MuscleMeat

ervaringen na 1.5 jaar TRT (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

BigFil

Dutch Bodybuilder
20 jaar lid
Lid geworden
24 okt 2002
Berichten
296
Waardering
29
Lengte
1m80
Massa
96kg
Gestart met TRT eind 2020.
Nu ben ik 42 jaar en in het verleden wat gekuurd (hoofdzakelijk 500mg test E kuren met pct). 2 x geopereerd voor gyno ondanks pct. Ik ben er gevoelig aan :)

De reden waarom ik ben gestart met TRT: zo goed als mogelijk jong te blijven. Mijn doel is een test niveau van een 30 jarige permanent aan te houden. Dat lijkt me gezond voor lange termijn.

Ik had geen klachten, sliep goed, zeker niet depri en alles ging best oke. Wel merkte ik dat mijn gym prestaties niet meer zo goed waren. Snel moei, vaak spierpijn na training sessies, enz. Na 30 min gym was de fut er al uit. Op sexueel vlak ging het best oke (naar mijn mening). 1x per week was de gewoonte. (dat is nu wat anders!)

bloeduitslag vlak voor de trt :

FSH 1.5
Estradiol 29 ng/L (referentie is tussen 12 - 30)
total test TT 10.9 nmol/L
S.H.B.G. 27 nmol/L
beschikbare test (TT/SHBG) 40 ratio

Hematocriet is een moeilijk geval. Doe ik een test bij de huiddokter, dan zit ik rond de 50. Doe ik het via de bloedtest van de TRT arts dan was ik 57 voor de TRT en tijdens het TRT rond de 54. Mijn hematocriet daalt een klein beetje bij iedere bloedtest dat ik bij hen doe. Bij de TRT arts neem ik bloed af bij de huisdokter en dan stuur ik dit op met de post naar het labo. Is dat de reden voor de bizare waardes? Geen idee.

Dit is voorgeschreven:

  • Androtardyl (test E) 1/2 amp om de 7 dagen dag via IM inspuiting
  • Arimidex 1/4 op Maandag, woensdag en vrijdag

Wat ik doe : 2x per week een injectie ipv 1x per week. (ik verhoog de test niet, enkel de frequentie van injectie) met gebruik van insuline naalden.


Evaluatie na 1.5 jaar :

+ Gym prestaties zijn top. Ik voel me echt terug een 20-tiger. Eenmaal bezig blijft die energie. Kracht en uithouding omhoog. Geen spierpijn meer de dag erna, zelfs niet na benen trainen.
+ Sex : ipv 1 x week , bijna dagelijks zin. Fantastisch, meest onderschatte voordeel van dit alles.
+ Zelfvertrouwen is beter.
+ Geen terugkerende gyno

- Cholesterol is wat minder goed
- Slechte slaap. Dit is voor mij het enigste nadeel. Vroeger sliep ik fantastisch en nu niet meer. Een goede nacht : wakker worden om 4 uur , terug slapen en wakker om 6:00. Een slechte nacht : wakker iedere 2 uur. Prik ik vb een halve ampul (dus 1 x week) dan slaap ik gewoon niet de nacht na het prikken. 8 uur in 1 keer slapen lukt niet meer.

2 maatregelen die helpen : injecties opsplitsen in kleinere hoeveelheden + Tryptozol plus voor het slaapgaan + melatonine. Nu slaap ik van 22:40 tot 6:45 en ik denk dat dit gewoon teveel is. Binnenkort ga ik opstaan om 6:00. Het is wel belangrijk om op te merken dat ik overdag perfect functioneer na een slechte nachtrust.

Vanaf April gestart met EOD injecties. Ik ga een log bijhouden en hopelijk na verloop de nachtrust kunnen verbeteren.
 
Terugkerende gyno? Als je geopereerd word worden de klieren weggehaald en kan het nooit meer terugkomen.
 
Terugkerende gyno? Als je geopereerd word worden de klieren weggehaald en kan het nooit meer terugkomen.
De chirurg maakt een snee rondom de tepel en verwijdert het teveel aan vet- en klierweefsel via deze opening. 2e operatie is waarschijnlijk alle klierweefsel verwijdert
 
De chirurg maakt een snee rondom de tepel en verwijdert het teveel aan vet- en klierweefsel via deze opening. 2e operatie is waarschijnlijk alle klierweefsel verwijdert

Hier in Belgie doen ze dit helaas niet. Ik kan dus perfect opnieuw gyno krijgen. Maar de waardes zijn nu vrij stabiel door de AI.
 
Hier in Belgie doen ze dit helaas niet. Ik kan dus perfect opnieuw gyno krijgen. Maar de waardes zijn nu vrij stabiel door de AI.
Volgens mij quote je de verkeerde maar goed. Jasper kan dit ook lezen.

Hoe bevalt je EOD prikken nu ?
 
Hier in Belgie doen ze dit helaas niet. Ik kan dus perfect opnieuw gyno krijgen. Maar de waardes zijn nu vrij stabiel door de AI.
Ahh vandaar.
Wat voor mij goed helpt is alleen een ai nemen als ik klachten krijg. Dus jeuken mn tepels neem ik een ai, dan soms 2 weken niet tot ik merk dat ik weer last krijg.
 
Hoe bevalt je EOD prikken nu ?


valt heel goed mee. Ik vul 1 ampul over verschillende spuiten en dan is het gewoon prikken en klaar. Nu voor het eerst in de triceps geprikt en dat gaat ook goed. Met EOD prikken wil ik zoveel mogelijk plaatsen gebruiken (been, achterwerk, borst, triceps en biceps) om litekenweefsel te vermijden.
 
valt heel goed mee. Ik vul 1 ampul over verschillende spuiten en dan is het gewoon prikken en klaar. Nu voor het eerst in de triceps geprikt en dat gaat ook goed. Met EOD prikken wil ik zoveel mogelijk plaatsen gebruiken (been, achterwerk, borst, triceps en biceps) om litekenweefsel te vermijden.
Ik bedoel meer in de zin van tov 2x pw(e4d) wat je schreef. nachtrust....
 
Bij welke dokter of kliniek ben je geweest BigFil? Als je dat wil delen.
Ben zelf al even op zoek naar een goede arts die mij kan helpen.
Alvast bedankt.
 
Wist niet dat er test e voorgeschreven werd :thinking:

Benieuwd naar je verdere ervaringen.
 
Ik geloof dat dit alleen een plek is voor om je bloed naar toe te sturen voor analyse. Mijn vraag was meer over bij welke TRT arts BigFil is geweest.
Ik lees de naam van dr Hertoghe het meest langskomen.
Dan ga je vooral groen lachen wanneer je gaat betalen. Een consultatie kostte 15 jaar geleden al 150 euro. Bloedafname ook. Daarna terug consultatie om alles te bespreken en voorschrift te krijgen. Je was toen al 450 euro kwijt voor je eerste voorschrift en drie maanden later opnieuw een bloedafname en consultatie. Ik kan mij inbeelden dat het nu al een stuk duurder zal zijn.
 
Dan ga je vooral groen lachen wanneer je gaat betalen. Een consultatie kostte 15 jaar geleden al 150 euro. Bloedafname ook. Daarna terug consultatie om alles te bespreken en voorschrift te krijgen. Je was toen al 450 euro kwijt voor je eerste voorschrift en drie maanden later opnieuw een bloedafname en consultatie. Ik kan mij inbeelden dat het nu al een stuk duurder zal zijn.
Ik betaalde recent ook 150eu. Daarbij kwam er wel een lichamelijke onderzoek (echo van prostaat en ballen). Bloedtest was 35eu. Wel bij een andere dokter in België.
 
Dan ga je vooral groen lachen wanneer je gaat betalen. Een consultatie kostte 15 jaar geleden al 150 euro. Bloedafname ook. Daarna terug consultatie om alles te bespreken en voorschrift te krijgen. Je was toen al 450 euro kwijt voor je eerste voorschrift en drie maanden later opnieuw een bloedafname en consultatie. Ik kan mij inbeelden dat het nu al een stuk duurder zal zijn.

180 euro per bezoek, 2 x per jaar. Daarvan krijg ik ongeveer 16,44 euro terug via mijn ziekenkas.

Kostprijs bloedtest is tussen de 70 en 90 euro/keer. Dit laatste lijkt me wel waardevol omdat ze echt een pak testen en dan kan je je evolutie zelf goed bij houden.

Wat ze voorschrijven mag je echt niet in de buurt afhalen, daar is echt een serieuze meerprijs op vb. Test E. Hetzelfde is ongeveer 25% goedkoper bij mijn eigen apotheek in de buurt.
 
Ik bedoel meer in de zin van tov 2x pw(e4d) wat je schreef. nachtrust....

Ik prik pas sinds 1 april EOD. Het is nog iets te vroeg voor conclusies, maar ik heb wel de indruk dat ik beter slaap. Sinds enkele dagen meet ik ook de nachtrust via apple watch en de app AutoSleep. Het lijkt me eerlijk gezegd een vrij accurate meting.
 

Bijlagen

  • slaap.jpg
    slaap.jpg
    74,5 KB · Weergaven: 123
In Nederland betaal je ~E3,50 zelf per ampule sust. verkoopprijs van Apo is ~E10.55.
Als ik dat vergelijk met Griekenland HG Sust in apotheek.....
 
Ik prik pas sinds 1 april EOD. Het is nog iets te vroeg voor conclusies, maar ik heb wel de indruk dat ik beter slaap. Sinds enkele dagen meet ik ook de nachtrust via apple watch en de app AutoSleep. Het lijkt me eerlijk gezegd een vrij accurate meting.
Hoe gaat het nu na maandje, al beter inzicht ?
hartslag van 71 tijdens slaap lijkt me niet te kloppen.(zie de image nu pas)
 
Alvast bedankt om je resultaten te delen! Hoe zijn je bloedwaarden tijdens TRT?
 
Hoe gaat het nu na maandje, al beter inzicht ?
hartslag van 71 tijdens slaap lijkt me niet te kloppen.(zie de image nu pas)

Ik prik nu al 5 weken lang EOD en dat bevalt me prima eerlijk gezegd.

Libido is top, kracht en energie is precies zoals je zou verwachten.

Mijn grootste issue is nog altijd het slapen. Als ik 2 x week prikte, dan sliep ik de dag na de prik altijd barslecht en vaak de dag erna ook. Door EOD te prikken gaat dit iets beter. Nu experimenteer ik met wat melatonine en het gaat de goede richting uit. Ik kom nu wakker om 2 uur en 5 uur op een normale nacht en enkel om 5 uur op een goede nacht. Ik val wel vrij snel terug in slaap. S'ochtends grote kringen rond mijn ogen , maar 2 koffie's later is alles terug goed. EOD prikken met melatonine lijkt dus wel te helpen.

Nieuwe testresulaten:


FSH <0,1 (=> wil zeggen dat eigen productie niet meer werkt?)
Estradiol 18 ng/L (referentie is tussen 12 - 30)
total test TT 15,6 nmol/L
S.H.B.G. 16 nmol/L (referentie tussen 20 - 55)
beschikbare test (TT/SHBG) 96,7 ratio

resultaten zijn wel na 10 dagen na zetten laatste prik, zodat het testosterone niveau vrij laag is.

Nieuwe plaatsen om te prikken (met insuline naaldjes) :


calves : pijnlijk
borst : volledig pijnloos
triceps en biceps : beide met wat onstekingen, jammer
 
Back
Naar boven