AndroidHealthClinic

Lager Vet Percentage en Groeiende Spiermassa (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Bedankt voor alle antwoorden! Ik zal eens gaan kijken naar zo’n vetpercentagemeter.

Zelf heb ik vandaag online hier en daar researches gedaan, “berekeningen” uitgevoerd, verschillende methodes vergeleken (dus navy en clip methodes bijv.) ect…

Hierbij kwam ik bij een bodyfat percentage van 14-15% met een gewicht van 70.5kg en een lengte 182cm. Ik schat dat ik op een doordeweekse schooldag rond de 1.500kcal binnen krijg (ben bewust dat dit te weinig is wanneer je 6 keer per week sport).

Nu is mijn vraag, excuses voor al mijn vragen, of dit een redelijk streven / doel is:
=> Bodyfat percentage 12% met een lichaamsgewicht van rond de 72-75kg
=> Streven van 2.500kcal per dag (30/35/35 ratio?)
=> 5 keer per week sporten (sportschema nog niet gemaakt)
=> 7-8 uur slaap
Zou dit een redelijk en realistisch doel zijn (voor in de komende 3 maanden zover mogelijk na te streven)?
Of benoem ik nu redelijk hoge getallen?
Lichaams gewicht zal altijd tegen vallen maar 12 procent is een mooi doel, al je doelen zijn gewoon goed. Denk dat het in 3 maanden in principe zou lukken maar zou er geen tijds druk op zetten.
 
Ik schat dat ik op een doordeweekse schooldag rond de 1.500kcal binnen krijg (ben bewust dat dit te weinig is wanneer je 6 keer per week sport).
Dat is zelfs voor een klein kind te weinig...
Nu is mijn vraag, excuses voor al mijn vragen, of dit een redelijk streven / doel is:
=> Bodyfat percentage 12% met een lichaamsgewicht van rond de 72-75kg
72-75 kg is erg weinig voor je lengte.
Vet% moet je gaandeweg zien.
=> Streven van 2.500kcal per dag (30/35/35 ratio?)
Heb je je onderhoud berekend? Aantal kcal?
Geen % gebruiken maar grammen.
2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht (dus voor jou ca. 150-160 gr eiwit (dat is 600-640 kcal aan eiwit; 1 gr eiwit =4 kcal)
Minimaal1 gr ver per kg lichaamsgewicht (dus voor jou ca 80 gr vet (dat is 760 kcal aan vet; 1 gr vet is 9 kcal).
De rest van je kcal opvullen met koolhydraten.
Stel je onderhoud is 2500 kcal en je wil aankomen dan ga je 2800 kcal eten. Je eet al 600 kcal aan eiwit en 760 aan vet dus je moet 2800-600-760=1440 kcal aan koolhydraten eten. 1 gr koolhydraten = 4 kcal. Dus je moet 1440/4 =360 gr koolhydraten eten.
Dat is t idee.
=> 5 keer per week sporten (sportschema nog niet gemaakt)
Moet je meenemen in je onderhoud berekening.
=> 7-8 uur slaap
Dat kan je niet echt sturen. De een heeft minder en de ander meer slaap nodig.
Zou dit een redelijk en realistisch doel zijn (voor in de komende 3 maanden zover mogelijk na te streven)?
Of benoem ik nu redelijk hoge getallen?
Zie boven :)
 
Dat is zelfs voor een klein kind te weinig...

72-75 kg is erg weinig voor je lengte.
Vet% moet je gaandeweg zien.

Heb je je onderhoud berekend? Aantal kcal?
Geen % gebruiken maar grammen.
2 gr eiwit per kg lichaamsgewicht (dus voor jou ca. 150-160 gr eiwit (dat is 600-640 kcal aan eiwit; 1 gr eiwit =4 kcal)
Minimaal1 gr ver per kg lichaamsgewicht (dus voor jou ca 80 gr vet (dat is 760 kcal aan vet; 1 gr vet is 9 kcal).
De rest van je kcal opvullen met koolhydraten.
Stel je onderhoud is 2500 kcal en je wil aankomen dan ga je 2800 kcal eten. Je eet al 600 kcal aan eiwit en 760 aan vet dus je moet 2800-600-760=1440 kcal aan koolhydraten eten. 1 gr koolhydraten = 4 kcal. Dus je moet 1440/4 =360 gr koolhydraten eten.
Dat is t idee.

Moet je meenemen in je onderhoud berekening.

Dat kan je niet echt sturen. De een heeft minder en de ander meer slaap nodig.

Zie boven :)
Ben ik mij bewust van dat het aan de lage kant zit, vandaar dat ik dit ook zekers wil gaan veranderen.

73-75kg is mijn minimale doel, aangezien ik in het begin niet te hard wil zijn en het doel zo kan opbouwen. Volgens TDEE is ideaal gewicht 73-79kg, 75kg leek mij dus een gemiddelde mooi begin doel.

Onderhoud is volgens TDEE 2.566kcal, dus had het even afgerond voor het gemak.
Had me nog niet helemaal verdiept in de type voeding, TDEE gaf die ratio aan, ga me er sowieso in verdiepen en bedankt voor de informatie!

Had bij TDEE al aangegeven dat ik 5 keer per week ga sporten (3-5 was de optie), alleen het schema nog niet (moet mij hier nog in verdiepen).

Slaap kun je inderdaad niet sturen, het streven was eerder voor mij persoonlijk, slaap niet altijd genoeg (door dat “stomme” apparaat haha) en dus is het doel om het eerder weg te leggen en eerder te gaan slapen😅

Heel erg bedankt voor je reactie, waardeer ik echt! Jij ook Ano_081222
 
Ik zal eens gaan kijken naar zo’n vetpercentagemeter.
Wat veel beter werkt dan een vetpercentagemeter, die helaas ook vrij imperfect zijn omdat je het precies op dezelfde manier moet doen iedere keer om geen fouten te krijgen, is gewoon foto's maken en omtrekken opnemen. Ik heb een vetpercentage meter maar eigenlijk gebruik ik zelf alleen een meetlint, weegschaal en wat foto's.
 
Wat veel beter werkt dan een vetpercentagemeter, die helaas ook vrij imperfect zijn omdat je het precies op dezelfde manier moet doen iedere keer om geen fouten te krijgen, is gewoon foto's maken en omtrekken opnemen. Ik heb een vetpercentage meter maar eigenlijk gebruik ik zelf alleen een meetlint, weegschaal en wat foto's.
Je moet het ook zien als richtlijn, net als met een meetlint. De spiegel liegt nooit 😉
met meetlint is ook gevoelig qua foutmarge, ook weegschaal is momentopname.
dit kun je meer beperken door elke ochtend te wegen, net als je uit bed komt en naar WC bent geweest. Voor TS geldt trainen en goed eten wat marina1975 ook zei.
 
72-75 kg is erg weinig voor je lengte.
Vet% moet je gaandeweg zien.
Valt toch mee? Is een goed punt om vanaf te bulken. Ik was 75kg op 190cm wat wel heel mager was maar ik denk dat hij dat wel zou kunnen.
 
Ben ik mij bewust van dat het aan de lage kant zit, vandaar dat ik dit ook zekers wil gaan veranderen.

73-75kg is mijn minimale doel, aangezien ik in het begin niet te hard wil zijn en het doel zo kan opbouwen. Volgens TDEE is ideaal gewicht 73-79kg, 75kg leek mij dus een gemiddelde mooi begin doel.

Onderhoud is volgens TDEE 2.566kcal, dus had het even afgerond voor het gemak.
Had me nog niet helemaal verdiept in de type voeding, TDEE gaf die ratio aan, ga me er sowieso in verdiepen en bedankt voor de informatie!

Had bij TDEE al aangegeven dat ik 5 keer per week ga sporten (3-5 was de optie), alleen het schema nog niet (moet mij hier nog in verdiepen).

Slaap kun je inderdaad niet sturen, het streven was eerder voor mij persoonlijk, slaap niet altijd genoeg (door dat “stomme” apparaat haha) en dus is het doel om het eerder weg te leggen en eerder te gaan slapen😅

Heel erg bedankt voor je reactie, waardeer ik echt! Jij ook Ano_081222
Het klopt dan ~75kg bij 1.81m ideaal gewicht is, dat geldt voor niet sporter. Voor BB doelen, en dat is wat marina1975 denk ik bedoelt, ben je nu nog best licht, maar je moet ergens beginnen natuurlijk ;)


Bereken eens wat je nu zoal eet en ga daar eens 500Kcals boven zitten, kijk dat week of 2-3 aan hoe dat gaat. maar nogmaals, je huidige vetpercentage boeit niet als je geen overgewicht hebt.
 
Zet je training en voeding op punt voor je begint en je gaat groeien als kool.
 
wovano Bullshark Ano_081222
Bedankt voor jullie reacties!

Waar zou ik op moeten letten op het gebied van een sportschema?
Ik zou voor gemak anders wel even een nieuwe topic hiervoor maken.
 
wovano Bullshark en Ano_081222 hebben gelijk hoor qua gewicht-lengte als startpunt. Ik las even te snel dat je het als doel had en ik meteen wat te ver vooruit dacht. Excuus :)

Je training kan je ook gewoon in dit topic posten. Misschien zodra je je training ook weet een trainingslog starten. Kan je daar alles verder in kwijt als je zou willen.
 
wovano Bullshark en Ano_081222 hebben gelijk hoor qua gewicht-lengte als startpunt. Ik las even te snel dat je het als doel had en ik meteen wat te ver vooruit dacht. Excuus :)

Je training kan je ook gewoon in dit topic posten. Misschien zodra je je training ook weet een trainingslog starten. Kan je daar alles verder in kwijt als je zou willen.
Maakt niets uit hoor :)

Oh dat is inderdaad een goede, bedankt voor het meedenken!
Wat zouden jullie adviseren qua trainingsschema? Natuurlijk kunnen jullie niet een compleet schema voor mij opzetten, maar bedoelde eerder in de zin waar ik op moet gaan letten? Om mijn vorige op te pakken lijkt mij namelijk geen goed plan (at toen ook minder kcal), wil van 6 naar het liefst 5 keer per week gaan, een 6e dag zou ik ook niet mega erg vinden, maar dat ligt natuurlijk aan de het soort trainingsschema (ondergrens ligt wel echt bij 4, aangezien ik in beweging zijn heerlijk vind).
 
In andere woorden, als je voeding en training goed is blaas je op :D
Oh op die manier, bedankt! Enige tips om trainingsschema goed aan te passen aan het voedingsschema om zo het maximale en efficiënt alles eruit te halen?
 
UB-LB kan
P-P-L kan ook, je kunt ook P-L-P doen

Push
Legs
Pull
rust
herhaal

edit:
(Ma)Borst - Armen
(Di)Benen
(Woe)Rug- schouders
(Do)Rust
(Vrij)Repeat
 
Dat klopt deels. Maar dan is het vooral de echte vette producten en bij hoger gebruik ervan (slagroom en roomboter en volvette kaas) en je hebt er dan ook vaak aanleg voor dat je van jezelf al een vettere huid hebt.

Overigens je het tegenstrijdige erin dat echt vet vlees zoals spek, speklap etc weer niet veel invloed heeft op acne. Verwerkt vlees zoals cervelaat en salami, worst weer wel.

Over die vriendin en te weinig eten. Vaak schrappen mensen vetten uit hun dieet uit angst dat ze van vetten eten aankomen in vet. Maar je hebt juist vetten nodig voor je vetstofwisseling. Die kan door te weinig vetten eten ook van slag raken bij zowel mannen als vrouwen.
Daarbij heb je vetten nodig voor je hormoonhuishouding op orde te houden. En verstoorde hormonen kunnen ook weer acne geven.
Bij vrouwen raakt de hormoonhuishouding bij te weinig vet eten en te laag gewicht eerder van slag dan bij mannen.

Een ander deel kan vanuit lactose zijn en in combinatie van vette lactose houdende producten wat elkaar versterkt.

Maar het kunnen ook gewoon doodeenvoudig je hormonen zijn en dan trekt t vanzelf weg met de tijd.


Tis een rage dat alles 0% vet moet zijn.
En raar kijken dat iedereen depressief is🤣

Weet niet hoe dat de wereld in gekomen is met het idee dat 0% vet goed is....
 
Maandag, woensdag, vrijdag: triceps, biceps, borst, schouders, buikspieren
=> Maandag, vrijdag 3 oefeningen per spiergroep
=> Woensdag 2 oefeningen per spiergroep
Alles met losse gewichten

Dinsdag, donderdag: benen, billen, rugspieren
=> 3-4 oefeningen per spiergroep
Vooral op machines, apparaten

Zaterdag: full body met conditie
=> 1-2 oefeningen per spiergroep
=> conditie

Mijn gedachtegang hierachter was dat dit het makkelijkste te combineren met school(werk) en mijn gezondheid.
Maandag, woensdag en vrijdag zal ik thuis gaan trainen (heb zelf dumbbell, barbell) en dinsdag, donderdag en donderdag in de sportschool (beste materiaal voor deze spieren).
Woensdag heeft minder oefeningen per spiergroep i.v.m. gezondheid (HME-MO: informatie, scoliose) echter hou ik wel van in beweging te zijn. Hierdoor heeft woensdag wat minder oefeningen, om zo de intensiteit te verminderen.
Benen, billen, rugspieren heeft wel een dag minder, omdat ik het meest last van HME-MO heb in mijn knieën (vandaar dan wel 4 oefeningen als compromis).

Dit gecombineerd met 2.500(+)kcal per dag.

Is dit een redelijk schema? Of zeg ik iets nu mega geks?
Het enige ding is dat ik niet weet hoeveel sets & reps ik precies moet doen.
 
Tis een rage dat alles 0% vet moet zijn.
En raar kijken dat iedereen depressief is🤣

Weet niet hoe dat de wereld in gekomen is met het idee dat 0% vet goed is....
Dat klopt echt hé!
Ik zit nu rond de 2500kcal eet ik een dag iets minder, dus te weinig ....pffff dan wordt zelfs ik vlak en depressief. Ook lekker agressief door trainen wil dan niet.
 
Back
Naar boven