatie. Ga ook niet zelf lopen klooien met plastabletten of iets. Als je het niet vertrouwd, ga je naar je huisarts en vertel je eerlijk dat je ook TestE gebruikt. Over het algemeen stijgt je onderdruk mee met de bovendruk. Bij mogelijke geïsoleerde systolische hypertensie, is het ook van belang de meestvoorkomende kenmerken in de gaten te houden, hoofdpijn en hartkloppingen. Maar als je caffeine gebruikt, of clen od dan komt het mede daardoor.

Dus nogmaals, als je het niet vertrouwd, ga naar je huisarts. Ik ben geen arts.
 
inderal propranolol

 
Echt? Kan mij dat niet voorstellen :o

Al die stims laten je bloeddruk doorgaans toch stijgen.
getest op konijnen
 
Galen zei ooit:
‘Een standaardmanchet is gemaakt voor een bovenarm die in flexie (maar niet met contractie, dus zoals je je bloeddruk zou afmeten) een omtrek heeft van maximaal 33 cm. Daarboven overschat het de bloeddruk. En dat kan bij echt dikke armen wel oplopen tot meer dan 10 mmHg systolisch.’

Ik zou dus eerst eens kijken of je manchet wel geschikt is voor je conclusies trekt
Mijn manchet is te klein en kom altijd veel te hoog uit en bij de dokter perfect, nog steeds eens een andere aanschaffen.
 
Back
Naar boven