Fitness Seller

Bench press tot waar je stang houden?

Bezoekers in dit topic

Juist van je stretchreflex gebruik maken dus touch and go. Zo explosief mogelijk, om zo de meeste spiervezels te activeren.
Waarom dit met bench doen terwijl dit bij andere oefeningen als squat of row nauwelijks toegepast wordt?

Keertje afwisselen kan nooit kwaad natuurlijk, het is niet dat je het niet mag doen.
 
Benchpress zakken tot de borst, mijn schouders doen al pijn bij de gedachte.

Juist van je stretchreflex gebruik maken dus touch and go. Zo explosief mogelijk, om zo de meeste spiervezels te activeren.
Waarom dit met bench doen terwijl dit bij andere oefeningen als squat of row nauwelijks toegepast wordt?

Keertje afwisselen kan nooit kwaad natuurlijk, het is niet dat je het niet mag doen.
Bij diep squatten gebruik je toch ook je stretchreflex?
 
Ik denk dat het, zeker voor een relatieve beginner, belangrijk is om gewoon te beginnen met paused bench.

1. Paused is makkelijker meetbaar doordat je altijd dezelfde ROM maakt en geen bounce gebruikt.
2. Je leert "tight" te blijven door de hele ROM, dus ook onderin
3. Het is naar mijn mening de veiligste variant, omdat je niet meer gewicht kan pakken dan je eigenlijk kunt drukken. De bounce ligt toch op de loer bij de laatste paar reps tijdens een touch en go bench
 
Persoonlijk doe ik ook touch and go op de borst zodat je zeker weet je eerlijke reps hebt. Zie gasten de ene rep 5cm van de borst af en hoe zwaarder het word hoe meer dat word met als laatste rep dat ie gewoon 15cm van je borst af zit en ze al de bar omhoog pushen. Touch en go is makkelijkst om alles bij te houden, vergeet de “arch” niet met benchen.
Maar arch en 5 cm van borst af is eigenlijk hetzelfde wat de ROM betreft.
 
Persoonlijk doe ik ook touch and go op de borst zodat je zeker weet je eerlijke reps hebt. Zie gasten de ene rep 5cm van de borst af en hoe zwaarder het word hoe meer dat word met als laatste rep dat ie gewoon 15cm van je borst af zit en ze al de bar omhoog pushen. Touch en go is makkelijkst om alles bij te houden, vergeet de “arch” niet met benchen.
Of powerlifters met zo'n holle rug dat ze nog geen 10cm hoeven te zakken
 
  • Haha
Waarderingen: ak
Voor incline kan ik dit begrijpen maar voor flat?
Zou geen zeer moeten doen :o

Meeste mensen die al 10+ jaar trainen hebben wel ergens een pijntje waardoor bepaalde oefeningen liever niet met volledige ROM gedaan worden.

Juist accepteren dat je een oefening iets anders aan moet pakken dan het "eigenlijk zou moeten" kan je blessureleed voorkomen.
Er zijn zoveel oefeningen die ik weg heb moeten strepen en vervangen voor andere waarbij ik geen last heb. Vroeger moest en zou ik die oefening dan toch met pijn moeten doen, want het schema zegt het.
 
Voor incline kan ik dit begrijpen maar voor flat?
Zou geen zeer moeten doen :o
Bij mij is het juist andersom. Incline bench 100kg gaat redelijk. Flatbench kan ik niet eens 40kg drukken zonder pijn.
Military en ohp voel ik heel weinig pijn.

Bij flat heb je meer interne rotatie en bij incline meer externe rotatie van de schouder (zeg ik dat goed?). De supraspinatus pees van m'n rotator cuff trekt die interne rotatie niet. Zit ook een scheurtje in en het herstel gaat belachelijk langzaam. Hoemeer ik externe rotatie heb des te minder die pees wordt belast.
 
Bij mij is het juist andersom. Incline bench 100kg gaat redelijk. Flatbench kan ik niet eens 40kg drukken zonder pijn.
Military en ohp voel ik heel weinig pijn.

Bij flat heb je meer interne rotatie en bij incline meer externe rotatie van de schouder (zeg ik dat goed?). De supraspinatus pees van m'n rotator cuff trekt die interne rotatie niet. Zit ook een scheurtje in en het herstel gaat belachelijk langzaam. Hoemeer ik externe rotatie heb des te minder die pees wordt belast.
Dan ben jij zeker een fan van weighted dips :trollface:
 
Bij mij is het juist andersom. Incline bench 100kg gaat redelijk. Flatbench kan ik niet eens 40kg drukken zonder pijn.
Military en ohp voel ik heel weinig pijn.

Bij flat heb je meer interne rotatie en bij incline meer externe rotatie van de schouder (zeg ik dat goed?). De supraspinatus pees van m'n rotator cuff trekt die interne rotatie niet. Zit ook een scheurtje in en het herstel gaat belachelijk langzaam. Hoemeer ik externe rotatie heb des te minder die pees wordt belast.
Ik heb de pees van mijn li infraspinatus finaal doorgescheurd bij een schouder press.
 
Bij mij is het juist andersom. Incline bench 100kg gaat redelijk. Flatbench kan ik niet eens 40kg drukken zonder pijn.
Military en ohp voel ik heel weinig pijn.

Bij flat heb je meer interne rotatie en bij incline meer externe rotatie van de schouder (zeg ik dat goed?). De supraspinatus pees van m'n rotator cuff trekt die interne rotatie niet. Zit ook een scheurtje in en het herstel gaat belachelijk langzaam. Hoemeer ik externe rotatie heb des te minder die pees wordt belast.
Doe ook enkel incline bench,decline. Bij de standaard ook hetzelfde verhaal aan 1 schouder.

Dumbbell/machine presses (en dan liefst nog een machine die je kan manipuleren) zijn de way to go.

Fuck al die standaard compound oefeningen, waar je vroeg of laat altijd wel een blessure aan overhoud.
 
Had het aan de rechterschouder, subscapularis vond het niet fijn om op rek te komen. Jaar geen bench en backsquats gedaan, die hoek maken ging gewoon niet.
Een op andere dag maar weer eens getest en plots was alles over, maar nu gaat links niet meer in een te verre stretch. Zonder trauma, van de een op andere dag.

Gelukkig een iets andere hoek waardoor ik alleen geen standaard squat kan doen en de rest probleemloos. Maar duurt alweer 6 maanden. Maarja genoeg andere varianten die wel gaan, compounds zijn niet heilig.
 
Doe ook enkel incline bench,decline. Bij de standaard ook hetzelfde verhaal aan 1 schouder.

Dumbbell/machine presses (en dan liefst nog een machine die je kan manipuleren) zijn de way to go.

Fuck al die standaard compound oefeningen, waar je vroeg of laat altijd wel een blessure aan overhoud.
Fly machine en dan heel gecontroleerd uitvoeren gaat wel goed. Misschien moet ik eens wat meer isometrische oefeningen erin gooien en wat andere oefeningen excentrisch (negatief) gaan uitvoeren. Nadeel is dat ik voor dat laatste een spotter nodig heb ik altijd alleen train.
 
Soms halve roms maken, kan je ook helpen om over de grens te komen. Zo wen je eerder aan zwaar(der) gewicht.
 
Soms halve roms maken, kan je ook helpen om over de grens te komen. Zo wen je eerder aan zwaar(der) gewicht.
Dan zou ik eerder een slingshot gebruiken.
 
Back
Naar boven