XXL Nutrition

Mening over schema voor snel resultaat. (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Roy4ever

Novice
Lid geworden
7 jul 2022
Berichten
14
Waardering
5
Een goede vriend van mij is erg ontevreden over de door mij in eerste instantie op het internet bij elkaar geraapte oefeningen, wat ik goed kan begrijpen...

Zijn doel is om zo snel mogelijk goede resultaten te krijgen, het gaat dan over vooral dikkere en bredere (wijdere) armspieren, duidelijk zichtbare borstspieren en ook wat schouder/rug/core en beenoefeningen. Ook heeft hij wel redelijke biceps qua volume maar hij zegt dat ze helemaal niet hard aanvoelen.. Hij heeft alleen dumbbells en weerstandsbanden en een halterbankje tot zijn beschikking.

Hij is inmiddels een maand of twee bezig dus dat valt nog onder de beginner alhoewel zijn lichaam heel wat aan kan. Hij traint ca 4-5 dagen per week maar de resultaten zijn gewoon veel minder dan je zou verwachten ondanks een goede gevarieerde voeding en supplementen. Er gaat dus ergens iets mis. Bij iedere oefening gaat hij overigens wel zo ver als dat hij kan. Hij is nogal een perfectionist. PPL trainingsschema werkt in ieder geval niet goed voor hem.

Ik heb daarom het eea uitgezocht om wat knelpunten te verbeteren. Zoals ik het nu aan hem voorstel gaat het over een full body workout-schema, 5 dagen per week en twee rustdagen.
Bijgevoegd het schema en de oefeningen... Het is gebasseerd op de 5 dagen full body, dumbbell only trainingsschema van Fitguide.

Doordat zijn long head biceps te ver ontwikkeld is t.o.v. short head en brachialis heb ik dus ook wat aandacht hieraan gegeven in de oefeningen.

Helaas heeft hij het gevoel dat dit nog steeds niet goed is...

Tips/adviezen meer dan welkom. Ik heb ook zelf nog wat vragen erbij:
- aantal rustdagen is nu 2, hij wil ook best naar 1 als dat meer oplevert, is dat verstandig?
- hoe krijg je (kei-)harde biceps, triceps en andere spieren, waarom blijven ze zo zacht?
- hoeveel rustpauze is te adviseren tussen de sets en de andere oefeningen?
- waar kan ik duidelijke en kloppende informatie vinden over oefeningen en trainingsschema's, voor het doel wat hij voor ogen heeft?
voorkeur ook voor de wat meer serieuze fanatiekelingen die hier alles van weten, dat ligt goed in z'n stijl ;)
 

Bijlagen

  • Screenshot from 2022-07-12 17-06-59.png
    Screenshot from 2022-07-12 17-06-59.png
    131,3 KB · Weergaven: 136
Laatst bewerkt:
Veel te veel volume. Te weinig rust. Je kunt geen 5 dagen per week full body schema draaien en daar fatsoenlijk van herstellen.
Als je niet voldoende herstelt, groeien je spieren ook niet naar verwachting.
 
En snel resultaat is onzin. Je hebt niet binnen een paar weken ineens veel grotere pecs.

Om spieren te zien moet je vet afvallen. En om spieren te krijgen moet je lange tijd goed trainen. Ik zou daarvoor trouwens naar de sportschool gaan, en anders naar zo’n calisthenics parkje. Ga maar muscle ups doen enz.
 
Veel te veel volume. Te weinig rust. Je kunt geen 5 dagen per week full body schema draaien en daar fatsoenlijk van herstellen.
Als je niet voldoende herstelt, groeien je spieren ook niet naar verwachting.
Bedankt. Ja, ik snap je punt. Het is wel zo dat op de meeste dagen enkel een gedeelte van het lichaam wordt getraind. In dat opzicht is het meer een half body schema (als zoiets zou bestaan ;)) Er zit vaak wel een dag tussen vergelijkbare oefeningen.
 
En snel resultaat is onzin. Je hebt niet binnen een paar weken ineens veel grotere pecs.

Om spieren te zien moet je vet afvallen. En om spieren te krijgen moet je lange tijd goed trainen. Ik zou daarvoor trouwens naar de sportschool gaan, en anders naar zo’n calisthenics parkje. Ga maar muscle ups doen enz.
Nouja, "snel resultaat" bedoel ik dus zo snel als dat mogelijk is. Sportschool is geen optie vanwege financiele redenen helaas. Ik probeer gewoon een zo goed mogelijk schema + soort oefeningen uit te zoeken.
 
Veel te veel volume. Te weinig rust. Je kunt geen 5 dagen per week full body schema draaien en daar fatsoenlijk van herstellen.
Als je niet voldoende herstelt, groeien je spieren ook niet naar verwachting.
Ja, maar die ene studie naar het Noorse powerlifting team.....
 
Hij heeft alleen dumbbells en weerstandsbanden en een halterbankje tot zijn beschikking.
Tot hoe zwaar gaan die dumbbells? Als je heel erg beperkt bent qua materiaal opties, dan zou een calisthenics parkje nog best wel opties kunnen bieden. Aangezien je met wat elastieken natuurlijk ook maar tot een bepaald punt komt.
- aantal rustdagen is nu 2, hij wil ook best naar 1 als dat meer oplevert, is dat verstandig?
Teveel sporten is in mijn ogen een grotere spiergroei belemmering dan een rustdag teveel. Tijdens het trainen breng je schade aan de spier aan, die herstelt wordt door het lichaam op de rust momenten. Tijdens dit herstel groeien je spieren. Dus beter iets teveel rust dan iets te weinig... Dus ik zou eerder kijken naar een upperbody-lowerbody-rust-upperbody-lowerbody-rust-rust schema. Kan ie op de rustdagen lekker wat cardio gaan doen (zie mijn volgende punt).
- hoe krijg je (kei-)harde biceps, triceps en andere spieren, waarom blijven ze zo zacht?
Voornamelijk door een laag vetpercentage te hebben. Dus lijnen/diëten/cutten. Perfect om te doen op rustdagen. Beetje hardlopen, fietsen, zwemmen, wandelen etcetera. Dit moet natuurlijk wel ondersteund worden door een fatsoenlijk voedingsplan dat rekening houdt met de persoon zijn verbruik/kcal behoefte (+ macro's). Maar wil je kei harde spieren? Goed/flink trainen van die spieren en flink droog worden helpt vaak wel.
- hoeveel rustpauze is te adviseren tussen de sets en de andere oefeningen?
Wisselend. Grote oefeningen zoals pull-ups & Chin-ups zou ik wat meer rust pakken dan op simpele isolatie oefeningen zoals bicep curls en dergelijke.
 
Geen idee of het schema goed in elkaar zit, dat laat ik aan de anderen over. Maar:
Een goede vriend van mij is erg ontevreden over de door mij in eerste instantie op het internet bij elkaar geraapte oefeningen

Hij is inmiddels een maand of twee bezig
Als dit je insteek is lijkt het me sowieso dat het gedoemd is te mislukken... helaas is er geen Quick fix... misschien heeft je vriend het idee wonderen te verwachten?

Hoe is het verder met zijn voeding en slaap?
 
Zie niet veel volume, want kan geen aantal reps per set vinden zo 1-2-3
Deze indeling ?
3x8
(Ma)Borst - Armen
(Di)kuiten-Benen
(Woe)Rug- schouders
(Do)Rust
(Vrij)Repeat
 
Jou vriend kan niet zelf zijn vragen stellen?

OF

Is die “vriend” toevallig Roy4ever …..
In dit geval ben ik het echt zelf niet. Ik zou mij daar niet zo voor schamen. Probleem is dat hij syndroom van Asperger heeft en zich ook niet goed kan uiten, vandaar ;)
Dat geeft meteen opheldering op het fanatieke/idealistische en perfectionistische hieromtrent.
 
In dit geval ben ik het echt zelf niet. Ik zou mij daar niet zo voor schamen. Probleem is dat hij syndroom van Arperger heeft en zich ook niet goed kan uiten, vandaar ;)
Dat geeft meteen opheldering op het fanatieke/idealistische en perfectionistische hieromtrent.
....daarnaast is hij schizofreen
 
Geen idee of het schema goed in elkaar zit, dat laat ik aan de anderen over. Maar:



Als dit je insteek is lijkt het me sowieso dat het gedoemd is te mislukken... helaas is er geen Quick fix... misschien heeft je vriend het idee wonderen te verwachten?

Hoe is het verder met zijn voeding en slaap?
Ja, alhoewel we dat eigenlijk allemaal wel zouden willen. Het is alleen doordat er geen structuur, overzicht en te weinig kennis is (ik weet er ook niets van maar ik probeer er toch maar wat van te maken...) dat de resultaten zo matig zijn en dat komt altijd hard aan bij mensen met Asperger.

Zijn voeding is goed en gevarieerd maar zijn slaap is dramatisch. Iedere nacht wakker zo rond 04:00 of 04:30 en daarna niet meer kunnen slapen dus hij maakt hooguit 3.5-4u per nacht
 
Zie niet veel volume, want kan geen aantal reps per set vinden zo 1-2-3
Deze indeling ?
3x8
(Ma)Borst - Armen
(Di)kuiten-Benen
(Woe)Rug- schouders
(Do)Rust
(Vrij)Repeat

Thanks. Daar heb ik ook nog geen duidelijkheid over inderdaad. Hij gaat nu door totdat hij echt niet meer kan.
 
Ja, alhoewel we dat eigenlijk allemaal wel zouden willen. Het is alleen doordat er geen structuur, overzicht en te weinig kennis is (ik weet er ook niets van maar ik probeer er toch maar wat van te maken...) dat de resultaten zo matig zijn en dat komt altijd hard aan bij mensen met Asperger.

Zijn voeding is goed en gevarieerd maar zijn slaap is dramatisch. Iedere nacht wakker zo rond 04:00 of 04:30 en daarna niet meer kunnen slapen dus hij maakt hooguit 3.5-4u per nacht
Even een klein stukje realisme:
- Je groeit geen goeie biceps/triceps in een paar maanden. Zelfs met een geweldig schema duurt dat veel langer, dus het heeft niks te maken met dat de resultaten "matig" zijn, zijn beeld van hoe snel spieren groeien is gewoon ongelofelijk onrealistisch.
- Slaap en voeding zijn 2 enorme componenten van herstel dus spiergroei. 3,5-4u per nacht gaat ook zeker niet helpen.

Ik denk dat er veel te behalen valt in het creëren van een beter schema. Maar de grootste winst, weet je waar die ligt? De man in kwestie zijn doelen realistischer maken en ook de illusie wegwerken dat flinke armen in een jaartje trainen te halen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Tot hoe zwaar gaan die dumbbells? Als je heel erg beperkt bent qua materiaal opties, dan zou een calisthenics parkje nog best wel opties kunnen bieden. Aangezien je met wat elastieken natuurlijk ook maar tot een bepaald punt komt.

Teveel sporten is in mijn ogen een grotere spiergroei belemmering dan een rustdag teveel. Tijdens het trainen breng je schade aan de spier aan, die herstelt wordt door het lichaam op de rust momenten. Tijdens dit herstel groeien je spieren. Dus beter iets teveel rust dan iets te weinig... Dus ik zou eerder kijken naar een upperbody-lowerbody-rust-upperbody-lowerbody-rust-rust schema. Kan ie op de rustdagen lekker wat cardio gaan doen (zie mijn volgende punt).

Voornamelijk door een laag vetpercentage te hebben. Dus lijnen/diëten/cutten. Perfect om te doen op rustdagen. Beetje hardlopen, fietsen, zwemmen, wandelen etcetera. Dit moet natuurlijk wel ondersteund worden door een fatsoenlijk voedingsplan dat rekening houdt met de persoon zijn verbruik/kcal behoefte (+ macro's). Maar wil je kei harde spieren? Goed/flink trainen van die spieren en flink droog worden helpt vaak wel.

Wisselend. Grote oefeningen zoals pull-ups & Chin-ups zou ik wat meer rust pakken dan op simpele isolatie oefeningen zoals bicep curls en dergelijke.

Hij heeft 1 set van 5, 1 van 7.5 en 1 van 10, wil nog 15 erbij halen.
 
Back
Naar boven